حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مجروح بودن و تضعیف داشتن اکثر بزرگان اهل سنت به تصریح ذهبی (عالم سرشناس اهل سنت)

بسیار مشاهده شده است که مخالفین شیعه هر زمان روایاتی را ببینند که خوشایند آن ها نیست، با مشاهده ی کوچک ترین تضعیف و جرحی او را ضعیف دانسته و سند را تضعیف می کنند !


با مشاهده ی کلامی از ذهبی در خواهیم یافت که اگر قرار بر تضعیف روات به این سبک باشد، تقریبا تمام بزرگان مخالفین از صحابه و تابعین و غیر آن ها بایستی ضعیف دانسته شوند !

وَقد کتبت فِی مصنفی الْمِیزَان عددا کثیرا من الثِّقَات الَّذین احْتج البُخَارِیّ أَو مُسلم أَو غَیرهمَا بهم لکَون الرجل مِنْهُم قد دون اسْمه فِی مصنفات الْجرْح وَمَا أوردتهم لضعف فیهم عِنْدِی بل لیعرف ذَلِک وَمَا زَالَ یمر بِی الرجل الثبت وَفِیه مقَال من لَا یعبأ بِهِ وَلَو فتحنا هَذَا الْبَاب على نفوسنا لدخل فِیهِ عدَّة من الصَّحَابَة وَالتَّابِعِینَ والائمة فبعض الصَّحَابَة کفر بَعضهم بِتَأْوِیل مَا وَالله یرضى عَن الْکل وَیغْفر لَهُم فَمَا هم بمعصومین وَمَا اخْتلَافهمْ ومحاربتهم بِالَّتِی تلینهم عندنَا أصلا .....


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الرواة الثقات المتکلم فیهم بما لا یوجب ردهم،ص 23، تحقیق: محمد إبراهیم الموصلی، دار النشر: دار البشائر الإسلامیة - بیروت – لبنان، الطبعة : الأولى1412هـ - 1992م.


من (ذهبی) در کتاب میزان الاعتدالم نام بسیاری از راویان ثقه ای که بخاری یا مسلم یا غیر از آن ها به آنان احتجاج کرده اند را نوشته ام به دلیل آن که نام آن ها در کتب مجروحین وارد شده است نه به دلیل آن که در نزد من ضعیف باشند بلکه به دلیل آن که این مطلب دانسته شود و همواره راوی ثقه ای از مقابلم می گذرد در حالی که در مورد او نیز تضعیفاتی از جانب کسانی که بدانان توجه نمی شود وجود دارد و اگر این باب را بر خودمان باز کنیم عده ای از صحابه و تابعین و ائمه هم در آن داخل می شوند و برخی از صحابه یکدیگر را بر اساس تاویل و اجتهادی که داشته اند تکفیر کرده اند و خداوند از تمام آن ها راضی است و از آنان می گذرد و آنان معصوم نبوده اند و اختلاف و جنگ آن ها چیزی نیست که آن ها را در نزد ما تضعیف کند .....

تا این جا دیدیم که :


اولا : ذهبی اعتراف می کند که اکثر روات احادیث مخالفین دارای جرح هایی هستند که اگر بخواهیم بر مبنای آن ها تضعیف کنیم حتی عده از صحابه و تابعین و ائمه ی مخالفین نیز بایستی تضعیف شوند اما این اقوال مورد توجه قرار نمی گیرند.


ثانیا : صحابه یکدیگر را تضعیف کرده اند.

ذهبی در ادامه توصیه و نظر جالبی را مطرح می کند.

وَهَذَا کثیر من کَلَام الأقران بَعضهم فِی بعض یَنْبَغِی أَن یطوى وَلَا یرْوى ویطرح وَلَا یَجْعَل طَعنا .....


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الرواة الثقات المتکلم فیهم بما لا یوجب ردهم،ص 24، تحقیق: محمد إبراهیم الموصلی، دار النشر: دار البشائر الإسلامیة - بیروت – لبنان، الطبعة : الأولى1412هـ - 1992م.


و این نوع جرح ها در کلام بزرگان نسبت به یکدیگر زیاد است و شایسته است که مخفی گردد و پوشیده نگه داشته شود و روایت نشود و دور افکنده شود و موجب طعن قرار نگیرد .....

بسیار جالب است که ذهبی توصیه می کند تا طعونات علماء و بزرگان اهل سنت نسبت به یکدیگر و دشمنی های شدید آنان نسبت به هم مخفی شود و از بین برود و دلیلی برای تضعیف و طعن وارد ساختن قرار نگیرد !

مطالب مرتبط :

ذهبی (از علمای بزرگ اهل سنت) : بعضی از صحابه یکدیگر را تکفیر کردند و با یکدیگر جنگیدند!

ابن قیم جوزیه (از علمای وهابی و از شاگردان ابن تیمیه) : اگر قرار باشد یک راوی را به خاطر تضعیف یک نفر ضعیف بدانیم،بسیاری از احادیث صحیح را از دست می دهیم

اعتراف غیر مستقیم صنعانی (از علمای بزرگ اهل سنت) به این که اهل سنت احادیث صحیح بسیار کمی دارند

بدر الدین زرکشی (از علمای بزرگ اهل سنت) : اگر قرار باشد هر حدیثی که در راویان آن افراد مطعون و تضعیف شده قرار دارند را ضعیف بدانیم،هیچ حدیث صحیحی باقی نمی ماند !

یحیی القطان (عالم جرح و تعدیل مخالفین شیعه) و تصریح بر ضعیف بودن اکثر روات احادیث اهل سنت (1)

یحیی القطان (عالم جرح و تعدیل مخالفین شیعه) و تصریح بر ضعیف بودن اکثر روات احادیث اهل سنت (2)

اعتراف شعبة (عالم و امام بزرگ اهل سنت) به ضعیف بودن اکثر روات احادیث اهل سنت (1)

اعتراف شعبة (عالم و امام بزرگ اهل سنت) به ضعیف بودن اکثر روات احادیث اهل سنت (2)

اعتراف شعبة (عالم و امام بزرگ اهل سنت) به ضعیف بودن اکثر روات احادیث اهل سنت (3)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter