سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [3]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [3]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 63 از این کتاب در مباحث مربوط به حجیت ظهور (از مباحث علم اصول) می نویسد :
الظهورات التصدیقیّة التى هى المقصودة فى موضوع حجّیة الظهور تنقسم إلى نوعین: أحدهما: الظهور الذاتى، وهو الظهور الشخصى الذى ینسبق إلى ذهن کلّ شخص شخص. والآخر: الظهور الموضوعى، وهو الظهور النوعى الذى یشترک فیه أبناء العرف والمحاورة. وهما قد یختلفان؛ لأنّ الشخص قد یتأثّر بظروفه وملابساته وسنخ ثقافته أو مهنته أو غیر ذلک، فیحصل فى ذهنه أُنس مخصوص بمعنى مخصوص لا یفهمه العرف العامّ من اللفظ.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 63، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
این در حالی است که با یک جست و جوی ساده در می یابیم سید کمال حیدری این شرح و توضیح بحث اصولی حجیت ظهور را از تقریرات آیت الله هاشمی شاهرودی از دروس آیت الله شهید سید محمد باقر صدر سرقت کرده است!
والمراد بالظهور الذاتی الظهور الشخصی الَّذی ینسبق إلى ذهن کلّ شخص شخص ، وبالظهور الموضوعی الظهور النوعیّ الَّذی یشترک فی فهمه أبناء العرف والمحاورة الذین تمت عرفیتهم ، وهما قد یختلفان لأنَّ الشخص قد یتأثر بظروفه وملابساته وسنخ ثقافته أو مهنته أو غیر ذلک فیحصل فی ذهنه أنس مخصوص بمعنى مخصوص لا یفهمه العرف العام عن اللفظ.
الهاشمی الشاهرودی، السید محمود، بحوث فی علم الأصول (تقریرا لأبحاث الشهید آیة الله السید محمد باقر الصدر)،ج4، ص 291، الناشر : المجمع العلمی للشهید الصدر.
ملاحظه می فرمایید این مبحث اصولی از تقریرات آیت الله هاشمی شاهرودی به شیوه ی کپی پیست به سرقت رفته است! آیا چنین رفتاری با تقوا و عدالت و اخلاق سازگار است ؟!