عبد الله بن ادریس اودی (امام، حافظ، راوی صحیحین) : ابو حنیفه ضال مضل است !
عبد الله بن ادریس اودی (امام، حافظ، راوی صحیحین) : ابو حنیفه ضال مضل است و ابو یوسف (شاگرد ابوحنیفه) فاسق است !
علمای مخالفین شیعه انواع طعونات و ناسزا گویی ها و سب و شتم ها را نثار ابو حنیفه کرده اند و تا جایی این جدال و دشمنی علمای مخالفین با ابو حنیفه پیش رفته که به لعن و تکفیر وی نیز منجر شده است. در این مطلب قول یکی از علماء و ائمه ی بزرگ مخالفین در مورد ابو حنیفه و شاگرد مشهورش (ابو یوسف) را نقل می کنیم.
حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا رَجَاءُ بْنُ السِّنْدِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ إِدْرِیسَ، یَقُولُ: کَانَ أَبُو حَنِیفَةَ ضَالًّا مُضِلًّا , وَأَبُو یُوسُفَ فَاسِقًا مِنَ الْفَاسِقِینَ.
الضعفاء الکبیر للعقیلی،ج4،ص440 ط دار الکتب العلمیة
رجاء بن السندی می گوید شنیدم که عبد الله بن ادریس می گفت : ابو حنیفه ضال مضل (گمراه و گمراه کننده) بود و ابو یوسف (شاگرد مشهور ابو حنیفه) فاسقی از فاسقین بود.
* سند خبر معتبر می باشد.
معاذ بن المثنی
مُعَاذ بن المُثَنَّى أَبُو المُثَنَّى : ثِقَةٌ، مُتْقِنٌ.
سیر أعلام النبلاء،ج13،ص527 ط مؤسسة الرسالة
رجاء بن السندی
رجاء بن السندی، أبو محمد الإسفرایینی : من کبار أصحاب الحدیث ..... وقال أبو حاتم: صدوق، کتبت عنه.
تاریخ الإسلام،ج5،ص570 ط دار الغرب الاسلامی
عَبْدُ اللهِ بنُ إِدْرِیْسَ
عَبْدُ اللهِ بنُ إِدْرِیْسَ بنِ یَزِیْدَ بنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الأَوْدِیُّ : الإِمَامُ، الحَافِظُ، المُقْرِئُ، القُدوَةُ، شَیْخُ الإِسْلاَمِ، أَبُو مُحَمَّدٍ، الأَوْدِیُّ، الکُوْفِیُّ.
سیر أعلام النبلاء،ج9،ص42 ط مؤسسة الرسالة
مازن السرساوی (محقق وهابی کتاب الضعفاء الکبیر در چاپ دار ابن عباس) پرده از تلاش برخی از مخالفین برای از بین بردن این عبارات بر می دارد و می نویسد :
ما بین القوسین علیه اثر خطوط توهم الکشط وکانه من فعل بعض من لم یرتض هذا.
الضعفاء الکبیر للعقیلی،ج6،ص418 ط دار ابن عباس
آن چه که بین پرانتز است (منظور عبارات " ضالا مضلا " و " فاسقا من الفاسقین " می باشد) [در نسخه ی خطی] اثر خط روی آن است (خط خطی و خراش) و گویا کسانی که به این عبارات راضی نبوده اند چنین کرده اند.
بشار عواد معروف (محقق وهابی کتاب تاریخ بغداد) می نویسد :
فإن مثل هذه الأقوال إما سندها ضعیف وإما هی نتیجة للصراع الحاد بین أهل الحدیث وأهل الرأی.
تاریخ بغداد،ج16،ص377 ط دار الغرب الاسلامی
مانند این اقوال یا سندش ضعیف است و یا نتیجه ی درگیری شدید بین اهل الحدیث و اهل رای است.
ما در بالا ثابت کردیم که سند این قول معتبر است و بنا بر این طبق قول بشار عواد معروف وهابی این قول به دلیل دشمنی و درگیری شدید بین عبد الله بن ادریس و ابوحنیفه و شاگردش صادر شده است و وی ابوحنیفه و شاگردش را ضال و مضل و فاسق دانسته است.