حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

گفت و گوی درون شیعی ؛ ضرورتی انکارناپذیر

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۲۳ ق.ظ

گفت و گوی درون شیعی ؛ ضرورتی انکارناپذیر

هر انسان آگاه و هوشیاری که که آگاهی بالا و اطلاع واسعی از تاریخ فکر بشر و حوادث و وقایع مرتبط با آن داشته باشد ، به خوبی در می یابد که یکی از اصلی ترین و اساسی ترین دلائل رشد فکری و عقلی بشر در طول قرون متمادی ، گفت و گو و تقابل فکری (و البته به دور از خشونت و افراطی گری) بوده که به تبع آن کتاب ها و مقالات گوناگون تالیف شده و مناظرات و مباحثات مختلفی نیز برگزار شده است تا طرفین ادله ی یکدیگر را بررسی کنند و نقدهای خود را مطرح ساخته و صحت ادعاهای خویش را ثابت کنند.


پیروان ادیان و شرائع الهی نیز با درگذشت پیامبر صاحب آن شریعت دچار اختلاف با یکدیگر شده اند و مکاتب و مذاهب و نحله های متعددی از آنان چه در مسائل عقیدتی و چه در مسائل شریعت و به معنای خاص «فقه» به وجود آمده است که تا زمان ظهور امام زمان (عج) قطعا ادامه خواهد یافت.


مساله اما به اینجا ختم نمی گردد و به پیدایش مکاتب و مذاهب و نحله های متعددی که در تضارب آراء نسبت به یکدیگرند منتهی نمی گردد بلکه حتی هر از گاهی بنا به شرایط زمان و مکان و شرایط فکری مردم جامعه و دلائل متعدد دیگر که شرح آن در این بحث نمی گنجد ، افراد درون یک مذهب نیز با یکدیگر دچار اختلافات فکری می شوند که ممکن است با گذر زمان همان اختلافات موجب پیدایش مکاتب و مناهج جدیدی در آینده گردد.


طبیعتا بهترین روش برخورد با این اختلافات نه سکوت است آن طور که برخی از مصلحت اندیشان - آن هم مصلحت اندیشانی که بقای وضع موجود یا بهبود نسبی آن را فدای اصل دین و شریعت و مذهب می کنند - می پندارند و نه جنجال و برخوردهای خشن و قهر آمیز و خارج از ادب و منطق ! همواره بهترین راه از دید ما «گفت و گوی علمی» است و این گونه می توان هم از بروز اختلافات جدی و حاد جلوگیری کرد و هم می توان با انحرافات و بدعت ها و کج فهمی ها مبارزه کرد و هم می توان از بروز انحرافات فکری به خصوص در بین عوام جلوگیری کرد.


قطعا مطالعه ی تاریخ مذاهب شیعه کمک موثری به اهل تحقیق خواهد کرد تا ضرورت «گفت و گوی درون شیعی» را درک کرده و به اهمیت فراوان آن پی ببرند چرا که اگر در طول تاریخ ، ائمه ی اهل بیت علیهم السلام و اصحاب خاص و مورد تاییدشان مجبور به رعایت تقیه نبودند و شرایط فراهم می بود ، با روشنگری و بیان حقائق ، مانع بروز انحرافات در امت اسلامی می شدند تا امروزه شاهد این چند دستگی و تفرقه در جهان اسلام نباشیم اما شد آن چه شد و با انحراف امت اسلامی از خط امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام و نافرمانی مردم از دستورات خداوند و پیامبر (ص) ، اختلافاتی پدید آمد که تا زمان ظهور امام زمان (عج) عواقب آن دامنگیر امت خواهد بود.


در این بین ، مهم ترین رسالت ما روشنگری و بیان حقائق با استناد به قرآن و کلام اهل بیت علیهم السلام می باشد تا مردم بیش از پیش با حق و حقیقت آشنا شوند و از گزند انحرافات و به خصوص انحرافات درون مذهبی مصون بمانند.


با توجه به ظهور و بروز تفکرات التقاطی و انحرافی و مکاتبی که اصل و اساس آنان ارتباطی به مکتب اهل بیت علیهم السلام ندارد و نشر دعوت های باطل و یا نشر تفکرات مخالف با مکتب اهل بیت و سخنان خداوند و معصومین (چه به عمد و چه به غیر عمد) و تمام کردن تمامی این تفکرات و دعوت ها به نام مکتب اهل بیت و تشیع ، تصمیممان بر آن شد تا با استعانت از الله سبحانه و تعالی به بررسی و نقد علمی تمامی این دعوات و جریان ها بپردازیم و عدم همخوانی آن ها با مکتب اهل بیت علیهم السلام را اثبات کنیم.بدیهی است در این بخش تمرکز ما صرفا بر روی جریانات و تفکرات درون مذهبی (شیعی) خواهد بود.


امیدواریم که مطالبمان در این بخش نیز همچون سایر مطالب مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرار گیرد.

مخاطبان محترم می توانند آراء و نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارند.

* آغاز به کار بخش « گفت و گوی درون شیعی » در وبلاگ «حقانیت شیعه و رد شبهات»

- بخش مذکور در راستای نقد انحرافات و تفکرات التقاطی و یا مخالف قرآن و مکتب اهل بیت که متاسفانه در برخی جریانات شیعی مشاهده می شود و همچنین معرفی و تبیین قرائت صحیح و اصیل از تفکر دینی و شیعی در تاریخ فوق شروع به کار کرد.

نظرات  (۵)

سلام ورحمه الله.خداقوت پیشنهادبسیار ارزنده ودرستی ست.انشاا خداوند توفیی بده 
پاسخ:
وعلیکم السلام

ممنونم از شما.
سلام و ادب
منظور شما رو کامل متوجه نشدم.یعنی موضوعی رو مطرح میکنید و بعد عقاید صحیح اهل بیت رو پیرامون اون می نویسید؟صد البته درباره موضوعی که اخیرا پیش اومد یعنی نقد معصوم....در برخی گروهها دیدم به جمله ای در نهج البلاغه استناد میکنند که امام خودشون گفتن از من ایرادی دیدید بگید...  که خودش عامل بحث فراوانی شد.در بین پاسخگوهای ندای شیعه هم اختلاف بود سر این مطلب.
اگر به این صورت مطرح بشه که عالیه.
پاسخ:
وعلیکم السلام

اگر متوجه نشدید مجدد و با دقت متن رو بخونید و اگر باز هم براتون مبهم بود ، کمی صبر کنید تا با مطالبی که در این زمینه قرار میدیم در جریان قرار بگیرید.

موفق باشید.
۲۷ دی ۹۶ ، ۱۸:۲۶ فریباخانم
خیلی هم عالی
عکس ضمیمه هم جالب بود.هرکدام از اشخاص یک رنگ با میز سفید....یعنی ممکنه عقیده یکی باشه اما نظرات مختلف؟!برداشت من از عکس این بود.

اما یه نکته اینکه این مباحث رو مخالفین و دشمن هم می بینن به گونه ای باشه که از اون ضعف برداشت نشه و بخوان روی اون کار و شبهه پراکنی کنند.چون قبلا هم موردی رو اینجوری دیدم.
ممنون از شما.
پاسخ:
خیلی ممنون

میشه گفت رنگ های متفاوت بر سر یک میز یعنی گفت و گو بر سر یک عقیده و موضوع اما با قرائت های مختلف و برداشت های مختلف که بعضی از اون ها همونطوری که اشاره کردیم التقاطی و انحرافی هست اما متاسفانه داره به اسم مکتب اهل بیت نوشته میشه !

در مورد سوء استفاده ی مخالفین هم باید عرض کنم که بعضی از مطالب قطعا ممکنه ابتداء به ساکن تلخ باشه یا مورد سوء استفاده های مقطعی قرار بگیره اما همه ی این ها رو بنده سنجیده ام و نتیجه و اصل مکتب رو در نظر گرفته ام. (البته رعایت ادب و احترام مورد تاکید همیشگی ما هست)

در بعضی موارد اگر سوء استفاده ی مقطعی بشه بهتر از این هست که یک تفکری موجب انحراف مکتب از درون بشه.
فوق العاده است.هیچ جا اینو ندیدم...خصوصا برای ما که علاقه مند به دین هستیم اما رشته مون چیز دیگری هست.سواد دینی هم که بسیاری از ما نداریم.همه هم که نمی تونند کتب و متون دینی رو بخونند.
متاسفانه با مشکلاتی هم که برای ولایت پیش اومد عملا مرجع قابل اعتمادمونم از دست دادیم.سپاس از حرکت ارزشمند شما...مطالب  رو دنبال می کنیم.
پاسخ:
ممنون.

موفق باشید.
قرائت های مختلف از یک عقیده به نظر شما نشانه ضعف اون مکتب نیست؟ شما مگه پیرو کتاب الله و عترت نیستین؟چرا باید اینقدر بین تون اختلاف باشه؟
از کجا مطمئن هستید عقاید خودتون درسته؟
پاسخ:
وقتی میتونه نشانه  ضعف باشه که معیار و ملاک اصلی در کار نباشه.با وجود قرآن و اهل بیت ، قرائت های غلط و نادرست نقد میشن.ضمن اینکه ما در متن هم اشاره کردیم که منظورمون از قرائت های مختلف ، قرائت های انحرافی و التقاطی هست که خودش رو به نادرستی به تشیع منسوب میکنه.

صحت عقائد هم با قرآن کریم و روایات معتبره و عقل سنجیده میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter