حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

انتقاد آیت الله العظمی بروجردی (رض) از رویکرد افراطی در تقریب مذاهب به نقل از شیخ علی دوانی (از نزدیکان آیت الله العظمی بروجردی (رض))

قبلا در مورد دو رویکرد غلط افراطی و تفریطی در باب تقریب مذاهب اسلامی نوشتیم که می توانید مطلب مربوطه را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:

http://al-shia.blog.ir/post/887

همچنین در مورد تبیین دقیقا و بدون تحریف دیدگاه آیت الله العظمی بروجردی (رض) نسبت به مساله ی تقریب مذاهب اسلامی مطلبی جداگانه نوشته ایم که می توانید آن را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:

http://al-shia.blog.ir/post/897

آیت الله شیخ علی دوانی رحمه الله (از نزدیکان آیت الله العظمی بروجردی و واسطه ی آیت الله العظمی بروجردی و برخی از شخصیت ها اهل سنت از کشور مصر) داستانی جالب توجه از عصبانیت شدید آیت الله العظمی بروجردی (رض) از برخی رویکردهای افراطی در باب تقریب مذاهب اسلامی نقل می کند که نقل آن به خصوص در زمان ما به منظور درک بهتر نحوه ی نگرش آیت الله العظمی بروجردی (رض) ضروری است.

امام موسی صدر ... خب شیخ احمد حسن باقوری وزیر اوقاف مصر آمد ایران.آقای بروجردی دستور داد از او پذیرایی کردند.ابو المجد دبیر کل مؤتمر اسلامی آمد.یک آمد و رفتی بین قم و این ها بود.می شنیدیم که نامه هایی بین آقای بروجردی و شلتوت رد و بدل شده است.این ها دیگر می فهمیدند که واسطه ی آن ها من هستم.مخصوصا که پدر خانمم هم عمه زاده ی آقای بروجردی بود.


آقا موسی صدر گفت آقای دوانی، گفتم بله.گفت بروید پیش آقای بروجردی و از طرف ما در جلسه این پیشنهاد را بدهید.گفت از قول رفقا بگویید این نامه هایی که بین شما و شلتوت رد و بدل شده اگر مصلحت بدانید بدهید ما در مکتب اسلام چاپ کنیم.آن موقع رسالة الاسلام از مصر می آمد و آقای شیخ محمد تقی قمی هم آمد و رفت داشت.نمی دانم وقت گرفتم یا آقا ما را خواست برای کاری.آقا گوشش سنگین بود.گفتم آقا، آقا موسی صدر و رفقای دیگر سلام رسانده اند و گفته اند به آقا عرض کنید که اگر مصلحت می دانید این نامه هایی که بین شما و شیخ محمود شلتوت رد و بدل شده که دیدم آقا دارد سرخ می شود و عصبانی می شود! سفید بود و وقتی عصبانی می شد سرخ می شد! این ها را بدهید که ما در مکتب اسلام درج کنیم و بدانند دو قطب بزرگ شیعه و سنی ... که یک دفعه (آیت الله العظمی بروجردی (رض)) دستش را بالا برد و گفت از شور در نیاورید!

تجربه نشان داده است که اقلیت وقتی زیاد رفت به طرف اکثریت در اکثریت هضم می شود.من فقط خواستم این ها به ما می گویند مشرک و کافر، بیایند اینجا و نماز ما را ببینند و زیارت ما را ببینند و کارهای ما را ببینند.این ها هم بین من و شلتوت سرّی بوده است.مگر آن ها (مصری ها) این را در رسالة الاسلام چاپ کرده اند که شما چاپ کنید؟ اگر وقتی آن ها چاپ کردند شما به استناد آن ها چاپ کنید.بگویید این ها را مجله ی رسالة الاسلام چاپ کرد و ما هم چاپ کردیم تا نگویند یک قدم به طرف شیعه نزدیک شدیم آن ها خودشان را باختند! من فقط در این وادی هستم.شما دیگر از شور در نیاورید که هِی می گویند آقای بروجردی فلان! کاملا مراقب و مواظب بود!


یادم است درست در همان مواقع من یک مقدمه ی ابن ابی الحدید را در اول شرح نهج البلاغه ترجمه کرده بودم در مجله ی مکتب الاسلام و بعد به صورت کتاب درآمد و کتاب هم تا الان پانزده شانزده مرتبه چاپ شده است.«علی علیه السلام چهره ی درخشان اسلام».زیرش نوشته بودم «گفتار ابن ابی الحدید معتزلی دانشمند سُنّی».نادانی زنگ زد به من نیم ساعت ما را رها نمی کرد! که آقای دوانی، شما دست از این شیعه بازیتان برنمی دارید؟! سُنّی چیست ؟! بنویسید دانشمند اهل سنت و جماعت !!! گفتم مگر سُنّی فحش است؟! آقای بروجردی دانشمند شیعی او هم دانشمند سُنّی! او گفت: نه اصلا تو یک چیزیت می شود! و شما هر چه می نویسی درباره ی شیعه است! کُلّی ما را سوال پیچ کرده بو که این تعبیر را بردار! بنویس ابن ابی الحدید دانشمند بزرگ اهل سنت و جماعت!!!

* امیدواریم عده ای که به منظور اثبات و نشر عقائد افراطی و انحرافی خود در باب تقریب ماهب اسلامی راه دروغ بستن بر علمای امامیه و به خصوص آیت الله العظمی بروجردی (رض) را در پیش گرفته اند، با چنین نقلی و همچنین مطلب قبلی ما در مورد تبیین دقیق دیدگاه آیت الله العظمی بروجردی (رض) توبه کرده و دست از این روش خود بردارند.

برای شنیدن فایل صوتی نقل جناب آیت الله شیخ علی دوانی رحمه الله به لینک زیر بروید:



https://www.aparat.com/v/J1vUP

نظرات  (۱)

سلام خدا قوت
پاسخ:
وعلیکم السلام

تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter