سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [24]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [24]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 327 می نویسد :
ولعلّ الوجه فیه أنّ التکرار إنّما هو للإشعار بأنّ حیثیّة تعلّق العبادة به تعالى غیر حیثیّة تعلّق طلب الاستعانة منه سبحانه، ولو قال: إیّاک نعبد ونستعین، لتوهّم أنّ الحیثیّة واحدة، والشأن لیس کذلک؛ إذ لابدّ فى طلب الإعانة من توسّط صفة، ولیس کذلک فى العبادة.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 327، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از کتاب تفسیر آلوسی سَلَفی به سرقت رفته است !
وعندی أن التکرار للإشعار أن حیثیة تعلق العبادة به تعالى غیر حیثیة تعلق طلب الاستعانة منه سبحانه ولو قال إیاک نعبد ونستعین لتوهم أن الحیثیة واحدة والشأن لیس کذلک إذ لا بد فی طلب الإعانة من توسط صفة ولا کذلک فی العبادة.
الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج1، ص 93، المحقق: علی عبد الباری عطیة، الناشر: دار الکتب العلمیة – بیروت، الطبعة: الأولى، 1415 هـ .
آیا انسان اخلاق مدار و عادل و با تقوا دست به چنین عمل زشتی (سرقت علمی) می زند ؟!