سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [16]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [16]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 398 می نویسد :
ولعلّ المتحصّل من مجموع ما تقدّم أنّ هذه المادّة تفید ما یقابل الاهتداء، فیکون الضلال: فقدان الرشاد والدلالة إلى المقصود، سواء کان فى جهة مادّیة أو معنویة. ومن لوازم ذلک: الخطأ، العدول عن الطریق، الضیاع، الغیبوبة، وغیرها، فإنّ هذه الأمور تتحقّق فى أثر عدم حصول الاهتداء إلى المقصود.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 398، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از کتاب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» اثر علامه مصطفوی به سرقت رفته است !
أنّ الأصل الواحد فی هذه المادّة: هو ما یقابل الاهتداء، فَالضَّلَالُ هو عدم الاهتداء، و الْإِضْلَالُ هو فقدان الهدایة، أى جعل شیء ضالّا فَالضَّلَالُ: فقدان الرشاد و الدلالة الى المقصود، سواء کان فی جهة مادّیّة أو معنویّة.
و من لوازم هذا الأصل: الخطأ، الذهاب فی غیر حقّه، العدول عن الطریق، الضیاع، الغیبوبة، و غیرها.
فانّ هذه الأمور تتحقّق فی أثر عدم حصول الاهتداء الى المقصود، کما أنّ الدفن خلاف المسیر و الحرکة الى المقاصد الدنیویّة، و خلط الماء فی اللبن على خلاف استمرار الحالة اللبنیّة و خلوصها.
و قلنا إنّ الضَّلَالَ هو فقدان الاهتداء الى المقصود.
مصطفوی،حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج7،ص 40، الناشر : مرکز نشر آثار العلامة المصطفوی، الطبعة : الأولى، 1385 ش.
آیا انسان اخلاق مدار و عادل و با تقوا دست به چنین عمل زشتی (سرقت علمی) می زند ؟!
نکته : مساله ی تاسف آور آن است که سید کمال حیدری نه تنها در داخل کتاب و در پاورقی ها به این مصدر ارجاع نداده، بلکه اساسا نام این کتاب را در لیست پایانی مصادر کتاب هم ذکر نکرده است !