سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [2]
سلسله سرقت های علمی سید کمال حیدری در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» [2]
در مطالب قبلی مقدمات مهمی را در باب ضرورت نقد افکار و آراء و روش «سید کمال حیدری» و همچنین «سرقت علمی» نوشتیم که مطالعه ی این دومطلب قبل از مطالعه ی مطلب پیش روی شما مخاطبان گرامی بسیار ضروری است :
چرا نقد «سید کمال حیدری» ؟!
مقدمه ای بر سرقت های علمی «سید کمال حیدری»
در این مطلب همانطور که از عنوان مشخص است ، قصد داریم تا به یکی از سرقت های علمی پرشمار «سید کمال حیدری» در کتاب «اللباب فی تفسیر الکتاب» اشاره کنیم.
سید کمال حیدری در صفحه ی 309 از این کتاب در مباحث مربوط به تعریف «عبادت» می نویسد:
ویمکن تمییز مصادیقها عن مصادیق التعظیم والتکریم بیُسر وسهولة. فتقبیل العاشق دار معشوقته أو تراب قبرها بعد موتها، لا یوصف بالعبادة، کما أنّ ذهاب الناس إلى زیارة من یعنیهم من الشخصیّات والوفود إلى مقابرهم أو الوقوف أمامها احتراماً، لا یعدّ عبادة وإن بلغ من الخضوع ما بلغ.
الحیدری،کمال، اللباب فی تفسیر الکتاب - الجزء الأول (سورة الحمد)، ص 309، الناشر : دار فراقد، الطبعة : الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
با جست و جویی ساده در می یابیم که این تعریف به همراه مثالش از کتاب الالهیات آیت الله سبحانی به سرقت رفته است !
لفظ العبادة من المفاهیم الواضحة کالماء والأرض ولکن مع وضوح مفهومها وحضور هذا المفهوم فی الذهن یصعب التعبیر عنه بالکلمات ، فکما هی واضحة مفهوما ، کذلک واضحة مصداقا بحیث یسهل تمییز مصادیقها عن مصادیق التعظیم والتکریم . فتقبیل العاشق دار معشوقته ، أو تراب قبرها بعد موتها لا یوصف بالعبادة ، کما أن ذهاب الناس إلى زیارة من یعنیهم من الشخصیات ، والوفود إلى مقابرهم ، أو الوقوف أمامها احتراما لا یعد عبادة وإن بلغ من الخضوع ما بلغ.
السبحانی، جعفر، الإلهیات على هدى الکتاب والسنة والعقل، ص 86، بقلم : الشیخ حسن محمد مکی العاملی، الناشر : مؤسسة الإمام الصادق، الطبعة : السابعة، 1388 ش - 1430 هـ .
ملاحظه می فرمایید که هم تعریف و هم مثال عینا از کتاب آیت الله سبحانی سرقت شده است! به راستی چنین رفتار زشتی با اخلاق و عدالت و تقوا سازگاری دارد ؟!