علامه دکتر عُمَر فروخ (از بزرگان و اساتید تاریخ اهل سنت) و اعترافاتی تلخ در مورد دشمنی عائشة با امیر المؤمنین (ع)
علامه دکتر عُمَر فروخ (از بزرگان و اساتید تاریخ اهل سنت) و اعترافاتی تلخ در مورد دشمنی عائشة با امیر المؤمنین (ع)
دشمنى عائشة با على بن ابى طالب علیه السلام و بغضى که او نسبت به امیر المومنین (ع) داشته ، از مسائل مسلم تاریخى بر مبناى کتب شیعه و اهل تسنن مى باشد.
دکتر عمر فروخ از اساتید دانشگاهی اهل سنت که مورد تایید سلفی ها نیز می باشد، اعترافات تلخی در مورد دشمنی عائشة با امیر المؤمنین (ع) کرده است.
قبل از آن که به کلام دکتر «عمر فروخ» بپردازیم، به بررسی جایگاه وی در نزد مخالفین اشاره می کنیم.
وبسایت سَلَفی - وهابی اسلام وب ، در مطلبی جداگانه به بررسی شخصیت او پرداخته و وی را از شخصیت هایی دانسته که به اسلام خدمت کرده اند.
کان عمر، رحمه الله، متدیناً، فلم یقرب الفواحش فضلاً عن الشبهات، حتى فی أثناء دراسته بألمانیا.....
نذر عمر فروخ، رحمه الله، نفسه لأکثر من ستین عاماً لخدمة الإسلام ولغة القرآن .....
عُرف عمر، رحمه الله، بالعلم الرائق والفضل الفائق، فضمته المجامع اللغویة والعلمیة.. فقد انتخب عضواً بمجمع اللغة العربیة بالقاهرة، ومجمع اللغة العربیة بدمشق، والمجمع العلمی العراقی، وجمعیة البحوث الإسلامیة فی بومبای بالهند، والجمعیة التاریخیة بحلب، فضلاً عن کونه عضواً فرئیساً لجمعیة البر والإحسان ببیروت (مجلس أمناء وقف البر والإحسان فیما بعد) وأحد ممثلیه فی مجلس جامعة بیروت العربیة.
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_umma.php?lang=&BabId=1&ChapterId=1&BookId=2182&CatId=201&startno=0
همچنین وی در کتاب «نثر الجواهر والدرر فی علماء القرن الرابع عشر» مورد مدح زیادی قرار گرفته که می توانید اسکن های آن را در لینک های زیر مشاهده کنید.
http://s9.picofile.com/file/8310653026/0.jpg
http://s8.picofile.com/file/8310653034/1.png
http://s8.picofile.com/file/8310653076/2.png
http://s8.picofile.com/file/8310653126/3.png
http://s9.picofile.com/file/8310653150/4.png
اکنون به کلام دکتر «عمر فروخ» می پردازیم.
نهج البلاغة شدید الحملة على المرأة ، وسبب ذلک واضح : ان عائشة ام المؤمنین وزوج رسول الله قد خلقت له مشاکل کثاراً. وترجع عداوة عائشة وعلی الى ایام الرسول – فی حدیث الافک کما یزعمون ، فلیرجع الى ذلک فی موضعه -
وکذلک اعتقد علی ان عائشة صرفته عن حقه فی الخلافة . لما مرض الرسول مرض الموت حملت عائشة امر الرسول الی ابیها ابی بکر ان یصلی بالناس مکان الرسول . ومع ان هذا لا یدل على ان الرسول اوصى بالخلافة لابی بکر ابداً ، اذ ان استخلاف ابی بکر کان عملیاً سیاسیاً قام به عمر بن الخطاب ، فان الهاشمیین قالوا یومذاک ، فیما یروى : ان الامر بالصلاة بالناس کان للامام علی فصرفته عائشة من عندها الى ابیها ابی بکر .
ولم تبرز عائشة فی ایام ابی بکر وعمر على مسرح السیاسة . ولکن لما تولى عثمان - وکان لیناً مستنیماً الی قومه بی امیة - رجت ان تولی مکانه اخاها محمد ابن ابی بکر، ولذلک یروی انها کانت تقول : اقتلوا نعثلا فقد کفر . ثم قتل عثمان و کان من الذین اشترکوا فی الفتنة محمد ابن ابی بکر اخو عائشة.
ولما انتخب علی خلیفة وقفت عائشة فی صف الذین کانوا یطالبون علیاً بدم عثمان مرة وبالاقتصاص من الذین قتلوا عثمان مرة ثانیة . ولا ریب فی ان عائشة هی التی اثارت على الامام علی حرب الجمل وافسدت بذلک خلافته السیاسیة فساداً کاملا.
من اجل ذلک کله لا اظنک تعجب اذا عرفت من نهج البلاغة ان الامام علیا کان ناقماً على المرأة.
فروخ، عمر، نهج البلاغة للإمام علی کرم الله وجهه،ص 24، الناشر : منشورات مکتبة منیمنه - بیروت، الطبعة : الثانیة، 1372 هـ - 1952 م.
نهج البلاغه بسیار به زن حمله می کند و دلیل آن واضح است : این که عائشة ام المؤمنین و همسر رسول الله مشکلات زیادی را برای او (امیر المؤمنین) به وجود آورد و دشمنی عائشة و علی به زمان پیامبر در حدیث افک آن طور که گمان می کنند باز می گردد و خواننده به آن در جای خودش مراجعه کند.
و همچنین علی معتقد بود که عائشة او را از حقش در خلافت بازداشت.هنگامی که پیامبر به بیماری ای دچار شد که در آن از دنیا رفت، عائشة دستور پیامبر را برای پدرش برد که برای مردم به جای پیامبر نماز بخواند و با این وجود این اصلا دلالت بر این ندارد که پیامبر برای ابوبکر وصیت به خلافت کرده باشد چرا که خلافت ابی بکر یک عمل سیاسی بود که عمر بن الخطاب نسبت به آن اقدام کرد و بنی هاشم طبق آن چه که روایت شده در آن روز گفتند دستور به نماز برای امام علی بوده است و عائشة آن را برای پدرش ابی بکر برده است.
و عائشة در ایام ابوبکر و عمر در میدان سیاست ظاهر نشد اما زمانی که عثمان - که نسبت به قومش بنی امیه نرم خو و آرام بود - متولی امور شد ، عائشة امید داشت که برادرش محمد بن ابی بکر به جای عثمان خلیفه شود و به همین دلیل روایت می شود که عائشة می گفت : نعثل [1] را بکشید که کافر شده است.سپس عثمان کشته شد و از کسانی که در فتنه (ماجرای قتل عثمان) مشارکت داشتند برادر عائشة بود.
و زمانی که علی بن ابی طالب به عنوان خلیفه انتخاب شد ، عائشة یک مرتبه در صف کسانی که خون عثمان را طلب می کردند ایستاد و مرتبه ی دیگر در صف کسانی ایستاد که طلب قصاص قاتلان عثمان را می کردند و شکی نیست که عائشة همان کسی است که جنگ جمل را بر ضد امام علی به راه انداخت و خلافت علی بن ابی طالب را اینگونه به صورت کامل به فساد و تباهی کشاند.
به این دلیل گمان نمی کنم که تعجب کنی زمانی که می بینی در نهج البلاغه امام علی زن را سرزنش می کند.
نکته ی مهم : از دید ما برخی از مواردی که در مورد زن در نهج البلاغه وارد شده است ناظر به شخصی خاص (عائشة) می باشد و برخی موارد اساسا از کلام امیر المؤمنین علیه السلام نمی باشد.
توجه به این نکته ضروری است که در نهج البلاغه شرط صحتی در کار نیست به این معنا که لزوما تمامآن چه در نهج البلاغه وارد شده است از کلام امیر المؤمنین نمی باشد و سید رضی - رحمه الله - در هنگام جمع آوری خطبه ها بیشتر به جنبه ی بلاغت و فصاحت اهتمام داشته اند.
هرچند که فصاحت و بلاغت برخی از خطبه ها و نامه ها و همچنین تطبیق آن با قرآن و سنت معتبره ثابت می سازد که نمی تواند از کسی به جز امیر المؤمنین صادر شده باشد.
مطالب مرتبط :
ابن عبد البر (از علمای بزرگ اهل سنت) : عائشة از دفن امام حسن در کنار پیامبر ممانعت کرد !
البانی وهابی : شیعه ی عائشة یعنی ناصبی !
عائشة : دشنام دادن به علی بن ابی طالب اشکالی ندارد !