حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آگاهی امیر المؤمنین علیه السلام از مشخصات دقیق قاتل خود در هنگام بیعت (مصادر اهل سنت)

یکی از مواردی که شیعه ی امامیه بدان معتقد است، آگاهی ائمه ی اهل بیت علیهم السلام از زمان و مکان و کیفیت شهادتشان می باشد و در این زمینه روایات قابل توجهی نیز وارد شده است اما مخالفین شیعه این موارد را غلو به حساب آورده و آن را منکر می شوند.این در حالی است که در روایات مخالفین شیعه نیز موارد مشابهی با سند های معتبر نقل شده است.

أَخْبَرَنَا الْفَضْلُ بْنُ دُکَیْنٍ أَبُو نُعَیْمٍ، أَخْبَرَنَا فِطْرُ بْنُ خَلِیفَةَ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبُو الطُّفَیْلِ قَالَ: " دَعَا عَلِیٌّ النَّاسَ إِلَى الْبَیْعَةِ، فَجَاءَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ الْمُرَادِیُّ فَرَدَّهُ مَرَّتَیْنِ، ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ: «مَا یَحْبِسُ أَشْقَاهَا، لَتُخَضَّبَنَّ أَوْ لَتُصْبَغَنَّ هَذِهِ مِنْ هَذَا» ، یَعْنِی لِحْیَتَهُ مِنْ رَأْسِهِ، ثُمَّ تَمَثَّلَ بِهَذَیْنِ الْبَیْتَیْنِ:
اشْدُدْ حَیَازِیمَکَ لِلْمَوْتِ ... فَإِنَّ الْمَوْتَ آتِیَکَ
وَلَا تَجْزَعْ مِنَ الْقَتْلِ ... إِذَا حَلَّ بِوَادِیکَ

البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله (المتوفى230 هـ)، الطبقات الکبرى ،ج3، ص 33، المحقق: إحسان عباس، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة: الأولى، 1968 م.


القرشی البغدادی، أبو بکر عبد الله بن محمد بن عبید ابن أبی الدنیا (المتوفى281هـ)، مقتل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام،ص 43 و 44،ح 36، المحقق: إبراهیم صالح، الناشر: دار البشائر - دمشق، الطبعة: الأولى 1422هـ - 2001 م.


ابن دیزیل، إبراهیم بن الحسین بن علی الهمدانی (المتوفى 281 هـ)، الجزء فیه حدیث الحافظ ابن دیزیل،ص 52، ح 13، المحقق: عبد الله بن محمد عبد الرحیم البخاری، الناشر: مکتبة الغرباء الأثریة - المدینة النبویة، الطبعة: الأولى، 1413 هـ .  [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


الطحاوی الحنفی، ابوجعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفاى321هـ)، شرح مشکل الآثار،ج2، ص 285 و 286، تحقیق شعیب الأرنؤوط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1408هـ - 1987م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح على شرط البخاری]


آل زهوی، أبو عبد الله الدانی بن منیر، سلسلة الآثار الصحیحة أو الصحیح المسند من أقوال الصحابة والتابعین،ج2، ص 250،ح 576، راجعه: عبد الله بن صالح العبیلان، الناشر: دار الفاروق، الطبعة: الأولى (جـ 1: 1424 هـ - 2003 م، جـ 2: 1427 هـ - 2006 م).  [تعلیق المحقق : صحیح]


الخلیفی،عبد الله بن فهد، الصحیح المسند من آثار الصحابة فی الزهد والرقائق والأخلاق والأدب،ص 370،ح 87 .  [تعلیق المؤلف : صحیح]


http://shamela.ws/browse.php/book-37620#page-370

ابو الطفیل (صحابی) می گوید : علی بن ابی طالب مردم را به بیعت فراخواند و عبد الرحمن بن ملجم مرادی آمد و علی بن ابی طالب دو مرتبه او را رد کرد و سپس مجددا وی آمد و امیر المؤمنین گفت : این بیعت مانع از آن نمی شود که شقی ترین امت کار خود را به انجام برساند.ریشم به خون سرم خضاب خواهد شد.سپس علی بن ابی طالب این دو بیت شعر را خواند :
برای مرگ آماده شو که همانا مرگ به سوی تو می آید
آن گاه که مرگ بر تو وارد شد بی تابی مکن

نظرات  (۲)

سلام
ببخشید این مطلب که ایشون فرمودن:"پسر زن یهودی رو بگیرید"..این سند داره در روایات شیعه؟
ممنون و سپاس
پاسخ:
وعلیکم السلام.

این مطلب در برخی نقل های تاریخی اومده :

وَ مِنْهَا مَا رَوَاهُ الْحَسَنُ بْنُ ذکردان الْفَارِسِی‏ ... َ فَضَرَبَ یَدَهُ إِلَى لِحْیَتِهِ وَ هِیَ یَوْمَئِذٍ بَیْضَاءُ فَقَالَ لِیَخْضِبَنَّهَا بِدَمِهَا إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ثُمَّ قَال‏ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ الْمُرَادِیُّ لَعَنَهُ اللَّهُ یَسْمَعُ فَوَقَعَ فِی قَلْبِهِ مِنْ ذَلِکَ شَیْ‏ءٌ فَجَاءَ حَتَّى وَقَفَ بَیْنَ یَدَیْ عَلِیٍّ ع وَ قَالَ أُعِیذُکَ بِاللَّهِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذِهِ یَمِینِی وَ شِمَالِی بَیْنَ یَدَیْکَ فَاقْطَعْهُمَا أَوْ فَاقْتُلْنِی فَقَالَ عَلِیٌّ ع وَ کَیْفَ أَقْتُلُکَ وَ لَا ذَنْبَ لَکَ وَ لَوْ أَعْلَمُ أَنَّکَ قَاتِلِی لَمْ أَقْتُلْکَ وَ لَکِنْ هَلْ کَانَتْ لَکَ حَاضِنَةٌ یَهُودِیَّةٌ فَقَالَتْ لَکَ یَوْماً مِنَ الْأَیَّامِ یَا شَقِیقَ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَالَ قَدْ کَانَ ذَلِکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَسَکَتَ عَلِیٌّ ع ... (کشف الغمة،ج1،ص 276 و 277 ط بنی هاشمی)

مَا رَوَى حَنَانُ بْنُ سَدِیرٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ مُزَیْنَة ... َ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ ع قُمْ فَقَامَ ثُمَّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِنَّ قَاتِلَکَ شِبْهُ الْیَهُودِیِّ بَلْ هُوَ یَهُودِی‏. (الخرائج والجرائح،ج1،ص 182 ط مؤسسه امام مهدى)

قَالَ الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ لَمَّا دَخَلَ الْوَفْدُ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع بَایَعُوهُ وَ بَایَعَهُ ابْنُ مُلْجَمٍ فَلَمَّا أَدْبَرَ عَنْهُ دَعَاهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع ثَانِیاً فَتَوَثَّقَ مِنْهُ بِالْعُهُودِ وَ الْمَوَاثِیقِ أَنْ لَا یَغْدِرَ وَ لَا یَنْکُثَ فَفَعَلَ ثُمَّ سَارَ عَنْهُ ثُمَّ اسْتَدْعَاهُ ثَالِثاً ثُمَّ تَوَثَّقَ مِنْهُ فَقَالَ ابْنُ مُلْجَمٍ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا رَأَیْتُکَ فَعَلْتَ هَذَا بِأَحَدٍ غَیْرِی فَقَالَ امْضِ لِشَأْنِکَ فَمَا أَرَاکَ تَفِی بِمَا بَایَعْتَ عَلَیْهِ فَقَالَ لَهُ ابْنُ مُلْجَمٍ کَأَنَّکَ تَکْرَهُ وُفُودِی عَلَیْکَ لَمَّا سَمِعْتَهُ مِنِ اسْمِی وَ إِنِّی وَ اللَّهِ لَأُحِبُّ الْإِقَامَةَ مَعَکَ وَ الْجِهَادَ بَیْنَ یَدَیْکَ و إِنَّ قَلْبِی مُحِبٌّ لَکَ وَ إِنِّی وَ اللَّهِ أُوَالِی وَلِیَّکَ وَ أُعَادِی عَدُوَّکَ قَالَ فَتَبَسَّمَ ع وَ قَالَ لَهُ بِاللَّهِ یَا أَخَا مُرَادٍ إِنْ سَأَلْتُکَ عَنْ شَیْ‏ءٍ تَصْدُقُنِی فِیهِ قَالَ إِی وَ عَیْشِکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ لَهُ هَلْ کَانَ لَکَ دَایَةٌ یَهُودِیَّةٌ فَکَانَتْ إِذَا بَکَیْتَ تَضْرِبُکَ وَ تَلْطِمُ جَبِینَکَ وَ تَقُولُ لَکَ اسْکُتْ فَإِنَّکَ أَشْقَى مِنْ عَاقِرِ نَاقَةِ صَالِحٍ وَ إِنَّکَ سَتَجْنِی فِی کِبَرِکَ جِنَایَةً عَظِیمَةً یَغْضَبُ اللَّهُ بِهَا عَلَیْکَ وَ یَکُونُ مَصِیرُکَ إِلَى النَّارِ فَقَالَ قَدْ کَانَ ذَلِکَ وَ لَکِنَّکَ وَ اللَّهِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ کُلِّ أَحَد ... (بحار الأنوار،ج 42،ص 261 و 262 ط دار احیاء التراث العربی)

ِ ثُمَّ صَاحَ وَ قَالَ قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ وَ رَبِّ الْکَعْبَة ... (بحار الأنوار،ج 42،ص 281 ط دار احیاء التراث العربی)

اگر اطلاع داشت و رفت  که میشه خودکشی!

مانند اینه که من میدونم اگر الان برم وایسم توی اتوبان و بدونم که ماشین به من خواهد خورد و من رو میکشه

 

پاسخ:
وقتی قضای الهی به طور قطع و یقین به مساله ای تعلق گرفته باشه علم یا عدم علم ما چیزی رو تغییر نمیده و در نتیجه شبهه ی مطرح شده از سمت شما هم مرتفع میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter