حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

اشهب بن عبدالعزیز (عالم بزرگ و مشهور مالکی مذهب)؛ متهم ردیف دوم قتل شافعی (امام شافعی مذهبان)!


مقدمه


مذاهب فقهی و کلامی مخالفان شیعه از دیرباز بر خلاف ادعای ایشان مبنی بر وحدت و نزدیکی و اختلافات اجتهادی طبیعی دشمنی‌های عمیق و شدیدی نسبت به یکدیگر داشته و دارند. این دشمنی‌ها به قدری شدید و وسیع بوده و هست که قابل چشم‌پوشی نیست. شاید اگر چنین اختلافات شدیدی در حد اختلافات علمی بود و یا این نوع دشمنی‌ها صرفا از سوی افراد و جریان‌های معدودی در مذاهب فقهی و کلامی وجود داشت و یا صرفا محدود به یک دوره زمانی خاص بود می‌شد ساده از کنار آن عبور کرد اما با بررسی‌های دقیق در می‌یابیم که مذاهب فقهی و کلامی مخالفان شیعه از همان ابتدای پیدایش و تبلیغ و ترویج آموزه‌هایشان دشمنی‌های عمیقی با یکدیگر داشته‌اند که کار را به درگیری‌های فراوان و خونریزی و کشتار نیز رسانده است.


ماجرای نقش احتمالی «اشهب بن عبدالعزیز» (عالم و فقیه برجسته مالکی مذهب) در قتل شافعی (امام شافعی مذهبان)


قبلا در مطالبی به دشمنی و خصومت شدید موجود بین اشهب بن عبدالعزیز و شافعی اشاره کردیم که در این لینک‌ها قابل مطالعه است. [اینجا]  و  [اینجا]


همچنین در مطلبی به نقش «فتیان بن ابی السمح» (عالم و فقیه مالکی مذهب) به عنوان متهم ردیف اول در قتل شافعی پرداختیم که [اینجا] قابل مطالعه است.


اما در این مطلب به این نکته اشاره خواهیم کرد که بر اساس برخی مصادر و احتمالاتی که علمای مخالفان شیعه مطرح ساخته‌اند، ممکن است اشهب بن عبدالعزیز در قتل شافعی نقش داشته باشد و نه فتیان اگر چه به نظر می‌رسد احتمال قوی‌تر و صحیح‌تر آن است که فتیان عامل اصلی قتل باشد.


قِیلَ الضَّارِبُ لَهُ أَشْهَبُ حِینَ تَنَاظَرَ مَعَ الشَّافِعِیِّ فَأَفْحَمَهُ الشَّافِعِیُّ فَضَرَبَهُ قِیلَ بِکِیلُونَ وَقِیلَ بِمِفْتَاحٍ فِی جَبْهَتِهِ فَمَرِضَ، وَالْمَشْهُورُ أَنَّهُ ضَرَبَهُ بِمِفْتَاحِ کِیلُونَ ...


البجیرمی الشافعی، سلیمان بن محمد بن عمر (المتوفى1221هـ)، تحفة الحبیب علی شرح الخطیب (حاشیة البجیرمی علی منهج الطلاب)، ج1، ص56، الناشر: دار الفکر، 1428 هـ - 2007 م.


گفته شده ضارب شافعی، اشهب بن عبدالعزیز بوده هنگامی که وی با شافعی مناظره کرد و شافعی وی را مغلوب ساخت، اشهب شافعی را مورد ضرب و شتم قرار داد. گفته شده  اشهب شافعی را با قفل درب مورد ضرب و شتم قرار داد و در نقلی دیگر گفته شده وی کلیدی را به پیشانی شافعی کوبید و شافعی در اثر آن ضربه بیمار شد. مشهور آن است که وی با کلید شافعی را مورد ضرب و شتم قرار داده است ...


همانطور که ملاحظه می‌فرمایید بجیرمی (عالم و فقیه شافعی مذهب) با صیغه تمریض «اشهب» را به عنوان عامل قتل شافعی معرفی کرده است و البته وی در ادامه سخنانش قول مشهور را آن می‌داند که فتیان عامل اصلی این ضرب و شتم بوده است.


اما به هر حال بر اساس چنین سخنی و با توجه به ادله قطعی بر شدت دشمنی موجود بین اشهب و شافعی می‌توان اشهب را متهم ردیف دوم قتل شافعی دانست گرچه قول صحیح‌تر و مشهور‌تر در مصادر مخالفان شیعه آن است که فتیان بن ابی السمح (عالم و فقیه مالکی مذهب) قاتل محمد بن ادریس شافعی است.

برای دانلود متن فوق به همراه اسناد تصویری (اسکن کتب) در قالب PDF به کانال تلگرام [اینجا] مراجعه کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter