نظر علامه طباطبائی در مورد تفاسیر روایی (تفسیر قمی و عیاشی) و تاکید مجدد بر تدلیس «سید کمال الحیدری» در نقل از ایشان
نظر علامه طباطبائی در مورد تفاسیر روایی (تفسیر قمی و عیاشی) و تاکید مجدد بر تدلیس «سید کمال الحیدری» در نقل از ایشان
قبلا در مطلبی ثابت کردیم که «سید کمال الحیدری» در نقل مطلبی از تفسیر المیزان مرتکب تدلیسی زشت شد و نسبتی دروغ به علامه طباطبائی رحمه الله داد.
قبلا از مطالعه ی این مطلب حتما از طریق لینک زیر یادداشت قبلی ما را مطالعه کنید :
http://al-shia.blog.ir/post/672
با کمی بررسی و تحقیق متوجه می شویم که نظر نهایی علامه طباطبائی رحمه الله در مورد «تفسیر قمی» دقیقا خلاف چیزی است که «سید کمال الحیدری» قصد داشت تا به دروغ به علامه طباطبائی رحمه الله نسبت دهد.
در نقلی صحیح السند از آیت الله شیخ محمد السند (از علمای بزرگ و محقق معاصر) تا علامه طباطبائی رحمه الله چنین می خوانیم :
6 - وقد أخبرنی الشیخ العلامة السیفی المازندرانی حفظه الله أنه سأل صاحب تفسیر المیزان - فی أواخر عمره عن أفضل تفسیر للقرآن الکریم فأجاب : (تفسیرا القمی والعیاشی) ، فسأله الشیخ : وماذا عن تفسیر المیزان ؟! فأجابه السید محرکا یده کالمستخف بکتابه المیزان قیاسا ومقارنة بالتفسیر الحدیثی الروائی لأهل البیت وأنه لا یقاس بالثقلین شیء من کلام البشر المفسرین.
المظفر، إحسان، إسلام معیة الثقلین لا إسلام المصحف منسلخا عن الحدیث،ص 19، الناشر : دار التفسیر - قم، الطبعة : الأولى ، 1435 هـ - 1392 ش.
6 - علامه سیفی مازندرانی حفظه الله به من خبر داد که در اواخر عمر علامه طباطبائی از ایشان در مورد بهترین تفسیر قرآن کریم سوال کرده است که علامه طباطبائی پاسخ داده است : «تفسیر قمی و تفسیر عیاشی».سپس علامه سیفی مازندرانی از علامه طباطبائی پرسیده اند که پس تفسیر المیزان چه ؟ علامه طباطبائی پاسخ ایشان را در حالی داد که دستش را مانند کسی که تفسیر المیزان را در مقایسه با تفسیر حدیثی روائی از اهل بیت و این که چیزی از کلام بشر با کلام اهل بیت قابل مقایسه نیست خوار و سبُک بشمارد تکان می داد.