ارث بردن انبیاء از یگدیگر طبق آیه ی 248 سوره ی بقره (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء)
ارث بردن انبیاء از یگدیگر طبق آیه ی 248 سوره ی بقره (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء)
یکی از مسلمات تاریخی غصب میراث حضرت فاطمه سلام الله علیهاست که حق مسلم حضرت فاطمه سلام الله علیها بود اما آن را با یک دروغ و یک ادعای باطل از ایشان غصب کردند.ادعای باطلی که مخالفین و دشمنان حضرت فاطمه (س) به آن استدلال کردند این است که انبیاء از خود ارث به جا نمی گذارند.بطلان این ادعا از راه های گوناگونی ثابت می گردد که ما در این مطلب به یکی از آن ها اشاره می کنیم.
ابتدا به این آیه از قرآن کریم دقت کنید :
وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
سوره ی بقره،آیه ی 248
و پیامبرشان به آنها گفت: «نشانه حکومت او ، این است که ( صندوق عهد ) به سوی شما خواهد آمد. ( همان صندوقی که ) در آن ، آرامشی از پروردگار شما ، و یادگارهای خاندان موسی و هارون قرار دارد در حالی که فرشتگان ، آن را حمل می کنند. در این موضوع ، نشانه ای ( روشن ) برای شماست اگر ایمان داشته باشید.
به تابوتی که در آیه به آن اشاره شده است دقت داشته باشید تا ببینم در تفاسیر اهل سنت در مورد آن چه گفته اند :
{وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یأتیکم التابوت} وکان تابوتاً أنزله الله تعالى على آدم علیه السَّلام فیه صور الأنبیاء علیهم السَّلام کانت بنو إسرائیل یستفتحون به على عدوِّهم .....
الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز،ص179 ط دار القلم
در مورد { وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یأتیکم التابوت} تابوتی بود که خداوند آن را بر آدم نازل کرده بود و در آن عکس های انبیاء بود و بنی اسرائیل با آن تابوت بر دشمنانشان غلبه می کردند .....
پس منظور از تابوت ذکر شده در آیه تابوتی است که بنی اسرائیل به واسطه ی آن در جنگ ها بر دشمنانشان غلبه می کردند.اما ببینیم این تابوت چگونه از حضرت آدم به انبیاء بعدی و به بنی اسرائیل رسید ؟
فَقَالَ بَعْضُهُمْ: کَانَ ذَلِکَ عِنْدَهُمْ مِنْ عَهْدِ مُوسَى وَهَارُونَ یَتَوَارَثُونَهُ .....
تفسیر الطبری،ج4،ص459 ط دار هجر
برخی از اهل تاویل گفته اند که تابوت از دوره ی موسی و هارون در نزد بنی اسرائیل بود و آن را به ارث برده بودند .....
{وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ} وَکَانَتْ قِصَّةُ التَّابُوتِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ تَابُوتًا عَلَى آدَمَ فِیهِ صُورَةُ الْأَنْبِیَاءِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ، وَکَانَ مِنْ عُودِ الشِّمْشَاذِ نَحْوًا مِنْ ثَلَاثَةِ أَذْرُعٍ فِی ذِرَاعَیْنِ، فَکَانَ عِنْدَ آدَمَ إِلَى أَنْ مَاتَ ثُمَّ بَعْدَ ذَلِکَ عِنْدَ شِیثَ ثُمَّ تَوَارَثَهَا أَوْلَادُ آدَمَ إِلَى أَنْ بَلَغَ إِبْرَاهِیمَ، ثُمَّ کَانَ عِنْدَ إِسْمَاعِیلَ لِأَنَّهُ کَانَ أَکْبَرَ وَلَدِهِ ثُمَّ عِنْدَ یَعْقُوبَ ثُمَّ کَانَ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ إِلَى أَنْ وَصَلَ إِلَى مُوسَى فَکَانَ مُوسَى یَضَعُ فِیهِ التَّوْرَاةَ وَمَتَاعًا مِنْ مَتَاعِهِ، فَکَانَ عِنْدَهُ إِلَى أَنْ مَاتَ مُوسَى عَلَیْهِ السَّلَامُ .....
تفسیر البغوی،ج1،ص298 ط دار طیبة
در مورد { وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ} قصه ی تابوت این است که خداوند تابوتی را بر آدم نازل کرد که در آن عکس های انبیاء بود و از شاخه ی شمشاد ساخته شده بود و حدود سه ذراع در دو زراع بود و این تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اینکه از دنیا رفت و پس از آن شیث نبی آن را به ارث برد و سپس اولاد و فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت ابراهیم رسید و سپس پیش حضرت اسماعیل بود چون او بزرگ ترین فرزندش بود و سپس در نزد یعقوب بود و سپس در قوم بنی اسرائیل بود و حضرت موسی در آن تورات و بعضی وسایلش را قرار می داد و این تابوت در نزد حضرت موسی بود تا اینکه از دنیا رفت .....
قَالَ أَصْحَابُ الْأَخْبَارِ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ عَلَى آدَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ تَابُوتًا فِیهِ صُوَرُ الْأَنْبِیَاءِ مِنْ أَوْلَادِهِ، فَتَوَارَثَهُ أَوْلَادُ آدَمَ إِلَى أَنْ وَصَلَ إِلَى یَعْقُوبَ، ثُمَّ بَقِیَ فِی أَیْدِی بَنِی إِسْرَائِیلَ، فَکَانُوا إِذَا اخْتَلَفُوا فِی شَیْءٍ تَکَلَّمَ وَحَکَمَ بَیْنَهُمْ وَإِذَا حَضَرُوا الْقِتَالَ قَدَّمُوهُ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ یَسْتَفْتِحُونَ بِهِ عَلَى عَدُوِّهِمْ .....
تفسیر الرازی،ج6،ص1506 ط دار الفکر
اصحاب اخبار گفته اند که خداوند بر حضرت آدم تابوتی را نازل کرد که در آن تصاویر انبیاء از فرزندانش بود و فرزندان حضرت آدمآن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت یعقوب رسید و سپس در دستان بنی اسرائیل باقی ماند و هرگاه در چیزی دچار اختلاف می شدند،تابوت سخن می گفت و بین آن ها حکم می کرد و هنگامی که در جنگ ها حاضر می شدند آن را در جلوی خود حمل می کردند و به واسطه ی آن بر دشمنشان غلبه می کردند.
وکانت قصة التابوت على ما ذکره علماء السیر والأخبار أن الله تعالى أنزل على آدم علیه السلام تابوتا فیه صور الأنبیاء علیهم السلام وکان التابوت من خشب الشمشاد طوله ثلاثة أذرع فی عرض ذراعین فکان عند آدم ثم صار إلى شیث ثم توارثه أولاد آدم إلى أن بلغ إبراهیم علیه السلام ثم کان عند إسماعیل لأنه کان أکبر أولاده ثم صار إلى یعقوب ثم کان فی بنی إسرائیل إلى أن وصل إلى موسى علیه السلام فکان یضع فیه التوراة ومتاعا من متاعه ثم کان عنده إلى أن مات ثم تداوله أنبیاء بنی إسرائیل إلى وقت أشمویل .....
تفسیر الخازن،ج1،ص181 ط دار الکتب العلمیة
و قصه ی تابوت بر اساس آن چه علمای سیر و اخبار بیان کرده اند این است که خداوند تابوتی را حضرت آدم نازل کرد که در آن تصاویر انبیاء بود و تابوتاز چوب شمشاد بود و اندازه اش سه ذراع در دو زراع بود.تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اینکه به حضرت شیث نبی رسید و سپس فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اینکه به حضرت ابراهیم علیه السلام رسید و سپس در نزد حضرت اسماعیل بود چون او بزرگ ترین فرزندان حضرت ابراهیم بود و سپس به یعقوب نبی رسید و سپ در بین بی اسرائیل بود تا اینکه به حضرت موسی رسید و ایشان تورات و برخی وسایلش را در آن می گذاشت و تابوت در نزد او بود تا اینکه از دنیا رفت و در بین انبیاء بنی اسرائیل به همین ترتیب منتقل شد تا زمان اشمویل نبی .....
وورثه شیث علیه السلام وتداوله أولاده من بعده إلى أن صار إلى ابراهیم وإسماعیل فیعقوب ثمّ وصل إلى موسى علیه السلام وکان یضع فیه التوراة وبعض الأشیاء المقدسة وورثه أنبیاء بنی إسرائیل وکانوا یستنصرون به على أعداءها ویستشفون به .....
بیان المعانی،ج5،ص214 ط مطبعة الترقی – دمشق
http://shamela.ws/browse.php/book-23595#page-2419
شیث علیه السلام آن تابوت را به ارث برد و فرزندانش پس از او آن را به ارث بردند تا اینکه به ابراهیم نبی رسید و سپس اسماعیل و سپس یعقوب تا اینکه به حضرت موسی رسید و حضرت موسی تورات و برخی اشیاء مقدس را در آن تابوت می گذاشت و انبیاء بنی اسرائیل آن تابوت را به ارث بردند و از آن برای مقابله با دشمنان کمک می گرفتند و به واسطه ی آن طلب شفا و بهبودی می کردند .....
نکات مهم :
1. با توجه به این آیه ی کریمه و اقوال علمای اهل سنت به اثبات می رسد که انبیاء از یکدیگر ارث برده اند (ارث مادی و غیر معنوی) و به طریق اولی ادعای کذبی که می گوید انبیاء از خود ارثی باقی نمی گذارند بطلانش اثبات می گردد.
2. بنی اسرائیل به تابوت مذکر تبرک می کردند و به واسطه ی آن بر دشمنان غلبه می کردند و به واسطه ی آن طلب شفا می کردند و این توسل و تبرک را به اثبات می رساند.آیا وهابیون آماده ی تکفیر بنی اسرائیل و حضرت موسی (ع) هستند؟!