سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [20]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [20]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 206 و 207 می نویسد :
لأنّه بتقدیر أن یکون «الله» لفظاً مشتقّاً کان قولنا «الله» غیر مانع من أن یدخل تحته أشخاص کثیرة، لکون معناه حینئذ معنىً کلّیاً لا یمنع نفس مفهومه من وقوع الشرکة فیه؛ لأنّ اللفظ المشتقّ لا یفید إلّا أنّه شىء ما مبهم حصل له ذلک المشتقّ منه، وهذا المفهوم لا یمنع من وقوع الشرکة فیه بین کثیرین.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 206 و 207، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از کتاب تفسیر فخر رازی به سرقت رفته است !
لَوْ کَانَ لَفْظًا مُشْتَقًّا لَکَانَ مَعْنَاهُ مَعْنًى کُلِّیًّا لَا یَمْنَعُ نَفْسَ مَفْهُومِهِ مِنْ وُقُوعِ الشَّرِکَةِ فِیهِ لِأَنَّ اللَّفْظَ الْمُشْتَقَّ لَا یُفِیدُ إِلَّا أَنَّهُ شَیْءٌ مَا مُبْهَمٌ حَصَلَ لَهُ ذَلِکَ الْمُشْتَقُّ مِنْهُ وَهَذَا الْمَفْهُومُ لَا یَمْنَعُ مِنْ وُقُوعِ الشَّرِکَةِ فِیهِ بَیْنَ کَثِیرِینَ ... لِأَنَّ بِتَقْدِیرِ أَنْ یَکُونَ اللَّهُ لَفْظًا مُشْتَقًّا کَانَ قَوْلُنَا: «اللَّهُ» غَیْرَ مَانِعٍ مِنْ أَنْ یَدْخُلَ تَحْتَهُ أَشْخَاصٌ کَثِیرَةٌ.
الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (المتوفى 604هـ)، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، ج1، ص 163، الناشر : دار الفکر، الطبعة: الأولى، 1401 ه - 1981 م.
آیا انسان اخلاق مدار و عادل و با تقوا دست به چنین عمل زشتی (سرقت علمی) می زند ؟!