جواز تعدد زوجات به فتوای موبدان زرتشتی و ازدواج با زنان زرخرید و اسیران جنگی در دوره ی ساسانی (گزارش دکتر سعید نفیسی)
جواز تعدد زوجات به فتوای موبدان زرتشتی و ازدواج با زنان زرخرید و اسیران جنگی در دوره ی ساسانی (گزارش دکتر سعید نفیسی)
یکی از مواردی که به کرات مشاهده شده است باستان ستایان و باستان گرایانِ افراطی در مورد آن بر اسلام خرده می گیرند و اشکال می کنند، وجود برخی قوانین شرعی در مورد زن در اسلام می باشد.
در بین این مواردی چون وجود داشتن حق «تعدد زوجات» و همچنین مبحث «اسیران جنگی» همواره مورد مناقشه قرار می گیرند و در این مطلب ما صرفا قصد مطرح کردن پاسخی نقضی را داریم تا ببینیم که آیا اساسا باستان ستایان و باستانان گرایان حق وارد ساختن اشکال در این زمینه را دارند یا خیر ؟!
دکتر سعید نفیسی (مورخ مشهور) در کتاب «تاریخ تمدن ایران ساسانی» می نویسد :
در زمان ساسانیان جامعه متکی بر خانواده و مالکیت بود.تعدد زوجات در برخی از موارد و درباره ی برخی از مردم به فتوای موبدان مجاز بود و برخی از پادشاهان قطعا زنان متعدد داشته اند.به جز زنان مشروع برخی از مردم زنان نامشروع هم داشتند که یا زرخرید بودند و یا اسیر جنگی.
نفیسی،سعید، تاریخ تمدن ایران ساسانی،ص 54، ناشر : کتاب پارسه - تهران، 1387 ش.
بنا بر این :
1) در برخی موارد با فتوای موبدان زردشتی تعدد زوجات جایز بوده است.
توضیح مهم این که در اسلام نیز تعدد زوجات دارای ضوابط و شروطی است که در راس آن ها رعایت عدالت می باشد و الا این تعدد نکوهش شده است.
2) برخی از پادشاهان زنان متعدد داشته اند !
چرا باستان گرایان ابتدا به انتقاد از این پادشاهان نمی پردازند و بلکه به آنان افتخار هم می کنند ؟!
3) زنان زرخرید و اسیر جنگی نیز در زمان ساسانیان وجود داشته است !
با این حساب چرا باستان گرایان افراطی به مباحث کنیز و اسیران جنگی در اسلام هجمه می کنند ؟! چرا از خود شروع نمی کنند ؟!
نکته ی مهم این است که لفظ «نامشروع» در متن از سوی دکتر نفیسی است و به این معنا نیست که در آن زمان هم این مساله را نامشروع می دانسته اند بلکه کاملا مشروع بوده و این لفظ از سوی دکتر نفسی به کار رفته است.
نکته ی دیگر آن که بر اساس این کلام، اصل وجود اسیران زن مساله ای مسلم و پذیرفته شده بوده است !