حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

 

ابن قیم جوزیه (از علمای سلفی و از شاگردان ابن تیمیه) : اگر قرار باشد یک راوی را به خاطر تضعیف یک نفر ضعیف بدانیم،بسیاری از احادیث صحیح را از دست می دهیم

بارها مشاهده می شود که مخالفین شیعه در مباحث و مناظرات به علم رجال شیعه طعنه وارد می کنند و یا اینکه وقتی فضیلتی از اهل بیت در کتبشان مشاهده می کنند،با آوردن یک تضعیف از یک عالم قصد دارند تا اصل صحت سند روایت را زیر سوال ببرند.این قیم جوزیه که از شاگردان ابن تیمیه است،پاسخی محکم و دندان شکن به این دسته از هم کیشانش داده است :

 

ولو کان کلُّ رجلٍ ضعَّفَه رجلٌ سقط حدیثُه لذهبت عامَّة الأحادیث الصحیحة من أیدینا، فقلّ رجلٌ من الثقات إلا وقد تکلَّم فیه آخر ولم یسلم من طعن، ورجال الصحیحین قد جاوزوا القنطرة فلا التفات الی کلام من تکلم فیهم بما یقتضی رد حدیثهم. نعم اذا تکلم فی احدهم لرأیه أو لأمر تأوله فطعن به علیه؛ فهذا باب لا یقدح فی الروایة.

 

رفع الیدین فی الصلاة،ص240 ط دار عالم الفوائد

اگر قرار باشد همه ی اشخاص و راویانی که یک نفر آنان را تضعیف کرده است حدیثش از اعتبار ساقط شود،اکثر احادیث صحیح از اعتبار خارج می شوند و کم هستند افراد ثقه ای که در مورد آن ها سخنی نگفته باشند و طعنی بر آن ها وارد نشده باشد و رجال و راویان صحیحین از پل گذشته اند (یعنی توثیقشان قطعی است) و به سخن کسانی که در مورد آن ها چیزی گفته اند و در وثاقتشان تردید کرده اند توجه نمی شود.بله اگر به خاطر نظر یکی از راویان صحیحین یا تاویلش طعنی بر او وارد شود مشکلی نیست اما این چیزی است که به روایات او صدمه ای وارد نمی کند.



این بخش از کلام ابن قیم شامل چند نکته ی مهم است :

1. صرف تضعیف راوی از جانب یک عالم رجالی،راوی مورد نظر ضعیف به حساب نمی آید و اگر قرار باشد این گونه راویان ضعیف به حساب بیایند و یا اسند تضعیف شوند،اکثر احادیث صحیح در نزد اهل سنت بایستی ضعیف به حساب بیایند.

2. تعداد راویانی که ثقه هستند و کسی از علمای رجالی اهل سنت بر آنان طعنی نزده است کم است.

3. اگر از یک راوی در صحیح بخاری یا صحیح مسلم روایت نقل شده باشد به قول معروف از پل گذشته است و به اقوال برخی در تضعیف آن راوی اهمیتی داده نمی شود و اگر هم طعنی بر او وارد باشد در عرصه ی رجالی و قبول روایات او مورد اهمیت نیست.

 

 

 

 























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۷
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter