سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [13]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [13]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 263 می نویسد :
أنّ الأصل فى هذه المادّة هو سوق شىء إلى جهة الکمال ورفع النقائص بالتخلیة والتحلیة، سواء کان من جهة الکمالات الأوّلیّة أو الثانویّة، وسواء کان فى الأُمور المادّیة أو المعنویّة الأعمّ من الاعتقادات والمعارف والصفات والأخلاقیّات أو الأعمال والآداب فى إنسان أو حیوان أو نبات أو جماد، ففى کلّ شىء بحسبه وبما یقتضیه رفع حاجته وتکمیل درجته.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 263، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم این عبارات از کتاب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» اثر علامه مصطفوی به سرقت رفته است !
أنّ الأصل الواحد فی هذه المادّة سوق شیء الى جهة الکمال و رفع النقائص بالتخلیة و التحلیة، سواء کان من جهة الذاتیّات أو العوارض أو الاعتقادات و المعارف أو الصفات و الأخلاقیّات أو الأعمال و الآداب أو العلوم المتداولة، فی انسان أو حیوان أو نبات، ففی کلّ شیء بحسبه و بحسب ما یقتضى ترفیع منزلته و تکمیل شأنه.
مصطفوی،حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج4،ص 22 و 23، الناشر : مرکز نشر آثار العلامة المصطفوی، الطبعة : الأولى، 1385 ش.
آیا انسان اخلاق مدار و عادل و با تقوا دست به چنین عمل زشتی (سرقت علمی) می زند ؟!
نکته : مساله ی تاسف آور آن است که سید کمال حیدری نه تنها در داخل کتاب و در پاورقی ها به این مصدر ارجاع نداده، بلکه اساسا نام این کتاب را در لیست پایانی مصادر کتاب هم ذکر نکرده است !