سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [7]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [7]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 266 و 267 می نویسد :
وهذا البناء مختصّ بالدلالة على الآلة غالباً کخاتم وقالب وطابع لما یختم به ولما یقلب به ولما یطبع به، فجعلوا العوالم لکونها کالآلة للعلم بالصنائع أو العلم بالحقائق. ولقد أبدع العرب فى هذه اللطیفة إذ بنوا اسم جنس الحوادث على وزن فاعل لهذه النکتة.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 266 و 267، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی کوتاه در می یابیم که این عبارات و مطالب از تفسیر ابن عاشور سُنّی مذهب سرقت شده است !
وَهَذَا الْبِنَاءُ مُخْتَصٌّ بِالدَّلَالَةِ عَلَى الْآلَةِ غَالِبًا کَخَاتَمٍ وَقَالَبٍ وَطَابَعٍ فَجَعَلُوا الْعَوَالِمَ لِکَوْنِهَا کَالْآلَةِ لِلْعِلْمِ بِالصَّانِعِ، أَوِ الْعِلْمِ بِالْحَقَائِقِ. وَلَقَدْ أَبْدَعَ الْعَرَبُ فِی هَذِهِ اللَّطِیفَةِ إِذْ بَنَوُا اسْمَ جِنْسِ الْحَوَادِثِ عَلَى وَزْنِ فَاعِلٍ لِهَذِهِ النُّکْتَةِ ...
ابن عاشور، محمد الطاهر (متوفای1284هـ) التحریر والتنویر،ج1، ص168، الناشر : الدار التونسیة للنشر - تونس، سنة النشر: 1984 هـ .
به راستی چنین عملی مخالف ابتدائیات اخلاق و تقوا و عدالت نیست ؟!