شمس الدین قرطبی و عصمت صحابه !
شمس الدین قرطبی و عصمت صحابه !
هرگاه که شیعیان به بیان فضائل صحیح و ثابت معصومین علیهم السلام می پردازند، برخی از مخالفین با غلو خواندن فضائل اهل بیت سعی در تضعیف آن ها دارند.این ادعای آنان در شرایطی صورت می گیرد که علمای مخالفین در بسیاری از کتب خویش غلو های عجیب و غریبی در مورد صحابه کرده اند و حتی آنان را تا حد عصمت نیز بالا برده اند ! با یکدیگر قول عجیب قرطبی را می خوانیم :
لَا یَجُوزُ أَنْ یُنْسَبَ إِلَى أَحَدٍ مِنَ الصَّحَابَةِ خَطَأٌ مَقْطُوعٌ بِهِ، إِذْ کَانُوا کُلَّهُمُ اجْتَهَدُوا فِیمَا فَعَلُوهُ وَأَرَادُوا اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ، وَهُمْ کُلُّهُمْ لَنَا أَئِمَّةٌ، وَقَدْ تَعَبَّدْنَا بِالْکَفِّ عَمَّا شَجَرَ بَیْنَهُمْ، وَأَلَّا نَذْکُرَهُمْ إِلَّا بِأَحْسَنَ الذِّکْرِ، لِحُرْمَةِ الصُّحْبَةِ وَلِنَهْیِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ سَبِّهِمْ، وَأَنَّ اللَّهَ غَفَرَ لَهُمْ، وَأَخْبَرَ بِالرِّضَا عَنْهُ.
تفسیر القرطبی،ج19،ص382 ط موسسة الرسالة
جایز نیست که به احدی از صحابه خطایی به صورت قطعی نسبت داده شود چرا که همه ی آن ها در آن چه انجام دادند اجتهاد کردند و قصد آنان خداوند بود و همه ی آنان برای ما پیشوا و امام هستند و با چشم پوشی از آن چه بینشان گذشته بندگی خدا را کرده ایم و نباید از آنان به دلیل حرمت صحبت و همنشینی پیامبر و نهی پیامبر از سبشان جز به نیکی یاد کنیم و این که خداوند آنان را آمرزیده است و به رضایت از آنان خبر داده است.
آیا اگر شیعیان چنین مساله ای را در حق اهل بیت و معصومین علیهم السلام بگویند، مخالفین آن را غلو نمی خوانند ؟! قرطبی چگونه همه ی آن ها را امام و پیشوا می داند در حالی که بنا بر تصریح بسیاری از علمای مخالفین از جمله بن عثیمین در بین صحابه کسانی بوده اند که زنا کرده اند و شراب نوشیده اند و دزدی کرده اند و یا طبق قول ابن تیمیه بغض اهل بیت را در دل داشته اند؟!
بن عثیمین ( از علمای وهابی ) : برخی صحابه دزدی کردند،زنا کردند و شراب نوشیدند !
http://al-shia.blog.ir/post/108
ذهبی (از علمای بزرگ اهل سنت) : بعضی از صحابه یکدیگر را تکفیر کردند و با یکدیگر جنگیدند !
http://al-shia.blog.ir/post/201
صحابه ای که در نماز چشم چرانی می کردند !
http://al-shia.blog.ir/post/138
صحابی دختر باز در صحیح بخاری !
http://al-shia.blog.ir/post/83
129 - (1605) حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ، حَدَّثَنَا سُلَیْمَانُ یَعْنِی ابْنَ بِلَالٍ، عَنْ یَحْیَى وَهُوَ ابْنُ سَعِیدٍ، قَالَ: کَانَ سَعِیدُ بْنُ الْمُسَیِّبِ، یُحَدِّثُ أَنَّ مَعْمَرًا، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنِ احْتَکَرَ فَهُوَ خَاطِئٌ»، فَقِیلَ لِسَعِیدٍ: فَإِنَّکَ تَحْتَکِرُ، قَالَ سَعِیدٌ: إِنَّ مَعْمَرًا الَّذِی کَانَ یُحَدِّثُ هَذَا الْحَدِیثَ، کَانَ یَحْتَکِرُ .
چرا در وسائل الشیعة امام صادق ع فرموده احتکار حرام نیست؟؟؟؟
[22903] : [4] وعن محمد بن یحیى ، عن أحمد بن محمد ، عن محمد ابن یحیى ، عن غیاث ، عن أبی عبدالله ( علیه السلام ) قال : لیس الحکرة إلا فی الحنطة والشعیر والتمر والزبیب والسمن . ورواه الصدوق بإسناده عن غیاث بن إبراهیم ، عن جعفر بن محمد ، عن أبیه ( علیهما السلام ) مثله ، إلا أنه قال : والزبیب والسمن والزیت (1) . محمد بن الحسن بإسناده عن أحمد بن محمد مثله (2) .
وسائل الشیعة