حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



آیا منظور از " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " در زیارت عاشوراء قابیل و قاتل زکریا و پی کننده ی ناقه ی صالح و ابن ملجم است؟


مدتی است که به خصوص در ماه محرم پیامی در شبکه های اجتماعی و مسنجر ها رد و بدل می شود که مضمون آن به این شکل است :

آیا می دانید منظور از " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " در زیارت عاشوراء کیست؟منظور از " اول " قابیل است و منظور از " ثانی " قاتل زکریاست.منظور از " ثالث " کسی است که ناقه ی صالح را پی کرد و منظور از " رابع " هم ابن ملجم است.
معمولا پیام به این شکل رد و بدل می شود و در پایان برخی از پیام ها نیز یکی دو منبع از کتب شیعه ( معمولا از مجالس المومنین قاضی شوشتری ) ذکر میکنند.

اما مطلبی که باید خدمت شما عرض کنیم این است که افرادی که برای اولین بار این پیام را نوشته و منتشر کرده اند یا غرضی داشته اند و یا اینکه نسبت به حقایق جهل داشته اند! برای روشن شدن هر چه بهتر مطلب،اصل ماجرا را برای شما بیان می کنیم تا ببینید که این تعیین مصداق از کجا آمده است :

وشی بالشیخ «ره» الى خلیفة الوقت العباسیّ «أحمد» أنه هو و أصحابه یسبون الصحابة، و کتابه المصباح یشهد بالک، فقد ذکر أن من دعاء یوم عاشوراء:- اللّهمّ خصّ أنت أول ظالم باللعن منی و ابدأ به أولا ثمّ الثانی ثمّ الثالث ثمّ الرابع، اللّهمّ العن یزید بن معاویة خامسا. فدعا الخلیفة بالشیخ و الکتاب فلما احضر الشیخ و وقف على القصة ألهمه اللّه أن قال: لیس المراد من هذه الفقرات ما ظنه السعاة بل المراد بالأول قابیل قاتل هابیل و هو أول من سنّ الظلم و القتل، و بالثانی قیدار عاقر ناقة صالح، و بالثالث قاتل یحیى ابن زکریا من أجل بغی من بغایا بنی إسرائیل، و بالرابع عبد الرحمن بن ملجم قاتل علیّ بن أبی طالب. فلما سمع الخلیفة من الشیخ تأویله و بیانه قبل منه ذلک و رفع منزلته. و انتقم من الساعی و أهانه.

الاستبصار فیما اختلف الاخبار،مقدمة المجلد الاول ط موسسة الاعلمی – بیروت

در نزد خلیفه ی وقت عباسی " احمد " بدگویی شیخ طوسی را کردند که او و اصحابش صحابه را دشنام می دهند و کتاب مصباح شیخ طوسی شاهدی بر این مساله است و این قسمت از دعای روز عاشورا را ذکر کردند که " اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی و ابدا به اولا ثم الثانی ثم الثالث ثم الرابع،اللهم العن یزید بن معاویة خامسا ".خلیفه شیخ طوسی را فراخواند.هنگامی که شیخ طوسی حاضر شد و از ماجرا آگاه شد،خدا بر او الهام کرد که بگوید : مراد از این موارد آن چیزی که سخن چینان و بدگویان گمان کردند نیست بلکه منظور از اول " قابیل " است که که قاتل هابیل است و او اولین کسی است که ظلم و قتل را پایه گذاری کرد و منظور از ثانی "قیدار" است که ناقه ی صالح را پی کرد و منظور از ثالث قاتل یحیی بن زکریا است که متجاوز و ستمگری از ستمگران بنی اسرائیل بود و منظور از رابع " عبد الرحمن بن ملجم " قاتل علی بن ابی طالب است.پس هنگامی که خلیفه تاویل این عبارات را از شیخ طوسی شنید،منزلت شیخ طوسی در نزد او بالا رفت و از سخن چین و بدگو انتقام گرفت و او را خوار ساخت.

این داستان که محقق کتاب آن را در مقدمه ی کتاب " استبصار " از مجالس المومنین نقل کرده به خوبی روشن می سازد که این تعیین مصداق و تاویل ها در چه شرایطی صورت گرفته است.شیخ طوسی در دوره ای می زیست که شیعه ستیزی و شیعه کشی رواج داشت و تالیفات شیخ طوسی را نیز چند بار سوزاندند و بر شیعیان ظلم زیادی روا داشته می شد.شیخ طوسی نیز پس از حضور در برابر حاکم،از روی تقیه این مطالب را بیان کرد تا جان خود را حفظ کند و الا قول یک عالم اگر کاشف از قول اهل بیت نباشد و در راستای کلام اهل بیت نباشد،چندان قابل تکیه نخواهد بود.( خود اهل بیت زیارت عاشوراء را همین گونه به ما آموخته اند و اگر لزومی داشت تعیین مصداق می کردند ولی این امر از باب تقیه و حفظ جان شیعیان انجام نگرفت)

نکته ی دیگری که به خوبی نشان می دهد این تعیین مصادیق از جانب شیخ طوسی از باب تقیه بوده است این که خود اهل بیت تعیین مصداقی نکرده اند و به بیان همان الفاظ " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " اکتفا کرده اند که خود همین نیز از روی تقیه بوده است.به راستی اگر منظور از این عبارات قابیل و قیدار و قاتل یحیی بن زکریا و ابن ملجم بود چه لزومی بر پنهان نگه داشتن اسم آن ها بود؟!
نتیجه آن که خود اهل بیت این الفاظ را همین گونه که هست به ما یاد داده اند و هر انسان اهل مطالعه و اهل علمی نیز با دقت در کلام اهل بیت و بررسی تاریخ به این پی خواهد برد که کاندیداهای اصلی این الفاظ چه کسانی هستند؟



















نظرات  (۷۰)

ممنون.عالی بود.
پاسخ:
خیلی ممنون / موفق باشید
جالب بود برام سوال شده بود این چند وقت!
پاسخ:
خواهش می کنم / موفق باشید
جالب بود.خیلی تو واتساپ پخش میشه.
سلام ، همان که بزرگان مذکور ذکر کرده اند صحیح و به مصلحت است ظن و گمان خود را نشر دهید که آب به آسیاب اختلاف و تفرقه می اندازید
پاسخ:
بزرگان تا زمانی که نص صریحی نباشد حق تعیین مصداق ندارند مگر از باب تقیه یا از باب اجتهاد شخصی مانند شیخ طوسی رحمه الله. شما هم بهتر است ابتدا مفهوم وحدت و تفرقه و اتحاد را تعلیم ببینید و سپس نظرتان را مرقوم بفرمایید.

موفق باشید.
۱۱ مهر ۹۵ ، ۱۹:۳۵ سینا رضائی
با سلام.مطالب شما کاملا درست بود.بنده مئطقدم منظور از آن 3 نفری که اسمشان برده نشده اولی ابوبکر و دومی عمر و سومی عثمان بود.زیرا این افراد بودند که دشمنی با ابا عبدالله الحسین(ع) و پدرش علی بن ابی طالب را آغاز کردند!آن ها در بین مسلمانان تفرقه انداختند و اگر از نام آن ها به وضوح یاد میشد جنگی بزرگی میان شیعیان و سنی ها صورت میگرفت.از چهارمی و پنجمی هم که معاویه ملعون و یزید بن معاویه ملعون بود به وثوح یاد شده است.
سلام 
مطلب بسیار مهمی را متذکر شدید 
با توجه به شواهد و قرائن موجود درمتن قطعا مراد ابوبکر و عمر و عثمان ومعاویه و یزید است
من جمله این قرائن با توجه به جمله و یزید خامسا نشان دهنده ی اشخاص موردنظر همه خلیفه بودند که بر آنها صدق میکند قرینه ای دیگر اینکه جمله ی اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد است که در زمان خودپیامبر وبعد ازآن بوده وربطی به زمان گذشته ندارد
با سلام و تشکر  .اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.   دین ما دین شریعت است نه طریقت و شریعت پیروی از قرآن و دستور معصومین میباشد .دوستی با دوستان معصومین و دشمنی با دشمنان آنها هم از ارکان دین ماست که در احادیث زیادی به صورت های مختلف بیان شده . و برای روشن شدن سوال مطرح شده ،مطلبی که گذاشته شده در حال حاضر  کافی و کامل است. بهتر است در حال حاضر برای  وحدت مسلمانان با غیر در عموم ، اظهار نظری نشود، نه اینکه به اینجا برسد که حتی ما خود را برادر و خواهر بنامیم که چنین چیزی وجود ندارد. و به اعتقاد شیعه ،مسلمانان که همان شیعیان هستند، واحد اند و تعددی در مسلمانی وجود ندارد.
خب حالا این یعنی چه؟ یعنی تو زیارتنامه هاتونم خلفای ما رو با حضرت عایشه لعن میکنید بعدم هی تو بوق میکنید که آی وحدت وحدت.. ببین ابراهیم مگه ما جان شما نیستیم طبق فتوای سیستانی؟؟یعنی فقط ادعاتون میشه؟
پاسخ:
وقتی خود صحابه همدیگه رو تکفیر و لعن کردن شما چرا به شیعه اشکال می کنید ؟ چرا به خود صحابه اول اشکال نمی کنید ؟!

چقدر رندانه جواب میدی عمو ابراهیم؟صحابه چند صدهزار نفر بودند طبیعیه که باهم اختلاف نظر داشته باشن...اما شما چهارده قرنه که اساس مذهبتون رو بر لعن گذاشتید؟مثلا لعن کنی چی میشه؟به کجا میرسی؟تاریخ بر میگرده عقب و همه چی درست میشه؟

شما چون خودتون رو پیروان واقعی پیامبر میدونید و امید شفاعت دارید اعتماد بنفس کاذب پیدا کردید که هرکاری خواستید بکنید.هزاران مورد از شیعه اینو دیدم.

چقدرم از ما بدتون میاد..من وقتی اعدام شحاته و شیخ نمر رو شنیدم واقعا ناراحت شدم اما شما اینقدر از ما بدتون میاد که همیشه با نفرت به ما میگید عمریه!مادرت فلان بوده و....هرکی حضرت علی رض رو کنار بزنه توی نطفش اشکال هست و...

واقعا چرا؟ همیشه فکر میکنم امام تون بیاد با این تفکرات چکار میکنه؟اونم همین فکرو داره یا اصلاحش میکنه؟

پاسخمم که درباره امام زمان ندادی.

پاسخ:
اولا : اختلاف نظر طبیعی هست اما این که بسیاری از صحابه همدیگه رو لعن و نفرین و تکفیر کنن و از اون طرف شما ادعا کنید این ها همه رحماء بینهم بوده اند و عادل هستند و بهشتی غیر عقلانی هست ! عدالت تمامی صحابه که از مبانی مذهب شماست از کجا اومده ؟!

ثانیا : اساس مذهب ما لعن نیست بلکه لعن از مباحث قرآنی هست و در قرآن هم به استمرار لعن اشاره شده است :

أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (البقرة / 159)

ثالثا : عمل عده ای شیعه الزاما نشون دهنده ی عقیده ی اصلی شیعی نیست. آیا این درست هست که بنده بر مبنای گروهک های تروریستی همچون داعش و النصرة و القاعدة و بوکوحرام و الشباب و و و ... بگم گه اهل سنت همه شون اینطوری هستند ؟!

رابعا : ما از کسانی که عامدانه و از روی نیت شوم و لجاجت حق رو انکار میکنن بدمون میاد و نه از افراد مستضعف و کسانی که به حقیقت نرسیده اند ! فحاشی و اهانت به طرف مقابل هم از دید ما حرام و محکوم هست ! گفتن «بکری» و «عمری» هم اصلا توهین به حساب نمیاد و بلکه باید برای کسی که محب ابوبکر و عمر هست افتخار باشه همونطوری که اگر کسی به ما بگه «علوی» یا «فاطمی» افتخار میکنیم.

خامسا : هرکس عامدانه و از سر لجاجت و عناد اهل بیت رو کنار بزنه احتمال اشکال در نطفه ی او بسیار بسیار بالا هست اما از روی استضعاف باشه خیر.

سادسا : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تمامی افکار فاسد و غیر صحیح رو اصلاح خواهند کرد.

سابعا : پاسخ سوالات شما به تدریج مکتوب خواهد شد. منتظر باشید.
بسم الله الرحمن الرحیم
من نمیدونم چرا شما هی اصرار دارید که آرامش عمومی رو به هم بزنید و هی تفرقه بندازید. دین اسلام دین رحمت است برای تمام جهانیان... هر کی اینو نوشته که منظور هابیل و قاتل زکریا و پی کننده ی ناقه ی صالح و ابن ملجم است، حتی اگه عمدا دروغ گفته خدا پدر و مادرشو بیامرزه، نور به قبر آباء و اجداد و مادرانش بباره. خدا از 313 یار امام زمان قرارش بده. خدا با ائمه اطهار محشورش کنه بنده خدا اگه قرار بود فاش بشه که فاش می کردن، عجب بی ولایتی هستید شما!!!.
از بس اینها رولعن میکنید اینها داعشی ها و سلفی و ریگی ها هم دشمن شیعه شدند! 
به جای لعنت کردن بر عمر و ابوبکر هزار بار به امامان و پیامبران صلوات بفرستید.
تا ظهور امام زمان منتظر بمانید و بیزاری خود از خلفاء را پنهان کنید... ببینیم ایشان چه فرمایشی می کنند. شاید آن موقع سنی ها هم شیعه شدند و آن وقت همه با هم به عمر و ابوبکر لعن کردیم و شاید هم با ظهور امام مان ثابت شد که برخی روایات مبنی بر شهادت حضرت زهراء توسط عمر، جعلی بود.... 
خلاصه فرصت برای لعن کردن تا روز قیامت زیاد است و مطمئنم خداوند ارحم الراحمین برای لعن و نفرین نکردن ما بر عمر و ابوبکر برای ما چون منتظر اثبات حقیقت بوده ایم گناهی نمی نویسد و ذره ای از ما ناراضی نخواهد بود.
و صل الله علی محمد و آله و علی مؤمنین من صحبه و لعن الله ظالمیهم
و درود خداوند بر محمد و خاندانش و بر عده ای از صحابه پیامبر که مؤمن بوده اند و از رحمت خدا دور باشد ظلم کنندگان بر ایشان را.
اشهد ان علیا ولی الله
پاسخ:
بسم الله

ما به دنبال بر هم زدن آرامش نیستیم بلکه حقایق تاریخ رو با زبانی علمی و منطقی مطرح می کنیم.

این مطلب هم در موضع تقیه از بیان شیخ طوسی رحمه الله صادر شده و مصداق حقیقی ملعونین زیارت عاشوراء نیست.

به علاوه اگر کسی عمدا دروغ ببنده جایگاهش آتش جهنم هست ! (من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار)

به علاوه مگر ما اینجا مصداق تعیین کردیم ؟! جهل و بی منطقی برخی حقیقتا آزار دهنده هست ...

داعش و امثالهم اصل شکل گیریشون مسائل دیگری هست و سب و لعن از فرعی ترین مسائل هست.

این که شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها به وسیله ی عمر بن الخطاب جعلی باشه چنین کلامی جز از «مغرض خبیث» و یا «جاهل عنید» صادر نمیشه و بهتر هست مطالعاتتون رو بیشتر کنید و استغفار کنید.

طواغیت و دشمنان اهل بیت با اسم در روایات و احادیث معتبره لعن شده اند و صد البته ما تقیه رو هم بایستی در نظر داشته باشیم.

قاتلان اهل بیت و حضرت زهراء سلام الله علیها هم قابل اغماض نیست جنایاتشون.
سلام
این زیارت رو با معنیش خوندم.فقط مفهوم حلت بفنایءک رو نفهمیدم. اما وقتی معنی واقعی اینو احساس کردم که زیارت ناحیه مقدسه رو با معنی خوندم.خیلی ناراحت شدم. هرچند دلم نمیخواد باورکنم ریشه این فاجعه از کجا هست؟مولوی مون میگفت شیعیان نامه نوشتن.یا ابن زیاد کارگزار خود حصرت علی بود...اما بهرحال زیارت ناحیه مقدسه خیلی دردناک بود.خودمم مسببین اون جنایت رو لعن کردم.ندای شیعه صوتیش رو میذاشت اما معنی و تفسیرش رو نه....وگرنه زودتر میخوندم..اولین سوالی که برام پیش اومد این بود که چرا شما به اصحاب امام حسین سلام میدین اما به صحابه پیامبر نه؟...وقتی شرح زندگی صحابه رو خوندم باورم نمی شد اینجوری باشن.خالد سیف الاسلام زناکار بوده؟...لطفا بهم بگو پس تعلیمات بیست و سه ساله پیامبر کجا رفت؟ طبق چیزی که من خوندم زنا و شراب و.....سرجاش بود که.
لطفا آی دی تلگرامتم اگر اشکال نداره بنویس.ممنون

پاسخ:
وعلیکم السلام

زیارات و ادعیه ی پر مغز و پر معنای شیعه و زیارات معتبری همچون زیارت عاشورا و امین الله و دعای کمیل و ... رو بیشتر بخونید و در معنای اون بیشتر تفکر کنید. به عنوان نمونه دعای کمیل رو بخونید تا ببینید اون چیزی که سالیان سال بسیاری از مولوی ها و ماموستاها و علمای مخالفین شیعه بر عوام دروغ بستند و گفتند شیعه مشرک هست درسته یا خیر ؟!

در مورد صحابه هم بیشتر تحقیق کنید تا ببینید که حتی بعضی از اون ها چه طور قصد ترور پیامبر رو داشتند ! به علاوه ما به اصحاب حقیقی پیامبر هم درود میفرستیم و از اون ها هم طلب شفاع می کنیم و به اون ها هم توسل می کنیم. اما افرادی همچون خالد بن الولید - لعنه الله - و معاویة بن ابی سفیان - لعنه الله - و کسانی دیگه اصلا شایستگی قرار گرفتن در بین اصحاب پیامبر رو ندارند و این ها از منافقین صحابه بوده اند.

آی دی تلگرام :  https://t.me/Amir_Sharif  @Amir_Sharif
سلام علیکم
دوستان مسلمان ،چه شیعه و چه سنی
اولا من خواهش میکنم به مقدسات هم احترام بزاریم،ثانیا من خواهش میکنم تعصب رو کنار بزاریم و عقلانی و علمی بحث کنیم و برای روشن شدن حقیقت وارد بحث بشیم نه کوبیدن طرف مقابل،ثالثا میتونیم از ثکر برخی مطالب مثل مشکوک بودن نطفه و این گونه بحث ها صرف نظر از راست یا دروغ بودن اصل موضوع پرهیز کنیم چون خواه نا خواه باعث کدورت برادران مسلمان میشه و تاثیری در روشن شدن حقیقت نداره،رابعا برای اثبات خطا کار بودن برخی از صحابه میتوان به دلایل دیگری غیر از حرام زاده بودن یا غیره صرف نظر از دروغ یا راست بودن آن استناد کرد،خامسا در میان شیعیان تعداد کمی افراد تندرو وجود دارد که نبایت انها را با تمام شیعیان جمع بست،
الهم صلی علا محمد واله محمد و عجل فرج مولانا صاحب الزمان
سلام علیکم ورحمه الله،خسته نباشید استاد بزرگوار،استاد بنده شبهه ای برام در مورد اینگونه وحدتی که الان بین شیعیان واهل سنت وجود داره پیش اومده،استاد از یک طرف کتب علمای شیعه رو در قدیم میبینیم که معمولا صراحتا حقیقت خلفا رو بیان کردند،مثلا شیخ مفید ویا ابو صلاح حلبی در تقریب المعارف ویا مرحوم تستری در الصوارم المهرقه،ویا روایات اهل بیت ع، مثلا روایت معتبری که امیر المومنین ع در مسجد  خطبه ای خواندند که بدعت های خلفا رو فرمودند واینکه عمدا با رسول الله ص مخالفت کردند که مخالفت عمدی با دستورات پیامبر ص هم حکمش واضحه،واز طرف دیگر هم استاد تقریبا تمام مراجع وحدت به این شکل رو قبول دارند.پیشاپیش برای جوابتون ممنونم استاد و لطفا اگر کتابی در این مورد میشناسید بفرمایید
پاسخ:
وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته

در مورد وحدت بین مذاهب اسلامی و حتی وحدت بین ادیان باید چند نکته ی اساسی رو مد نظر داشته باشیم :

1) این وحدت، صِرفا وحدت سیاسی - اجتماعی هست تا قوام جامعه حفظ بشه و اصلا و ابدا وحدت عقیدتی نیست.در وحدت سیاسی - اجتماعی امنیت و آرامش جامعه حفظ میشه تا گروه های تروریستی رشد نکنند و بدبینی های نادرست ایجاد نشه.

2) وقتی وحدت (وحدت سیاسی - اجتماعی) مورد توجه قرار بگیره یک فضای امن و آرامی ایجاد میشه تا بحث های علمی و منطقی صورت بگیره و در چنین فضایی بایستی مذاهب همدیگر رو به دور از اهانت نقد کنند.

3) اون چیزی که مرفوض و مردود هست «اهانت» هست و الا نقدِ علمیِ مقدس ترین مقدسات یک مذهب اصلا و ابدا اشکالی نداره.یعنی اگر مستقیما خودِ شخص ابوبکر مورد نقد علمی قرار بگیره هیچ ارتباطی با اهانت یا خدشه دار شدن وحدت نداره.در نقطه ی مقابل اگر یک مخالفِ شیعه در مورد شخصیت امیر المومنین سلام الله علیه بدون کوچک ترین اهانتی نقدهایی رو به صورت علمی مطرح کنه اهانت نیست و باید به اون پاسخ علمی داده بشه.

4) در مورد علمائی که شما فرمودید چند نکته ی اساسی مطرح هست :

الف) علمائی که شما فرمودید «اهانت» نکرده اند یا سخن غیر علمی نگفته اند بلکه با ادله کلام خودشون رو ثابت کرده اند و این عین بحث علمی هست.

ب) در برخی موارد که سخنان تندی از برخی از علماء صادر شده (که همین سخنان تند هم حقیقت های تاریخ است) باید این نکته رو در نظر بگیریم که علماء در چه فضایی و چه زمانی این مطالب رو در کتابشون آورده اند.

در اون زمان بر خلاف شرائط فعلی بسیاری از حساسیت های امروزی وجود نداشت و وسائل ارتباطی و فتنه انگیزی ها و سوء استفاده ها وجود نداشت و این که بسیاری از این کتاب ها مخاطبانِ خاص داشت و عوام یا دسترسی به اون ها نداشتند یا محل رجوع عوام نبود.

در مورد برخی از اقوال بسیار تندی هم که مشمول موارد بالا نمیشه باید بگیم نهایتا خطایی هست که در بحث علمی یک عالم مرتکب شده (به دلیل ترک تقیه) همونطوری که علامه ی بحرانی - که از علمای اخباری مسلک هستند و خود ایشون از علمای بسیار متشدد بر ضد دشمنان اهل بیت و نواصب هستند - داستان بسیار جالبی رو نقل میکنن که برای همه ی ما عبرت هست :

وکان لا یرکب ولا یمضی إلى موضع الا والشاب یمشون فی رکابه مجاهرا بلعن الشیخین ومن على طریقتهما انتهى. أقول : ان ما نقله عن الشیخ المزبور من ترک التقیة والمجاهرة بسب الشیخین خلاف ما استفاضت به الاخبار عن الائمة الابرار علیهم السلام، وهی غفلة عن شیخنا المشار إلیه ان ثبت النقل المذکور.نقل السید المذکور ان علماء الشیعة الذین کانوا فی مکة المشرفة کتبوا إلى علماء اصفهان من أهل المحاریب والمنابر أنکم تسبون أئمتهم فی اصفهان ونحن فی الحرمین نعذب بذلک اللعن والسب انتهى. (لؤلؤة البحرین ص 148 ط مکتبة فخراوی)

محقق کرکی بر مرکب سوار نمی شد و به جایی نمی رفت در حالی که همراهانی با او بودند مگر آن که علنا شیخین (ابوبکر و عمر) را لعن می کرد. من (علامه بحرانی) می گویم : آن چه که از شیخ کرکی در مورد ترک تقیه و لعن علنی نقل کرده است بر خلاف اخبار مستفیضه از ائمه ی ابرار علیهم السلام است و این غفلتی از شیخ مورد اشاره ی ماست اگر این نقل از او صحیح باشد.سید مورد اشاره نقل کرده است که علمای شیعه ای که در مکه ی مشرفه بودند به علماء و منبری های اصفهان نامه نوشتند که شما امامان اهل سنت را در اصفهان سب می کنید و ما در بلاد حرمین به دلیل آن لعن و سب گرفتار می شویم.

نهایتا آن که از دید ما باید نقد صریح و بی پرده ی مقدس ترین مقدسات هر مذهبی وجود داشته باشد و آزاد باشد اما با هرگونه اهانتی شدید ترین برخورد صورت گیرد.
سلام من شیعه هستم ولی دوستای اهل سنت زیاد داشتم و دارم ما با هم خیلی خوبیم به عقاید هم احترام میزاریم  و به هیچ عنوان خلفا رو لعن نمیکنیم چون مراجع هم حرام اعلام کردند این کارو 
ما همه خواهر و برادر دینی هستیم همین که مسلمونیم خودش خیلی ارزش داره 
بیاین همه باهم متحد و دوست ورفیق باشیم
 سنی های عزیز دوستون داریم 
پاسخ:
وعلیکم السلام

ما هم نه لعن کرده ایم اینجا و نه موجب تفرقه شده ایم بلکه مسائل رو باید به صورت دقیق و علمی مطرح کرد.

وحدت و دوستی به معنای عدم نقد نیست.نقد مقدس ترین مقدسات یک شخص (نه اهانت) ارتباطی با دوستی یا عدم دوستی با او نداره.
۲۳ آذر ۹۶ ، ۰۹:۰۰ فریباخانم
چرا ما همیشه از اونطرف بوم میفتیم؟
چندی پیش یکی از فرهنگیان اهل سنت معترض بود که چرا در کتب درسی پیشوند حضرت برای خلفا به کار برده نشده؟از سوی دیگه کتاب داستانهای کودکانه چاپ میکنند که حضرت فاطمه سلام الله علیه با یک بیماری ساده از دنیا رفتن.....اینطور روی تفکر کودکان شون کار میکنند و حتما چندی بعد هم ادعا میکنند امام حسین رو راهزن ها کشتند!!!!چون بالاخره کسی که فکر کنه میفهمه سرچشمه شهادت ایشون به کجا بر میگرده؟
در کنار هزاران هجمه ای که فقط علیه امام حسین هست ما هم سکوت کنیم که کسی ناراحت نشه....در حالی که جبهه مقابل داره کار خودش رو شبانه روزی انجام میده و بعد انتظار ظهور هم داشته باشیم.
در دنیای تو ساعت چند است؟؟؟؟


پاسخ:
کاملا صحیح است.
خداییش دست بردارید دیگه......مقدسات من مقدسات تو. ...
بس کنید دیگه.کدوم مملکت اینجوریه؟
پاسخ:
همه جا بحث علمی هست.بحث علمی و مبتنی بر مستندات همه جای دنیا ممدوح و خوب تلقی میشه.شما اگر اهلش نیستید نه وارد بشید و نه نظر بدید.

این مطلب جالب بود...

اما چقدر خنگ بوده طغرل سلجوقی....نفهمیده قابیل و پی کننده ناقه صالح آخه چه تاثیری در کشته شدن خاندان محمد داشته؟

پاسخ:
به خنگ بودن الزاما ارتباطی نداره.بلکه میشه این ها رو ربط داد.
سلام و خسته نباشید.
با اجازتون این مطلب رو برای تحقیق مدرسه برداشتم.کامل و قشنگ بود.ممنون
پاسخ:
وعلیکم السلام

ممنون - با تشکر از شما

موفق باشید
سلام و خدا قوت هم به اونایی که دغدغه مکتب اهل بیت دارند و هم وحدتیون افراطی عزیز که مثل همیشه تو باغ نیستن
کسی به شما گفته برید سر چهارراه داد بزنید و لعن کنید که اینطور غمباد گرفتین و پشت سقیفه رو گرفتین؟ اگر برعکس بشه یعنی ما اقلیت باشیم و اهل سنت اکثریت....آیا میگن به مقدسات شیعه احترام بذارید؟ اواخر یکی از برنامه های شبکه ولایت متوقف شد دوستان عزیز عمریه سر به آسمون می ساییدند از خوشحالی...بنده خودم واکنش ها رو در اینستاگرام دیدم.
مکتب اهل بیت البته که مکتب صلح و تسامح هست اما نه به این معنی که روشن ترین مسایل تاریخی رو هم پنهان کنیم/ حضرت ولی عصر عج درباره جدشون میگن هر صبح و شام خون گریه می کنند اون وقت برخی از شیعیان....باعث تاسفه.
احتمالا ایشون که تشریف بیارن برخی میگن حالا یه اتفاقی 14قرن پیش افتاد و تمام شد حالا شما کوتاه بیا ما ارامش مون خراب نشه....
فاطمیه در راهه...خودمون باید انتخاب کنیم همدرد ولی عصر عزیز باشیم یا هم پیاله یه عده دیگه...
با جمله" از اونور بوم افتادن" موافقم
در ضمن بعضی دوستان بی اعصاب که حوصله مباحث علمی ندارند ....کسی براشون کارت دعوت نفرستاده که بیان مطلب رو بخونن و بعد بگن بسه دست بردار/ شما عزیزان همون مرید شبکه های عاریایی باشید و دم سفارت ها شمع روشن کنید کافیه.

تا یادم نرفته از شما هم تشکر کنم برادر عزیزم بابت مقاله ارزشمندتون.فهرست مطالب وبلاگ رو دیدم.عملکردنون عالی هست.با آرزوی موفقیت روز افزون.
واااااای
تفکری رو که فکر میکردم در ایران به اخر خط رسیده الان می بینم چه تعصبات وحشتناکی روش هنوز هست...حسین بن علی کشته هم نمی شد بالاخره از دنیا می رفت اخرش...پافشاری شما برای زنده نگه داشتن عزا و ماتم اونم شصت روز حیرت اوره.
پاسخ:
کمی به مجالس عزای سید و سالار شهیدان سر بزنید ، شاید اون حال و هوای معنوی کمی روی شما تاثیر بگذاره و خودتون تجربه کنید تا ببینید ما از چی صحبت می کنیم ...
والا ماها اهل خدا پیغمبر نیستیم مثل شماها....اما در مورد  شخصیت امام حسین قضیه فرق داره.حتی ماهم که در محله جرم خیز زندگی میکنیم ایام محرم مشکلاتمون کم میشه به نوعی اشرار هم غلاف می کنند.من خودم دهه اول موسیقی گوش نمیدم.بالاخره مسلمونم نباشیم دلمونم سنگ نیست اما الان دیدم نسبت به برخی پیروانش بهترم و کلی امیدوار شدم.حداقل ما همیشه میگیم به بانی قتل امام لعنت...
پاسخ:
با تشکر از نظر شما

کسی شما رو متهم نکرد و کسی هم حق متهم کردن دیگری رو با این عنوان که تو مذهبی هستی یا نیستی نداره.

موفق باشید
مصادیق واقعی ملعونین نه تنها در زیارت عاشورا بلکه در هرلحظه که خبر قتل و جنایت و فساد و فاجعه های انسانی میشنویم شایسته لعن هستند.دستکم این دیگه  برای همه ما محرز شده.
واقعا  باعث تاسف هست با این همه رسانه ای که شبانه روز علیه اسلام تبلیغ میکنند حداقل عوامل چهارده قرن بدبختی بشریت لعن نشند.
بدترین چیزی که خوندم  این بود که دوستان میفرماند شاید امام زمان بعد از ظهور بگن مادرشون شهید نشده...حقیقتا ترسیدم .خدا عاقبت ما رو به خیر کنه که روزی اسممون شیعه باشه و به شهادت ایشون و رنج هاشون شک کنیم.
۰۵ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۰۰ بژی کردستان
زیارت عاشورا رو همین اواخر به سندش ایراد گرفتند.اونم برخی از علمای خودتون.چرا اینا رو نمیگید؟
جالبه هرچی به ضررتونه رو انکار میکنید سند ساخت مسجد جمکران.سند بسیاری از ادعیه و...
پاسخ:
زیارت عاشورا از جهت سندی و متنی معتبر هست و نقدهای وارده هم تماما پاسخ داده شده.شما فکری به حال مذهب متناقض و پر از اختلاف و درگیری خودتون بکنید !
جدای از تقیه،اسم برخی در این دعای باشکوه نباشه بهتره.آخه با زبانی که در ابتدای دعا به اهل بیت سلام میدیم چطور اسم بعضی دیگه رو بیاریم؟حال خودمون بد میشه.اصلا ما در محاوره معمولی هم میگیم اولی دومی....
اما دوستان ناراحت...هروقت عزاداری حضرت ولی عصر اونجوری که در ناحیه مقدسه گفتند تمام شد ماهم لعن نمی کنیم.وگرنه ادامه داره و ببخشید اگر خواب ناز شما آشفته میشه یا دوستاتون ناراحت میشن.
متوجه نمیشم چرا اسم وحدت که میاد یه عده از پاپ کاتولیک تر میشن؟ حالا کسی توان دفاع کردن هم نداره نکنه اما این تخریب چه معنی داره؟اونم در این برهه زمانی که شیعه تنها رسانه و شبکه اش رو هم از دست داده...
به نسل بعد درباره اسلام اگر این حقیقت ها رو نگیم چی بگیم؟سیره بزکوهی؟یا سیره عایشه اسطوره عفاف و حجاب وحیا؟
به بزرگواری خودتون ببخشید دوستان وحدت شکن....
شیخ طوسی نمیدونستند در قرن21 مغز متفکر جهان تشیع و علامه دهر نابغه زمان جناب آقایFarshid irani ظهور خواهند کردند و ما رو درباره مصادیق زیارت عاشورا روشن خواهند نمود.برای همین اسامی فوق رو درج کردند...
عجب آدمی هستید شما...این چه مقاله ایه؟درست مصداق تعیین نکردید اما کامنت اونایی که تعیین کردند رو منتشر کردید.این یعنی نظر شما هم هست.مرزهای ما دست اهل سنت هست و این موارد وحدت شکن بسیار خطرناکه.
بعدشم کی گفته خلیفه زمان شیخ طوسی احمد بوده؟القایم بوده که اتفاقا کرسی کلام بغداد رو هم به طوسی داد. اون عبدالملک وزیر طغرل سلجوقی بود که حمله کرد و کتابخانه ایشونم سوزوند.
من هنوز فلسفه لعن رو نفهمیدم.اعلان برائت قلبی درسته اما نه اینکه صبح تاشب هی به اینا نفرین و لعن بفرستیم و آتیش دشمن رو تیزتر کنیم.
وای از دست شما....
پاسخ:
اولا : باز هم خدمتتون عرض میکنم که به جای کلی گویی و انگ چسباندن (وحدت شکن) نقد علمی ارائه بدید !

ثانیا : بنده مصادیق ارائه دادم ؟! جالب هست که خودتون هم اعتراف کردید که بنده مصادیق ارائه نکردم ! به علاوه تایید کامنت به معنای تایید محتوا نیست ! اگر دقت کنید بنده در وبلاگ کامنت های مختلف با برداشت ها و دیدگاه های مختلف رو تایید میکنم مگر این که در بردارنده ی توهین باشه.

ثالثا : ان شاء الله در آینده ی نزدیک در بخش گفت و گوی درون شیعی وبلاگ آشنایی با مبانی وحدت و همچنین تبیین دیدگاه های امام خمینی رحمه الله و مقام معظم رهبری حفظه الله اضافه خواهد شد تا همه بدونیم که به جای انگ چسباندن ، مقصود از وحدت و وحدت شکنی چی هست ؟

رابعا : وقتی میگیم شما و دوستانتون متاسفانه فقط دوست دارید به دیگران هجمه کنید و به دنبال بحث علمی نیستید به خاطر همینه !

نکته ی اول این که بنده نگفتم خلیفه ی وقت شیخ طوسی «احمد» بوده ! بلکه اگر به کتب تاریخی و همچنین همین متونی که آدرس دادیم مراجعه کنید مشخصه !

نکته ی دوم این که شیخ طوسی رحمه الله متولد 385 هجری و متوفای 460 هجری هستند ! این محدوده ی سال ها دقیقا در انتهای دوره ی دوم عباسیان و ابتدای دوره ی سوم عباسیان قرار می گیره ! خلفای عباسی در محدوده ی بغداد و کوفه و سامرا در این محدوده ی زمانی (محدوده ی زمانی حیات شیخ طوسی رحمه الله) دو نفر بودند ! نفر اول «احمد بن اسحاق بن مقتدر» (معروف به : القادر بالله) که در فاصله ی سال های 381 هـ تا 422 هـ بر بغداد حکومت کرد و نفر دوم هم «عبد الله بن احمد» (معروف به : القائم بامر الله) که در فاصله ی سال های 422 هـ تا 467 هـ) بر بغداد حکومت کرد.

حالا متوجه شدید که چه قدر تسرع در حکم دارید ؟! چرا بدون آشنایی با ساده ترین موارد تاریخی نظر میدید اینقدر راحت ؟!

خامسا : بنده کجا لعن کردم صبح تا شب ؟! باز هم تسرع در حکم ! متاسفانه در اکثر موارد مثل مورد بالا از سر عدم علم نظر میدید !

سادسا : منتظر نقدهای علمی شما به مطالبمون هستیم ! چون فرمودید تخصص و آشنایی در کار نیست و ما منتظریم شما که متخصص هستید نقد بفرمایید.
همین که کامنت منو تایید نکردید اینجا ...نشون میده چقدر تحمل نظر مخالف رو دارید!!بعد اینجوری میخوایید وهابی ها و اهل سنت رو هم راهنمایی کنید؟

پاسخ:
اولا : کامنت های متعددی هست که ما هنوز به دلیل عدم وجود فرصت کافی نتونستیم تایید کنیم.

ثانیا : کامنت هایی که نیاز به پاسخ علمی داشته باشند زمان بیشتری برای مکتوب کردنشون نیازه.

ثالثا : اگر به نظرات وبلاگ ما مراجعه کنید پر از نظرات مخالف هست.بیهوده انگ عدم تحمل مخالف به ما نزنید ! ما مانند برخی در محیط های بسته ی تک فکره رشد نکرده ایم که تحمل فکر مخالف رو نداشته باشیم !!!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
نتیجه برخی تفکرات وحدت گرایانه افراطی این میشه که طرف مقابل رک و راست میگه ما از مواضع خودمون عقب نشینی نمی کنیم و پنجاه درصد از قدرت رو هم میخواییم!!!! *** **** ** **** **** ** *** *** ******** *** **** * ** *** ** ******* ***** * **** ***** ****** ** *** **** ** ** *****دلیل نمیشه چون مرزبانها اهل سنت هستن ما باج بدیم...به باج هم قانع نیستند میخوان سوار بشند.خودشونم که میگن ما با شما برادری نداریم.
والا هیچ خواب زمستانی اینقدر طول نکشید که رویای بعضی.
بنده در هیچ بحثی ندیدم که مخالفین اهل بیت رو به خلفا ترجیح بدند...دستکم من ندیدم.
درباره نسبت هذیان به پیامبر: خب پیر و مریض بودن
درباره بحث هجوم:عمر و بقیه شیوخ بزرگ طوایف بودن چرا یه زن هیجده ساله باید مقابلشون بایسته(به همین وقاحت)
درباره امیرالمومنین:پنج سال حکومت سه جنگ داخلی و....اما خلفا اسلام رو صادر کردند!!
با اینکه بارها هم جواب داده شده اما هنوز اون جمود فکری و تعصب بر عملکرد خلفا هست حالا برخی هم به خاطر عدم درک صحیح مفهوم وحدت هی جبهه باطل رو تقویت کنند.
سلام علیکم استاد
اگر برخلاف قوانین وبلاگ کامنتی گذاشتم عذرخواهی بنده رو بپذیرید.از ناراحتی شرایط پیش آمده بود که در شهرما نمود بیشتری داره.وگرنه همیشه از مطالب شما استفاده کردم و دنبال می کنم.بی نهایت سپاس از زحمات شما
یاعلی
پاسخ:
وعلیکم السلام

خواهش میکنم.درخواست ما از همه ی دوستان چه موافق و چه مخالف این هست که احساسات خودشون در گذاشتن کامنت کنترل کنن و سخنی که باعث تحریک دیگران بشه نگن.

موفق باشید.
کجا قوانین کامنت گذاشتن رو درج کردید؟در پست ثابت ندیدم...
پاسخ:
کامنت گذاشتن قوانین خاصی نداره.فقط اهانت (اهانت به مذاهب و اقوم و شخصیت ها و ...) ممنوع هست.
وقتی عالمتون اینو گفته مثل یه پسر خوب بگید چشم و سکوت کنید.
اگر منظورش این نبوده پس ترسو بوده اما شما اسم بزدلی رو گذاشتید تقیه.
خب حالا کدومه؟منظورش همین موارد بود یا ترسو و بزدل بوده؟
پاسخ:
عالِمی حرفی نزده که بخوایم رد یا قبول کنیم.

اما ترسو و بزدل عثمان بن عفان بود که با زنش کاری رو کردن که آدم های هرزه میکنن و هیچ کاری نکرد ! ترسو صحابه ای بودن که تقیه می کردن ! ترسو عبد الله بن عمر بود که جلوی عثمان نماز شکسته نمیخوند و وقتی عثمان نبود تقیه نمی کرد و شکسته میخوند ! ترسو امام شما شافعی هست که گفته تقیه جائزه ! ترسو (طبق استدلال بی عقلانی مثل شما) حذیفة بن الیمان هست که جلوی عثمان از ترس قسم دروغ میخورد و بیرون میومد میگفت دروغ گفتم !

یک مرد پیدا نشد که از بی غیرتی عثمان دفاع کنه !
قطعا نسبت بزدلی به شیخ طوسی رحمه الله نمی چسبه.

اما حقیقتا واژه«بز» برای ما یاداور نوستالژی بی نظیریست...حیوان نجیبی که گاه زیر تخت و گاه در دامنه های کوه احد روایت سازی می کرد.
ترسو اونی هست که توی احد از کوه بالا می رفت.
تلگرام شما امیر شریف هست که بالاتر نوشتید یا ابراهیم ایرانی؟
نریم پی وی ملت ریپورتمون کنندها...
پاسخ:
هر دو یکی هست و فرقی نداره.
نه دو اکانت متفاوت هست و یکی نیست....
شما هم که اهل فراری.ای بابا
پاسخ:
این عادات بچگانه که به هر کس می رسید میگید اهل فرار و تعبیرهای مشابه برای ما اصلا اهمیتی نداره.ما روش خودمون رو ادامه میدیم.اگر میخواستیم جهالت ها و حماقت های امثال شما رو داشته باشیم چنین وبلاگی کارش پا نمی گرفت که بدون هیچ تبلیغی بازدیدش به بعضا چند هزار نفر در روز برسه.شما هم با کارهای کودکانه ی خودتون و «خاله بازی» هاتون در تلگرام و کپی پیست هاتون از این طرف و اون طرف و داد و بیداد و اهل فرار خوندن این و اون خوش باشید.زمانی خواهید رسید که خواهید دید روش امثال شما هیچ خروجی ای نداشته و صرفا برای ارضای شهوت شهرت و هوای نفس بوده.
باریکلا به این شانتاژ و عملیات روانی که بلدین برای مدیریت ذهن مخاطب بکنین....همین که به لحنتون متانت میدین و اینقدر سعی میکنین خودت رو متین جلوه بدین بهترین تبلیغ هست...
خب بهتر هست فعلا یه مقاله علمی و ثقیل از اثبات وجود مهدی برای یک غیر مسلمان بنویسید که در اون نه به صحاح احتجاج کرده باشید نه به کتب اربعه....چون امام شما قراره بگه یااهل العالم انا بقیه الله...خب وجودش رو برای اهل العالم چطور اثبات می کنید؟
پاسخ:
وقتی نه از مبانی عقلی و نه از فلسفه سر در میارید و نه از عرفان و حتی نه از مکتب سلفی گری و اهل حدیث فکر می کنید مهدویت خلاصه شده در احادیثی که در کتب سته نقل شده و هیچ راه دیگری برای اثباتش نیست !

راستی شبکه های وهابی و دوستانتون میگفتن اگر کسی بگه «صحاح» الاغ هست !!!
مثلا چه ایرادی از بنده گرفتید؟چیزی ندیدم.
البته وصف غرور و تکبر شما رو از دوستان شنیده بودم و الان دیدم درسته...
اما این خیلی خوبه که یاد گرفتید کامنت ها رو ویرایش و سانسور کنید بهد تایید کنید.مثل مورد بالا....
پاسخ:
در مورد اشتباه واضحی که در بحث خلفای عباسی در زمان شیخ طوسی فرمودید پاسخگو نبودید و نیستید تا الان !

غرور و تکبر رو هم مخاطبان میدونن که چه کسی مغرور هست و متکبر و خداوند هم خودش شاهده.

کامنتی سانسور نمیشه بلکه اهانتی باشه حذف میشه.در کامنت جناب «فراز» هم کلام تندی نسبت به مقدسات اهل تسنن بود که حذف شد و خود ایشون هم در جریانن.چرا اینقدر راحت رمی به غیب میکنید و تهمت میزنید ؟ چرا مثل کمال حیدری به دروغ و تهمت رو میارید ؟
من هم با نظر برخی دوستان موافقم.این مباحث مثل لعن جز تفرقه نتیجه ای نداره
مگه امثال ریگی نمیگفتن که ما هروقت میدیدیم روحیه سربازانمون خراب شده براشون فیلم مجالس لعن میذاشتیم
پاسخ:
مگر ما تشویق به لعن علنی کرده ایم ؟! لعن علنی کار صحیحی نیست.
اما زیارت عاشورا همش لعن هست....دیگه مردم خنگ که نیستن میدونن تو هیچ ادعیه ای قابیل و پی کننده ناقه صالح لعن نمیشه و منظور شما کیاست؟
چرا در ادعیه شیعه فقط لعن هست؟
هروقت فرصت داشتین جواب بدین لطفا
پاسخ:
اولا : این ادعای شما کاملا اشتباه هست ! مثلا میشه بفرمایید در دعای کمیل یا توسل یا دعای فرج مشهور و غیر مشهور یا جوشن کبیر یا جامعه ی کبیره یا یا یا یا یا ... کجا اون نوع لعنی که مد نظر شماست وجود داره ؟!

ثانیا : در قرآن کریم به فراخور موقعیت و مقام آیه لعن هایی وجود داره و برخی دعاها هم از این باب مشتمل بر لعن کسانی هستند که مستحق لعن و نفرینند.اساسا لعن و نفرین اصل و ریشه ی قرآنی داره.آیا کسانی که موجب انحراف در تاریخ میشن و بر پیامبران و اوصیای الهی دروغ میبندن و اون ها رو به شهادت میرسونن مستحق لعن نیستند ؟! لعن یعنی دور داشتن از رحمت و ما از خداوند می خواهیم تا هرگز این افراد رو مورد رحمت خودش قرار نده.

ما قائل به دین و مذهب کاریکاتوری نیستیم که یا مثل برخی گروه ها و نحله ی های فکری مخالفین دنبال ترور و جنایت و آدمکشی باشیم یا مثل برخی گروه های تبشیری بگیم همه چه گل و بلبله ! خشم و رحمت باید در کنار هم باشند و در جای مناسب خودشون استفاده بشن.
خودتونم میدونید تشیع کامل نیست و بر سب و لعن بنا شده.قدرت نداشته باشه مظلوم نمایی میکنه.داشته باشه مثل صفوی جنایت میکنه.
حضرت مهدی هم سیره خلفا رو ادامه میده و مثل حضرت عمر بیت المقدس رو فتح میکنه.پس دلیل بی احترامی به ایشون چیه؟افسانه شهادت فاطمه زهرا رو هم مجوسان و شعوبیه درست کردن که در کارنامه ایشون لکه ننگ بذارن.بقول امام شافعی شیعیان دروغگویان سالم هستند. بهتره خودتون رو گول نزنید.....بسیاری از مراسم ها و ادعیه مفاتیح در سندش تردید شده.مثل همین لیله الرغائب که گذشت.
پاسخ:
چه کسی گفته تشیع کامل نیست ؟! اتفاقا این مذهب اهل تسنن هست که بسیار ناقص هست ! پیامبر فرمودند «اهل بیتی» ! شما کجا دین رو از اهل بیت گرفتید ؟!

در مورد حقیقت شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها هم سخنتون بسیار خنده دار هست !!! شعوبیه ؟! از متقدمین تا متاخرین و در همه ی طبقات این حقیقت تاریخی نقل شده و همیشه عقیده ی شیعه ی امامیه این بوده و قرائنی در کتب شما نیز موجود هست مبنی بر ظلم و جنایت ابوبکر و عمر در حق حضرت زهراء سلام الله علیها.

سیره ی ابوبکر و عمر و عثمان کاملا بر خلاف سیره ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بوده و این از کتب شما به راحتی قابل اثبات هست.
این حقد و کینه نسبت به خلفا شمارو به جایی نمیرسونه.بقول ماموستای ما اگر رافضه بر حقه پس چرا در مکه که خانه خدا اونجاست یه شیعه وجود نداره؟
پاسخ:
به جای صحبت های احساسی پاسخگوی مطالب باشید و نقد علمی ارائه بدید.
اینم از وضعیت درونی مسلمانها...

اما با یه نظر اینجا موافق بودم.اینکه روی تحریر صدات کار کردی و با متانت دادن به اون سعی میکنی مخاطب رو جذب کنی.براوو

برید گم بشید......اینجا هم کسی گول وحدت وحدت گفتن شما رو نمیخوره..وقتی در ظاهر ادعای برادری می کنید اما تو دلتون میدونیم خلفا رو قبول ندارید و لعن می کنید.چه ارزشی داره؟
ماهرگز با شما برادر خواهر نخواهیم شد.
پاسخ:
الان انتظار دارید ما ابوبکر و عمر رو قبول داشته باشیم ؟!
نه انتظار نداریم.چون ابن سبا بهتون مجوز نداده.اما وقتی قبول ندارید بیجا می کنید میگید وحدت...
پاسخ:
ما قائل به همزیستی مسالمت آمیز هستیم.اما این متاسفانه برخی از هم کیشان شما هستند که در قالب گروه هایی همچون داعش و النصره و بوکوحرام و و و ... به قتل و غارت می پردازند.
بوکوحرام و...تا وقتی که تیغ بر گلوی رافضی می کشه دمش هم گرم.به جهنم
فقط نمیدونم در این موقعیت چرا حرم های طلایی و اموات به داد شیعه نمیرسن نجاتش بدن؟
پاسخ:
خط اول از این کامنت شما خیر دلیل هست بر مشی و منهج مکتب و مذهب شما.

در مورد ائمه هم باید بگم یه سوال از شما دارم! چرا اصحاب پیامبر که در جنگ احد یاد خدا بودن و همه شون انسان های صالح و متوکل بر خدا بودند از نظر شما و مذهبتون با این حال در احد شکست خوردن ؟! مگه یا الله نمیگفتن ؟! مگه به خدا توکل نمیکردن ؟! پس چرا شکست خورند ؟!
وای خدایا..قلبم فرو ریخت اینو خوندم.
چقدر وحشتناک..."تیغ بر گلو کشیدن".هرکی خلفا رو قبول نداره باید تیغ بر گلوش کشیده بشه؟
نیجریه ای ها هم گناه دارن چون افریقایی هستن صداشون هیچ جا نمیرسه کاری هم که با کسی ندارن چرا بمیرن؟

محبین امیرالمومنین دقت کنید تبری اولی تر از تولی هست و حدیثهای فراوانی داریم که ولایت بدون تبری پذیرفته نیست تبری اولویت داره به تولی همانطور که قبل از بسم الله الرحمن الرحیم شما از شیطان تبری می جویید پس بحث وحدت را بهونه نکنید معصوم حجت را تمام کردن 
به قول وحید خراسانی بین تاریکی و روشنایی چه وحدتی هست
اگه کسی خواب باشه میشه بیدارش کرد ولی اگه خودتو به خواب زدی هرگز
التماس تفکر و تفحص و تحقیق
چند سال پیش آیت الله عسگری از قم گفته بود زیارت عاشورا سند معتبری ندارد پس بحث در باره محتویاتش بی معنی است
پاسخ:
خیر علامه عسکری چنین چیزی نگفته اند بلکه در مورد بخش لعن ها نظری متفاوت داشتند که علماء پاسخ ایشان را با ذکر ادله دادند و تماما هم موجود است.

زیارت عاشوراء با تمام لعن هایی که دارد معتبر است.
سلام. لطفا به ادرس زیر برید و نقد رو بخونید.
http://kq.meybod.ac.ir/article_326_60202842f675feb69af713d557f87922.pdf
لعن های  (اول و ثانی و...)  کاملا غیر معتبره، کاملا غیر عاقلانه ست که اهل سنت رو در هفته وحدت برادر خودمون بخونیم و بعد بیاییم به خلیفه هاشون لعن بفرستیم این دور از برادری و انصاف هست. مقاله رو کامل بخونید.
پاسخ:
ادعاهای موجود در این مقاله خیلی قبل تر نقد شده و اتفاقا لعن های زیارت عاشوراء کاملا معتبر هست و شیخ علی لباف هم کتابی در اثبات این لعن ها دارن که میتونید مراجعه کنید و مطالعه کنید و بر اساس نسخه های خطی معتبر هم تحقیقاتش انجام شده.

این مساله ارتباطی به تقریب مذاهب نداره! به ل شهید مطهری ما برای وحدت حتی از یک مستحبمون هم کوتاه نمیاییم.سوال از شما: اگر اهل تسنن خودشون رو برادران ما میدونن (که در خود همین مساله شک اساسی وجود داره) چرا حضرت ابوطالب که از مقدسات ما هست رو کافر میدونن و تکفیر میکنن و در صحیح بخاری و سایر کتبشون هم هست؟ چرا پدر و مادر پیامبر (ص) که از مقدسات شیعه هست رو تکفیر میکنن و شما و امثال شما کوچک ترین اعتراضی نمیکنید؟! این مخالف وحدت نیست؟ چرا اینجور جاها شما اعتراض نمیکنید ؟! موقف شیعه و اهل بیت نسبت به خلفاء ثلاثه کاملا مشخص هست و اهل تسنن هم از این مساله خبر دارند.

لعن های زیارت عاشوراء هم در اعتبارش شکی نیست.
سلام مجدد.، شهید مطهری که معصوم نیستند که باید صدرصد حرفاشون رو قبول کنیم شخصیتی والایی هستند جای شکی نیست، حضرت علی ع با اون عظمتش بخاطر وحدت مسلمانان با تمام سختی ها کنار اومد از خلافت سال ها کنار موند، امر ولایت کجا و عمل مستحب لعن کجا؟؟؟؟!!!! و اینکه جواب لعن رو با لعن نخواهند داد. با این تصورات باید فاتحه وحدت رو خوند . امامی که بیاد زیراندازش رو برای عالم سنی از زیر پاش برداره و واسه اون پهن کنه، غیر ممکنه که چنین تفکراتی از سلسله امامت ریشه گرفته شده باشه. خیلی از احادیث ما و اهل سنت ساخته متعصبین هست. شیعه ما در حال فساد هست، اعمال مستحبی مثل لعن و شفاعت رو اینقدر بالا بردیم که جایگاه خدا و پیامبر ص و قرآن در جامعه گاها پایین تر از سه مورد اشاره شده در بالاست، تعصبات کورکورانه ایجاد کننده اینهاست، شیعه و اهل سنت به شفاعت یا زیارت اعتقاد دارن ولی به اندازش، شما وقتی 9.75 میگیرید تو امتحان .25 صدم فقط نیاز دارید تا قبول بشید اون .25 صدم رو شاید شفاعت و زیارات ما پر کنه. ولی اونچه که در واقعیت جامعه هست چسبیدم به .25 ارفاق ائمه ولی 9.75 که خدا و سنت پیامبر و قرآن هست رو فراموش کردیم. یا شعار میدیم مرگ بر ضد ولایت فقیه که چی؟ اهل سنت، مسیحیت و یهودیت و برخی از علما  در کشورمون ولایت فقیه رو قبول ندارن در کشور  چرا به اونا مرگ میگیم؟ فلسفه بافی نکنیم و کمی واقع گرا باشیم. عمل مستحبی که با شک تردید باشد همون بهتره که انجام نشه، شخصاً بخاطر مولا علی ع، مسئله وحدت هیچ موقع اول و ثانی و ثالث رو لعن نخواهم کرد، شما دنبال ثواب هستید برید لعن کنید. انتظروا انکم منتظرون
پاسخ:
وعلیکم السلام.

اولا: بله شهید مطهری معصوم نیست اما کلامشون در این مساله صد در صد صحیح هست.روش ما هم در این وبلاگ دقیقا همین هست و از یک مستحب هم کوتاه نمیاییم به بهانه ی وحدت و تقریب و روش ما روش علمای سَلَف و علامه کراجکی ها و شیخ مفید ها و شیخ صدق ها و علامه مجلسی ها هست و کسی هم که از عقائد مسلم شیعی کوتاه بیاد قطعا دچار انحراف عقیدتی هست.

ثانیا: امیر المومنین در دوران خلفای غاصب بسیار روشنگری کردن و همچنین در دوران خلافت خودشون در مقابل مردمی که بسیاریشون حب ابوبکر و عمر و عثمان رو دل داشتن با خطبه ی مستفیض و معتبر شقشقیه (که بنا بر برخی تواریخ هر جمعه در نماز جمعه ها تکرار میشد به دستور مولا) اساس دین و اعتقاد خلفاء رو رد کردن! در دوران خلافتشون علنی معاویه رو لعن کردن!

ثالثا: وحدت رو اشتباه متوجه شدید! البته لفظ «وحدت» غلط مصطلح هست! وحدت یعنی یکی شدن و ما با این صد در صد مخالفیم و قائل به «تقریب» هستیم و نه «وحدت».وحدت هم صرفا سیاسی و اجتماعی هست و به معنای مسالمت آمیز زندگی کردن.به بهانه ی وحدت از کوچک ترین اعتقاداتمون هم دست برنمی داریم.

رابعا: احادیث معتبربرای ما کفایت میکنه و ما طبق احادیث غیر معتبر عمل نمیکنیم که بخواید بهانه بیارید!

خامسا: اصل برائت از ارکان هست و لعن یکی از مظاهرش هست.کسی که منکر اصل لعن باشه قطعا از نظر اعتقادی دچار مشکل هست چون منکر قرآن و سنت شده!

سادسا: در مورد ولایت فقیه هم بحث مفصل هست و جوری نیست که بنده با دو جمله بتونم اینحا توضیح بدم.هر چند که اهل تسنن حق هیچ اعتراضی به ولی امر رو طبق مبنای خودشون ندارن.

سابعا: ما منتظر شما نیستیم و تشیع هم منتظر شما و تفکر امثال شما نیست! منتظر من و امثال من هم نیست! تشیع در طول تاریخ مشابه تفکر شما رو که فرقه ی «بتریه» بوده اند به خودش دید اما خود شخص زید بن علی که از دید برخی خود تقریبی پندارها فردی تقریبی بوده از سرسخت ترین دشمنان بتریه بود! رحمة الله علیه.متاسفانه در سال های اخیر همونوطوری که در قرن اخیر «نو معتزله» شکل گرفت و برخی فرقه های قدیمی دیگه هم پوست اندازی کرده و تجدید شدند، «نو بتریه» هم به وجود اومده!

سلام علیکم: اول اینکه این بزرگان جایگاهشون محفوظ هست کسی هم منکرش نیست، ولی به هر حال تنها نگاه به روش علمای سلف و کنار گذاشتن شرایط جامعه و همچنین برهان عقلی روش نادرست تر هست.

دوم: خواهشا این مطلب رو هم بخونید

http://www.vahabiat.porsemani.ir/content/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%84%D8%B9%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F

عمل مستحبی که در تاریخ ، موجب کشتار پیروان اهل بیت شده!!! عقلمون کجاست آخه، اینقد متعصبانه برخورد نکنید. مطالب لینک رو قشنگ بخونید برادرا و خواهرای گرام.

سوم اینکه علاقه ای برای بازی با کلمات ندارم وحدت تقریب هر چی که هست فرقی نداره، با لعن و نفرین نمیشه تقریب ایجاد کرد( باز هم مراجعه کنید به مطالب لینک) واعتصمو بحبل الله و لاتفرقوا ( البته به قول شما با نگاهداشت عقاید)

چهارم اینکه تاکید میشه به روایات و راوی بیشتر دقت بشه.

پنجم: تفسیر به رای نفرمایید. کسی منکر لعن های قرآن نیست، لعن های قران رو تفسیر به لعن بزرگان اهل سنت نکنید.

ششم:به قول شما بحث زیاد هست.

هفتم: منظور این بود بعضی از مسائل و نه تمام مسائل را باید اون دنیا منتظر باشیم که خدا خودش مسئله رو حل کنید که وعده همیشگی قرآن بوده. بتریه رو بیشتر مطالعه کنید، اینکه بنده و خیلی از افراد من جمله همون مطالب لینک بالا که اشاره شد، اینطور در مورد لعن نظر میدیم رو نباید سریع برچسب فرقه خاصی مثله بتریه رو بچسبونید. معلومه که خیلی متعصب هستید و اندکی برهان و عقل و انصاف رو نادیده می گیرید. به هر حال

انشاءالله که همین قدر که به فروعاتی مثل لعن کردن مشغول و پیگیر هستید واجبات  رو هم فراموش نکنید، دور و ور خودتون رو نگاه نکنید که نماز خون و مراعات کننده واجبات دینی هست، درصدشو رو کسی نمیتونه بگه ولی خیلی ها  عقایدشون  تو خیلی از زمینه های دینی سست شده  نه درک درستی از خدا، پیامبر ص قیامت و نه درک درستی از نماز و قرآن . سرگرم مسائلی که فرعیات هستن هستیم. دردها زیاد هست چسبیدیم به خودمون که عمل مستحب رو کی انجام میده که انجام نمیده. کنارمون ربا و بی نماز و بی اعتقادی غوغا میکنه، چقدر نامسلمان داریم که اسمی از پیامبر ص رو ممکنه نشنیده باشن و بیکار نشستیم اگر بیکار هم نیستیم تلاش زیادی نشده. من الله التوفیق. یهدی من یشاء الی صراط المستقیم

پاسخ:
وعلیکم السلام

اولا: بزرگان همواره در قرون مختلف با توجه به شرایط جامعه عمل کرده اند و همیشه هم اتفاقا شرایط مشابه وجود داشته و فقط شدت و ضعفش متفاوت هست.(اصولا وقتی میگیم علمای سَلَف یعنی علمایی که بر منهج اهل بیت علیهم السلام هستند)

ثانیا: لینکی که قرار دادید یک تحلیل ناقص و صد در صد غلط هست! علت اصلی شیعه کشی اصلا و ابدا لعن و سب نیست! بله تاثیر داره و موجب تحریک میشه اما اصلا و ابدا عامل اصلی نیست! عامل اصلی شیعه کشی دو مورد هست: یک) شیعیان به تبعیت از اهل بیت شرعیت ابوبکر و عمر و عثمان و خلافت و زعامت اون ها رو قبول نکرده و باطل دونسته اند.به همین دلیل هست که بسیاری از علمای اهل تسنن گفته اند هر کس خلافت ابوبکر و عمر رو انکار کنه کافر هست! ب) دروغ ها و تهمت های علمای اهل تسنن به شیعه و تکفیر شیعه بر مبنای همان دروغ های ساخته ی خودشان! (مثلا خان الامین، انکار نبوت پیامبر و ...)

چرا به این دو عامل اصلی اشاره نمیکنید؟!

ثالثا: برائت مستحب نیست بلکه واجب هست.لعن و اظهار برائت یکی از شئوناتش هست.اگر کسی از اون تقیقه کنه این به معنای این نیست که اصل برائت مستحبه! کسی که در دلش بغض ابوبکر و عمر و عثمان رو نداشته باشه اصلا از تشیع خارج هست! به علاوه در شرایطی برخی مستحبات حالتی پیدا میکنند که در صورت عدم اقامه ی اون ها به اصل دین آسیب وارد میشه.در چنین شرایطی حتی تقیه هم کنار میره! (بحثش مفصل هست)

رابعا: اتفاقا لعن های قرآن به ما معیار داده و دقیقا همون معیارها بر خلفاء ثلاثه و برخی از صحابه تطبیق میکنه.کسی هم که منکر باشه باهاش بحث علمی میکنیم.

خامسا: بسیاری از مسائل اختلافی قابل حل در همین دنیا هست و در بسیاریش هم امکان اتمام حجت هست.ما دنبال این نیستیم که با فضای احساسی و گل و بلبل از حقایق چشم بپوشیم.

سادسا: بنده نگفتم شما بتری هستید بلکه گفتم نو بتریه شکل گرفته اند و ویژگی هاشون هم چنین است و چنان.

سابعا: بخش پایانی صحبت هاتون هم اصلا ارتباطی به بحث نداره! واجبی مثل برائت جای خودش و سایر واجبات هم جای خودشون.
لعن صحیح که مورد تایید علما چه شیعه و چه سنی هست اینکه بگیم: ||||خدایا لعنت کن هر آنکه را که راضی به شهادت حسین ع و یارانش بود و ماند و مرد.و لعنت کن هر آنکه شایسته لعن هست|||| وگرنه حدیث داریم که از رحمت خدا نومید نشوید اگر چه منجر به قتل پیامبری شدید. از کجا معلوم که خیلی از افرادی که لعن میکنیم مثل بیت (  هیچ کافر را به خواری مَنگَرید … که مسلمان مُردَنَش باشد اُمید/چه خبر داری ز خَتمِ عُمر او … که بگردانی از او یکباره رو؟ ) نباشند؟؟؟!!! بهترین لعن همونی که گفتم هست و لاغیر.
پاسخ:
اولا: لعن به اسم هم طبق روایات معتبره و فراوان موجوده و شرعی هست.کسی یا کسانی که مورد لعن اهل بیت بوده باشند هم قطعا ملعونند و شبهه ی توبه در موردشون مطرح نیست.به علاوه ما بر اساس آن چه که بهمون رسیده عمل میکنیم و لعن و یا ترحم میکنیم.

ثانیا: در مورد وحدت و تقریب هم پاسخ ندادید که چرا شما و امثال شما به اهل تسنن ایراد نمیگیرید که حضرت ابوطالب و پدر و مادر پیامبر (که از مقدسات شیعه هستند) رو تکفیر میکنن؟! چرا جلوی این کارشون رو نمیگیرید؟! چرا این ها رو از صحیح بخرای و مسلم و غیر اون پاک نمیکنید ؟! یک بام و دو هوا !!!

به علاوه ما منتظر نظر شما نیستیم و طبق قرآن و روایات و نظر علمای سلف عمل میکنیم.

لطفا از این به بعد هم با یک اسم فقط کامنت بذارید نه با چند اسم/متشکرم.
۲۹ مهر ۹۷ ، ۱۶:۱۹ ابراهیم اکبری

اول انیکه روایات معتبره رو که با اسم لعن کردن رو بیارید تا استفاده نماییم.

دوم اینکه قبلا پاسخ داده شده، اینکه جواب لعن رو با لعن نمی دهند. شما مطلب گذشته رو نرفتید نخوندید، هم تندورهایی مثل شما باعث کشتار هزاران شیعه در طول تاریخ شدند، شما جاتون خوشه معلوم نیست اصلا با چند تا اهل سنت ارتباط دارید یا ندارید، ما تو منطقه ای هستیم که با هم زندگی میکنیم، و همیشه باید استرس داشته باشیم که بخاطر تندروی های اشخاصی مثل شما، بهونه دست ی سری تندروی اهل سنت دیگه بده تا دست به کشتار ما بزنن. مذهب هم اگر اجازه داده فقط گفته تو جلسات خصوصی فضای مجازی جلسه خصوصی نیست که بهونه دست افراد تندرو میدید. از خدا بترسید که در کشتار هم مذهبتون شریک باشید، لینک قبلی رو حتما بخونید شما اگر نمیخونید بقیه دوستان بخونید،

http://www.vahabiat.porsemani.ir/content/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%84%D8%B9%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F

 و آخر اینه نظر مراجع رو هم در این زمینه بخونید بد نیست،

https://www.pasokhkadeh.ir/10100/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D9%84%D8%B9%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7/


پاسخ:
اول: یک نمونه از روایات معتبره اون چیزی هست که سید بن طاوس رحمه الله به سند خودش تا سعد بن عبد الله قمی نقل میکنه و طریق سید بن طاوس به کتاب الدعاء سعد بن عبد الله قمی هم صحیح هست و در نتیجه یک دعای حتی «صحیح السند» هست.

رَوَیْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فِی کِتَابِ فَضْلِ الدُّعَاءِ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنِ الرِّضَا وَ بُکَیْرُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنِ الرِّضَا قَالا دَخَلْنَا عَلَیْهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ فِی سَجْدَةِ الشُّکْرِ فَأَطَالَ فِی سُجُودِهِ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقُلْنَا لَهُ أَطَلْتَ السُّجُودَ فَقَالَ مَنْ دَعَا فِی سَجْدَةِ الشُّکْرِ بِهَذَا الدُّعَاءِ کَانَ کَالرَّامِی مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص یَوْمَ بَدْرٍ قَالا قُلْنَا فَنَکْتُبُهُ قَالَ اکْتُبَا إِذَا أَنْتُمَا سَجَدْتُمَا سَجْدَةَ الشُّکْرِ فتقولا [فَقُولَا] اللَّهُمَّ الْعَنِ اللَّذَیْنِ بَدَّلَا دِینَکَ وَ غَیَّرَا نِعْمَتَکَ وَ اتَّهَمَا رَسُولَکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ خَالَفَا مِلَّتَکَ وَ صَدَّا عَنْ سَبِیلِکَ وَ کَفَرَا آلَاءَکَ وَ رَدَّا عَلَیْکَ کَلَامَکَ وَ اسْتَهْزَءَا بِرَسُولِکَ وَ قَتَلَا ابْنَ نَبِیِّک‏ ... (مهج الدعوات ص 257)

طریق سید بن طاوس به سعد بن عبدالله رو خودتون هم میتونید تحقیق و بررسی کنید و به صحتش خواهید رسید و چون بررسیش نیاز به وقت داره فعلا صرف نظر میکنیم.

نکته ی مهم این هست که ما اصلا سند گرا نیستیم و وقتی روایات فراوان در باب لعن داریم نیازی به بررسی سند نیست.

دوم: بخش اعظمی از صحبت هاتون هم نه ارتباط به بحث ما داره و نه درست هست! (مثل ارتباط داشتن یا نداشتن با اهل سنت) فلذا بهش نمی پردازیم.

سوم: مگر ما به صورت علنی لعن کردیم ؟! یک مورد بیارید که ما در وبلاگ خلفاء ثلاثه رو به اسم لعن کرده باشیم به صورت علنی!

چهارم: نظر علما و مراجع در جای خودش محفوظه و ما هم قبلا بهش اشاره کردیم.به علاوه بحث ما اصلا لعن علنی نبود که شما وارد اون شدید! بحث ما در مورد اصل لعن بود که عزیزی منکرش بودن علی الظاهر.
۲۹ مهر ۹۷ ، ۱۶:۵۳ ابراهیم اکبری

با عرض معذرت پاسخ قبلی شما رو ندیدم و متوجه نبودم که جواب دادید. اول اینکه مراجع هم با توجه به شرایط کنونی لعن و سب بزرگان رو مردود میشمرن که لینک قبلی نظرات این بزرگان درج شد.

دوم خود شما معترفید که این موارد بی تاثیر در قتل عام شیعه در طول تاریخ نبوده و همچنان هست، کمی واقع گرا باشید شما همانطور که قبلا گفتم با اهل سنت زندگی نکردید تا واقعا از عمق این مسئله و تاثیر لعن بزرگاشون مطلع بشید.

سوم:برائت سرجاش هست، کسی منکر برائت نیست مسئله لعن با اسم اشخاص هست که قراره شما از طرف اهل بیت که مشخصا به سه خلیفه اول اهل سنت لعن شده رو  حدیث بیارید.

چهارم: آیاتی رو بیارید که مفسرین اهل سنت خودشون معترفن که افراد لعن شده خلفای ثلاثه هستند، 

پنجم:  گفتن برخی از حقایق به نقل از مراجع مکانی و زمانی داره. نه هر جایی.

ششم: به هرحال اینجور برداشت میشه .

هفتم: برائت سرجای خودش نحوه برائت هم سرجای خودش باید درست انجام بشه.


پاسخ:
خواهش میکنم.

اولا: گفتیم و باز هم میگیم که ما قائل به لعن علنی خلفاء ثلاثه نیستیم که خطاب به ما چنین مینویسید.کلام ما متوجه دوستی بود که منکر اصل لعن بودند.

دوم: کلام خودمون رو تکرار میکنیم که عامل اصلی شیعه کشی به هیچ وجه من الوجوه سب و لعن نیست بلکه سب و لعن صرفا عامل تحریک هست و تاریخ هم به این شهادت میده.اصحاب ائمه و شیعیان در زمان بنی امیه و بنی العباس در تقیه ی شدید بودند و حتی در بسیاری از عبادات و اعمالی همچون وضو و نماز و ... هم تقیه میکردند چه برسه به لعن علنی! اما باز هم کشته میشدند و تحت شدیدترین تعقیب ها و بازوجویی ها بودند! چرا ؟! چون همونطوری که گفتیم عامل اصلی شیعه کشی سب و لعن نبوده بلکه «عدم قبول خلافت و زعامت ابوبکر و عمر» و «دروغ بستن بر شیعه به منظور صدور فتوای کفر و قتل» عوامل اصلی شیعه کشی بوده است.

سوم: لعن به اسم اشخاص در روایات فراوانی اومده که ما رو از بررسی سندی بی نیاز میکنه و در یکی از کامنت های قبلی نمونه ای رو از سید بن طاوس رحمه الله نقل کردم.

چهارم: ما نیازی به مفسرین اهل تسنن نداریم و اصلا کتب و آرای اون ها بر ما حجت نیست که بخوایم از اون ها ثابت کنیم.از کی تا حالا برای اثبات عقائد شیعه ی امامیه به آرای اهل تسنن مراجعه میکنن ؟! انتظار دارید علمای عامه خودشون بیان بگن خلفای ثلاثه ی ما مورد لعن خداوند قرار گرفته اند ؟!

پنجم: ما هم موافقیم و غیر از این نمیگیم.

ششم و هفتم: ما هم غیر از این نمیگیم و مدافع لعن علنی به اسم هم نبوده و نیستیم و تعجب میکنم که شما چنین چیزی رو به ما نسبت میدید!
۰۳ آبان ۹۷ ، ۲۰:۴۴ ابراهیم اکبری
سلام، بابت فرصت گذاشتن بابت پاسخگویی سپاسگزارم، اما فقط در مورد پاسخ های ششم و هفتم باید خدمت شما عرض کنم، شما در این وبلاگ ثابت کردید که منظور از لعن های سه گانه خلفای سه گانه هستند با فرض درستی و قبول اثبات شما و قبول این مسئله که نباید بصورت علنی و بااسم باشد، این سوال پیش میاد اینجا که همه چه شیعه چه اهل سنت فهمیدن که منظور از شیعه از لعن ها کیا هستند!!! منظورم این هست وبلاگ و اینترنت و فضای مجازی فضای های خصوصی نیستند که مجاز به اثبات و لعن علنی باشیم. وقتی صبحت از غیرعلنی و جلسات خصوصی میشه باید جایی باشه که غیر از شیعه کسی نباشه تا مدرکی و گزکی بدیم دست تندروهاشون . وقتی  اینجا در ملاعام اثبات کردیم  وقبولش کردیم دیگه بیان صرف اون در جلسات  خصوصی معنایی نمیده. (خارج از گود)امروز مطلبی رو میخوندم که روزنامه نگار هتاکی بجای واژه شهادت کلمه درگذشت رو برای مولا امام حسین ع ذکر کرده بود (البته بماند که هتاکی های دیگه هم پیش ازین کرده بود) کاری ندارم به هر حال چون اهانت محسوب میشد طبق قانون  کشور دستگیرش کردن و مجازاتش انجام میشه، با خودم فکر میکردم عربستان اگر طبق قانون ما عمل کنه باید تمام شیعه ها رو دستگیر کنه ( اگر چه وضعیت الانشونم جالب نیست)چون خلفاشون رو مستحق لعن میدونیم ولعن میکنیم و راحت تو انظار عمومی و فضای اینترنت توسط ما واسشون اثبات کردیم و مدرک و گزک رو دادیم بهشون و قابل کتمان نیست، به هرحال اینترنت و فضای مجازی رو جلسات خصوصی تلقی نکنیم. من الله التوفیق 
پاسخ:
وعلیکم السلام.

تشکر.

ما صرفا در این مطلب به دنبال رد قطعی ادعای مصداق تراشی غلط عده ای بودیم که به داستان تقیه ای شیخ طوسی رحمه الله استدلال کرده اند.در مورد مصادیق لعن های زیارت عاشوراء هم اتفاقا اگر در متن همین مطلب دقت کنید چنین گفته ام:

«نکته ی دیگری که به خوبی نشان می دهد این تعیین مصادیق از جانب شیخ طوسی از باب تقیه بوده است این که خود اهل بیت تعیین مصداقی نکرده اند و به بیان همان الفاظ " اول " و " ثانی " و " ثالث " و " رابع " اکتفا کرده اند که خود همین نیز از روی تقیه بوده است.»

نقد ابوبکر و عمر و عثمان و عائشة و مقدس ترین مقدسات هر مذهبی اشکالی نداره و اتفاقا لازمه ی بحث علمی هست اما ما با اهانت مخالفیم.

دلیل دستگیری اون خبرنگار هتاک هم این نیست که واژه ی درگذشت استفاده کرد بود بلکه دلیلش اهانت های بی شرمانه ی در توییترش به امام حسین علیه السلام بود که زبان از بیانش شرم داره.

به علاوه اهل تسنن آزادانه در کشور ما کتاب چاپ میکنن و در اون مقدسات شیعه رو تکفیر میکنن.(حضرت ابوطالب و پدر و مادر پیامبر (ص)) چرا کسی مقابله نمیکنه؟! این مخالف وحدت نیست ؟! چرا در شرایطی که بسیاری از علمای اهل تسنن یزید رو مدح کرده اند (حتی داخل ایران) کسی برخوردی نمیکنه ؟!

ریشه ی خوی تکفیری و خشونت در مکتب سقیفه و مخالفین شیعه چیز دیگری است گر چه منکر نقش تحریک کننده ی لعن علنی هم نیستیم اما دلیل اصلی همانطور که قبلا هم گفته ایم چیز دیگری است.

سلام

اولا این یک واقعیت است که اهل تسنن برای اشتباهی که خلفایشان انجام دادند جوابی ندارند که بدهند و اعتقادات و کتابهایشان پر است از تناقضات فراوان که تناقضات کتب شیعه در مقابل آن هیچ است مخصوصا مذهب کاملا من درآوردی وهابیت که هیچ ربطی به اهل تسنن هم ندارند و قابل دفاع نیست هر کس که به مناظرات بین شبکه های وهابی فارسی زبان و شبکه ولایت ایران در سایتها مراجعه کند میفهمد که چقدر در علم و دفاع از مذهب و گفته هایشان ضعیف و ناتوانند 

ثانیا عزیزان لعن غیر از توهین هست و اگر قرار باشد کسیکه در مقابل ولی و امر خدا قرار گرفته خداوند او را ببخشد این لعن ما را نیز خواهد بخشید

ثالثا شمایی که از جواب دادن به سوالات مدیر سایت عاجزی و فقط با تیکه انداختن غیر علمی و اطلاعات غلطت می خواهی جو سازی نمایید پس چرا نمی خواهید به دنبال مطلب درست و حق بروید شاید این پیشامد مقدمه ای بر یافتن راه حق باشد که خداوند پبش پایتان نهاده است توصیه بنده مطالعه کتاب .آنگاه هدایت شدم... دکتر تیجانی و کتاب شبهای پیش آور هست و مطالعه دقیق کتب تاریخی البته بنده شاید با تمام سخنان مدیر سایت موافق نباشم ولی این مباحثه ها ارزش زیادی دارند قدربدانیم

با تشکر

سلام مجدد

ببخشید شارژم تموم شد مجبور شدم مطلب را ناقص ارسال کنم

کلام آخر اینکه بنده دیدم یکسری مطالب گفته شده توسط. عده ای از دوستان برگرفته از مطالب شبکه های وهابی بود

عزیزان دقت کنیم که وهابیت و مسلک تکفیر جزو عقاید اهل تسنن نیست و از چهار امام اهل تسنن هیچ یک شیعه را تکفیر نکرده اند ولی متاسفانه به نام اهل تسنن تریبون گذاشته اند و از برادران سنی خود در فلسطین حمایت نمی کنند بلکه با اسرائیل غاصب مراوده نیز دارند و همین نیز در مورد شیعیان تندرو یی که علارغم فتوای مراجع تقلید عظام شیعه عمل میکنند و خلاف وحدت اسلامی عمل میکنند شیعه واقعی نیستند ولی قرار نیست به خاطر اختلاف عقاید وحدتمان را در برابر کفار و دشمنان واقعی از دست بدهیم 

از حاج آقای ابوترابی که در اسارت ارتش عراق بودند نقل شده است که در پاسخ به سوال نماینده صلیب سرخ که از اروپا آمده بود و جویای شکنجه شدنش بدست عراقیها شده بود جواب نداده بود و وقتی شکنجه گرش ه او گفت چرا جواب ندادی من که تو دائما را تا سر حد مرگ شکنجه میکنم

پاسخ داده بودند که او از سرزمین کفر آمده بود و مامبر اساس آیه قرآن قائلیم که برای کفار هیچ راهی بر مسلمانان نیست و شما هر چند با ما در جنگید ولی مسلمانید و من نخواستم بهانه ای بدست رسانه های آنها بدهم این یک دعوای بین برادر با برادر است

پس عزیزان هر چه میکنیم نباید بهانه بدست دشمن بدهیم

پاسخ:
با سلام

ضمن تشکر از نظراتتون، در بین ائمه ی اربعه ی اهل سنت و پیروان اون ها تکفیر شیعه فراوان وجود دارد.

موفق باشید

با سلام مجدد

بله پیروان یهودی تبار و تکفیری مسلکی مانند ابن تیمیه و ... حکم به تکفیر شیعه که سهل است حکم به تکفیر یکدیگر نیز داده اند ولی چنانچه خدمتتان عرض کردم ائمه اربعه اهل تسنن به هیچ وجه شیعه را تکفیر نکرده اند که هیچ دوستدار اهل بیت و ائمه اطهار شیعه بودند

باتشکر

پاسخ:
سلام و درود

اولا: این ادعا که ائمه ی اربعه اهل تسنن دوستدار اهل بیت علیهم السلام بوده اند صحیح نیست.برخی مانند ابوحنیفه در روایات معتبر مورد لعن اهل بیت قرار گرفته اند و برخی مانند مالک و احمد بن حنبل شواهد و قرائنی دال بر ناصبی بودنشان وجود دارد.

ثانیا: تکفیر شیعیان نیز از سوی آن ها و برخی پیروانشان صادر شده مانند مالک بن انس که به نقل بسیاری از مالکی مذهبان و غیر آنان شیعه را کافر می دانسته است.

موفق باشید

متاسفم بخاطر این عقیده و نظر که اختلافات شیعه و اهل سنت رو در حد دعوای برادرانه بدونیم!!!

خب حالا این برادران گرامی با کدوم علم حکم به کفر حضرت ابوطالب دادند؟نعوذبالله.

مولوی کوهی تو کانالش اوایل فقط فحش میداد الان کارش کشیده به تهدید ایجاد آشوب در پایتخت! اگر به حرف این داداشا باشه فاطمیه رو کلا باید از تقویم شیعه حذف کنیم و هزاران باج دیگه که به اسم وحدت داریم میدیم متاسفانه.

اما جبهه شیعه فقط داره روایات کتب اهل سنت رو بیان میکنه و نه فحش میده نه چیزی....

سلام علیکم خدا قوت 

آجرکم الله

پاسخ:
وعلیکم السلام.

تشکر.

سلام علیکم 

کارتون خیلی عالیه . انشاالله که آقا جانم حضرت مهدی صاحب الزمان عج یارو یاورتون باشند. کاش میشد یه طوری جلوی این گروهای مهدوی که درصدد گمراهی جوان‌های ما هستند و تلاش میکنند به اسم آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف( که خودم‌ و پدر و مادرم و همه کسم به فداش بشیم )

مخ جوان‌های ما رو بزنند و ضد ولایت فقیه کنند رو بگیرید.خیلی ناراحت میشم وقتی میبینم اینقدر راحت وارد میشوند و پست میزارن‌و گروهی رو گول میزنند حتی زیر پستهای خودم تو اینستا اومدن و به بهانه اینکه حضرت مهدی عج رو بیشتر معرفی کنند و کتابهایی رو معرفی کردند که بخونم شروع کردند به تبلیغ ولی خوشبختانه من چون خیلی به حضرت آقای امام خامنه‌ای ارادت دارم متوجه نیت پلیدشون شدم و مسدودشون کردم ولی خیلی از بچه های ما متوجه نمیشن و تو دام این شیطان صفتهای ضد دین می افتند.

 و من الله التوفیق  

سلام 

متن زیارت مشهور نقل از مصباح شیخ طوسی (توسی ) است در حالی که استاد استاد او یعنی ابن قولویه در کامل الزیارات متن لعن او متفاوت است و افزوده ثانی و ثالث و رابع وجود ندارد

پاسخ:
وعلیکم السلام.

متن دارای لعن از اعتبار کافی و لازم برخوردار است و در این زمینه تالیفات و مقالاتی نیز وجود دارد.

موفق باشید.

سلام بنظرم اولین نفری که ظلم کرد همه هم میشناسیم ش و معاویه رو تایید نمیکرد و اهل کوفه که تربیت شده اولین و ثانی و ثالث بودن و اولین انها اختلاف در امت پیامبر نمی انداختند الان مسلمانان در این فلاکت زندگی نمیکردند برای همین تمام کسانیکه در این باور هستندکه اولین اقا بوده در گناهش شریک هستند و گناهان این افراد از زمان فتنه تا زمان منجی به پای اولین و ثانی و ثالث نوشته خواهد شد چون بدعتی اوردند که جز خواری مسلمانان هیچ نفعی برای بشر نداشته چرا برادران و خواهران اهل سنت با هم در جنگ هستند و مدام وطن فروشی میکنند ایا جز معدودی دفعات دیدید شیعیان با هم جنگ داشته باشند ایا داعش وهابی خلفای اهل سنت رو قبول ندارند پس چرا خون هم رو میریزند و به راحتی سر از تنم هم جدا میکنند ریشه همه اینا در عدم بصیرت به امام زمانه خودتونه بیدار شوید بیدار شوید تا از عذاب روزی هولناک در امان باشید ایا مگر نخوانید که تعدادی از علمای اهل سنت واقعه قدیر رو تایید کردند ایا در صحنه کربلا مگر نخواندید از اهل سنت و اهل مسیحیت حضور داشته اند 

عرض سلام برمدیر محترم سایت

خداقوت میگم بابت جهاد علمی که برای برطرف کردن شبهات میکنید..

کاملاباکارعلمی شما موافقم چون این مطالب باید بیان بشه اما....

من باسواد ناچیزم احساس کردم یه کم درجواب کامنت های برادران وخواهران اهل سنت ردپایی از توهین پیدا بود...

بازم میگم که من تخصصی ندارم اما اینو میدونم که اگه کسی توهین کرد حکم از کوزه همان برون تراود که دراوست رادارد...پس لطفا پاسخ توهین هارا باتوهین ندهید چون هرکس براساس شعور خودش حرف میزنه...ولطفا کسانی که توهین میکنن کامنتشونو منتشر نکنید چون وحدت شکنه همونطور که خودنون بهتر از من میدونید

واین باید سرلوحه کار باشد که اهل سنت جان شیعه هست...

گرچه باید اعتدال رارعایت کرد...نه افراط ونه تفریط

لطفا اگه اشتباه میگم منو قانع کنید...ومثل همیشه بااستدلال

۲۸ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۳۸ فاطمه سادات

شیر مادر حلالتون که پاسخ این شبهه بزرگ رو دادید .بیاید دست به دست هم بدیم این متن رو منتشر کنیم تا برای شیعیان ابهام پیش نیاد.

صلی الله علیک یا ابا عبدلله الحسین (علیه السلام) 

۰۷ دی ۰۱ ، ۱۴:۱۹ سید علی موسوی

من این مطلب که گفتید قبول ندارم چون بر اساس قراین بر میگردد به 1 ابوبکر2 عمر3 عثمان4 معاویه هستش که خلافت رو دزدی کرد

پاسخ:
کدوم مطلب رو دقیقا قبول ندارید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter