عبد الرحمن مبارکفوری (از علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر نبی هم ممکن است
عبد الرحمن مبارکفوری (از علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر نبی هم ممکن است
یکی از اشکالاتی که همواره مخالفین شیعه آن را متوجه پیروان مکتب اهل بیت می سازند، غلو دانستن عصمت می باشد.مخالفین شیعه عقیده ی پیروان مکتب اهل بیت مبنی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام اجمعین را مستمسک خود قرار داده و آن را غلو می خوانند غافل از آن که برخی از علمای بزرگشان وقوع عصمت از همان جنس عصمت انبیاء را برای غیر انبیاء هم ممکن داسنته اند و این جاست که این اشکال مخالفین از اساس ساقط شده و بر خودشان وارد می شود !
عبد الرحمن مبارکفوری در این مورد می نویسد :
وَلَا یَلْزَمُ مِنْ ذَلِکَ ثُبُوتُ الْعِصْمَةِ لَهُ لِأَنَّهَا فِی حَقِّ النَّبِیِّ وَاجِبَةٌ وَفِی حَقِّ غَیْرِهِ مُمْکِنَةٌ .....
تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی،ج10،ص179 ط دار الفکر
و این روایت مستلزم ثبوت عصمت نیست چرا که عصمت در حق پیامبر واجب و در حق غیر او ممکن است .....
ملاحظه می کنید که عبد الرحمن مبارکفوری وقوع عصمتی از جنس عصمت انبیاء برای غیر انبیاء را امری ممکن می داند و به همین دلیل است که می گوییم مخالفین شیعه هرگز حق ندارند بر عقیده ی شیعه در مورد عصمت اهل بیت اشکال کنند چرا که علمای عامه تصریح کرده اند وقوع عصمت از جنس عصمت انبیاء برای غیر انبیاء هم ممکن است و شیعیان برای این تصریح علمای عامه مصادیق عینی ( دوازده امام معصوم و حضرت فاطمه سلام الله علیها) ارائه کرده اند.
موارد مرتبط :
بلقینی (شیخ الاسلام، از علمای بزرگ اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است
ابن حجر عسقلانی (از کبار علمای اهل سنت) : وقوع عصمت برای غیر از انبیاء هم ممکن است
صفی الرحمن مبارکفوری (از علمای معاصر اهل تسنن) : وقوع عصمت برای غیر انبیاء هم ممکن است