حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

پاسخ به شبهه ی مخالفین شیعه : شیر دادن ابوطالب به پیامبر (ص) !



یکی از شبهات مشهور مخالفین شیعه که به وسیله ی آن به تمسخر و استهزاء و طعن به مکتب امامیه – انار الله برهانهم – می پردازند، مساله ی شیر دادن حضرت ابو طالب (ع) به پیامبر (ص) با استناد به یکی از روایات کتاب اصول کافی می باشد که ما ابتدا شبهه را طرح کرده و سپس به آن پاسخ می دهیم.



طرح شبهه :



مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْمُعَلَّى عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَ النَّبِیُّ ص مَکَثَ أَیَّاماً لَیْسَ لَهُ لَبَنٌ فَأَلْقَاهُ أَبُو طَالِبٍ عَلَى ثَدْیِ نَفْسِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ لَبَناً فَرَضَعَ مِنْهُ أَیَّاماً حَتَّى وَقَعَ أَبُو طَالِبٍ عَلَى حَلِیمَةَ السَّعْدِیَّةِ فَدَفَعَهُ إِلَیْهَا.

الکافی،ج1،ص448،ح27 ط الاسلامیة

امام صادق (ع) : چون پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله متولد شد، چند روز بى‏شیر بود. ابو طالب آن حضرت را به سینه خود افکند.خدا در سینه ی او شیر جارى ساخت و تا چند روز پیغمبر از آن شیر می خورد، تا آن گاه که ابو طالب حلیمه سعدیه را پیدا کرد و پیغمبر را به او داد.

جواب روافض در مورد این خرافات و اکاذیب چیست ؟!

پاسخ به شبهه :

پاسخ ما به این شبهه از دو وجه خواهد بود.

الف) بررسی سند خبر منقول در کتاب کافی :

سند روایتی که مخالفین شیعه برای طعن زدن به مکتب اهل بیت – علیهم السلام – به آن استناد کرده اند ضعیف می باشد.

علی بن المعلی : مجهول

8524 – 8522 – 8536 - علی بن المعلى : روى عدة روایات - روى فی کامل الزیارات – مجهول.

المفید من معجم رجال الحدیث،ص414

أخیه (محمد بن المعلی) : مجهول

14522 – محمد بن المعلی : لم یذکروه.

مستدرکات علم رجال الحدیث،ج7،ص334

11816 – 11812 – 11840 – محمد بن المعلی : روى روایة فی الکافی ج 1 کتاب الحجة ، باب مولد النبی ( ص ) ووفاته ح 27 – مجهول.

المفید من معجم رجال الحدیث،ص579

بنا بر این با وجود سندی ضعیف، جایی برای احتجاج مخالفین باقی نمی ماند همانطور که استاد مصطفوی در مورد این روایت می نویسند :

این روایت از لحاظ سند ضعیف و غیر قابل اعتماد است، بدین جهت توجیه و تأویل آن لزومى ندارد.

اصول کافی – ترجمه ی مصطفوی،ج2،ص339

همچنین محققین بحار الانوار هم روایت را تضعیف کرده اند :

الحدیث لا تخلو عن غرابة، و فی إسناده جماعة لا یحتج بحدیثهم‏.

بحار الانوار،ج15،ص340

ب) بررسی متن روایت :

مخالفین پس از طعن به شیعه در مورد چنین روایتی، به دو مطلب اشکال می کنند :

اول) چگونه ابوطالب (ع) به پیامبر (ص) شیر می دهد در حالی که مرد است و مرد نمی تواند شیر بدهد ؟ پس این از خرافات و دروغ های شیعه است.

دوم) اگر پیامبر (ص) از ابوطالب (ع) شیر خورده است، پس پیامبر بر خانواده ی ابوطالب محرم می شود و به منزله ی فرزند رضاعی او بوده و در نتیجه ازدواج امیر المومنین (ع) با حضرت فاطمه (س) نیز محل اشکال است. { این اشکال از بهترین دلایل عدم وجود چیزی به نام عقل در نزد مخالفین است !!! }

پاسخ به اشکال اول :

البته ما با اثبات ضعف روایت ،جایی برای احتجاج مخالفین باقی نگذاشته ایم اما جالب است بدانید که این مطلب که یک " مرد " بتواند به بچه ای شیر بدهد، هم از جهت علمی ثابت شده و در عالم واقع رخ داده است هم این که خود مخالفین شیعه آن را به عنوان کرامت برای برخی از بزرگانشان نقل کرده اند !

از جهت وقوع چنین امری در عالم واقع، یکی از نمونه های مشهوری که چند سال قبل در رسانه ها نیز بسیار به آن پرداخته شد شیر دادن یک مرد اهل سریلانکا به فرزندش پس از وفات مادر آن فرزند بود که در لینک زیر تصویر خبر کار شده در این مورد از یکی از روزنامه های کشور های عربی را مشاهده می کنید :

http://s6.picofile.com/file/8211796892/shir_dadan_mard.jpg

لینک خبر مرتبط :

http://www.altawhid.org/2011/09/21/%D8%B3%D8%B1%D9%84%D9%86%D9%83%D9%8A-%D9%8A%D9%8F%D8%B1%D8%B6%D8%B9-%D8%A3%D8%B7%D9%81%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%86-%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%A9-%D8%B2%D9%88/

همچنین با مطالعه ی لینک زیر درخواهید یافت که به تاکید متخصصین سوئدی، این که یک مرد به فرزندش شیر بدهد امری است ممکن و قابل وقوع :

http://www.irannaz.com/news_detail_15418.html

در بسیاری از وبسایت های معتبر علمی نیز به امکان وقوع چنین مساله ای اشاره شده که برای نمونه چند لینک را قرار می دهیم :

http://www.livescience.com/45732-can-men-lactate.html

http://www.babycenter.com/404_can-men-breastfeed_8824.bc

http://knowledgenuts.com/2013/10/18/men-can-produce-milk-and-breastfeed

بنا بر این چنین مساله ای از لحاظ علمی نیز ممکن الوقوع است و به همین دلیل نه می توان آن را خرافه دانست و نه می توان آن را مسخره کرد !

از طرف دیگر مخالفین شیعه در کتب خود " شیر دادن مرد " را برای برخی از بزرگان خود نقل کرده اند و آن را از باب کرامت دانسته اند اما ظاهرا وقتی کار به کتب شیعه می رسد بایستی همه چیز را خرافه نامید و به استهزاء گرفت !

أَخْبَرَنَاها أبو الحسن محمد بن أسد بن علی بن سعید الکاتب، والحسن بن أبی بکر قالا: أَخْبَرَنَا أبو عمرو عبد الملک بن الحسن بن یوسف المعدل، قَالَ: حَدَّثَنَا أحمد بن أبی عوف، قَالَ: سمعت أبی وعمی، یقولان کنا فی مجلس یزید بن هارون فی بستان أم جعفر، فرأینا فیه رجلا خلاسیا طوالا، وعلى یدیه صبی یرضع منه، فقال ذاک الرجل: إن أم هذا الصبی ولدته وتوفیت بأرض مفازة، أو أرض فلاة، فألقیته على ثدیی أعلله، فأجرى الله له هذا الرزق، فرأیناه والثدی یدر علیه.

تاریخ بغداد،ج15،ص146و147 ط دار الغرب الاسلامی

احمد بن ابی عوف می گوید از پدرم و عمویم شنیدم که می گفتند در مجلس یزید بن هارون در بستان ام جعفر بودیم و در آن مردی خلاسی (دورگه) و قد بلند را دیدیم که در دستانش بچه ای بود که از او شیر می خورد و آن مرد گفت : مادر این بچه او را به دنیا آورد و در بیابان از دنیا رفت و من بچه را بر سینه ام گذاشتم در حالی که او را سرگرم می کردم که خداوند این رزق را به او داد و او را دیدیم در حالی که شیر از سینه ی او جاری بود.

لینک اسکن کتاب :

http://s6.picofile.com/file/8212045492/0001.png

جالب است بدانید که این مرد به تصریح خطیب بغدادی همان " مکی بن مرزوق " می باشد و این مطلب را به عنوان رزق و لطف خداوند برای او نقل کرده اند.

سند روایت بالا معتبر می باشد :

أبو الحسن محمد بن أسد بن علی بن سعید الکاتب :

محمد بن أسد بن علی بن سعید أبو الحسن الکاتب المقرئ سمع أبا بکر أحمد بن سلمان النجاد وعلی بن محمد بن الزبیر الکوفی، وجعفر الخلدی، وعبد الملک بن الحسن السقطی، وجماعة من هذه الطبقة. کتبت عنه وکان صدوقا.

تاریخ بغداد،ج2،ص430 ط دار الغرب الاسلامی

الحسن بن ابی بکر :

الْحَسَن بْن أَحْمَد بْن إِبْرَاهِیم بْن الْحَسَن بن مُحَمَّد بن شاذان بْن حرب بْن مهران أَبُو عَلِیّ البزاز ..... کتبنا عنه، وکان صدوقا صحیح الکتاب ..... سمعت أبا الْحَسَن بن رزقویه، یقول: أَبُو عَلِیّ بن شاذان ثقة. وسمعت الأزهری، یقول: أَبُو عَلِیّ بن شاذان من أوثق من برأ اللَّه فِی الحدیث، وسماعی منه أحب إلی من السماع من غیره، أو کما قَالَ.

تاریخ بغداد،ج8،ص223 ط دار الغرب الاسلامی

أبو عمرو عبد الملک بن الحسن بن یوسف المعدل :

عبد الملک بن الحسن بن یوسف بن الفضل أبو عمرو المعدل، ویعرف بابن السقطی ..... حَدَّثَنَا عنه محمد بن أسد الکاتب، والحسن بْن أبی بَکْر، وأبو علی بن شاذان، وأبو نعیم الحافظ، وکان ثقة ..... سألت أبا نعیم الحافظ عن عبد الملک بن الحسن، فقال: ثقة .....

تاریخ بغداد،ج12،ص185 ط دار الغرب الاسلامی

احمد بن ابی عوف و پدر و عمویش :

قال السهمی: سألت الدَّارَقُطْنِیّ عن أبی عبد الله أحمد بن أبی عوف البزوری العدل؟ فقال: ثقة هو وأبوه وعمه وإنما یحکى عنه حکایة.

موسوعة أقوال أبی الحسن الدارقطنی فی رجال الحدیث وعلله،ج2،ص662 ط عالم الکتب

همچنین " احمد بن کامل القاضی " هم این داستان را از ابن ابی عوف نقل کرده که او نیز از بزرگان و مممدوحین مخالفین شیعه می باشد.

علاوه بر " مکی بن مرزوق " که به اعتقاد مخالفین شیعه به فرزندش در نبود مادر شیر می داده ، " ابو محمد دلاصی " که از بزرگان اهل سنت می باشد نیز به فرزندش شیر می داده است و این را از کرامات او دانسته اند ! (ظاهرا اگر در کتب شیعه چنین چیزی وجود داشته باشد می شود خرافات اما اگر در کتب مخالفین شیعه باشد می شود کرامات !)

ومنها أنه کان عنده طفل غابت أمه عنه، فبکى فدر ثدیه باللبن، فأرضع ذلک الطفل حتى سکت، وله کرامات أخرى کثیرة شهیرة.

مرآة الجنان،ج4،ص200 ط دار الکتب العلمیة
العقد الثمین فی تاریخ البلد الامین،ج5،ص198 ط موسسة الرسالة

و از جمله ی کرامات او (ابو محمد دلاصی) این می باشد که او بچه ای داشت که مادرش از او غایب شد و بچه گریه کرد و از سینه ی ابو محمد دلاصی شیر آمد و آن بچه را شیر داد تا ساکت شد و او (ابو محمد دلاصی) کرامات دیگری دارد که فراوان و مشهور است.

لینک اسکن کتاب ها :

http://s3.picofile.com/file/8212045518/0002.png

http://s6.picofile.com/file/8212045568/0003.png

الله اکبر ! مخالفین شیعه این مطلب را به عنوان کرامت و رزق الهی برای دو تن از بزرگانشان (مکی بن مرزوق و ابو محمد دلاصی) با سند صحیح و جزما نقل کرده اند و این هرگز خرافه به حساب نمی آید و نباید مورد تمسخر قرار بگیرد اما وقتی شبیه همین مطلب در کتب شیعه وجود دارد و خود محققین و علمای شیعه آن را تضعیف کرده اند و چندان اعتنایی نیز به آن نکرده اند دستاویز مخالفین شیعه قرار می گیرد و آن را خرافه و دروغ می خوانند و مورد استهزاء قرار می دهند !

نکته ی دیگر آن که بسیاری از علمای مخالفین شیعه تصریح کرده اند که مرد هم ممکن است از سینه اش شیر بیاید و بتواند شیر بدهد و در مورد آن بحث فقهی نیز کرده اند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پاسخ به اشکال دوم :

مخالفین در اشکال دوم گفته اند که اگر ابو طالب (ع) به پیامبر شیر داده باشد پس این باعث محرمیت می گردد.

در پاسخ بایستی بگوییم که اگر مخالفین فقط یک نگاه گذرا به کتب فقهی خود می انداختند چنین سخنی از زبانشان خارج نمی شد و ما در ادامه اقوالی را از کتب فقهی مخالفین برای شما نقل می کنیم که دلالت بر دو امر مهم دارد :

اول) علمای مخالفین شیعه بر وجود شیر برای مرد و امکان شیر دادن مرد به یک بچه تصریح کرده اند و این همان چیزی است که مخالفین به واسطه ی آن قصد داشتند تا به پیروان مکتب اهل بیت – علیهم السلام – نسبت خرافه بدهند.

دوم) بر فرض این که یک مرد شیر بدهد ، بنا بر قول جمهور فقهای اهل سنت این شیر دادن موجب محرمیت نمی گردد.

اکنون بخشی از اقوال را برای شما نقل می کنیم و برای یافتن مطالب بیشتر در این زمینه می توانید به کتب فقهی مخالفین شیعه مراجعه کنید :

باب فی لبن الرجل هل هو کـ "لبن" المرأة فی التحریم ؟ مسألة (1341) جمهور العلماء بل عامتهم على أن لبن الرجل لا یتعلق به تحریم، وقال الکرابیسی : یتعلق به التحریم؛ کالمرأة.

موسوعة مسائل الجمهور فی الفقه الإسلامی،ج2،ص787 ط دار السلام للطباعة والنشر والتوزیع والترجمة

الثانی: ذهب الحنابلة فی المذهب عندهم إلى اشتراطه فلا تنتشر الحرمة إذا لم یکن اللبن ثاب عن الوطء؛ لأنه نادر لم تجر العادة به لتغذیة الأطفال فأشبه لبن الرجال.

الفِقهُ المیَسَّر،ج5،ص184 ط مَدَارُ الوَطن للنَّشر

أن یکون لبن امرأة آدمیة، سواء أکانت عند الجمهور بکراً أم متزوجة أم بغیر زوج: فلا تحریم بتناول غیر اللبن کامتصاص ماء أصفر أو دم أو قیح، ولا بلبن الرجل أو الخنثى المشکل أو البهیمة .....

الفِقْهُ الإسلامیُّ وأدلَّتُهُ للزحیلی،ج10،ص7283 ط دار الفکر – سوریَّة

أَنْ تَکُونَ امْرَأَةً، فَلاَ یَثْبُتُ التَّحْرِیمُ بِلَبَنِ الرَّجُل لِنُدْرَتِهِ وَعَدَمِ صَلاَحِیَتِهِ غِذَاءً لِلطِّفْل .....

الموسوعة الفقهیة الکویتیة،ج22،ص242 ط وزارة الأوقاف والشئون الإسلامیة – الکویت

فبعض العلماء یرى أن لبن البکر لا یحرم، والصحیح: أنه یحرم؛ لأن الطفل یغتذی به، وبعضهم یبنی المنع منه على أنه نادر، والحکم للغالب لا للنادر، یقول: کلبن الرجل، والرجل لا یوجد له لبن، لکن قد یقع فی بعض الأحیان أن یرتضع من رجل کما یقولون، وهی مسألة أندر من النادر .....

http://audio.islamweb.net/audio/Fulltxt.php?audioid=341496

وَقَالَ ابْنُ حَامِدٍ: یُوقَفُ أَمْرُ الْخُنْثَى حَتَّى یَتَبَیَّنَ أَمْرُهُ. وَلِهَذَا قَالَ فِی الرِّعَایَتَیْنِ: وَلَا تَثْبُتُ حُرْمَةُ لَبَنِ رَجُلٍ وَخُنْثَى.

الإنصاف فی معرفة الراجح من الخلاف،ج9،ص333 ط دار إحیاء التراث العربی

وحکی عن الکرابیسی من أصحابنا أنه قال: تثبت الحرمة بلبن الرجل کما تثبت بلبن المرأة وهذا خطأ؛ لأن لبنه لم یجعل غذاء المولود فلا یثبت التحریم کلبن البهیمة .....

بحر المذهب للرویانی،ج11،ص406 ط دار الکتب العلمیة

وفی لبن البکْر وجْه أنَّه لا یُحَرِّم؛ لأنه نادر، فأشبه لبن الرَّجُل.

العزیز شرح الوجیز المعروف بالشرح الکبیر،ج9،ص555 ط دار الکتب العلمیة

قَالَ فِی التَّخْلِیصِ: الرَّضَاعُ أَقْسَامٌ : أَحَدُهَا: مَا لَا یُحَرِّمُ، لَا عَلَى الرَّجُلِ وَلَا عَلَى الْمَرْأَةِ، وَهُوَ لَبَنُ الرَّجُلِ وَالْخُنْثَى وَالْمَیْتَةِ، وَالْمُرْضَعِ بِهِ مَنْ لَهُ حَوْلَانِ.

الأشباه والنظائر للسیوطی،ص481 ط دار الکتب العلمیة

قُلْتُ: أَرَأَیْتَ لَوْ أَنَّ صَبِیَّتَیْنِ غُذِّیَتَا بِلَبَنِ بَهِیمَةٍ مِنْ الْبَهَائِمِ، أَتَکُونَانِ أُخْتَیْنِ فِی قَوْلِ مَالِکٍ؟ قَالَ: مَا سَمِعْتُ مِنْ مَالِکٍ فِی هَذَا شَیْئًا وَلَکِنْ أَرَى أَنَّهُ لَا تَکُونَ الْحُرْمَةُ فِی الرَّضَاعِ إلَّا فِی لَبَنِ بَنَاتِ آدَمَ، أَلَا تَرَى أَنَّهُ بَلَغَنِی عَنْ مَالِکٍ أَنَّهُ قَالَ فِی رَجُلٍ أَرْضَعَ صَبِیًّا وَدَرَّ عَلَیْهِ: إنَّ الْحُرْمَةَ لَا تَقَعُ بِهِ وَإِنَّ لَبَنَ الرِّجَالِ لَیْسَ مِمَّا یُحَرِّمُ.

المدونة،ج2،ص303 ط دار الکتب العلمیة

جالب آن که برخی از علمای مخالفین شیعه در قولی شاذ و خارج از اجماع گفته اند که شیر مرد نجس است و خوردنش جائز نیست و با چنین قولی ما نمی دانیم چه طور این امر را در قالب کرامت برای بزرگان خویش نقل کرده اند ؟!

ولبن الرجل المشهور: طهارته، لکن جزم ابن الصباغ فی (الشامل) فی (کتاب الرضاع) بنجاسته.

النجم الوهاج فی شرح المنهاج،ج1،ص412 ط دار المنهاج

وأما لبن الرجل .. فلا یجوز بیعه؛ إذ لا یحل شربه بحال.

النجم الوهاج فی شرح المنهاج،ج4،ص35 ط دار المنهاج

نتیجه ی بحث :

الف) روایت مورد احتجاج مخالفین از کتب شیعه ضعیف و غیر قابل احتجاج می باشد.

ب) مشابه همین روایت در مورد بزرگان اهل سنت با سند معتبر و در قالب کرامت برای آنان ذکر شده است !

ج) علماء و فقهای اهل سنت بر امکان شیر دادن بچه به وسیله ی سینه ی مرد تصریح کرده اند و حتی در مورد آن بحث کرده اند و جمهور فقهاء اهل سنت بر این قول هستند که شیر مرد باعث محرمیت نمی شود اما قول شاذ برخی از فقهاء مخالفین آن است که می تواند باعث محرمیت گردد ! و برخی از فقهاء مخالفین نیز شیر مرد را نجس دانسته اند و غیر قابل شرب !

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

نظرات  (۴)

سلام خوشحال میشم به وبلاگم سر بزنید و همکاری کنید
وبلاگ بسیارخوبی دارید امیدوارم موفق باشید.
سلام .. ببخشید این روایتی که در کتب ما با سند صحیح اومده در شان پیامبر نیست که این حرفو بزنه ( مانند الاغ غلطیدى... ) لطفا توضیح بدید..

 

«و قال زرارة» صحیح‌ «قال أبو جعفر علیه السلام قال رسولالله صلى الله علیه و آله و سلم ذات یوم» أی فی یوم منالأیام‌ «لعمار فی سفر له یا عمار بلغنا أنک أجنبت»الظاهر أنه تعریض له بأنک ما فعلت حسنا إن أجنبت مع عدم الماء، فکیف صنعت؟

و بسند صحیح از زرارة منقولست که حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه علیه فرمودند که حضرت رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله روزى به عمار فرمودند در سفرى که اى عمار شنیدم که جنب شدى چه کردى؟ گفت یا رسول اللَّه در خاک غلطیدم حضرت فرمودند که مانند الاغ غلطیدى خر چنین مى‏غلطد یعنى قیاس کار خرانست چرا نپرسیدى چرا چنین نکردى؟.

 روضه المتقین شرح حدیث 213

http://lib.eshia.ir/71453/1/273

 


<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} --> <!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
پاسخ:
اولا : پیامبر فقط فرموده اند " حمار " این چنین می غلطد و نگفتند تو مثل حمار غلطیده ای و اصلا در متن عربی روایت چنین چیزی وجود ندارد. (پیامبر فرموده اند حمار اینطوری می کند یعنی ای عمار هرگز اسن کار را نکن مبادا که شبیه کار آن ها انجام بدهی)

ثانیا : این شدت و غلظت پیامبر در مسائل دینی و احکام را می رساند که مبادا چنین چیزی به عنوان بدعت جا بیفتد.

ثالثا : خود خداوند در قرآن از واژه هایی همچون " حمار " و " کلب " و ... استفاده کرده اند. (آیا در شان خدا هست که بر برخی از انسان ها کافر خالص هم نیستند حمار یا کلب یا سایر صفات لقب بده ؟!)

رابعا : در کتب اهل سنت خود صحابه به یکدیگر بدتر از این ها آن هم در قالب فحاشی انجام داده اند و پیامبری که در کتب سته ی اهل سنت ترسیم شده نیز بدون دلیل فحاشی می کند و برای این مساله باب هم دارند ! (مثلا ابن عباس به معاویه می گوید حمار یا مثلا عائشة در اعتراض به حکم فقهی می گوید ما زنان را هم ردیف سگ و حمار قرار داده اید)

به علاوه اگر متن روایتی در تعارض واقعی با آیه ی "انک لعلی خلق عظیم" باشه ما طبق قاعده ی عرض بر قرآن اون قسمت معارض رو رد میکنیم چه سند صحیح باشه چه نباشه اما مخالفین شیعه چنین کاری نمیتونن بکنن و همه ی این اهانت ها رو پذیرفته اند.

دست شما درد نکنه

دلم خنک شد عقیل بی عقل این شبهات را خیلی مطرح می‌کرد و من جایی پاسخ کاملش را پیدا نکردم.

پاسخ:
خواهش میکنم.

سلام علیکم و رحمت الله 

همینکه پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم دختر خود سلام الله علیها را به عقد حضرت علی علیه الصلوات و السلام در آوردند نشان می دهد که این روایت دارای اشکال هست.  که اگر مدلای ما امیرالمومنین با حصرت زهرای مرضیه محرم بودند پیامبر این کار را نمی کردند. فعلی از پیامبر که در ان شک نداریم می تواند به راحتی روایتی را که متضاد با ان فعل هست رد کند.

 

پاسخ:
وعلیکم السلام والرحمة

البته این دلیل صحیح نیست چرا که رضاعی که موجب محرمیت است از طریق زن صورت می‌گیرد.

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter