سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [33]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [33]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 90 می نویسد :
الأُمّ بحسب أصل معناه ما یرجع إلیه الشىء، ولیس إلّا أنّ الآیات المتشابهة ترجع إلیها، فالبعض من الکتاب (وهى المتشابهات) ترجع إلى بعض آخر (وهى المحکمات)، ومن هنا یظهر أنّ الإضافة فى قوله: «أُمّ الکتاب» لیست لامیّة کقولنا: أُمّ الأطفال، بل هى بمعنى «من» کقولنا نساء القوم وقدماء الفقهاء ونحو ذلک. فالکتاب یشتمل على آیات هى أُمّ آیات أُخر.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص90، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از تفسیر المیزان به سرقت رفته است!
الأُمّ بحسب أصل معناه ما یرجع إلیه الشىء، ولیس إلّا أنّ الآیات المتشابهة ترجع إلیها، فالبعض من الکتاب (وهى المتشابهات) ترجع إلى بعض آخر (وهى المحکمات)، ومن هنا یظهر أنّ الإضافة فى قوله: «أُمّ الکتاب» لیست لامیّة کقولنا: أُمّ الأطفال، بل هى بمعنى «من» کقولنا نساء القوم وقدماء الفقهاء ونحو ذلک. فالکتاب یشتمل على آیات هى أُمّ آیات أُخر.
الطباطبائى، السید محمد حسین (المتوفى1412هـ)، المیزان فی تفسیر القرآن،ج3، ص20، الناشر: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسة، الطبعة : الخامسة، 1417هـ .