اعتراف سفیان بن عیینة (تابعی و از بزرگان اهل سنت) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم
اعتراف سفیان بن عیینة (تابعی و از بزرگان اهل سنت) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم
یکی از تهمت هایی که مخالفین شیعه همواره علیه شیعیان مطرح می کنند، مساله ی اعتقاد تمامی شیعیان به تحریف قرآن است.این تهمت در حالی علیه شیعیان مطرح می شود که مصادیق و نمونه های آن به وفور در روایات و اقوال برخی از علمای مخالفین شیعه یافت می شود.
در این مطلب به اعتراف یکی از بزرگان اهل سنت به اعتقاد یکی از صحابه به تحریف قرآن کریم اشاره می کنیم.
در تفسیر سفیان بن عیینة چنین آمده است:
قال سفیان بن عیینة عن المعوذتین - لیستا فی فی مصحف ابن مسعود.کان یرى رسول الله صلى الله علیه وسلم یعوذ بهما الحسن والحسین ولم یسمعه یقرأ بهما فی شیء من صلاته، فظن أنهما معوذتان فأصر على ظنه وتحقق الباقون کونهما من القرآن فأودعوهما.
ابن أبی عمران، سفیان بن عیینة (المتوفى 198 هـ)، تفسیر سفیان بن عیینة، ص349و350، جمع وتحقیق ودراسة: أحمد صالح محایری، الناشر: المکتب الإسلامی - مکتبة أسامة، الطبعة: الأولى، 1403 هـ - 1983 م.
سفیان بن عیینة در مورد معوذتین (سوره ی ناس و فلق) می گوید: این دو سوره در مصحف عبد الله بن مسعود (صحابی) نیستند.ابن مسعود می دید که رسول الله (ص) از این دو سوره به عنوان تعویذ برای حسن و حسین استفاده می کند و نشنید که پیامبر (ص) آن ها را در نماز بخواند و به همین دلیل وی گمان کرد که این دو تعویذ هستند و بر ظن خودش اصرار کرد و در نزد دیگران ثابت شده که این دو، سوره هستند و به همین دلیل آن ها را در مصاحف آورده اند.
و محقق کتاب در پاورقی در توضیح کلام سفیان بن عیینة چنین می نویسد:
یشیر الأثر إلى ما أثبتته الروایات الأخرى من ابن مسعود یرى بأن المعوذتین لیستا من القرآن الکریم.ویوضح ابن عیینة السبب الذی جعل ابن مسعود یتفرد عن غیره من علماء الصحابة بهذا الرأی وهو أن ابن مسعود رأى رسول الله صلى الله علیه وسلم یعوذ بهما الحسن والحسین ولم یسمع النبی یتلوهما فی صلاته.ثم یشیر ابن عیینة إلى الرأی الغالب من المحققین على أنهما من القرآن ولا یکتفی ابن عیینة بتبنیه رأی الجمهور فی هذه المسألة بل یدعو له بقوله: فأودعوهما - أی فی القرآن الکریم.والله أعلم.
ابن أبی عمران، سفیان بن عیینة (المتوفى 198 هـ)، تفسیر سفیان بن عیینة، ص350، جمع وتحقیق ودراسة: أحمد صالح محایری، الناشر: المکتب الإسلامی - مکتبة أسامة، الطبعة: الأولى، 1403 هـ - 1983 م.
این کلام به آن چیزی اشاره می کند که روایات دیگر آن را ثابت کرده مبنی بر این که عبد الله بن مسعود (صحابی) معتقد بود که معوذتین (سوره ی ناس و فلق) جزو قرآن کریم نیستند و ابن عیینة دلیلی که باعث شده نسبت به علمای صحابه به چنین سخنی تفرد کند را توضیح داده است و آن دلیل از این قرار است که ابن مسعود دید که رسول الله (ص) از این دو سوره به عنوان تعویذ برای حسن و حسین استفاده می کند و نشنید که پیامبر آن ها را در نماز بخوند.سپس ابن عیینة به رای غالب محققین اشاره می کند که این دو، جزو قرآن هستند و سفیان بن عیینة به صرف قبول رای جمهور اکتفا نکرده و در ادامه بدان دعوت کرده و می گوید: آن دو را در مصاحف آورده اند یعنی در قرآن کریم.والله اعلم.
مطالب مرتبط:
اعتراف مساعد بن سلیمان الطیار (عالم مشهور وهابی) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن
اعتراف عز بن عبد السلام (عالم سرشناس مخالفین شیعه) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم!
اعتراف ماوردی (عالم سرشناس مخالفین شیعه) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم!
سیوطی : قرآن ابن مسعود (صحابی) 112 سوره و قرآن ابی بن کعب (صحابی) 116 سوره داشت!
اعتراف معلمی یمانی (عالم مشهور سَلَفی) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم
اعتراف ابن الرفعة (عالم اهل سنت و شافعی مذهب) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم
اعتراف ابو الحسین بن المنادی (عالم بزرگ اهل سنت) به اعتقاد عبد الله بن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن کریم
اعتراف عبد الرحمن نجدی حنبلی (عالم اهل سنت و سلفی العقیده) به اعتقاد ابن مسعود (صحابی) و ابی بن کعب (صحابی) به تحریف قرآن!
ابن قتیبة (عالم اهل سنت) و اعتراف به اعتقاد أبی بن کعب (صحابی) و ابن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن! [معوذتین - سوره ی قنوت]
ابن عاشور (عالم سرشناس اهل سنت) و اعتراف به اعتقاد ابن مسعود (صحابی) به تحریف قرآن [معوذتین و سوره ی خلع]
سعد الحمید (عالم سلفی) : ابن مسعود معوذتین را جزو قرآن نمی دانست!
اعتراف یاسر برهامی سلفی به اعتقاد ابن مسعود به تحریف قرآن!
اعتراف صریح البانی سلفی : ابن مسعود سوره ی ناس و فلق را از قرآن نمی دانست!