ارث بردن انبیاء طبق آیه ی 16 سوره ی نمل (رد ادعای باطل انبیاء از خود ارث به جای نمی گذارند)
ارث بردن انبیاء طبق آیه ی 16 سوره ی نمل (رد ادعای باطل انبیاء از خود ارث به جای نمی گذارند)
یکی از مسلمات تاریخی غصب میراث حضرت فاطمه سلام الله علیهاست که حق مسلم حضرت فاطمه سلام الله علیها بود اما آن را با یک دروغ و یک ادعای باطل از ایشان غصب کردند.ادعای باطلی که مخالفین و دشمنان حضرت فاطمه (س) به آن استدلال کردند این است که انبیاء از خود ارث به جا نمی گذارند.بطلان این ادعا از راه های گوناگونی ثابت می گردد که ما در این مطلب به یکی از آن ها اشاره می کنیم.
ابتدا به این آیه از قرآن کریم دقت کنید :
وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِن کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ
سوره ی نمل،آیه ی 16
و سلیمان وارث داوود شد ، و گفت: ای مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده ، و از هر چیز به ما عطا گردیده این فضیلت آشکاری است.
مطابق آیه چیزی که واضح به نظر می رسد این است که انبیاء نیز ارث می برند اما با وجود این صراحت ،اکثر علمای مخالفین سعی می کنند تا این وراثت را فقط وراثت نبوت و علم نشان دهند.این ادعا در حالی است که در این آیه سخنی از حصر ارث در نبوت و علم نیست و حتی وقتی حصرت سلیمان نبی در این آیه از دانستن زبان پرندگان سخن می گوید،آن را تعلیم می داند و نه ارث.نکته ی دیگر آن که اگر بخواهیم طبق منهج ابن تیمیه و اتباع ابن تیمیه پیش برویم اولی آن است که ارث را در مرتبه ی اول به معنای موارد مالی بگیریم چرا که ابن تیمیه و اتباع او معتقدند در قرآن اصلا مجاز وجود ندارد ! اما جالب است که در این موارد قاعده و ادعای خود را فراموش می کنند!
به هر جهت اگر بخواهیم حتی معنای ارث در آیه ی فوق را علم و نبوت هم بگیریم،این مانع از آن نخواهد بود که منظور از ارث در این آیه ارث مادی باشد چرا که حصری در این مورد وجود ندارد.
اما اکنون ببینیم نظر حسن بصری را در مورد معنای ارث در آیه ی فوق :
وقال الحسن: ورث المال والملک لا النبوة والعلم، لأن النبوة والعلم فضل الله تعالى، ولا یکون بالمیراث.
تفسیر السمرقندی،ج2،ص491 ط دار الکتب العلمیة
و حسن بصری گفته است که منظور ارث بردن مال و ملک است و نه نبوت و علم چرا که نبوت و علم فضل الهی است و ارثی نیست.
أَمَّا قَوْلُهُ تَعَالَى: وَوَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ فَقَدِ اخْتَلَفُوا فِیهِ، فَقَالَ الْحَسَنُ الْمَالُ لِأَنَّ النُّبُوَّةَ عَطِیَّةٌ مُبْتَدَأَةٌ وَلَا تُورَثُ .....
تفسیر الرازی،ج24،ص186 ط دار الفکر
اما در مورد این قول خداوند که "وورث سلیمان داود" علما اختلاف کرده اند و حسن بصری گفته است که منظور مال است چون که نبوت عطای الهی است و به ارث نمی رسد .....
ملاحظه می فرمایید که حسن بصری که از ائمه ی اهل سنت و از بزرگان اهل سنت به حساب می آید،بر این اعتقاد است که منظور از ارث در آیه ی مذکور،ارث مالی است و مراد از آیه نمی تواند نبوت و علم باشد.البته در مورد آیه ی 6 سوره ی مریم نیز علاوه بر حسن بصری برخی از علما و بزرگان دیگر اهل سنت نیز مراد از ارث را ارث مالی دانسته اند که برای مطالعه می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
ارث بردن انبیاء مطابق آیه ی 6 سوره ی مریم (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء)
http://al-shia.blog.ir/post/168