ابن تیمیه (عالم سرشناس مخالفین شیعه) : امیر المؤمنین (ع) در هیچ یک از جنگ های مربوط به فتوحات خلفاء حضور نداشت
ابن تیمیه (عالم سرشناس مخالفین شیعه) : امیر المؤمنین (ع) در هیچ یک از جنگ های مربوط به فتوحات خلفاء حضور نداشت
یکی از نقاط سیاه در کارنامه ی خلافت خلفاء ثلاثه، وقوع جنگ ها و درگیری های خشونت بار در زمان آنان می باشد و در این بین فتوحات در زمان خلیفه ی دوم و سوم نقش پر رنگ تری دارند.
جالب آن که شخصیتی چون امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام که در جنگاوری و شجاعت نظیری نداشتند، پس از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هرگز به منظور جنگ و جهاد دست به شمشیر نبردند مگر در سه جنگ تحمیلی از سوی منافقین و کفار در زمان خلافتشان!
این مساله به قدری واضح است که ابن تیمیه ی حرّانی (عالم سرشناس و بزرگ مخالفین شیعه) نیز بدان معترف است.
وَمَجْمُوعُ مَنْ قُتِلَ مِنَ الْکُفَّارِ فِی غَزَوَاتِ الرَّسُولِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - یَبْلُغُونَ أَلْفًا أَوْ أَکْثَرَ أَوْ أَقَلَّ، وَلَمْ یَقْتُلْ [عَلِیٌّ] مِنْهُمْ عُشْرَهُمْ وَلَا نِصْفَ عُشْرِهِمِ، وَأَکْثَرُ السَّرَایَا لَمْ یَکُنْ یَخْرُجُ فِیهَا. وَأَمَّا بَعْدَ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - فَلَمْ یَشْهَدْ شَیْئًا مِنَ الْفُتُوحَاتِ: لَا هُوَ وَلَا عُثْمَانُ وَلَا طَلْحَةُ، وَلَا الزُّبَیْرُ، إِلَّا أَنْ یَخْرُجُوا مَعَ عُمَرَ حِینَ خَرَجَ إِلَى الشَّامِ. وَأَمَّا الزُّبَیْرُ فَقَدْ شَهِدَ فَتْحَ مِصْرَ، وَسَعْدٌ شَهِدَ فَتْحَ الْقَادِسِیَّةِ، وَأَبُو عُبَیْدَةَ فَتْحَ الشَّامِ.
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (المتوفی 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج7، ص 199 و 200، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م.
مجموع کافرانی که در غزوات پیامبر صلی الله علیه و [و آله] و سلم کشته شدند به هزار نفر یا بیشتر یا کمتر می رسد و علی نه یک دهم آنان و نه نصفِ یک دهم آنان را نکشته است و در اکثر مواقع همراه گروهان جنگی خارج نمی شد.اما بعد از پیامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم در هیچ یک از فتوحات حاضر نشد.نه او و نه عثمان و نه طلحه و نه زبیر الا این که زمانی که عمر بن الخطاب به سمت شام حرکت کرد با وی همراهی کرده باشند.اما زبیر در فتح مصر حاضر بود و سعد در فتح قادسیه حاضر بود و ابو عبیده در فتح شام حاضر بود.
وَعَلِیٌّ بَعْدَ مَوْتِ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - لَمْ یَشْهَدْ قِتَالَ الرُّومِ وَفَارِسَ ...
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (المتوفی 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج8، ص 90، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986 م.
علی بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم در جنگ با روم و فارس حاضر نبود ...
وَجَمِیعِ الْحُرُوبِ الَّتِی حَضَرَهَا عَلِیٌّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَةُ حُرُوبٍ الْجَمَلُ وصفین وَحَرْبُ أَهْلِ النهروان. وَاَللَّهُ أَعْلَمُ.
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (المتوفى 728 هـ)، مجموع الفتاوى، ج4، ص 493، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الناشر: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف - المدینة النبویة، المملکة العربیة السعودیة، عام النشر: 1416هـ/1995م.
تمامی جنگ هایی که علی رضی الله عنه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم در آن ها حاضر بود سه جنگ جمل و صفین و نهروان است.الله اعلم.
نکته ی 1: عدم حضور امیر المؤمنین علیه السلام در فتوحات خلفاء نشان دهنده ی نامشروع دانستن آن از سوی ایشان است چرا که با توجه به تاکید فراوان بر مساله ی مهمی چون جهاد، امیر المؤمنین علیه السلام در عین داشتن توانایی های لازم برای جهاد، در این جنگ ها شرکت نکرده اند.
نکته ی 2: لازم به ذکر است که ابن تیمیه ی حرّانی - علیه من الله ما یستحق - این موارد را از باب طعن در جنگاوری و شجاعت و دلاوری امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام بیان کرده است که البته عدم حضور امیر المؤمنین علیه السلام در فتوحات خلفاء از دید ما مهر تاییدی است بر باطل بودن و اسلامی نبودن آن ها.
مطلب مرتبط:
هدف و انگیزه ی فتوحات عمر بن الخطاب؛ از کنیز و اسیر گرفتن زنان و مردان تا تصاحب آب و غذای ایران !