حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [31]

در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :

چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!


مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»


در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.

سید کمال حیدری در صفحه ی 41 می نویسد :

إذن العقل یُطلَق على الإدراک من حیث إنّ فیه عقد القلب بالتصدیق على ما جبل الله سبحانه الإنسان علیه من إدراک الحقّ والباطل فى النظریّات، والخیر والشرّ والمنافع والمضارّ فى العملیّات، حیث خلقه الله سبحانه خلقة یدرک نفسه فى أوّل وجوده، ثمّ جهّزه بحواسّ ظاهرة یدرک بها ظواهر الأشیاء، وبأخرى باطنة یدرک معانى روحیة بها ترتبط نفسه مع الأشیاء الخارجة عنها کالإرادة والحبّ والبغض والرجاء والخوف ونحو ذلک. ثمّ یتصرّف فیها بالترتیب والتفصیل والتخصیص والتعمیم، فیقضى فیها فى النظریّات والأمور الخارجة عن مرحلة العمل قضاءً نظریّاً، وفى العملیّات والأمور المربوطة بالعمل قضاءً عملیّاً، کلّ ذلک جریاً على المجرى الذى تشخّصه له فطرته الأصلیّة، وهذا هو العقل.

الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص41، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.

با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از تفسیر المیزان به سرقت رفته است!

لفظ العقل على ما عرفت یطلق على الادراک من حیث إن فیه عقد القلب بالتصدیق ، على ما جبل الله سبحانه الانسان علیه من إدراک الحق والباطل فی النظریات ، والخیر والشر والمنافع والمضار فی العملیات حیث خلقه الله سبحانه خلقة یدرک نفسه فی أول وجوده ، ثم جهزه بحواس ظاهرة یدرک بها ظواهر الأشیاء ، وباخرى باطنة یدرک معانی روحیة بها ترتبط نفسه مع الأشیاء الخارجة عنها کالإرادة ، والحب والبغض ، والرجاء ، والخوف ، ونحو ذلک ، ثم یتصرف فیها بالترتیب والتفصیل والتخصیص والتعمیم ، فیقضی فیها فی النظریات والأمور الخارجة عن مرحلة العمل قضاء نظریا ، وفی العملیات والأمور المربوطة بالعمل قضاء عملیا ، کل ذلک جریا على المجرى الذی تشخصه له فطرته الأصلیة ، وهذا هو العقل.

الطباطبائى، السید محمد حسین‏ (المتوفى1412هـ)، المیزان فی تفسیر القرآن‏،ج2، ص249، الناشر: منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة فی قم المقدسة‏، الطبعة : الخامسة، 1417هـ .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter