حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [29]

در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :

چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!


مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»


در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.

سید کمال حیدری در صفحه ی 193 می نویسد :

ولعلّه یمکن إرجاع أحد المعنیین إلى الآخر فى جامع قریب وهو الظهور، لأنّ الرفعة نحو علامة والعلامة نحو رفعة لذیها، وهما یستلزمان البروز والظهور، ودأَب اللغویّون والأدباء وتبعهم المفسّرون على جعل المصادیق المتعدّدة مع وجود جامع قریب من مختلف المعنى، مکثرین بذلک من المعانى غافلین عن الأصل الذى یرجع الکلّ إلیه، فکان الأجدر بهم بذل الجهد فى بیان الجامع القریب والأصل الذى یتفرّع منه، حتّى یصیر بذلک علم اللغة أنفع ممّا هو علیه، ولذهب موضوع المشترک اللفظى وغیره من التفاصیل إلّا فى موارد نادرة.

الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 193، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.

با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از تفسیر مواهب الرحمن به سرقت رفته است!

ویصح رجوع أحد المعنیین إلى الآخر فى جامع قریب: وهو البروز والظهور، لأنّ الرفعة نحو العلامة والعلامة نحو رفعة لذیها، وهما یستلزمان البروز والظهور.ودأَب اللغویّون والأدباء - وتبعهم المفسّرون - على جعل المصادیق المتعدّدة - مع وجود جامع قریب - من مختلف المعنى، مکثرین بذلک من المعانى، غافلین عن الأصل الذى یرجع الکلّ إلیه، فکان الأجدر بهم بذل الجهد فى بیان الجامع القریب والأصل الذى یتفرّع منه، حتّى یصیر بذلک علم اللغة أنفع ممّا هو علیه، ولذهب موضوع المشترک اللفظى وغیره من التفاصیل إلّا فى موارد نادرة.

الموسوی السبزواری،السید عبد الأعلى (المتوفى 1372 هـ)،مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن،ج1،ص10،الناشر: دار التفسیر،الطبعة: الخامسة،1421 هـ - 2010 م.

نظرات  (۲)

۱۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۰۹ نگار جهانشاهی
خیلی لایک داری...
خیلی خوب بود
پاسخ:
تشکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter