حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



ذهبی (از علمای بزرگ اهل سنت) : بعضی از صحابه یکدیگر را تکفیر کردند و با یکدیگر جنگیدند!


یکی از مسائلی که افسانه ی " عدالت تمامی صحابه " را زیر سوال می برد و بسیاری از حقایق را برای ما روشن می سازد، حقیقتی است که ذهبی به آن اعتراف کرده است.ذهبی می نویسد :


فبعض الصحابة کفر بعضهم بتأویل ما، والله یرضى عن الکل ویغفر لهم، فما هم بمعصومین، وما اختلافهم ومحاربتهم بالتی تلینهم عندنا أصلا .....

معرفة الرواة المتکلم فیها بما لا یوجب الرد،مقدمة ط دار المعرفة

بعضی از صحابه از روی تاویل یکدیگر را تکفیر کردند و خدا از همه راضی است و آنان را می آمرزد چرا که آنان معصوم نیستند و اختلاف آنان با یکدیگر و جنگیدنشان با یکدیگر شان و مقام آنان را در نزد ما پایین نمی آورد .....

جالب است که دو نفر و یا دو گروه که هر دو طبق اعتقاد مخالفین شیعه صحابی به حساب می آیند،یکدیگر را تکفیر می کنند و با یکدیگر می جنگند اما هر دو همزمان عادل هستند و بهشتی و جلیل القدر ! نکته ی مهم تر اینکه تکفیر آنان نسبت به یکدیگر نشان می دهد که حتی برخی از صحابه اسلام و ایمان یکدیگر را قبول نداشتند که در نتیجه ی آن به تکفیر یکدیگر و جنگ با یکدیگر پرداخته اند و حال عده ای کاسه ی داغ تر آش شده اند و همه را عادل و بهشتی و جلیل القدر می خوانند! نکته ی دیگر این که در قرآن داریم :


مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ .....

سوره ی فتح،آیه ی 29

محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند .....

این آیه به خوبی یکی از نشانه های اصحاب حقیقی وجود نازنین پیامبر (ص) را برای ما تبیین کرده است.آیا کسانی که بغض یکیدیگر را در دل داشتند و یکدیگر را تکفیر کردند و با یکدیگر جنگیدند امکان دارد مشمول این آیه ی مبارکه شوند ؟!

نکته ی دیگر اینکه پیامبر فرموده اند :

حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ، وَأَحْمَدُ بْنُ سَعِیدٍ، قَالاَ: حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ، أَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ المُبَارَکِ، عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی کَثِیرٍ، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِأَخِیهِ یَا کَافِرُ، فَقَدْ بَاءَ بِهِ أَحَدُهُمَا.

صحیح البخاری،ج8،ص26،ح6103 ط دار طوق النجاة

پیامبر (ص) فرموده اند : هرگاه شخصی به برادرش بگوید کافر، این قول به یکی از آن ها بر می گردد.


از این حدیث نبوی به خوبی مشخص است که وقتی یک مسلمان شخص مسلمانی را کافر خطاب کند، ناگزیر یکی از آن ها راست می گوید و یکی مرتکب خطا شده است.پس بایستی بپذیریم که وقتی صحابه یکدیگر را تکفیر کرده اند و با یکدیگر جنگیده اند یک گروه واقعا کافر بوده اند و یک گروه نیز بر حق بوده اند! اصل و اساس مطلب نیز همینجاست که وقتی یک گروه و یا یک فرد از صحابه گروه یا فردی دیگر از صحابه را تکفیر کند یا ادعای او صحیح و بر حق است که در این صورت کفر برخی از صحابه را باید بپذیریم ویا اینکه در ادعایش مرتکب دروغ و خطای بزرگ شده که مطابق نص صریح حدیث بالا این تکفیر به خودش بر میگردد و همچنین این تکفیر باعث می شود تا مشمول آیه ی " رحماء بینهم " نیز نشوند.همه ی این مطالب در حالی است که بسیاری از علمای مخالفین مسلمانان را از عجله ی در تکفیر و کافر خواندن دیگران نهی کرده اند :

وقد ورد فی الأثر: من کفر مسلما فقد کفر .....

فتاوی الخلیلی علی المذهب الشافعی،ج2،ص263 طبعة مصریة قدیمة


و در حدیث وارد شده است که هرکس مسلمانی را تکفیر کند، کافر است ...

أما الحدیث: «من کفر مسلما فقد کفر» فإن المراد به: إذا کان التکفیر فی غیر محله .....

مجموع فتاوی ابن باز،ج10،ص265

اما حدیث " هرکس مسلمانی را تکفیر کند،کافر است " منظور از آن این است که تکفیر در غیر محلش باشد .....

هذا الحدیث بهذا اللفظ لا أعرفه ولکن صح عن النبی صلى الله علیه وسلم ما یدل علیه وهو أن من قال لشخص یا کافر أو وصف رجلاً بالکفر ولم یکن کذلک رجع على القائل.

فتاوى نور على الدرب لابن عثیمین،ج6،ص2


{بن عثیمین می گوید} این حدیث {منظورش حدیثی است که می گوید اگر کسی مسلمانی را تکفیر کند،کافر است} با این لفظ آن را نمی دانم اما در روایت صحیح از پیامبر آن چه که بر این دلالت دارد وارد شده که اگر فردی به فرد دیگر بگوید ای کافر یا فردی را به کفر وصف کند در حالی که اینگونه نباشد، این {کفر} به گوینده بر می گردد.

ابن تیمیه نیز می نویسد :

وَلَیْسَ لِأَحَدِ أَنْ یُکَفِّرَ أَحَدًا مِنْ الْمُسْلِمِینَ وَإِنْ أَخْطَأَ وَغَلِطَ حَتَّى تُقَامَ عَلَیْهِ الْحُجَّةُ وَتُبَیَّنَ لَهُ الْمَحَجَّةُ وَمَنْ ثَبَتَ إسْلَامُهُ بِیَقِینِ لَمْ یَزُلْ ذَلِکَ عَنْهُ بِالشَّکِّ .....


مجموع الفتاوى لابن تیمیة،ج12،ص466 ط مجمع الملک فهد

مجموع الفتاوى لابن تیمیة،ج12،ص501 ط مجمع الملک فهد


و برای هیچ کس شایسته نیست که احدی از مسلمانان را تکفیر کند حتی اگر آن شخص خطا کند و کار نادرست انجام دهد تا اینکه حجت بر او اقامه شود و راه برای او روشن گردد و کسی که که اسلامش با یقین ثابت گردد، اسلامش با شک از بین نمی رود .....

وبسایت اسلام وب نیز در پاسخ به استفتائی می نویسد :

لا یجوز للمسلم أن یصف أخاه المسلم بالکفر ولو کان ظاهره الفسق.

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=108839

برای مسلمان جایز نیست که برادر مسلمانش را به کفر وصف کند حتی اگر ظاهرش فسق باشد.

اکنون به نظر شما تکلیف صحابه ای که یکدیگر را تکفیر کردند چیست ؟!















موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۹
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۸)

۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۵۴ محب اهل بیت علیهم السلام
ممنون خسته نباشید مطالبتون فوق العادست.. اجرتان با آقا صاحب الزمان عج
پاسخ:
خیلی ممنون / خواهش میکنم
۳۰ فروردين ۹۴ ، ۰۲:۳۳ محب اهل بیت علیهم السلام
در این روایتی که حضرت علی ع میفرماید : من بنده خدا ، برادر رسول خدا و صدیق اکبر هستم ، پس از من جز دروغگو و اقترا زننده کسی دیگر خود را «صدیق» نخواهد خواند.
میخخواستم بدانم آیا ابوبکر لقب صدیق را به خودش داده بود که حضرت علی این حرفو زده؟؟؟؟
چون بنده با یک سنی در این مورد بحث داشتم و من این حدیث حضرت علی رو آوردم و اون گفت ابوبکر هیچ وقت ادعا نکرده که این لقب رو پیامبر بهش داده....
اگر در این مورد روایتی وجود داشته باشه عالی میشه.. بازم ممنون از پاسخگویی
پاسخ:
با سلام

اولا این که امیرالمومنین صدیق و فاروق هستند، در کتب اهل سنت متواتر هست

ثانیا اهل سنت ادعا میکنند که صدیق لقب ابوبکر هست و این ادعا هیچ دلیل صحیحی نداره.اگر یک اهل سنت قبول کرده که این لقب متعلق به ابوبکر نیست که خیلی هم خوبه !!! اما در بخاری روایتی هست که بعضا به اون استناد میکنن (جدای از قابل نقد بودن سند و متن روایت) :

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا یَحْیَى، عَنْ سَعِیدٍ، عَنْ قَتَادَةَ، أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، حَدَّثَهُمْ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَعِدَ أُحُدًا، وَأَبُو بَکْرٍ، وَعُمَرُ، وَعُثْمَانُ فَرَجَفَ بِهِمْ، فَقَالَ: «اثْبُتْ أُحُدُ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ نَبِیٌّ، وَصِدِّیقٌ، وَشَهِیدَانِ.


** این روایت در سه جای بخاری نقل شده **

خب اینجا یا باید منکر تواتر صدیق و فاروق بودن امیرالمومنین و متعلق بودن اون به طور اختصاصی به امیرالمومنین بشن که منکر متواتر کافر هست ویا اینکه قبول کنند در بخاری دروغ و جعلیات و موضوعات وجود داره هر چند که از همین روایت کسی نمیتونه ثابت کنه الزاما صدیق متعلق به ابوبکر هست.

۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۲۷ محب اهل بیت علیهم السلام
جوابتون عالی بود.. یا علی
پاسخ:
خیلی ممنون / موفق باشید
۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۴۹ محب اهل بیت علیهم السلام
یک نرم افزار اختصاصی کتب شیعه رو به من معرفی کنید به غیر از مکتبه اهل بیت که هم بررسی رجال هم داشته باشه.
و یک سایت شیعی که کتب های شیعه رو با فرمت pdf برای دانلود گذاشته باشه اگه معرفی کنید ممنون میشم..
پاسخ:
نرم افزار شیعی برای بررسی رجالی : درایة النور

وبسایت برای دانلود کتب شیعی :

http://alfeker.net

http://shiabooks.net

http://www.narjes-library.com

http://www.librarsaduq.blogspot.com

http://www.alzahrapdf.blogspot.com
۳۰ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۰۰ محب اهل بیت علیهم السلام
ممنون
۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۱۱ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام. لطفا لینک دانلود نرم افزار درایة النور رو بدهید..
پاسخ:
وعلیکم السلام

این نرم افزار برای دانلود موجود نیست و باید اون رو خریداری بفرمایید.
۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۵۷ محب اهل بیت علیهم السلام
از کجا میتونم خریداری کنم.. سایت داره؟؟
۰۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۲۶ محب اهل بیت علیهم السلام
در مورد انتساب کتاب رجال قائل به ابن غضائری لطفا سند بیارید چون ایشون در کتابش به ضعف سلیم بن قیس  اشاره کرده آیا درست است که این این کتاب به او انتساب داده شده؟؟؟؟
البته روایات زیادی هم وجود دارد که سلیم رو توثیق کرده اند ولی بنده فقط میخام درباره این کتاب و انتساب به
ابن غضائری رو بفرمایید..
لطفا باسند این شبهه اهل سنت رو رد کنید یا علی
پاسخ:
سلام علیکم

انتساب کتاب رجال ابن الغضائری به صاحب کتاب ثابت نیست و علماء هم به این مطلب در کتب مختلف اشاره کرده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter