حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

نقد علمی و مختصر ادعاهای بی پایه و اساس ابوالکلام آزاد در مورد ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی از سوی شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا)

ادعای بی اساس و غیر منطقی ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی برای اولین بار از سوی ابوالکلام آزاد به صورت جدی مطرح شد و بسیاری نیز تحت تاثیر آرای او در این زمینه قرار گرفتند.

با وجود آن که بر بسیاری از دلایل و استدلالات وی اشکالات جدی و اساسی وارد است اما عده ای به خصوص در سال های اخیر یا از سر تعصب و غرض ورزی و یا از سر جهل به دیدگاه وی دامن زده و به دفاع از آن کی پردازند.

مجموعه ی ادله ی وی در دفاع از ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی تا آن جا غیر منطقی و غلط و اشتباه است که «شاهپور شهبازی»، باستان پژوه متعصب و باستان گرا، نیز در یکی از کتاب های خود پس از نقل آن به بررسی و نقد تک تک آن ها پرداخته و ادعای ابوالکلام آزاد را مردود و فاقد پشتوانه ی تاریخی و باستان شناسی می داند.

وی می نویسد:

در سال 1950 مولانا ابوالکلام آزاد کوشید ثابت کند که این انسان بالدار، نشان دهنده ی ذوالقرنین - که همان کوروش بزرگ بوده است - می باشد.از آنجا که فرضیه ی وی، با همه ی محبوبیتی که یافته، از پشتیبانی مآخذ تاریخی و باستان شناسی یکسره بی بهره است، ناچاریم در اینجا از مرحله بیرون افتیم و گفتگویی دیگر پیش آوریم.

شهبازی،شاهپور،زندگی و جهانداری کوروش کبیر،ص252.

وی سپس در صفحات 253 و 254 استدلالات ابوالکلام آزاد را به صورت کامل مطرح کرده و در صفحات 255 و 256 چنین پاسخ می دهد:

اما این سخنان و استدلالها را نمیتوان پذیرفت . ذوالقرنین، یعنی خداوند دو شاخ، و مقصود از آن ، بهمانگونه که بسیاری از دانشمندان ایران هم دریافته اند ، کسی جز اسکندر مقدونی نمیتواند بود. هرکس به سکه های وی بنگرد ، بدین عقیده ، یقین می آورد ، زیرا در آنجا اسکندر را بصورت مردی با کلاهی چون سر شیر ولی با شاخ قوچ نموده اند. توضیح این مطلب را همه می دانند . اسکندر در مصر به معبد آمون ، خدای بزرگ مصریان رفت و کاهن آمون اعلام کرد که وی پسر آن خدا می باشد .چون آمون را بیشتر بصورت قوچی نمایش میدادند ، اسکندر از آن پس گاهی کلاهی مزین به دو شاخ قوچ برسر می هشت تا نشانه ی بستگی اش با آن ایزد مصری باشد . این کلاه شاخدار نه تنها در نقوشی که بر روی سکه های اسکندر کنده اند ، دیده میشود ، بلکه در نقشی که بر روی تا بوت مشهور به «تابوت سنگی اسکندر Alexander Sarcophagus ، وجود دارد ، نیز به روشنی پدیدار است .

از این گذشته ، اسکندر بود که در آغاز به باختر (ایلیریه Illeria )لشکر کشید ، و بدریای مدیترانه رسید ، سپس به ایران و آسیای میانه تاخت ، و به سکاها و هندوان برخورد . فراموش نباید کرد که سرچشمه سنت های یهودی وعربی در مورد اسکندر ، او را بهمان اندازه ی کورش ، خردمند پیروزگر و دادگستر وخدا پرست می نموده است ، و از این جهت روایات کهن در مورد یکسانی اسکندر مقدونی با ذوالقرنین، خدشه پذیر نیست .

اما در باره ی «رؤیای دانبال» ومقصود از آن، باید گفت که تعبیر راستین این تمثیل ، چنان نیست که پای کورش را بمیان بکشد، و بیش از آنچه که اهمیت فردی را برساند ، بازگوی ارزش مظاهر و نمایشگرهای (Symbols) دینی است . گذشته از این ، رابطه ای که مولانا آزاد میان «ذوالقرنین» و رؤیای دانیال و مژده ی آزادی بهودیان، دریافته است ، بر سند کهن و قابل اعتمادی استوار نیست.

و همچنین باید دانست که هیچگونه «مجسمه ای» ، آن هم در «استخر» از کورش بر جای نمانده است. البته نقش کمی برجسته ی بالدار «بنای دروازه» در پاسارگاد ، رخسار کورش را نشان میدهد ، اما بر سر وی تاجی است مصری ، که بر دومار پیچان استوار شده ، و هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو شاخ قوچ ندارد. بال های آن نفش ، نماینده ی «فر شاهی» می باشد، و یاجوج نیز از یوئه چی ، که قومی بودند در مرزهای باختری چین ، و در سده ی دوم ق. م. رو به سوی خاور سرازیر شدند ، نمی آید ، و ماجوج هم با مغول هیچ پیوندی ندارد.

مولانا آزاد را استاد سامی به پاسارگاد دعوت کرده بودند، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگر آن نقش را ندید، بنابر این تعبیر ادرستی از آن کرد ، و نتیجه هائی گرفت که پذیرفتنش بی اندازه دشوار است . با این همه باید افرود که اندیشه و خواست او خدمت به ایران بود ، و روانش شاد باد که از مردان بزرگوار بود.

شهبازی،شاهپور،زندگی و جهانداری کوروش کبیر،صص 255 و 256.

توضیح: هدف از نشر این مطلب صرفا نشان دادن بی پایه و بی پشتوانه بودن ادعاهای واهی ابوالکلام آزاد می باشد و نه قبول تمام و کمال ادله ی شاهپور شهبازی.

مطالب مرتبط:

آیا علامه طباطبائی (رض) کوروش هخامنشی را همان ذو القرنین دانسته است؟! (پاسخی به یک ادعا)

شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا): ادعای ذوالقرنین بودن کوروش هیچ پشتوانه ی تاریخی و باستان شناسی ندارد!

شاهپور شهبازی (باستان پژوه متعصب و باستان گرا): اسکندر مقدونی همان ذوالقرنین است نه کوروش هخامنشی!


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۹
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

آیا کوروش هخامنشی همان ذوالقرنین است

دانلود کتاب زندگی و جهانداری کوروش کبیر

دانلود کتاب های شاهپور شهبازی

دروغ های باستان ستایان

دروغ های باستان گرایان

ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی

ذوالقرنین در تفسیر المیزان

زندگی و جهانداری کوروش کبیر شاهپور شهبازی

سایت خردگان

سایت خردگان ذوالقرنین

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ ذوالقرنین

شبهات زرتشتی گری

شبهات کوروش پرستان

علامه طباطبایی کوروش هخامنشی

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

نظر ابوالکلام آزاد در مورد ذوالقرنین

نظر شاهپور شهبازی در مورد ذوالقرنین

نقد ابوالکلام آزاد در مورد ذوالقرنین

نقد باستان ستایان

نقد باستان گرایان

نقد باستان گرایی

نقد ذوالقرنین بودن کوروش هخامنشی

نقد کورش پرستان

نقد کوروش پرستان

وبسایت خردگان

وبسایت خردگان ذوالقرنین

وبلاگ الشیعة

وبلاگ الشیعه

وبلاگ حقانیت شیعه

وبلاگ فرشید شرفی

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات زردشتیان

کوروش پرستان

نظرات  (۲)

سلام خدا قوت
پاسخ:
وعلیکم السلام.

تشکر.

مزخرفه 

مجسمه بالدار شاخدار هم هست و دروغ شما از همه شاخدارتر😁

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter