حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آزار و اذیت صفیة (همسر پیامبر) و اهانت به وی از سوی حفصة دختر عمر بن الخطاب

حفصة دختر عمر بن الخطاب از جمله شخصیات هایی است که مخالفین شیعه وی را به شکل عجیبی مدح کرده و او را در زمره ی صالحان و متخلقان به اخلاق اسلامی و صحابه ی راستین پیامبر برمی شمارند.

این تفکر در حالی طرح شده که روایات و اخبار معتبری موجود است که نشان می دهد «حفصة بنت عمر بن الخطاب» دقیقا خلاف این اوصاف را داشته است.

در حدیثی معتبر از مصادر مخالفین شیعه چنین می خوانیم :

أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنِ أَنَسٍ، قَالَ: بَلَغَ صَفِیَّةَ أَنَّ حَفْصَةَ قَالَتْ: بِنْتُ یَهُودِیٍّ، فَبَکَتْ، فَدَخَلَ عَلَیْهَا النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهِیَ تَبْکِی، فَقَالَ لَهَا: «مَا شَأْنُکِ؟» ، فَقَالَتْ: قَالَتْ لِی حَفْصَةُ إِنِّی بِنْتُ یَهُودِیٍّ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّکِ لَبِنْتُ نَبِیٍّ، وَإِنَّکِ لَتَحْتَ نَبِیٍّ، فَبِمَ تَفْخَرُ عَلَیْکِ؟» ، ثُمَّ قَالَ: «اتَّقِی اللَّهَ یَا حَفْصَةُ».

الصنعانی، أبو بکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج 11، ص 430 و 431، ح 20921، تحقیق : حبیب الرحمن الأعظمی، دار النشر: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعة : الثانیة ، 1403 هـ .

انس بن مالک می گوید : به صفیة (همسر پیامبر) خبر رسید که حفصه (در مورد او) گفته است : دختر یهودی، پس صفیة گریه کرد.پیامبر بر او وارد شد در حالی که صفیه گریه می کرد.پیامبر به او گفت : چه شده است ؟ صفیه گفت : حفصه به من گفته که دختر یهودی هستم.پیامبر فرمودند : تو دختر نبی و همسر نبی هستی.حفصه به چه چیزی نسبت به تو افتخار می کند ؟ سپس پیامبر خطاب به حفصه فرمودند : تقوا پیشه کن و از خدا بترس ای حفصه.

ملاحظه می کنید که حفصه بدون هیچ دلیلی به صفیه (همسر پیامبر) اهانت کرده و وی را مورد تمسخر قرار داده و به او اهانت کرده است ! آیا کسی که چنین رفتاری دارد را می توان جزو کسانی دانست که حق صحبت و همنشینی با پیامبر را به جا آوردند ؟! آیا چنین کسی را می توان در زمره ی افرادی قرار داد که متخلق به اخلاق نیکو هستند ؟! بسیاری از انسان های عادی نیز اینگونه رفتار نمی کنند !

محمد عبد الرحمن المبارکفوری در مورد این حدیث می نویسد :

(ثُمَّ قَالَ اتَّقِی اللَّهَ) أَیْ مُخَالَفَتَهُ أَوْ عِقَابَهُ بِتَرْکِ مِثْلِ هَذَا الْکَلَامِ الَّذِی هُوَ مِنْ عَادَاتِ الْجَاهِلِیَّةِ.

المبارکفوری، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحیم (متوفاى1353هـ) ، تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی ،ج 10، ص 268، الناشر : دار الفکر.

(سپس پیامبر فرمود [ای حفصه] تقوای الهی پیشه کن و از خدا بترس) این یعنی مخالفت با حفصه یا عقاب او به منظور ترک مانند این سخن که از عادات جاهلیت است.

ملاحظه می فرمایید که به تصریح محمد عبد الرحمن مبارکفوری (عالم اهل سنت) رفتار حفصه از عادات جاهلیت است.

«محمد الصویانی» - محقق سَلَفی - این سخن حفصه بنت عمر بن الخطاب را از مصادیق «سب» (دشنام) به حساب آورده است :

حفصة تسب صفیة

الصویانی، محمد ، السیرة النبویة کما جاءت فی الأحادیث الصحیحة،ج4، ص 280، الناشر: مکتبة العبیکان، الطبعة: الأولى، 1424 هـ - 2004 م.

حفصه ، صفیه را دشنام می دهد.

مصادر مهمی که این روایت را نقل کرده اند از این قرار است :

الحنظلی، إسحاق بن إبراهیم بن مخلد بن راهویه (متوفاى 238هـ)، مسند إسحاق بن راهویه،ج4، ص 261،ح 2087، تحقیق: د. عبد الغفور بن عبد الحق البلوشی، ناشر: مکتبة الإیمان - المدینة المنورة، الطبعة: الأولى، 1412هـ – 1991م. [تعلیق البلوشی : رجاله ثقات کلهم]


الشیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل،ج 19، ص 384، ح 12392، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م. [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح على شرط الشیخین]


الشیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل ،ج 10، ص 440 و 441، ح 12332، المحقق: أحمد محمد شاکر، الناشر: دار الحدیث – القاهرة، الطبعة: الأولى، 1416 هـ - 1995 م. [تعلیق حمزة أحمد الزین : إسناده صحیح]


الکسی، أبو محمد عبد بن حمید بن نصر (متوفاى249هـ)، المنتخب من مسند عبد بن حمید ، ج2، ص 255 و 256،ح 1246، تحقیق: الشیخ مصطفى العدوی، الناشر: دار بلنسیة للنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة 1423هـ - 2002م. [تعلیق مصطفى العدوی : صحیح لغیره]


الترمذی، محمد بن علی بن الحسن بن بشر، أبو عیسى (متوفای279 هـ)، سنن الترمذی،ج6، ص 401، ح 4232، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عبد اللطیف حرز الله ، الناشر : دار الرسالة العالمیة. [تعلیق الأرنؤوط : حدیث صحیح]


الأشقودری الألبانی، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدین (المتوفى: 1420هـ)، صحیح سنن الترمذی ،ج3، ص 579، ح 3894، الناشر : مکتبة المعارف ، الطبعة : الأولى، 1420 هـ - 2000 م.


النسائی، ابوعبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی (المتوفى 303 هـ)، السنن الکبرى، ج8، ص 163، ح 8870، حققه وخرج أحادیثه: حسن عبد المنعم شلبی، أشرف علیه: شعیب الأرناؤوط، قدم له: عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م.


أبو یعلی الموصلی التمیمی، أحمد بن علی بن المثنی (متوفاى307 هـ)، مسند أبی یعلى، ج 6، ص 158، ح 682، تحقیق: حسین سلیم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م. [تعلیق حسین سلیم أسد : إسناده صحیح]


التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان،ج 16، ص 193 و 194، ح 7211، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، ناشر:مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1414هـ ـ 1993م. [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح]


التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان،ج 10، ص 276، ح 7167، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، الناشر : دار باوزیر. [تعلیق الألبانی : صحیح]


الجزری ابن الأثیر، مجد الدین أبو السعادات المبارک بن محمد (المتوفى 606 هـ)، جامع الأصول فی أحادیث الرسول، ج 9، ص 144، ح 6692، تحقیق : عبد القادر الأرنؤوط - التتمة تحقیق بشیر عیون، الناشر : مکتبة الحلوانی - مطبعة الملاح - مکتبة دار البیان، الطبعة : الأولى، 1392 هـ ، 1972 م. [تعلیق عبد القادر الأرنؤوط : إسناده صحیح]


المقدسی الحنبلی، ابوعبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاى643هـ)، الأحادیث المختارة،ج5، صص 172 - 174،حح 1793 - 1797، تحقیق عبد الملک بن عبد الله بن دهیش، ناشر: دار خضر للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1410هـ . [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


التبریزی، محمد بن عبد الله الخطیب (متوفاى9999هـ)، مشکاة المصابیح،ج3، ص 1745، ح 6183، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1985م. [تعلیق الألبانی : سنده صحیح]


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج4، ص 69، تحقیق: د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م. [تعلیق المحقق : صحیح الإسناد]


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج2، ص 233، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ . [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح]


الزرعی الدمشقی الحنبلی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أبی بکر أیوب (مشهور به ابن القیم الجوزیة ) (متوفاى751هـ)، جلاء الأفهام فی فضل الصلاة علی محمد خیر الأنام،ص 278،ح 280، تحقیق: مشهور بن حسن آل سلمان ، الناشر : دار ابن الجوزی ، الطبعة : الأولى ، 1417 هـ - 1997 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


المُنَاوِی، محمد بن إبراهیم بن إسحاق (المتوفى 803 هـ)، کَشْفُ المنَاهِجِ وَالتَّنَاقِیحِ فی تَخْریِجِ أحَادِیثِ المَصَابِیحِ، ج5، ص 323، ح 5000، دِرَاسَة وتحقیق: د. مُحمَّد إِسْحَاق مُحَمَّد إبْرَاهِیم، الناشر: الدار العربیة للموسوعات، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1425 هـ - 2004 م. [تعلیق المؤلف : سنده لا شک فی صحته]


الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفاى 807 هـ)، موارد الظمآن إلی زوائد ابن حبان،ج2، ص 374، ح 1895، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی ، الناشر : دار الصمیعی ، الطبعة : الأولى ، 1422 هـ - 2002 م. [تعلیق الألبانی : صحیح]


الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفاى 807 هـ)، موارد الظمآن إلی زوائد ابن حبان،ج7، ص 207، ح 2248، تحقیق: حسین سلیم أسد، الناشر:دار الثقافة، الطبعة : الأولى، 1411 هـ - 1990 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


المقریزی، تقی الدین أحمد بن علی بن عبد القادر بن محمد (متوفاى845 هـ)،إمتاع الأسماع بما للنبی صلى الله علیه وسلم من الأحوال والأموال والحفدة والمتاع، ج6، ص 86 و 87، تحقیق وتعلیق محمد عبد الحمید النمیسی، ناشر: منشورات محمد علی بیضون دار الکتب العلمیة ـ بیروت، الطبعة الأولى، 1420 ه‍ ـ 1999م . [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


مجموعة من المختصین ، نضرة النعیم فی مکارم أخلاق الرسول الکریم، ج4، ص 1111، ح 10، إشراف : صالح بن عبد الله بن حمید - عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن بن ملوح، الناشر : دار الوسیلة ، الطبعة : الأولى، 1418 هـ - 1998 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]


الصویانی، محمد ، السیرة النبویة کما جاءت فی الأحادیث الصحیحة،ج4، ص 280، الناشر: مکتبة العبیکان، الطبعة: الأولى، 1424 هـ - 2004 م. [تعلیق المحقق : سنده صحیح]

خطب ودروس الشیخ عبد الرحیم الطحان [إسناده صحیح]


http://shamela.ws/browse.php/book-21782/page-6210

دروس للشیخ محمد المنجد [إسناده صحیح]


http://shamela.ws/browse.php/book-7704/page-6407

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج3، ص 485، ، الناشر: دار الحدیث، الطبعة: 1427 هـ - 2006 م.


http://shamela.ws/browse.php/book-22669/page-1578

البکاء فی الکتاب والسنة [تعلیق المؤلف : هذا إسناد صحیح]


http://shamela.ws/browse.php/book-7862/page-95

ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (متوفاى 597 هـ)، زاد المسیر فی علم التفسیر،ج4، ص 149، المحقق: عبد الرزاق المهدی ، الناشر: دار الکتاب العربی - بیروت. [تعلیق المحقق : إسناده على شرط الشیخین]


http://shamela.ws/browse.php/book-23619/page-1911

البغوی، الحسین بن مسعود (متوفاى516هـ)، تفسیر البغوی = معالم التنزیل فی تفسیر القرآن،ج4، ص 261، المحقق : عبد الرزاق المهدی، الناشر : دار إحیاء التراث العربی -بیروت، الطبعة : الأولى ، 1420 هـ . [تعلیق المحقق : إسناده على شرط الشیخین]


http://shamela.ws/browse.php/book-12217/page-2189


مطلب مرتبط :

اگر برخی از زنان پیامبر رفتار ناشایست داشتند پس چرا پیامبر آنان را طلاق نداد ؟ (پاسخ از عالم سلفی موسی شاهین لاشین)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

اسلام تکس

اسلام تکس امهات المومنین

اسلام تکس اهل سنت

اسلام تکس همسران پیامبر

اسلام هاوس

اسلام هاوس اهل سنت

اسلام هاوس همسران پیامبر

امهات المومنین چه کسانی هستند

حفصه دختر عمر

حفصه دختر عمر بن الخطاب

حفصه دختر عمر کتب اهل سنت

حفصه دختر عمر کیست

حفصه همسر پیامبر

حفصه کتب اهل سنت

حقانیت شیعه و رد شبهات

دختر عمر بن الخطاب

سایت عقیده

سایت عقیده اهل سنت

سایت عقیده حفصه

سایت عقیده همسران پیامبر

شبهات اهل سنت

شبهات وهابیت

شبکه توحید

شبکه جهانی ولایت

شبکه نور

شبکه وصال حق

شبکه وصال فارسی

شبکه ولایت

شبکه کلمه

شبکه ی وصال وهابی

صفیه همسر پیامبر

عایشه همسر پیامبر

عدالت تمامی اصحاب

عدالت صحابه

عدالت صحابه از دید اهل سنت

عدالت صحابه اهل سنت

عدالت صحابه شیعه

عدالت صحابه چیست

عدالت صحابه کتب اهل سنت

فرشید ایرانی

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

مثالب حفصه

مطاعن حفصه

نظر اهل سنت در مورد حفصه دختر عمر

نظر شیعه در مورد حفصه

نظر شیعه در مورد حفصه بنت عمر

نظر شیعه در مورد همسران پیامبر

وبلاگ الشیعة

وبلاگ الشیعه

وبلاگ فرشید شرفی

پاسخ به شبهات اهل سنت

پاسخ به شبهات وهابیت

کتابخانه عقیده

کتابخانه عقیده اهل سنت

کتابخانه عقیده حفصه

نظرات  (۲)

خب  دوست گرامی شما خودتون جواب خودتون رو دادید....ایشون همونطور که قران گفته بیشتر اوقات داشتند اختلافات همسرانشون رو حل وفصل می کردند/...کسی که تو خونه خودش اینقدر اختلاف هست آیا میتونه امتی رو هدایت کنه؟ضمن اینکه من باب سوال پرسیدم نه جدل....

الان همسر شما و مثلا خواهرتون هرروز دعوا داشته باشند و شما تو حل اختلاف اینا مونده باشید صلاحیت اینو ندارید که اینجا مردم رو ارشاد کنید..تازه در اینجور اختلافات میدونید هر دو طرف رو نمیشه راضی نگه داشت پس عملا هرگز حل نمیشه...آیاتی  مثل افک هم عمق این اختلاف رو نشون میده دیگه براش آیه نازل شد....ضمن اینکه الان به ما در قرن21 چه ربطی داره ان زمان بین امهات چه خبر بوده؟ الان به چکار من و شما میاد؟


پاسخ:
اولا : کجای متن گفته پیامبر «بیشتر اوقات» داشتند اختلافات همسرانشون رو رفع می کردند ؟! میشه بفرمایید کجای متن عربی این رو میگه ؟!

ثانیا : ما باید ببینیم اختلاف از جانب چه کسی هست ؟! پیامبر یک قوم جاهلی رو از گمراهی نجات داد و سطح اون ها رو بالا آورد و این خودش یکی از معجزات هست که قوخمی ا اون رفتارها خیلی از عادات رو کنار گذاشتند.افراد منافق همیشه سعی در تخریب و ایحاد اختلاف داشتند و این ارتباطی به پیامبر نداره.

ثالثا : کجا گفته شده که به دلیل ناتوانی پیامبر اختلافات رفع نشد ؟! پیامبر به نص قرآن و به شهادت تاریخ بیشتر از وظیفه ی خودش رو انجام داد و در چنین شرایطی کسی که هدایت نشه و اختلاف ایجاد کنه عیب از او هست و نه پیامبر.

گر گدا کاهل بُوَد تقصیر صاحب خانه چیست ؟!

تحقیق بسیار جالب و زیبایی بود.ببخشید،جایگاه ام المومنین صفیه چگونه است؟یعنی،ممدوح است در روایات؟

پاسخ:
سلام علیکم

تشکر

تا کنون نظر خاصی از روایات و کتب شیعه چه نفیا و چه اثباتا در مورد صفیه همسر پیامبر (ص) ندیده ام.

موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter