حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



ابوحنیفه : لواط حد ندارد و حج و روزه را باطل نمی کند و غسل هم برای آن واجب نیست !



یکی از مشکلات اساسی که دوری از فقه و نظرات و استدلالات دینی و شرعی اهل بیت علیهم السلام آن را به وجود می آورد، روی آوردن به اقوال شاذ و فتاوای شنیع و دور از عقل و قرآن و سنت صحیح است که کار را به جایی می رساند که برخی افراد عقیده ی خود را بر چنین فتاوایی بنا می کنند.در این مطلب به بیان یکی از نظرات فقهی شنیع و فاجعه آمیز ! ابوحنیفه (امام حنفی مذهب ها و امام اعظم اهل سنت) می پردازیم که در طی آن هرگونه حد و مجازات قابل توجه شرعی برای لواط را رد کرده و تنها تعزیر را برای آن تجویز کرده است ! ( خوانندگان عزیزی که با مبانی فقهی اهل سنت آشنایی داشته باشند می دانند که تعزیر هیچ حد معینی ندارد و به اجتهاد حاکم و امام شرعی بستگی دارد که برای آن نمونه هایی از جمله اخم کردن و نگاه خشم آلود ! سیلی زدن ! و موارد دیگر هم صدق می کند و به طور کلی به خود حاکم شرع بستگی دارد)

وَقَالَ أَبُو حَنِیفَةَ لَا حَدَّ فِیهِ، وَلَا یَفْسُدُ بِهِ الْحَجُّ وَلَا الصَّوْمُ وَلَا یَجِبُ بِهِ الْغُسْلُ إِلَّا أَنْ یُنْزِلَ فَیَغْتَسِلُ، وَیُعَزَّرَانِ ویحبسان حتى یتوبا استدلالا بأن مَا لَمْ یَنْطَلِقْ عَلَیْهِ اسْمُ الزِّنَا لَمْ یجب فیه حد کالاستمتاع بما دون الفرج .....

الحاوی الکبیر،ج13،ص222 ط دار الکتب العلمیة

ابوحنیفه گفته است که لواط حد ندارد و حج و روزه هم با آن باطل نمی شود و غسل هم برای آن واجب نیست مگر اینکه انزال صورت بگیرد و چنین افرادی تعزیر بر آن ها جاری می شود و حبس می شوند تا زمانی که توبه کنند با استدلال به این که هر عملی که اسم زنا بر آن اطلاق نشود در آن حد واجب نیست مانند استمتاع از زن به غیر از فرج .....

بعید است که نظر ابوحنیفه نیازی به توضیح داشته باشد و فقط کافی است بگوییم مطابق نظر ابوحنیفه، عمل شنیع لواط چندان عمل قبیحی نیست که بخواهد حد داشته باشد و تعزیر کفایت می کند و کافی است تا شخصی که مرتکب این عمل شده بگوید توبه کرده ام تا کاری به او نداشته باشند ! آیا این نوع فتوا دادن و اجتهاد کردن خود باعث شیوع بسیاری از گناهان نمی شود ؟!

بسیاری از علماء و فقهای اهل سنت به این رای ابوحنیفه در مورد لواط اشاره کرده اند که ما به چند نمونه ی دیگر اشاره می کنیم :

وَفِی قَول ابی حنیفَة لَاحَدَّ فِی اللواط وَفِیه التَّعْزِیر لَان اللواط عِنْده کأتیان الْبَهَائِم وکأتیان النِّسَاء فِیمَا دون الْفرج .....

النتف فی الفتاوی للسغدی،ج2،ص640 ط دار الفرقان

و طبق قول ابوحنیفه لواط حد ندارد و تعزیر دارد چون لواط مانند نزدیکی با حیوانات و نزدیکی با زنان از پشت ( و نه فرج) است.


وقال أبو حنیفة: یعزر اللوطی فقط، إذ لیس فی اللواط اختلاط أنساب، ولا یترتب علیه غالباً حدوث منازعات تؤدی إلى قتل اللائط، ولیس هو زنا.


الفقه الاسلامی وادلته للزحیلی،ج7،ص5393 ط دار الفکر

و ابوحنیفه گفته است فرد لواط کار فقط تعزیر می شود چون در لواط اختلاط نسب رخ نمی دهد و غالبا باعث به وجود آمدن منازعاتی که موجب قتل فرد متکب لواط بشود نمی گردد و زنا نیست.

ملاحظه می کنید که استدلال ابوحنیفه در چه حدی است ! ابوحنیفه می گوید چون لواط، زنا نیست و باعث منازعه و قتل هم نمی شود و در نسب مردم هم مشکل ایجاد نمی کند پس فقط باید مشمول تعزیر شود ! ظاهرا آیات قرآن و احادیث پیامبر (ص) برای ابوحنیفه هیچ ارزشی نداشته اند ! به راستی کسی که در مسائل فقهی اینگونه استدلال کند، شایستگی لقب امام اعظم را دارد ؟!

الاتجاه الأول: لا حدَّ فیه، وإنما یعزَّز فاعله بضرب أو سجن (!!).وهو مذهب أبی حنیفة وابن حزم، وحجتهم فی هذا ما یلی : أنه لم یرد فی الشرع للواط عقوبة مقدَّرة (!!) فصار فیه التعزیز .....


صحیح فقه السنة وادلته وتوضیح مذاهب الائمة،ج4،ص47 ط المکتبة التوفیقیة

دیدگاه اول در مورد لواط : حدی ندارد و انجام دهنده ی آن با زدن یا زندان تعزیر می شود (!!).و این مذهب ابوحنیفه و ابن حزم است و دلیلشان این است که در شرع برای لواط مجازات خاصی وارد نشده است (!!) پس مشمول تعزیر می شود .....

ملاحظه می کنید که ابن حزم هم نظری مشابه نظر ابوحنیفه دارد (مؤلف کتاب نیر در دو جا با قرار دادن علامت تعجب، تعجبش از این دیدگاه را نشان داده است) و جالب تر از آن دلیلی است که ابوحنیفه و این حزم مدعی شده اند و آن هم این است که در شرع مجازاتی برای آن وارد نشده است !!! یعنی ابوحنیفه روایاتی که در مورد لواط از پیامبر و صحابه نقل شده است را ندیده اند و از آن خبر نداشته است ؟!

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب .....



























موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۱
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter