حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال الحیدری»

چندی قبل در مورد چرایی و ضرورت نقد آراء و افکار و روش «سید کمال الحیدری» نوشتیم و به محورهایی که قرار است از خلال آن به نقد وی بپردازیم (شش محور) اشاره کردیم.

توصیه ی اکید ما آن است که قبل از مطالعه ی نقدهای مستند و مصداقی ما ، حتما مخاطبان گرامی این مقدمه را از طریق لینک زیر مطالعه کنند :

http://al-shia.blog.ir/post/663

محور سومِ نقد «سید کمال الحیدری» که در مقدمه ی بالا نیز بدان اشاره شده از این قرار است :

«اثبات سرقت علمی از سوی ایشان و ثبت آثار و تحقیقات دیگران به نام خود و موسسه ی تحت اشراف ایشان!»

گرچه مقصود ما از این عنوان کلی کاملا واضح و روشن است اما لازم دیدیم تا کمی در مورد آن بیشتر توضیح دهیم و پس از آن وارد مصادیق شویم.

با یکدیگر تعریف «سرقت علمی» را ببینیم :

سرقت علمی به این صورت تعریف شده است: "برداشتن و به نام خود قلمداد کردن ایده یا کلمات دیگران".

بطحائی، سیده زهرا، سرقت علمی : تعریف ، مصادیق و راهکارهای جلوگیری ، پیشگیری و تشخیص ، فصلنامه ی کارآگاه ، 1390 ، شماره ی 16 ، سال چهارم، ص 6.

در ادامه نویسنده ی مقاله تعریف مفصل از «سرقت علمی» را ذکر می کند :

همان طور که در بالا ذکر شد، یکی از شکل های نادرست استفاده از تولیدات علمی دیگران (Academic dishonesty) ، یا خیانت در امانت علمی می باشد که به نوعی سرقت علمی بشمار می آید. سرقت علمی است. بر اساس تعریف ارائه شده این واژه عبارت است از: "استفاده از لغات یا ایده دیگران به عنوان ایده خود. این امر ممکن است به دلیل جهل یا عدم اطلاع از راه صحیح تشکر از دیگران یا منبع دادن به آنها باشد. همچنین ممکن است به طور عمد و به قصد فریب دیگران انجام شود." (Zeegers et al,2008)


در فرهنگ های لغات نیز این واژه به طور کلی به همین صورت تعریف شده است، هر چند که عبارات دیگری همچون موارد ذیل برای توضیح بیشتر این لغت بکار رفته است (van,1995,Bramer و وبگاه دیکشنری،3):


استفاده از تولیدات و نوآوری های علمی دیگران بدون ذکر منبع و اجازه از آنها.


ارائه دادن ایده یا یافته دیگری، به عنوان یک مورد جدید و اولیه.


بکاربردن بدون اجازه یا تقلبی افکار یا بیان دیگران و ارائه آنها به عنوان یافته اصلی خود.


دزدیدن و به حیله ارائه دادن ایده و نوشته های دیگران، به نام خود.

بطحائی، سیده زهرا، سرقت علمی : تعریف ، مصادیق و راهکارهای جلوگیری ، پیشگیری و تشخیص ، فصلنامه ی کارآگاه ، 1390 ، شماره ی 16 ، سال چهارم، ص 9.

در ادامه ، نگارنده ی این مقاله مصادیق متعددی از سرقت علمی را ذکر می کند که ما بخشی از آن را که به موضوعمان مرتبط است و مورد بحث ما نیز هست بدون کم و کاست نقل می کنیم :

همان طور که ذکر شد، انتشار یافته های فکری و دستاوردهای تحقیقاتی دیگران به نام خود، مصداق اصلی سرقت علمی است. ولی این عمل همیشه مثل دو روی سفید و سیاه کاغذ، قابل تشخیص نیست و ممکن است به روشهای گوناگون انجام گیرد. از آن جمله می توان به مواردی اشاره نمود که در منابع به عنوان مثال ذکر شده است (وبگاههای (۴ و ۵)؛ 2004 ,Barnbaum; Liles & Rozalski) و در سالهای اخیر نیز متاسفانه جامعه علمی نیز شاهد نمونه هائی از آنها بوده است. با توجه به اینکه در اینجا فقط قصد آگاه سازی محققین و نویسندگان محترم نسبت به موضوع است، از ذکر مثال، مورد و نمونه خودداری شده و تنها به موارد اشاره می گردد.


تعویض نام و آدرس مقاله، پایان نامه یا رساله ای که قبلا توسط محقق(ین) دیگری در همان کشور یا کشور دیگری انجام و منتشر شده است با نام و آدرس جدید و چاپ یا ارائه در یک مجله یا مرکز دیگر. این کار مصداق بارز سرقت علمی از نوع عمد است.


استفاده از داده ها، متون و یافته های چند مقاله و تلفیق آن ها در یکدیگر به منظور تولید یک مقاله نو. این نوع از سرقت علمی تحت عنوان «The Potluck paper"» شناخته می شود که شاید بهتر باشد در فارسی به آن "مقاله معجون" گفته شود، چرا که آمیخته ای از داده های مقالات دیگران است. در برخی موارد، مقاله نویس یا به عبارت بهتر، مقاله ساز، متن را نیز به نحوی تغییر می دهد که تشخیص تقلبی بودن آن به سادگی امکان پذیر نیست. در این حالت به آن «The labor of laziness"» یا "تنبل کاری" اطلاق می گردد، فرد به جای انجام کار اصلی، وقت خود را صرف سوء استفاده از داده های دیگران می کند.


مقاله ساز، با حفظ محتویات مقاله اصلی، ظاهر مقاله، مثل شکل جداول یا نحوه رسم نمودارها را تغییر می دهد. یا مثلا جداول ارائه شده در مقاله اصلی را به نمودار تبدیل می کند، کلید واژه ها را تغییر می دهد، خلاصه را عوض می کند و غیره. به این عمل "استتار جزئی" یا «The poor disguise"» گفته می شود.


سرقت علمی سبک یا «Style plagiarism» به موردی گفته می شود که در آن جمله به جمله یا پاراگراف به پاراگراف یک مقاله، از یک متن دیگر اقتباس می شود. این مورد بیشتر به دلیل عدم تسلط به زیان دوم پیش می آید. برخی دانشجویان و محققین محترم، داده های خود را در الگوهای چاپ شده قبلی قرار می دهند و چون با زبان دوم آشنائی کافی ندارند، به زعم خود از قالب نگارشی و جملات نویسندگان دیگر، به طور کامل یا حتی جزئی، استفاده می کنند. اگر چه در این مقالات داده ها و یافته های آزمایشی به خود شخص تعلق دارد ولی چون از قالب یا سبک فکری و نگارشی دیگران استفاده کرده است، یکی از مصادیق سرقت علمی به حساب می آید. از اینگونه موارد مثال های زیادی از کشورهای مختلف دنیا که به زبان اصلی خود مقاله نمی نویسند، مشاهده و گزارش شده است.

بطحائی، سیده زهرا، سرقت علمی : تعریف ، مصادیق و راهکارهای جلوگیری ، پیشگیری و تشخیص ، فصلنامه ی کارآگاه ، 1390 ، شماره ی 16 ، سال چهارم، صص 11 - 9.

تا اینجا با تعریف علمی و بعضی از مصادیق «سرقت علمی» آشنا شدیم و ان شاء الله در مطالب بعدی ، برخی از آثار «سید کمال الحیدری» در موضوعات مختلف را بر این تعریف های کاملا علمی و استاندارد تطبیق خواهیم داد تا صحت ادعای ما مبنی بر این که وی و موسسه ی تحت اشرافش و برخی از شاگردانش از آثار و کتب و تحقیقات دیگران «سرقت» می کنند و به نام خود و موسسه ی وی آن را چاپ و توزیع می کنند ثابت گردد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۶
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

آیت الله سید کمال حیدری کیست

اسلام تکس

اسلام تکس اهل سنت

اسلام هاوس

اسلام هاوس اهل سنت

انحرافات سید کمال حیدری

دروغ های سید کمال حیدری

دزدی های علمی سید کمال حیدری

سایت آیت الله کمال حیدری

سایت عقیده

سایت عقیده اهل سنت

سایت کمال حیدری

سرقت های علمی سید کمال حیدری

سید کمال حیدری اسرائیلیات

سید کمال حیدری امام زمان

سید کمال حیدری جایگاه زن در احادیث

سید کمال حیدری جایگاه زن در اسلام

سید کمال حیدری دیدار امام زمان

سید کمال حیدری روایات شیعه

سید کمال حیدری شبکه الکوثر

سید کمال حیدری شیعه و تکفیر

سید کمال حیدری مراجع تقلید

سید کمال حیدری مهدویت

سید کمال حیدری وحدت اسلامی

سید کمال حیدری وهابیت

سید کمال حیدری کتاب کافی

سید کمال حیدری کیست

سید کمال حیدری یهود

شبهات اهل سنت

شبهات سید کمال حیدری

شبهات وهابیت

شبکه توحید

شبکه نور

شبکه نور سید کمال حیدری

شبکه وصال حق

شبکه وصال حق سید کمال حیدری

شبکه وصال فارسی

شبکه کلمه

شبکه کلمه سید کمال حیدری

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

نظر سید کمال حیدری در مورد مراجع

نظر مراجع در مورد سید کمال حیدری

نقد سید کمال حیدری

نقد علم حدیث اهل سنت

نقد کمال الحیدری

وبلاگ الشیعة

وبلاگ الشیعه

وبلاگ حقانیت شیعه

وبلاگ فرشید شرفی

پاسخ به شبهات اهل سنت

پاسخ به شبهات سید کمال حیدری

پاسخ به شبهات وهابیت

کتاب های سید کمال حیدری

کتابخانه عقیده

کتابخانه عقیده اهل سنت

کمال حیدری شبکه کوثر

نظرات  (۲)

با این همه اختلاف و تضاد چطور در پست ثابت نوشتید که نقد و بررسی کلیه ادیان و مکاتب؟ به خودتون چرا نمی پردازید؟...این مرجع تقلیدتونه...باسواد و کربلایی و سید.
پاسخ:
کدام اختلاف ؟ کدام تضاد ؟ اصل برای ما قرآن و اهل بیت است که در آن تضاد و اختلافی نیست و همه با این دو معیار سنجیده می شوند.

چه کسی گفته ایشان مرجع تقلید است در شرایطی که علماء و بزرگان علیه ایشون موضع گرفته اند ؟!

به علاوه نقد علمی موجب رشد و ترقی است و ما مانند بسیاری از مکاتب و مذاهب فراری از نقد نیستیم !
خب همین قران و اهل بیت رو کی باید معرفی کنه؟همه که عربی باد نیستند و حوزه نرفتند و علوم دینی نخوندن...وقتی عمری پای منبر یه روحانی بشینیم و بعد طبق نقد شما اینجوری از آب در بیاد که فاتحه اون مکتب خونده است.
در ضمن چرا ناراحت و عصبانی میشید موقع سوال کردن؟
پاسخ:
اولا : همه باید اهل تحقیق و مطالعه باشند.

ثانیا : نباید پای هر منبری نشست و نباید به هرکسی اعتماد کرد.انسان صاحب عقل هست و قدرت تحقیق و تحلیل داره.

ثالثا : به هیچ وجه عصبانی نمیشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter