غزالی (حجة الاسلام اهل سنت) : ابوحنیفه نه مجتهد بود و نه زبان عربی بلد بود و نه چیزی از حدیث می دانست !
غزالی (حجة الاسلام اهل سنت) : ابوحنیفه نه مجتهد بود و نه زبان عربی بلد بود و نه چیزی از حدیث می دانست !
ابوحنیفه از جمله ی کسانی است که جایگاه خاصی در نزد اهل سنت داشته و او را " امام اعظم " خوانده اند ولی با این وجود بسیاری از علمای اهل سنت با الفاظ شدیدی از او یاد کرده و بسیاری از اقوال و عقاید او را تا حد تکفیر و تضلیل و تفسیق رد نموده اند.در این مطلب نظر غزالی در مورد ابوحنیفه را برای شما نقل می کنیم :
وأما أبو حنیفة فلم یکن مجتهدا لأنه کان لا یعرف اللغة وعلیه یدل قوله ولو رماه بأبو قبیس وکان لا یعرف الأحادیث ولهذا ضری بقبول الأحادیث الضعیفة ورد الصحیح منها ولم یکن فقیه النفس بل کان یتکایس لا فی محله على مناقضة مآخذ الأصول .....
المنخول من تعلیقات الأصول،ص471 ط دار الفکر
اما ابوحنیفه او مجتهد نبود چون زبان عربی را نمی دانست و قول او که گفته " ولو رماه بابو قبیس " بر این دلالت می کند و احادیث را نمی شناخت و برای همین احادیث ضعیف را قبول می کرد و احادیث صحیح را رد می کرد بلکه کاری می کرد که اصول در تناقض با یکدیگر قرار می گرفتند .....
این هم از وضعیت علمی " امام اعظم " از دید غزالی !
جایگاه غزالی در نزد اهل سنت :
الغَزَّالِیُّ أَبُو حَامِدٍ مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مُحَمَّدٍ : الشَّیْخُ، الإِمَامُ، البَحْر، حجَّةُ الإِسْلاَم، أُعجوبَة الزَّمَان .....
سیر اعلام النبلاء،ج19،ص322 ط موسسة الرسالة
حجّة الإسلام، إمام الفقهاء الشافعیة، وربّانیّ الأمة، جمع بین علم الظاهر والباطن، وفاق أهل زمانه بتلخیص العبارة، وحسن التمثیل والاستعارة، وزاد على من کان قبله فی تنمیق التصنیف، وأعجز من جاء بعده فی حسن التألیف، ومن نظر فی تصانیفه علم. أنه کان منقطع القرین، متفنّنا فی کثیر من العلوم، لا یشقّ غباره، ولا یدرک مضماره .....
الدر الثمین فی أسماء المصنفین،ص84 ط دار الغرب الاسلامی، تونس