صفی الرحمن مبارکفوری (از علمای معاصر اهل تسنن) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است
صفی الرحمن مبارکفوری (از علمای معاصر اهل تسنن) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است
یکی از اشکالاتی که همواره مخالفین شیعه آن را متوجه پیروان مکتب اهل بیت می سازند، غلو دانستن عصمت می باشد.مخالفین شیعه عقیده ی پیروان مکتب اهل بیت مبنی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام اجمعین را مستمسک خود قرار داده و آن را غلو می خوانند غافل از آن که برخی از علمای بزرگشان وقوع عصمت از همان جنس عصمت انبیاء را برای غیر انبیاء هم ممکن داسنته اند و این جاست که این اشکال مخالفین از اساس ساقط شده و بر خودشان وارد می شود !
صفی الرحمن مبارکفوری (از علمای معاصر مخالفین) در مورد وقوع عصمت برای غیر انبیاء کلام جالبی دارد :
فالعصمة واجبة فی حق الأنبیاء, ممکنة فی حق غیره.
منة المنعم فی شرح صحیح مسلم،ج4،ص83 ط دار السلام
عصمت در حق انبیاء واجب است در حق غیر از انبیاء ممکن است.
وبسایت اسلام وب نیز این کلام مبارکفوری را به طور ضمنی تایید کرده است :
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=192315
ملاحظه می کنید که صفی الرحمن مبارکفوری وقوع عصمتی از جنس عصمت انبیاء برای غیر انبیاء را امری ممکن می داند و به همین دلیل است که می گوییم مخالفین شیعه هرگز حق ندارند بر عقیده ی شیعه در مورد عصمت اهل بیت اشکال کنند چرا که علمای عامه تصریح کرده اند وقوع عصمت از جنس عصمت انبیاء برای غیر انبیاء هم ممکن است و شیعیان برای این تصریح علمای عامه مصادیق عینی ( دوازده امام معصوم و حضرت فاطمه سلام الله علیها) ارائه کرده اند.
موارد مرتبط :
بلقینی (شیخ الاسلام، از علمای بزرگ اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است
ابن حجر عسقلانی (از کبار علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر از انبیاء هم ممکن است
عبد الرحمن مبارکفوری (از علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر نبی هم ممکن است