حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر



آیا منظور از " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " در زیارت عاشوراء قابیل و قاتل زکریا و پی کننده ی ناقه ی صالح و ابن ملجم است؟


مدتی است که به خصوص در ماه محرم پیامی در شبکه های اجتماعی و مسنجر ها رد و بدل می شود که مضمون آن به این شکل است :

آیا می دانید منظور از " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " در زیارت عاشوراء کیست؟منظور از " اول " قابیل است و منظور از " ثانی " قاتل زکریاست.منظور از " ثالث " کسی است که ناقه ی صالح را پی کرد و منظور از " رابع " هم ابن ملجم است.
معمولا پیام به این شکل رد و بدل می شود و در پایان برخی از پیام ها نیز یکی دو منبع از کتب شیعه ( معمولا از مجالس المومنین قاضی شوشتری ) ذکر میکنند.

اما مطلبی که باید خدمت شما عرض کنیم این است که افرادی که برای اولین بار این پیام را نوشته و منتشر کرده اند یا غرضی داشته اند و یا اینکه نسبت به حقایق جهل داشته اند! برای روشن شدن هر چه بهتر مطلب،اصل ماجرا را برای شما بیان می کنیم تا ببینید که این تعیین مصداق از کجا آمده است :

وشی بالشیخ «ره» الى خلیفة الوقت العباسیّ «أحمد» أنه هو و أصحابه یسبون الصحابة، و کتابه المصباح یشهد بالک، فقد ذکر أن من دعاء یوم عاشوراء:- اللّهمّ خصّ أنت أول ظالم باللعن منی و ابدأ به أولا ثمّ الثانی ثمّ الثالث ثمّ الرابع، اللّهمّ العن یزید بن معاویة خامسا. فدعا الخلیفة بالشیخ و الکتاب فلما احضر الشیخ و وقف على القصة ألهمه اللّه أن قال: لیس المراد من هذه الفقرات ما ظنه السعاة بل المراد بالأول قابیل قاتل هابیل و هو أول من سنّ الظلم و القتل، و بالثانی قیدار عاقر ناقة صالح، و بالثالث قاتل یحیى ابن زکریا من أجل بغی من بغایا بنی إسرائیل، و بالرابع عبد الرحمن بن ملجم قاتل علیّ بن أبی طالب. فلما سمع الخلیفة من الشیخ تأویله و بیانه قبل منه ذلک و رفع منزلته. و انتقم من الساعی و أهانه.

الاستبصار فیما اختلف الاخبار،مقدمة المجلد الاول ط موسسة الاعلمی – بیروت

در نزد خلیفه ی وقت عباسی " احمد " بدگویی شیخ طوسی را کردند که او و اصحابش صحابه را دشنام می دهند و کتاب مصباح شیخ طوسی شاهدی بر این مساله است و این قسمت از دعای روز عاشورا را ذکر کردند که " اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی و ابدا به اولا ثم الثانی ثم الثالث ثم الرابع،اللهم العن یزید بن معاویة خامسا ".خلیفه شیخ طوسی را فراخواند.هنگامی که شیخ طوسی حاضر شد و از ماجرا آگاه شد،خدا بر او الهام کرد که بگوید : مراد از این موارد آن چیزی که سخن چینان و بدگویان گمان کردند نیست بلکه منظور از اول " قابیل " است که که قاتل هابیل است و او اولین کسی است که ظلم و قتل را پایه گذاری کرد و منظور از ثانی "قیدار" است که ناقه ی صالح را پی کرد و منظور از ثالث قاتل یحیی بن زکریا است که متجاوز و ستمگری از ستمگران بنی اسرائیل بود و منظور از رابع " عبد الرحمن بن ملجم " قاتل علی بن ابی طالب است.پس هنگامی که خلیفه تاویل این عبارات را از شیخ طوسی شنید،منزلت شیخ طوسی در نزد او بالا رفت و از سخن چین و بدگو انتقام گرفت و او را خوار ساخت.

این داستان که محقق کتاب آن را در مقدمه ی کتاب " استبصار " از مجالس المومنین نقل کرده به خوبی روشن می سازد که این تعیین مصداق و تاویل ها در چه شرایطی صورت گرفته است.شیخ طوسی در دوره ای می زیست که شیعه ستیزی و شیعه کشی رواج داشت و تالیفات شیخ طوسی را نیز چند بار سوزاندند و بر شیعیان ظلم زیادی روا داشته می شد.شیخ طوسی نیز پس از حضور در برابر حاکم،از روی تقیه این مطالب را بیان کرد تا جان خود را حفظ کند و الا قول یک عالم اگر کاشف از قول اهل بیت نباشد و در راستای کلام اهل بیت نباشد،چندان قابل تکیه نخواهد بود.( خود اهل بیت زیارت عاشوراء را همین گونه به ما آموخته اند و اگر لزومی داشت تعیین مصداق می کردند ولی این امر از باب تقیه و حفظ جان شیعیان انجام نگرفت)

نکته ی دیگری که به خوبی نشان می دهد این تعیین مصادیق از جانب شیخ طوسی از باب تقیه بوده است این که خود اهل بیت تعیین مصداقی نکرده اند و به بیان همان الفاظ " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " اکتفا کرده اند که خود همین نیز از روی تقیه بوده است.به راستی اگر منظور از این عبارات قابیل و قیدار و قاتل یحیی بن زکریا و ابن ملجم بود چه لزومی بر پنهان نگه داشتن اسم آن ها بود؟!
نتیجه آن که خود اهل بیت این الفاظ را همین گونه که هست به ما یاد داده اند و هر انسان اهل مطالعه و اهل علمی نیز با دقت در کلام اهل بیت و بررسی تاریخ به این پی خواهد برد که کاندیداهای اصلی این الفاظ چه کسانی هستند؟

















نظرات  (۲۱)

ممنون.عالی بود.
پاسخ:
خیلی ممنون / موفق باشید
جالب بود برام سوال شده بود این چند وقت!
پاسخ:
خواهش می کنم / موفق باشید
جالب بود.خیلی تو واتساپ پخش میشه.
سلام ، همان که بزرگان مذکور ذکر کرده اند صحیح و به مصلحت است ظن و گمان خود را نشر دهید که آب به آسیاب اختلاف و تفرقه می اندازید
پاسخ:
بزرگان تا زمانی که نص صریحی نباشد حق تعیین مصداق ندارند مگر از باب تقیه یا از باب اجتهاد شخصی مانند شیخ طوسی رحمه الله. شما هم بهتر است ابتدا مفهوم وحدت و تفرقه و اتحاد را تعلیم ببینید و سپس نظرتان را مرقوم بفرمایید.

موفق باشید.
۱۱ مهر ۹۵ ، ۱۹:۳۵ سینا رضائی
با سلام.مطالب شما کاملا درست بود.بنده مئطقدم منظور از آن 3 نفری که اسمشان برده نشده اولی ابوبکر و دومی عمر و سومی عثمان بود.زیرا این افراد بودند که دشمنی با ابا عبدالله الحسین(ع) و پدرش علی بن ابی طالب را آغاز کردند!آن ها در بین مسلمانان تفرقه انداختند و اگر از نام آن ها به وضوح یاد میشد جنگی بزرگی میان شیعیان و سنی ها صورت میگرفت.از چهارمی و پنجمی هم که معاویه ملعون و یزید بن معاویه ملعون بود به وثوح یاد شده است.
سلام 
مطلب بسیار مهمی را متذکر شدید 
با توجه به شواهد و قرائن موجود درمتن قطعا مراد ابوبکر و عمر و عثمان ومعاویه و یزید است
من جمله این قرائن با توجه به جمله و یزید خامسا نشان دهنده ی اشخاص موردنظر همه خلیفه بودند که بر آنها صدق میکند قرینه ای دیگر اینکه جمله ی اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد است که در زمان خودپیامبر وبعد ازآن بوده وربطی به زمان گذشته ندارد
با سلام و تشکر  .اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.   دین ما دین شریعت است نه طریقت و شریعت پیروی از قرآن و دستور معصومین میباشد .دوستی با دوستان معصومین و دشمنی با دشمنان آنها هم از ارکان دین ماست که در احادیث زیادی به صورت های مختلف بیان شده . و برای روشن شدن سوال مطرح شده ،مطلبی که گذاشته شده در حال حاضر  کافی و کامل است. بهتر است در حال حاضر برای  وحدت مسلمانان با غیر در عموم ، اظهار نظری نشود، نه اینکه به اینجا برسد که حتی ما خود را برادر و خواهر بنامیم که چنین چیزی وجود ندارد. و به اعتقاد شیعه ،مسلمانان که همان شیعیان هستند، واحد اند و تعددی در مسلمانی وجود ندارد.
خب حالا این یعنی چه؟ یعنی تو زیارتنامه هاتونم خلفای ما رو با حضرت عایشه لعن میکنید بعدم هی تو بوق میکنید که آی وحدت وحدت.. ببین ابراهیم مگه ما جان شما نیستیم طبق فتوای سیستانی؟؟یعنی فقط ادعاتون میشه؟
پاسخ:
وقتی خود صحابه همدیگه رو تکفیر و لعن کردن شما چرا به شیعه اشکال می کنید ؟ چرا به خود صحابه اول اشکال نمی کنید ؟!

چقدر رندانه جواب میدی عمو ابراهیم؟صحابه چند صدهزار نفر بودند طبیعیه که باهم اختلاف نظر داشته باشن...اما شما چهارده قرنه که اساس مذهبتون رو بر لعن گذاشتید؟مثلا لعن کنی چی میشه؟به کجا میرسی؟تاریخ بر میگرده عقب و همه چی درست میشه؟

شما چون خودتون رو پیروان واقعی پیامبر میدونید و امید شفاعت دارید اعتماد بنفس کاذب پیدا کردید که هرکاری خواستید بکنید.هزاران مورد از شیعه اینو دیدم.

چقدرم از ما بدتون میاد..من وقتی اعدام شحاته و شیخ نمر رو شنیدم واقعا ناراحت شدم اما شما اینقدر از ما بدتون میاد که همیشه با نفرت به ما میگید عمریه!مادرت فلان بوده و....هرکی حضرت علی رض رو کنار بزنه توی نطفش اشکال هست و...

واقعا چرا؟ همیشه فکر میکنم امام تون بیاد با این تفکرات چکار میکنه؟اونم همین فکرو داره یا اصلاحش میکنه؟

پاسخمم که درباره امام زمان ندادی.

پاسخ:
اولا : اختلاف نظر طبیعی هست اما این که بسیاری از صحابه همدیگه رو لعن و نفرین و تکفیر کنن و از اون طرف شما ادعا کنید این ها همه رحماء بینهم بوده اند و عادل هستند و بهشتی غیر عقلانی هست ! عدالت تمامی صحابه که از مبانی مذهب شماست از کجا اومده ؟!

ثانیا : اساس مذهب ما لعن نیست بلکه لعن از مباحث قرآنی هست و در قرآن هم به استمرار لعن اشاره شده است :

أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (البقرة / 159)

ثالثا : عمل عده ای شیعه الزاما نشون دهنده ی عقیده ی اصلی شیعی نیست. آیا این درست هست که بنده بر مبنای گروهک های تروریستی همچون داعش و النصرة و القاعدة و بوکوحرام و الشباب و و و ... بگم گه اهل سنت همه شون اینطوری هستند ؟!

رابعا : ما از کسانی که عامدانه و از روی نیت شوم و لجاجت حق رو انکار میکنن بدمون میاد و نه از افراد مستضعف و کسانی که به حقیقت نرسیده اند ! فحاشی و اهانت به طرف مقابل هم از دید ما حرام و محکوم هست ! گفتن «بکری» و «عمری» هم اصلا توهین به حساب نمیاد و بلکه باید برای کسی که محب ابوبکر و عمر هست افتخار باشه همونطوری که اگر کسی به ما بگه «علوی» یا «فاطمی» افتخار میکنیم.

خامسا : هرکس عامدانه و از سر لجاجت و عناد اهل بیت رو کنار بزنه احتمال اشکال در نطفه ی او بسیار بسیار بالا هست اما از روی استضعاف باشه خیر.

سادسا : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تمامی افکار فاسد و غیر صحیح رو اصلاح خواهند کرد.

سابعا : پاسخ سوالات شما به تدریج مکتوب خواهد شد. منتظر باشید.
بسم الله الرحمن الرحیم
من نمیدونم چرا شما هی اصرار دارید که آرامش عمومی رو به هم بزنید و هی تفرقه بندازید. دین اسلام دین رحمت است برای تمام جهانیان... هر کی اینو نوشته که منظور هابیل و قاتل زکریا و پی کننده ی ناقه ی صالح و ابن ملجم است، حتی اگه عمدا دروغ گفته خدا پدر و مادرشو بیامرزه، نور به قبر آباء و اجداد و مادرانش بباره. خدا از 313 یار امام زمان قرارش بده. خدا با ائمه اطهار محشورش کنه بنده خدا اگه قرار بود فاش بشه که فاش می کردن، عجب بی ولایتی هستید شما!!!.
از بس اینها رولعن میکنید اینها داعشی ها و سلفی و ریگی ها هم دشمن شیعه شدند! 
به جای لعنت کردن بر عمر و ابوبکر هزار بار به امامان و پیامبران صلوات بفرستید.
تا ظهور امام زمان منتظر بمانید و بیزاری خود از خلفاء را پنهان کنید... ببینیم ایشان چه فرمایشی می کنند. شاید آن موقع سنی ها هم شیعه شدند و آن وقت همه با هم به عمر و ابوبکر لعن کردیم و شاید هم با ظهور امام مان ثابت شد که برخی روایات مبنی بر شهادت حضرت زهراء توسط عمر، جعلی بود.... 
خلاصه فرصت برای لعن کردن تا روز قیامت زیاد است و مطمئنم خداوند ارحم الراحمین برای لعن و نفرین نکردن ما بر عمر و ابوبکر برای ما چون منتظر اثبات حقیقت بوده ایم گناهی نمی نویسد و ذره ای از ما ناراضی نخواهد بود.
و صل الله علی محمد و آله و علی مؤمنین من صحبه و لعن الله ظالمیهم
و درود خداوند بر محمد و خاندانش و بر عده ای از صحابه پیامبر که مؤمن بوده اند و از رحمت خدا دور باشد ظلم کنندگان بر ایشان را.
اشهد ان علیا ولی الله
پاسخ:
بسم الله

ما به دنبال بر هم زدن آرامش نیستیم بلکه حقایق تاریخ رو با زبانی علمی و منطقی مطرح می کنیم.

این مطلب هم در موضع تقیه از بیان شیخ طوسی رحمه الله صادر شده و مصداق حقیقی ملعونین زیارت عاشوراء نیست.

به علاوه اگر کسی عمدا دروغ ببنده جایگاهش آتش جهنم هست ! (من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار)

به علاوه مگر ما اینجا مصداق تعیین کردیم ؟! جهل و بی منطقی برخی حقیقتا آزار دهنده هست ...

داعش و امثالهم اصل شکل گیریشون مسائل دیگری هست و سب و لعن از فرعی ترین مسائل هست.

این که شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها به وسیله ی عمر بن الخطاب جعلی باشه چنین کلامی جز از «مغرض خبیث» و یا «جاهل عنید» صادر نمیشه و بهتر هست مطالعاتتون رو بیشتر کنید و استغفار کنید.

طواغیت و دشمنان اهل بیت با اسم در روایات و احادیث معتبره لعن شده اند و صد البته ما تقیه رو هم بایستی در نظر داشته باشیم.

قاتلان اهل بیت و حضرت زهراء سلام الله علیها هم قابل اغماض نیست جنایاتشون.
سلام
این زیارت رو با معنیش خوندم.فقط مفهوم حلت بفنایءک رو نفهمیدم. اما وقتی معنی واقعی اینو احساس کردم که زیارت ناحیه مقدسه رو با معنی خوندم.خیلی ناراحت شدم. هرچند دلم نمیخواد باورکنم ریشه این فاجعه از کجا هست؟مولوی مون میگفت شیعیان نامه نوشتن.یا ابن زیاد کارگزار خود حصرت علی بود...اما بهرحال زیارت ناحیه مقدسه خیلی دردناک بود.خودمم مسببین اون جنایت رو لعن کردم.ندای شیعه صوتیش رو میذاشت اما معنی و تفسیرش رو نه....وگرنه زودتر میخوندم..اولین سوالی که برام پیش اومد این بود که چرا شما به اصحاب امام حسین سلام میدین اما به صحابه پیامبر نه؟...وقتی شرح زندگی صحابه رو خوندم باورم نمی شد اینجوری باشن.خالد سیف الاسلام زناکار بوده؟...لطفا بهم بگو پس تعلیمات بیست و سه ساله پیامبر کجا رفت؟ طبق چیزی که من خوندم زنا و شراب و.....سرجاش بود که.
لطفا آی دی تلگرامتم اگر اشکال نداره بنویس.ممنون

پاسخ:
وعلیکم السلام

زیارات و ادعیه ی پر مغز و پر معنای شیعه و زیارات معتبری همچون زیارت عاشورا و امین الله و دعای کمیل و ... رو بیشتر بخونید و در معنای اون بیشتر تفکر کنید. به عنوان نمونه دعای کمیل رو بخونید تا ببینید اون چیزی که سالیان سال بسیاری از مولوی ها و ماموستاها و علمای مخالفین شیعه بر عوام دروغ بستند و گفتند شیعه مشرک هست درسته یا خیر ؟!

در مورد صحابه هم بیشتر تحقیق کنید تا ببینید که حتی بعضی از اون ها چه طور قصد ترور پیامبر رو داشتند ! به علاوه ما به اصحاب حقیقی پیامبر هم درود میفرستیم و از اون ها هم طلب شفاع می کنیم و به اون ها هم توسل می کنیم. اما افرادی همچون خالد بن الولید - لعنه الله - و معاویة بن ابی سفیان - لعنه الله - و کسانی دیگه اصلا شایستگی قرار گرفتن در بین اصحاب پیامبر رو ندارند و این ها از منافقین صحابه بوده اند.

آی دی تلگرام :  https://t.me/Amir_Sharif  @Amir_Sharif
سلام علیکم
دوستان مسلمان ،چه شیعه و چه سنی
اولا من خواهش میکنم به مقدسات هم احترام بزاریم،ثانیا من خواهش میکنم تعصب رو کنار بزاریم و عقلانی و علمی بحث کنیم و برای روشن شدن حقیقت وارد بحث بشیم نه کوبیدن طرف مقابل،ثالثا میتونیم از ثکر برخی مطالب مثل مشکوک بودن نطفه و این گونه بحث ها صرف نظر از راست یا دروغ بودن اصل موضوع پرهیز کنیم چون خواه نا خواه باعث کدورت برادران مسلمان میشه و تاثیری در روشن شدن حقیقت نداره،رابعا برای اثبات خطا کار بودن برخی از صحابه میتوان به دلایل دیگری غیر از حرام زاده بودن یا غیره صرف نظر از دروغ یا راست بودن آن استناد کرد،خامسا در میان شیعیان تعداد کمی افراد تندرو وجود دارد که نبایت انها را با تمام شیعیان جمع بست،
الهم صلی علا محمد واله محمد و عجل فرج مولانا صاحب الزمان
سلام علیکم ورحمه الله،خسته نباشید استاد بزرگوار،استاد بنده شبهه ای برام در مورد اینگونه وحدتی که الان بین شیعیان واهل سنت وجود داره پیش اومده،استاد از یک طرف کتب علمای شیعه رو در قدیم میبینیم که معمولا صراحتا حقیقت خلفا رو بیان کردند،مثلا شیخ مفید ویا ابو صلاح حلبی در تقریب المعارف ویا مرحوم تستری در الصوارم المهرقه،ویا روایات اهل بیت ع، مثلا روایت معتبری که امیر المومنین ع در مسجد  خطبه ای خواندند که بدعت های خلفا رو فرمودند واینکه عمدا با رسول الله ص مخالفت کردند که مخالفت عمدی با دستورات پیامبر ص هم حکمش واضحه،واز طرف دیگر هم استاد تقریبا تمام مراجع وحدت به این شکل رو قبول دارند.پیشاپیش برای جوابتون ممنونم استاد و لطفا اگر کتابی در این مورد میشناسید بفرمایید
پاسخ:
وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته

در مورد وحدت بین مذاهب اسلامی و حتی وحدت بین ادیان باید چند نکته ی اساسی رو مد نظر داشته باشیم :

1) این وحدت، صِرفا وحدت سیاسی - اجتماعی هست تا قوام جامعه حفظ بشه و اصلا و ابدا وحدت عقیدتی نیست.در وحدت سیاسی - اجتماعی امنیت و آرامش جامعه حفظ میشه تا گروه های تروریستی رشد نکنند و بدبینی های نادرست ایجاد نشه.

2) وقتی وحدت (وحدت سیاسی - اجتماعی) مورد توجه قرار بگیره یک فضای امن و آرامی ایجاد میشه تا بحث های علمی و منطقی صورت بگیره و در چنین فضایی بایستی مذاهب همدیگر رو به دور از اهانت نقد کنند.

3) اون چیزی که مرفوض و مردود هست «اهانت» هست و الا نقدِ علمیِ مقدس ترین مقدسات یک مذهب اصلا و ابدا اشکالی نداره.یعنی اگر مستقیما خودِ شخص ابوبکر مورد نقد علمی قرار بگیره هیچ ارتباطی با اهانت یا خدشه دار شدن وحدت نداره.در نقطه ی مقابل اگر یک مخالفِ شیعه در مورد شخصیت امیر المومنین سلام الله علیه بدون کوچک ترین اهانتی نقدهایی رو به صورت علمی مطرح کنه اهانت نیست و باید به اون پاسخ علمی داده بشه.

4) در مورد علمائی که شما فرمودید چند نکته ی اساسی مطرح هست :

الف) علمائی که شما فرمودید «اهانت» نکرده اند یا سخن غیر علمی نگفته اند بلکه با ادله کلام خودشون رو ثابت کرده اند و این عین بحث علمی هست.

ب) در برخی موارد که سخنان تندی از برخی از علماء صادر شده (که همین سخنان تند هم حقیقت های تاریخ است) باید این نکته رو در نظر بگیریم که علماء در چه فضایی و چه زمانی این مطالب رو در کتابشون آورده اند.

در اون زمان بر خلاف شرائط فعلی بسیاری از حساسیت های امروزی وجود نداشت و وسائل ارتباطی و فتنه انگیزی ها و سوء استفاده ها وجود نداشت و این که بسیاری از این کتاب ها مخاطبانِ خاص داشت و عوام یا دسترسی به اون ها نداشتند یا محل رجوع عوام نبود.

در مورد برخی از اقوال بسیار تندی هم که مشمول موارد بالا نمیشه باید بگیم نهایتا خطایی هست که در بحث علمی یک عالم مرتکب شده (به دلیل ترک تقیه) همونطوری که علامه ی بحرانی - که از علمای اخباری مسلک هستند و خود ایشون از علمای بسیار متشدد بر ضد دشمنان اهل بیت و نواصب هستند - داستان بسیار جالبی رو نقل میکنن که برای همه ی ما عبرت هست :

وکان لا یرکب ولا یمضی إلى موضع الا والشاب یمشون فی رکابه مجاهرا بلعن الشیخین ومن على طریقتهما انتهى. أقول : ان ما نقله عن الشیخ المزبور من ترک التقیة والمجاهرة بسب الشیخین خلاف ما استفاضت به الاخبار عن الائمة الابرار علیهم السلام، وهی غفلة عن شیخنا المشار إلیه ان ثبت النقل المذکور.نقل السید المذکور ان علماء الشیعة الذین کانوا فی مکة المشرفة کتبوا إلى علماء اصفهان من أهل المحاریب والمنابر أنکم تسبون أئمتهم فی اصفهان ونحن فی الحرمین نعذب بذلک اللعن والسب انتهى. (لؤلؤة البحرین ص 148 ط مکتبة فخراوی)

محقق کرکی بر مرکب سوار نمی شد و به جایی نمی رفت در حالی که همراهانی با او بودند مگر آن که علنا شیخین (ابوبکر و عمر) را لعن می کرد. من (علامه بحرانی) می گویم : آن چه که از شیخ کرکی در مورد ترک تقیه و لعن علنی نقل کرده است بر خلاف اخبار مستفیضه از ائمه ی ابرار علیهم السلام است و این غفلتی از شیخ مورد اشاره ی ماست اگر این نقل از او صحیح باشد.سید مورد اشاره نقل کرده است که علمای شیعه ای که در مکه ی مشرفه بودند به علماء و منبری های اصفهان نامه نوشتند که شما امامان اهل سنت را در اصفهان سب می کنید و ما در بلاد حرمین به دلیل آن لعن و سب گرفتار می شویم.

نهایتا آن که از دید ما باید نقد صریح و بی پرده ی مقدس ترین مقدسات هر مذهبی وجود داشته باشد و آزاد باشد اما با هرگونه اهانتی شدید ترین برخورد صورت گیرد.
سلام من شیعه هستم ولی دوستای اهل سنت زیاد داشتم و دارم ما با هم خیلی خوبیم به عقاید هم احترام میزاریم  و به هیچ عنوان خلفا رو لعن نمیکنیم چون مراجع هم حرام اعلام کردند این کارو 
ما همه خواهر و برادر دینی هستیم همین که مسلمونیم خودش خیلی ارزش داره 
بیاین همه باهم متحد و دوست ورفیق باشیم
 سنی های عزیز دوستون داریم 
پاسخ:
وعلیکم السلام

ما هم نه لعن کرده ایم اینجا و نه موجب تفرقه شده ایم بلکه مسائل رو باید به صورت دقیق و علمی مطرح کرد.

وحدت و دوستی به معنای عدم نقد نیست.نقد مقدس ترین مقدسات یک شخص (نه اهانت) ارتباطی با دوستی یا عدم دوستی با او نداره.
۲۳ آذر ۹۶ ، ۰۹:۰۰ فریباخانم
چرا ما همیشه از اونطرف بوم میفتیم؟
چندی پیش یکی از فرهنگیان اهل سنت معترض بود که چرا در کتب درسی پیشوند حضرت برای خلفا به کار برده نشده؟از سوی دیگه کتاب داستانهای کودکانه چاپ میکنند که حضرت فاطمه سلام الله علیه با یک بیماری ساده از دنیا رفتن.....اینطور روی تفکر کودکان شون کار میکنند و حتما چندی بعد هم ادعا میکنند امام حسین رو راهزن ها کشتند!!!!چون بالاخره کسی که فکر کنه میفهمه سرچشمه شهادت ایشون به کجا بر میگرده؟
در کنار هزاران هجمه ای که فقط علیه امام حسین هست ما هم سکوت کنیم که کسی ناراحت نشه....در حالی که جبهه مقابل داره کار خودش رو شبانه روزی انجام میده و بعد انتظار ظهور هم داشته باشیم.
در دنیای تو ساعت چند است؟؟؟؟


پاسخ:
کاملا صحیح است.
خداییش دست بردارید دیگه......مقدسات من مقدسات تو. ...
بس کنید دیگه.کدوم مملکت اینجوریه؟
پاسخ:
همه جا بحث علمی هست.بحث علمی و مبتنی بر مستندات همه جای دنیا ممدوح و خوب تلقی میشه.شما اگر اهلش نیستید نه وارد بشید و نه نظر بدید.

این مطلب جالب بود...

اما چقدر خنگ بوده طغرل سلجوقی....نفهمیده قابیل و پی کننده ناقه صالح آخه چه تاثیری در کشته شدن خاندان محمد داشته؟

پاسخ:
به خنگ بودن الزاما ارتباطی نداره.بلکه میشه این ها رو ربط داد.
سلام و خسته نباشید.
با اجازتون این مطلب رو برای تحقیق مدرسه برداشتم.کامل و قشنگ بود.ممنون
پاسخ:
وعلیکم السلام

ممنون - با تشکر از شما

موفق باشید
سلام و خدا قوت هم به اونایی که دغدغه مکتب اهل بیت دارند و هم وحدتیون افراطی عزیز که مثل همیشه تو باغ نیستن
کسی به شما گفته برید سر چهارراه داد بزنید و لعن کنید که اینطور غمباد گرفتین و پشت سقیفه رو گرفتین؟ اگر برعکس بشه یعنی ما اقلیت باشیم و اهل سنت اکثریت....آیا میگن به مقدسات شیعه احترام بذارید؟ اواخر یکی از برنامه های شبکه ولایت متوقف شد دوستان عزیز عمریه سر به آسمون می ساییدند از خوشحالی...بنده خودم واکنش ها رو در اینستاگرام دیدم.
مکتب اهل بیت البته که مکتب صلح و تسامح هست اما نه به این معنی که روشن ترین مسایل تاریخی رو هم پنهان کنیم/ حضرت ولی عصر عج درباره جدشون میگن هر صبح و شام خون گریه می کنند اون وقت برخی از شیعیان....باعث تاسفه.
احتمالا ایشون که تشریف بیارن برخی میگن حالا یه اتفاقی 14قرن پیش افتاد و تمام شد حالا شما کوتاه بیا ما ارامش مون خراب نشه....
فاطمیه در راهه...خودمون باید انتخاب کنیم همدرد ولی عصر عزیز باشیم یا هم پیاله یه عده دیگه...
با جمله" از اونور بوم افتادن" موافقم
در ضمن بعضی دوستان بی اعصاب که حوصله مباحث علمی ندارند ....کسی براشون کارت دعوت نفرستاده که بیان مطلب رو بخونن و بعد بگن بسه دست بردار/ شما عزیزان همون مرید شبکه های عاریایی باشید و دم سفارت ها شمع روشن کنید کافیه.

تا یادم نرفته از شما هم تشکر کنم برادر عزیزم بابت مقاله ارزشمندتون.فهرست مطالب وبلاگ رو دیدم.عملکردنون عالی هست.با آرزوی موفقیت روز افزون.
واااااای
تفکری رو که فکر میکردم در ایران به اخر خط رسیده الان می بینم چه تعصبات وحشتناکی روش هنوز هست...حسین بن علی کشته هم نمی شد بالاخره از دنیا می رفت اخرش...پافشاری شما برای زنده نگه داشتن عزا و ماتم اونم شصت روز حیرت اوره.
پاسخ:
کمی به مجالس عزای سید و سالار شهیدان سر بزنید ، شاید اون حال و هوای معنوی کمی روی شما تاثیر بگذاره و خودتون تجربه کنید تا ببینید ما از چی صحبت می کنیم ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter