چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۲۶ ق.ظ
یحیی بن سلامة (عالم بزرگ اهل سنت) و اعتقاد به ولادت و غیبت امام زمان (عج)
یکی از عقائد مسلم و متفق علیه بین مسلمانان «مهدویت» می باشد که بر اساس آن فردی از نسل پیامبر در آخر الزمان ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.البته در جزئیات عقیده ی مهدویت تفاوت های قابل توجهی بین عامه و خاصه وجود دارد اما با این وجود می توان با استناد به کتب مخالفین بسیاری از این اختلافات را نیز حل و فصل کرد.یکی از این اختلافات،فرزند دار شدن امام حسن عسکری (ع) و اثبات عدم عقیم بودن و فاقد فرزند بودن ایشان می باشد چرا که بسیاری از مخالفین ادعا می کنند امام حسن عسکری علیه السلام عقیم بودند و صاحب فرزند نشدند ! این در حالی است که جمع کثیری از علمای اهل تسنن تصریح به پسر دار شدن ایشان کرده اند !
ابن الجوزی - عالم سرشناس اهل سنت - در شرح حال «یحیی بن سلامة» از علمای شافعی مذهب اهل سنت می نویسد :
یحیى بن سلامة بن الحسین بن محمد، أبو الفضل الحصکفی : ولد بطنزة بعد الستین واربعمائة وهی بلدة من الجزیرة من دیار بکر ونشأ بحصن کیفا وانتقل الى میافارقین وهو إمام فاضل فی علوم شتى وکان یفتی .....
ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (المتوفى 597 هـ)، المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم، ج18، ص 128، المحقق: محمد عبد القادر عطا، مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 1992 م.
یحیی بن سلامة بن الحسین بن محمد، ابو الفضل الحصکفی : در سال 460 هجری در طنزة که منطقه ای است در جزیره ی دیاربکر متولد شد و در حصن کیفا رشد یافت و سپس به میافارقین رفت.وی امامی فاضل در علوم مختلف بود و مُفتی بود (فتوا می داد) .....
ممکن است برخی با استناد به این بخش از کلام ابن الجوزی د مورد وی که می گوید «وکان ینسب إلى الغلو فی التشیع» (وی به غلو در تشیع نسبت داده می شد) بخواهند سُنّی بودن این این عالم شافعی مذهب و اهل سنت را خدشه دار کنند.اما اینجا دو نکته ی مهم وجود دارد :
الف) ابن الجوزی از صیغه ی مجهول «کان یُنسَبُ» (نسبت داده می شد) استفاده کرده است.یعنی قائلین به این ادعا مشخص نیست که چه کسانی هستند و حتی ادله ی آنان نیز مشخص نیست.در چنین حالتی این رای فاقد اعتبار علمی است.
ب) اساسا «تشیع» و «غلو در تشیع» در عرف علماء و به خصوص علمای متقدم هیچ ارتباطی به «تشیع امامی اثنی عشری» ندارد.بد نیست در اینجا به کلام ابن حجر عسقلانی در فتح الباری اشاره کنیم :
والتشیع محبَّة على وتقدیمه على الصحابة فَمن قدمه على أبی بکر وَعمر فَهُوَ غال فِی تشیعه وَیُطلق عَلَیْهِ رَافِضِی وَإِلَّا فشیعی فَإِن انضاف إِلَى ذَلِک السب أَو التَّصْرِیح بالبغض فغال فِی الرَّفْض وَإِن اعْتقد الرّجْعَة إِلَى الدُّنْیَا فأشد فِی الغلو.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج1، ص 459، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفة - بیروت.
تشیع، دوست داشتن علی و برتری دادن او بر صحابه می باشد.پس اگر کسی علی را بر ابوبکر و عمر برتری دهد، غالی در تشیع خواهد بود و به او رافضی می گویند والا شیعی خواهد بود و اگر به آن سب یا بغض را اضافه کند، غالی در رفض (رافضی بودن) می باشد و اگر معتقد به رجعت باشد در غلو خودش شدیدتر و تند تر است.
ملاحظه می فرمایید که صِرف محبت امیر المومنین و برتری دادن ایشان بر صحابه (به جز ابوبکر و عمر) تشیع است و اگر امیر المومنین بر ابوبکر و عمر هم برتری داده شود این به منزله ی غلو در تشیع و رفض خواهد بود !
با این مقدمه به سراغ اصل مطلب می رویم.
ومن أشعاره الرقیقة: .....
ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (المتوفى 597 هـ)، المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم، ج18، ص 129، المحقق: محمد عبد القادر عطا، مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 1992 م.
[ابن الجوزی می گوید] و از جمله ی اشعار نغز و شیرین وی : ...
سپس ابن الجوزی به نقل یکی از اشعار این عالم اهل سنت می پردازد که در بخشی از آن وی به مدح ائمه ی اهل بیت علیهم السلام پرداخته و در مورد امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (عج) چنین می گوید :
الحسن التالی [الثانی] ویتلو تلوه ... محمد بن الحسن المفتقد
فإنهم أئمتی وسادتی .....
ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (المتوفى 597 هـ)، المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم، ج18، ص 130، المحقق: محمد عبد القادر عطا، مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 1992 م.
حسن بعدی [دومی] و به دنبال آن محمد بن الحسن که مفقود شده است [به غیبت رفته است] می آید
آنان (ائمه ی اهل بیت) ائمه ی من و سرورانم هستند .....
با توجه به کلام صریح این عالم شافعی مذهب، وی هم ولادت فرزند امام حسن عسکری (ع) و هم امامت و هم غیبت ایشان را پذیرفته اند.
در پایان بخشی دیگر از شعر وی را نقل می کنیم که او در آن به سُنّی بودن خود و ارادت و محبتش نسبت به خلفاء تصریح می کند :
ولست أهواکم ببغض غیرکم .....
فلا یظن رافضی أننی .....
محمد والخلفاء بعده ... أفضل خلق الله فیما أجد
هم أسسوا قواعد الدین لنا ... وهم بنوا أرکانه وشیدوا
ومن یخن أحمد فی أصحابه ... فخصمه یوم المعاد أحمد
ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (المتوفى 597 هـ)، المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم، ج18، ص 131، المحقق: محمد عبد القادر عطا، مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 1992 م.
من با بغض نسبت به غیر شما اهل بیت به شما محبت نمی ورزم ..... (منظورش آن است که بغض ابوبکر و عمر را در دل ندارم)
پس کسی گمان نکند که من رافضی هستم .....
محمد و خلفای پس از او برترین افرادی هستند که دیده ام
آنان دین را برای ما پی ریزی کردند و ارکان آن را بنا نهادند و آن را بالا بردند
و هرکس به اصحاب پیامبر خیانت کند، پیامبر (ص) در قیامت خصم و دشمن او خواهد بود
۱
۰
۹۷/۰۲/۰۵
پاسخ:
اون چیزی که به زعم شما خواب و خیال و خرافه هست از حقائق مسلم تاریخه ! تمام ادیان و فرق هم به طرق مختلف بهش معتقدن! این شما هستید که در خواب به سر می برید! اگر مسلمان هستید که باید بدونید هیچ راهی برای رد این حقیقت تاریخی وجود نداره!
پاسخ:
روایات متواتر در کتب شیعه و هچنین شهادات نسبت شناسان معتبر به ولادت چنین شخصی برای اثبات وجود کفایت میکنه.
سوال از شما : طبق روایات شما ثقلین که کتاب الله و عترت هستن تا قیامت از هم جدا نمیشن.امروز کتاب الله در میان ماست.عترتی که شما اهل تسنن باید بهشون چنگ بزنید کجا هستن ؟! همون عترتی که پیامبر در روایات صحیح شما اون ها رو خلفای خودش دونسته !
این فضائل عمر بن الخطاب هم که فرمودید اعتباری نداره و صحتش طبق مبانی خودتون ثابت نیست پس بیهوده فضیلت تراشی نکنید!
پاسخ:
وعلیکم السلام.
بعضا در طول سال به قصد سیاحتی - پژوهشی یا با دعوت برخی موسسات میان.بعضی از اون ها هم جاسوس هستن و در پوشش توریست میان.
پاسخ:
بله در توریست در کاشان زیاد هست به دلیل اماکن تاریخی فراوان و این که به نوعی مهد تمدن بشری هم هست (تپه های سیلک) اما برخی در پوشش توریسم جاسوسی میکنن.(رصد اوضاع سیاسی - مذهبی - اجتماعی و فرهنگی و گزارش به نهادهایی که با اون ها در ارتباطن)
پاسخ:
شهر کاشان در ادوار مختلف تاریخ بسیار مذهبی بوده و مثلا در زمان رسمی بودن آیین یهود به اورشلیم دوم معروف بوده و این یهودی ها تا قبل از انقلاب هم در مناطق مشخصی از شهر کاشان ساکن بودند و در کنار مردم زندگی می کردند.
در کنار این اهتمام به مذهب، همواره کاشان به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی محل توجه بوده و اهتمام خاصی هم به علم وجود داشته.
عمده ی دانشمندان و علمای کاشان هم در چندین بُعد عالم بوده اند.از جمله همین غیاث الدین جمشید کاشانی.
مجموعه ی تمدن و فرهنگ پرسابقه، توجه حاکمیت های سیاسی در ادوار مختلف، اهتمام خاص به مذهب در ادوار مختلف،شرایط جغرافیایی و سیاسی باعث شده تا این نتایج حاصل بشه.
پاسخ:
الحمدلله که تفکر تروریستی - سقیفه ای در ایران به جایی نرسید تا پیروان مکتب سقیفه مانند داعش و النصرة و جیش الاسلام و جیش العدل و جیش الفتح و و و و و ... در ایران هم دست به وحشی گری بزنن.
پاسخ:
تمام یهودیان کاشان قبل از انقلاب از کاشان خارج شدند و به خارج از کشور و عمدتا به سرزمین های اشغالی مهاجرت کردند و برخی از اون ها هم در سرزمین های اشغالی در حال حاضر منصب سیاسی دارند.
البته بخشی هم هستند که اجداد قدیمی ترشون از یهودی های کاشان بوده اند و در 100 سال یا 200 سال اخیر مسلمان شده اند که در کاشان اصطلاحا به این ها «جدید» گفته میشه و از نظر ظاهری هم بسیاری شون تفاوت های جزئی با مردم عادی دارند و بسیاری شون هم در حال حاضر به طلا فروشی مشغول هستند و عمدتا هم وضع مالی خوب دارند اما خسیس هستند ! ظاهرا دو خصلت «سرمایه دای» و «خسیس بودن» رو از اجداد یهودی خودشون به ارث برده اند!
البته رابطه ی مردم مذهبی و شیعه ی کاشان با یهودیان کاشان طبق اون چیزی که بنده تحقیق کردم و از کسانی که اون زمان بوده اند پرسیدم مشکل خاصی نداشته و حسنه بوده.مثلا از یهودی های کاشان خرید می کرده اند و مشکل خاصی هم نبوده.
پاسخ:
این که واقعا مسلمان شده اند یا نه جای بحث و بررسی و تحقیق داره و ما بر ظاهرشون حکم می کنیم.گرچه بعضی خصائص یهود مثل سرمایه داری و شغل های پردرآمد (طلافروشی) و خسیس بودن رو حفظ کرده اند.
در دایرة المعارف جودائیکا (ص 1532) نکته ی جالبی در مورد شغل عمده ی یهودیان کاشان در قرن 18 میلادی اومده :
The Jewish community of Kashan was wealthy mostly involved in the silk trade
ترجمه : جامعه ی یهودیان کاشان ثروتمند بودند و عمدتا در کار تجارت ابریشم بودند.
متاسفانه در مورد یهودیان کاشان و تاریخ یهود در کاشان اونطوری که باید بحث و اطلاع رسانی نشده! این در حالی هستش که فقط اگر کسی در دائرة المعارف مشهور جودائیکا نام کاشان رو سرچ بزنه به نتایج زیادی میرسه که مستقیما مربوط به یهودیان کاشان هست! در بین عامه ی مردم جا افتاده که یهودیان یزد بسیار صاحب جایگاه بوده اند و در اسرائیل در حال حاضر نقش آفرینی میکنند در حالی که قطعا نقش و تاثیر یهودیان کاشان به مراتب بیشتر هست.
کاشان زمانی به اورشلیم دوم معروف بود ! در برخی کتب تاریخی کاشان رو پایگاه و پایتخت فرهنگی یهودیان ایران دونسته اند ! رهبر سابق یهودیان ایران و خاخام اعظمشون «پدیدیا شوفط» از یهودیان کاشان و اهل کاشان بود و در سال 2005 در لوس آنجلس مرد و کتاب خاطرات هم داره و در اونجا ادعاش این هست که ریشه ی یهودیان کاشان به یهودیان اخراجی از اسپانیا برمیگرده. (در مورد صحت این ادعا تحقیق نکرده ام)
بسیاری از یهودیان کاشان که عمدتا به اسرائیل و بعضا هم به کشورهای اروپایی و آمریکا مهاجرت کردند در حال حاضر یا از تاجران اقتصادی بزرگ هستند و یا از سیاستمداران بزرگ! مثلا بد نیست اسم «داوود آلیانس» (دیوید آلیانس) رو جست و جو کنید ! این فرد که اهل کاشان هست در حال حاضر از تجار بزرگ و سیاستمداران مشهور انگلیس هست!
یهودیان کاشان دانشمندان و علمای دینی و شاعران زیادی هم داشته اند که شهرت جهانی دارند! (در دایرة المعارف جودائیکا نام بسیاری از اون ها اومده) جالب این که حتی مستبصر هم در بین این ها پیدا میشه! ابن الراوندی (از علمای منطقه ی راوند کاشان) از علمای یهود بود و بعدا معتزلی شد و بعدا شیعه شد!
در مورد زندگی امن و آزاد یهودیان در کاشان هم باید گفت که مدیون علمای مشهور شیعه که اتفاقا اهل کاشان بودند هستند! علامه فیض کاشانی رحمه الله یهودیان کاشان رو تحت حمایتش قرار داد و گفت کسی حق ظلم به این اقلیت رو در کاشان نداره ! میرزاابو القاسم شیخالاسلام کاشانی هم از علمای بزرگ شیعه هست که در زمان نادرشاه زندگی می کرد و نادرشاه افشار هم بسیار او رو قبول داشت و تونست حکم آزادی یهودیان رو از نادرشاه بگیره.
به طور کلی سخن در مورد یهودیان کاشان بسیار بسیار زیاد هست و شاید زمانی مطالب و تحقیقاتم رو در این مورد تکمیل کنم و ان شاء الله منتشر کنم.به خصوص این که تا الان کتاب جامع و کاملی در این زمینه ندیده ام.
پاسخ:
وقتی در چیزی علم ندارید نظر ندهید لطفا! وقتی انشعابات یهود رو هم نمیدونید خواهش می کنم نظر ندید! شما فعلا از همون دروغ مشیری بیسواد دفاع کنید بهتره! یهود خیبر از منافق ترین یهود بوده اند و خیانت های متعدد هم کرده اند و بحثشون با یهودیان ایران متفاوت هست.یهودیان ایران انشعابات خودشون رو دارند.
پاسخ:
ما بر اساس علم و منطق صحبت می کنیم و مصادر مورد قبول و اعتماد.شما هم بت های فکریتون مثل همین مشیری بیسواد فقط بلدن دروغ بگن و اتباعش هم مثل شما نمیتونن ازش دفاع کنن !!!
به علاوه ما هرکسی رو همینطوری در موردش حکم نمی کنیم.بر مبنای مستندات حکم می کنیم.
پاسخ:
تاریخ هم که بلد نیستید !!! این مشرکین و اهل کتاب بودن که چون از قبل از پیامبر آخر الزمان خبر داشتند اومدند و مقابله کردند و انواع و اقسام تهمت ها رو زدند ! این مشرکین و اهل کتاب بودند که مدام حمله کردند و لشکر کشی کردند ! به خاطر همینه که تمام جنگ های پیامبر دفاعی هست.
هنوز هم نتونستید از دروغ مشیری بیسواد دفاع کنید !!! :)))) این همه دست و پا زدن های شما جواب دروغ های مشیری بیسواد نیست.
پاسخ:
پسر شاه مخلوع ایران که قبله ی نژاد پرست های باستان گرای سلطنت طلب هم هست حتی در مورد عبارت جعلی خلیج ع ر ب ی هم در برنامه و مصاحبه با یکی از پان عرب های ضد ایران که اهل سعودی هست سکوت میکنه ! این ها ادعای وطن پرستی دارن!
در مورد یهودی ها هم خیلی جالب هست که مثلا داود آلیانس (معروف به داود کاشی) که از معروف ترین و ثروتمندترین تاجران انگلیس که از یهودی های کاشان هست و در اسرائیل مرکز ایران شناسی راه انداخته، صراحتا میگه یهودی ها در ایران هیچ مشکلی ندارن و حتی میگه من زمانی که امام خمینی در پاریس بود به ملاقاتش رفتم و امام قول داد که یهودی ها چون اهل کتابن در ایران هیچ مشکلی نخواهند داشت و امام به این وعده ی خودش عمل کرد و الان هم یهودی ها مشکلی ندارند.جالب این که داود آلیانس داره میگه خطا از رژیم فعلی اسرائیل هست و نه ایران.(داود آلیانس کسی هست که به اسرائیل هم ارادت داره اما صهیونیست به معنای مصطلح و رایجش نیست)
حتی زمانی که یهودیان در کاشان بودند شیعیان و یهودیان زندگی مسالمت آمیز داشتند و خرید و فروش بین طرفین برقرار بود.
وقتی چنین کسی صراحتا میگه تقصیر از اسرائیل هست و ایران مشکلی نداره و شیعیان همواره قائل به زندگی مسالمت آمیز بوده اند (حتی یهودیان ایران حفظ جان خودشون رو دو بار مدیون علمای بزرگ شیعه از کاشان هستند) ، این باستان گراهای پیرو مشیری بیسواد حقی برای اظهار نظرهای مضحک خودشون ندارن.
پاسخ:
کسی انسانی رو نمیپرسته ! پس خواهشا حرف های بی اساس نزنید!
از کتاب های ما ثابت کرد ؟؟؟!!! میتونید فقط و فقط یه نقل معتبر شیعی در این مورد بیارید ؟! نه که شما حتی مشیری بیسواد هم نمیتونه یه نقل معتبر شیعی در این زمینه بیاره!
یک نمونه از ثمراتش این هست که این شیعیان اهل بیت بودن که این مملکت رو نگه داشتن و نژاد پرست ها در زمان جنگ یا فرار کردن یا تو سوراخ موش قایم شدن! الان هم همینه!
اسارت چادر و حجاب (به تعبیر شما و به قول شما و نه ما) هم که اتفاقا از زمان ایران باستان شروع شد !!!
پاسخ:
این هم از ادب باستان گرایان !
پاسخ:
والا اون دینی که هم مجوز تعدد زوجات داده و هم کتک زدن زن، آیین زرتشتی هست ! در اسلام کتک زدن زن حرام هست اما در زرتشتی گری حتی جواز قتل زن (مرگ ارزان) هم برای شوهرش در شرایطی صادر شده!
در مورد حجاب هم مشکل شما و امثال شما اینه که فکر می کنید بدحجابی یا بی حجابی مساوی بی دینی هست!!! حتی کسانی از مذهبی ها هم که این فکر رو میکنن تفکرشون غلط هست.بدحجابی و بی حجابی در اغلب موارد اصلا ریشه ی دشمنی با دین و عناد با دین نداره.به همین دلیل هست که خیلی از بدحجاب ها هم در مراسم آیینی و دینی شرکت میکنن.
پاسخ:
افکار پوسیده اتفاقا افکار پوسیده ی باستان گرایان هست ! هنوز نمیخوان قبول کنن که تموم شد رفت و خود مردم در دوره ی ساسانیان به ستوه اومدن از جعلیات و تزویر موبدان زرتشتی! کل افتخار اسلام هم اینی که شما میگید نیست ! پس خواهشا مغلطه نکنید!
حجاب رو هم گفتیم که در ایران باستان بوده و جزو شرع بوده.
با کسانی شدیم هشتاد میلیون که حتی یک نقد ما به باستان رو هم تا الان جواب ندادن و فقط یا فحاشی میکنن یا کلی گویی!
پاسخ:
لطفا به جای این صحبت ها بحث علمی و مستند داشته باشید.نکاح متعه شروط و ضوابط خودش رو داره.اگر کسی سوء استفاده بکنه از یک قانون دلیل میشه که قانون بده ؟! چرا در کشورهایی که اسلامی نیست و این حرفا نیست اینقدر آمار خیانت بالاست ؟! چرا اینقدر آمار فرزندان نامشروع اونجا بالاست ؟! نکنه مسلمون شده اند خبر نداریم !