سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [27]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [27]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 216 می نویسد :
لکن لمّا صرّح علیه السلام بکونها معاً لا یتقدّم أحدها على الآخر، ولمّا کانت الأسماء الملفوظة لابدّ أن یکون بعضها مقدَّماً على بعض، نستنتج من ذلک أنّ المراد من هذه الأجزاء، أنّ نسبتها إلى الکلمة التامّة نسبة الخاصّ إلى العامّ، وأنّ معیّتها باعتبار مدلولها، لأنّ کلّ واحد منها عبارة عن الذات مع صفة، ولا تتقدّم صفة على صفة واقعاً وإن کان اللفظ الدالّ على أحدها مقدّماً فى اللفظ. ولا یلزم أن یکون لکلّ جزء من الأجزاء أى لکلّ اسم من الأربعة مظهر متعیّن فى عالم الإمکان نعلمه.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 68، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از تعلیقات استاد ابو الحسن شعرانی بر شرح ملا صالح مازندرانی بر اصول کافی به سرقت رفته است!
لکن لما صرح الامام (ع) سابقا بکونها معا لا یتقدم أحدها على الاخر و الاسماء الملفوظة لا بد أن یکون بعضها مقدما على بعض وجب ان یستنتج منها ان الجزء بمعنى الخاص الواقع تحت العام و ان معیتها باعتبار مدلولها لان کل واحد عبارة عن الذات مع صفة و لا یتقدم صفة على صفة واقعا و ان کان اللفظ الدال على إحداها مقدما فى التکلم و لا یجب ان یکون لکل جزء من الاجزاء أى لکل اسم من الاربعة مظهر متعین فى عالم الامکان نعلمه.
المازندرانی، مولى محمد صالح (المتوفى1081هـ)، شرح أصول الکافی،ج3، ص 287، محقق / مصحح: ابوالحسن شعرانى/ السید علی عاشور ، الناشر: مؤسسة التاریخ العربی، الطبعة : الثانیة، 1429 هـ - 2008 م.
دوست عزیز خیلی از این چیزهایی که به عنوان سرقت علمی به ایشان نسبت داده اید را خودشان در فهرست مصادر کتابشان ذکر کرده اند مانند شرح اصول و الروضه ملا مازندرانی و تفسیر البیان آیت الله خویی و تفسیر المنار و تفسیر قرآن ملاصدرا و بحوث فی علم الاصول آیت الله صدر و تفسیر آلوسی و تفسیر فخر رازی و احیا علوم الدین غزالی و ...
اگر وقت کردید یک نگاهی به فهرست مصادر کتابهای ایشان بیندازید.