حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

 

 

 

اوزاعی (از علمای بزرگ اهل سنت) : ابوحنیفه با احادیث پیامبر مخالفت می کرد !

مخالفین شیعه به ابوحنیفه لقب "امام اعظم" داده اند و او را یکی از بزرگان خود می دانند در حالی که برخی از علمای اهل سنت به این حقیقت تصریح کرده اند که ابوحنیفه با احادیث پیامبر مخالفت می کرده و بر مبنای قول خودش عمل می کرده است! سال ما از مخالفین شیعه این است که حکم کسی که حدیث پیامبر را می بیند اما با آنمخالفت می کند چیست ؟ آیا چنین شخصی بدعت گذار و اهل ضلال و گماهی نیست ؟

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ أَبُو نَشِیطٍ، ثنا أَبُو صَالِحٍ الْفَرَّاءُ، سَمِعْتُ الْفَزَارِیَّ یَعْنِی أَبَا إِسْحَاقَ، قَالَ: قَالَ لِی الْأَوْزَاعِیُّ إِنَّا لَنَنْقِمُ عَلَى أَبِی حَنِیفَةَ أَنَّهُ کَانَ یَجِیءُ الْحَدِیثُ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَیُخَالِفُهُ إِلَى غَیْرِهِ.


السنة لعبد الله بن احمد،ج1،ص187و188،ر251 ط دار ابن القیم


تاویل مختلف الحدیث،ص103 ط المکتب الاسلامی

 

دفاع عن السنة ورد شبه المستشرقین .الکتاب المعاصرین،ص220 ط مکتة السنة

 

موسوعة مواقف السلف فی العقیدة والمنهج والتربیة،ج2،ص359 ط المکتبة الاسلامیة



اوزاعی می گوید ما از ابوحنیفه عیب جویی می کنیم چرا که برای او حدیث پیامبر را می آوردند و او با قولی دیگر با آن مخالفت می کرد.

سند قول از عبد الله بن احمد بن حنبل تا اوزاعی نیز معتبر بوده و محقق کتاب " السنة " نیز آن را حسن دانسته است.

 

محمد بن هارون ، أبو نشیط المقرىء :

رتبته عند ابن حجر :  صدوق

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=30889

محبوب بن موسى ، أبو صالح الأنطاکى الفراء :

رتبته عند ابن حجر :  صدوق
رتبته عند الذهبی :  ثقة

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=6729

إبراهیم بن محمد بن الحارث بن أسماء بن خارجة بن حصن بن حذیفة الفزارى ، أبو إسحاق الکوفى :

روى له :  خ م د ت س ق  ( البخاری - مسلم - أبو داود - الترمذی - النسائی - ابن ماجه)
رتبته عند ابن حجر :  إمام ثقة حافظ
رتبته عند الذهبی :  أحد الأعلام ، قال أبو حاتم : ثقة مأمون إمام

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=871

عبد الرحمن بن عمرو بن أبى عمرو : یحمد الشامى الدمشقى ، أبو عمرو الأوزاعى :

روى له :  خ م د ت س ق  ( البخاری - مسلم - أبو داود - الترمذی - النسائی - ابن ماجه)
رتبته عند ابن حجر :  ثقة جلیل ، فقیه
رتبته عند الذهبی :  شیخ الإسلام ، الحافظ الفقیه الزاهد

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4457

به نظر شما حکم ابوحنیفه چیست ؟!

 

 






































نظرات  (۳)

۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۴ محب اهل بیت علیهم السلام
سلام.
یک شبهه ای برای من ایجاد شده درباره قبا ..
طبق روایت صحیح بخاری ابوبکر قبل از رسول خدا به قبا رسیده بود و جزو کسانی بود که در آن مسجد نماز میخواند.. واین روایت ثابت میکند که ابوبکر همراه پیامبر در غار نبوده..
اما اهل سنت میگن شما دارید روایت را تحریف میکنید و این روایت به اسن صورت است که قبل از آمدن پیامبر به مدینه مسجدی وجود نداشت که ابوبکر در آنجا نماز بخواند و این مسجد قبا بعد از آمدن پیامبر ساخته شد و ابوبکر هم همراه پیامبر نماز خواند...
پاسخ:
وعلیکم السلام

6754 - حدثنا عثمان بن صالح حدثنا عبد الله بن وهب أخبرنی ابن جریج أن نافعا أخبره أن ابن عمر رضی الله عنهما أخبره قال کان سالم مولى أبی حذیفة یؤم المهاجرین الأولین وأصحاب النبی صلى الله علیه وسلم فی مسجد قباء فیهم أبو بکر وعمر وأبو سلمة وزید وعامر بن ربیعة.

صحیح البخاری    » کتاب الأحکام    » باب استقضاء الموالی واستعمالهم

http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=13130&idto=13131&bk_no=52&ID=3953#docu


 از اینجا متوجه میشیم که ابوبکر با جماعت ذکر شده در مسجد قبا بوده.اما نکته ی مهم اینجاست که این جماعت قبل از رسیدن پیامبر به مدینه در اونجا بوده اند و این مطلب در غالب حدیث صحیح در بخاری موجود هست !!!

654 - حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ الْمُنْذِرِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ عِیَاضٍ ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنِ بْنِ عُمَرَ ، قَالَ : " لَمَّا قَدِمَ الْمُهَاجِرُونَ الْأَوَّلُونَ الْعُصْبَةَ مَوْضِعٌ بِقُبَاءٍ قَبْلَ مَقْدَمِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، کَانَ یَؤُمُّهُمْ سَالِمٌ مَوْلَى أَبِی حُذَیْفَةَ ، وَکَانَ أَکْثَرَهُمْ قُرْآنًا ".

صحیح البخاری    » کِتَاب الْأَذَانِ    » أَبْوَابُ صَلَاةِ الْجَمَاعَةِ وَالْإِمَامَةِ    » بَاب إِمَامَةِ الْعَبْدِ وَالْمَوْلَى

http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=146&pid=98555&hid=654

این روایت صریحا داره میگه " قبل مقدم رسول الله " اون جماعت در قباء بودند !

کسانی که هم قائل به وجود ابوبکر در غار و در کنار پیامبر هستند و هم قائل به صحت این دو روایت بخاری هستند باید بگن که هم زمان ابوبکر در هر دو مکان بوده ! جالب اینکه خود شارحان این روایات هم در این زمینه دچار آشفتگی زیادی شده اند.

با این وجود کدوم عقلی قبول میکنه که روایت بخاری میگه قبل از رسیدن پیامبر اما مخالفین بیان بگن با پیامبر خونده نماز رو !
۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۵۶ محب اهل بیت علیهم السلام
سند خطبه شقشقیه رو از کتب شیعه و سنی لطفا اثبات کنید.. ممنون
پاسخ:
سلام علیکم

بنده موضوعاتی رو که شما پیشنهاد می فرمایید تماما یادداشت می کنم تا ان شاء الله هر کدوم رو تک تک در اسرع وقت در قالب مطالب جدید قرار بدم.

موفق باشید
۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۲ محب اهل بیت علیهم السلام
ممنون انشاالله خداوند اجرتان بدهد..
پاسخ:
سلامت باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter