آزار و اذیت صفیة (همسر پیامبر) و اهانت به وی از سوی حفصة دختر عمر بن الخطاب
آزار و اذیت صفیة (همسر پیامبر) و اهانت به وی از سوی حفصة دختر عمر بن الخطاب
حفصة دختر عمر بن الخطاب از جمله شخصیات هایی است که مخالفین شیعه وی را به شکل عجیبی مدح کرده و او را در زمره ی صالحان و متخلقان به اخلاق اسلامی و صحابه ی راستین پیامبر برمی شمارند.
این تفکر در حالی طرح شده که روایات و اخبار معتبری موجود است که نشان می دهد «حفصة بنت عمر بن الخطاب» دقیقا خلاف این اوصاف را داشته است.
در حدیثی معتبر از مصادر مخالفین شیعه چنین می خوانیم :
أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنِ أَنَسٍ، قَالَ: بَلَغَ صَفِیَّةَ أَنَّ حَفْصَةَ قَالَتْ: بِنْتُ یَهُودِیٍّ، فَبَکَتْ، فَدَخَلَ عَلَیْهَا النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهِیَ تَبْکِی، فَقَالَ لَهَا: «مَا شَأْنُکِ؟» ، فَقَالَتْ: قَالَتْ لِی حَفْصَةُ إِنِّی بِنْتُ یَهُودِیٍّ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّکِ لَبِنْتُ نَبِیٍّ، وَإِنَّکِ لَتَحْتَ نَبِیٍّ، فَبِمَ تَفْخَرُ عَلَیْکِ؟» ، ثُمَّ قَالَ: «اتَّقِی اللَّهَ یَا حَفْصَةُ».
الصنعانی، أبو بکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج 11، ص 430 و 431، ح 20921، تحقیق : حبیب الرحمن الأعظمی، دار النشر: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعة : الثانیة ، 1403 هـ .
انس بن مالک می گوید : به صفیة (همسر پیامبر) خبر رسید که حفصه (در مورد او) گفته است : دختر یهودی، پس صفیة گریه کرد.پیامبر بر او وارد شد در حالی که صفیه گریه می کرد.پیامبر به او گفت : چه شده است ؟ صفیه گفت : حفصه به من گفته که دختر یهودی هستم.پیامبر فرمودند : تو دختر نبی و همسر نبی هستی.حفصه به چه چیزی نسبت به تو افتخار می کند ؟ سپس پیامبر خطاب به حفصه فرمودند : تقوا پیشه کن و از خدا بترس ای حفصه.
ملاحظه می کنید که حفصه بدون هیچ دلیلی به صفیه (همسر پیامبر) اهانت کرده و وی را مورد تمسخر قرار داده و به او اهانت کرده است ! آیا کسی که چنین رفتاری دارد را می توان جزو کسانی دانست که حق صحبت و همنشینی با پیامبر را به جا آوردند ؟! آیا چنین کسی را می توان در زمره ی افرادی قرار داد که متخلق به اخلاق نیکو هستند ؟! بسیاری از انسان های عادی نیز اینگونه رفتار نمی کنند !
محمد عبد الرحمن المبارکفوری در مورد این حدیث می نویسد :
(ثُمَّ قَالَ اتَّقِی اللَّهَ) أَیْ مُخَالَفَتَهُ أَوْ عِقَابَهُ بِتَرْکِ مِثْلِ هَذَا الْکَلَامِ الَّذِی هُوَ مِنْ عَادَاتِ الْجَاهِلِیَّةِ.
المبارکفوری، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحیم (متوفاى1353هـ) ، تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی ،ج 10، ص 268، الناشر : دار الفکر.
(سپس پیامبر فرمود [ای حفصه] تقوای الهی پیشه کن و از خدا بترس) این یعنی مخالفت با حفصه یا عقاب او به منظور ترک مانند این سخن که از عادات جاهلیت است.
ملاحظه می فرمایید که به تصریح محمد عبد الرحمن مبارکفوری (عالم اهل سنت) رفتار حفصه از عادات جاهلیت است.
«محمد الصویانی» - محقق سَلَفی - این سخن حفصه بنت عمر بن الخطاب را از مصادیق «سب» (دشنام) به حساب آورده است :
حفصة تسب صفیة
الصویانی، محمد ، السیرة النبویة کما جاءت فی الأحادیث الصحیحة،ج4، ص 280، الناشر: مکتبة العبیکان، الطبعة: الأولى، 1424 هـ - 2004 م.
حفصه ، صفیه را دشنام می دهد.
مصادر مهمی که این روایت را نقل کرده اند از این قرار است :
الحنظلی، إسحاق بن إبراهیم بن مخلد بن راهویه (متوفاى 238هـ)، مسند إسحاق بن راهویه،ج4، ص 261،ح 2087، تحقیق: د. عبد الغفور بن عبد الحق البلوشی، ناشر: مکتبة الإیمان - المدینة المنورة، الطبعة: الأولى، 1412هـ – 1991م. [تعلیق البلوشی : رجاله ثقات کلهم]
الشیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل،ج 19، ص 384، ح 12392، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م. [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح على شرط الشیخین]
الشیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل ،ج 10، ص 440 و 441، ح 12332، المحقق: أحمد محمد شاکر، الناشر: دار الحدیث – القاهرة، الطبعة: الأولى، 1416 هـ - 1995 م. [تعلیق حمزة أحمد الزین : إسناده صحیح]
الکسی، أبو محمد عبد بن حمید بن نصر (متوفاى249هـ)، المنتخب من مسند عبد بن حمید ، ج2، ص 255 و 256،ح 1246، تحقیق: الشیخ مصطفى العدوی، الناشر: دار بلنسیة للنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة 1423هـ - 2002م. [تعلیق مصطفى العدوی : صحیح لغیره]
الترمذی، محمد بن علی بن الحسن بن بشر، أبو عیسى (متوفای279 هـ)، سنن الترمذی،ج6، ص 401، ح 4232، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عبد اللطیف حرز الله ، الناشر : دار الرسالة العالمیة. [تعلیق الأرنؤوط : حدیث صحیح]
الأشقودری الألبانی، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدین (المتوفى: 1420هـ)، صحیح سنن الترمذی ،ج3، ص 579، ح 3894، الناشر : مکتبة المعارف ، الطبعة : الأولى، 1420 هـ - 2000 م.
النسائی، ابوعبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی (المتوفى 303 هـ)، السنن الکبرى، ج8، ص 163، ح 8870، حققه وخرج أحادیثه: حسن عبد المنعم شلبی، أشرف علیه: شعیب الأرناؤوط، قدم له: عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م.
أبو یعلی الموصلی التمیمی، أحمد بن علی بن المثنی (متوفاى307 هـ)، مسند أبی یعلى، ج 6، ص 158، ح 682، تحقیق: حسین سلیم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م. [تعلیق حسین سلیم أسد : إسناده صحیح]
التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان،ج 16، ص 193 و 194، ح 7211، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، ناشر:مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1414هـ ـ 1993م. [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح]
التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان،ج 10، ص 276، ح 7167، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، الناشر : دار باوزیر. [تعلیق الألبانی : صحیح]
الجزری ابن الأثیر، مجد الدین أبو السعادات المبارک بن محمد (المتوفى 606 هـ)، جامع الأصول فی أحادیث الرسول، ج 9، ص 144، ح 6692، تحقیق : عبد القادر الأرنؤوط - التتمة تحقیق بشیر عیون، الناشر : مکتبة الحلوانی - مطبعة الملاح - مکتبة دار البیان، الطبعة : الأولى، 1392 هـ ، 1972 م. [تعلیق عبد القادر الأرنؤوط : إسناده صحیح]
المقدسی الحنبلی، ابوعبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاى643هـ)، الأحادیث المختارة،ج5، صص 172 - 174،حح 1793 - 1797، تحقیق عبد الملک بن عبد الله بن دهیش، ناشر: دار خضر للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1410هـ . [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]
التبریزی، محمد بن عبد الله الخطیب (متوفاى9999هـ)، مشکاة المصابیح،ج3، ص 1745، ح 6183، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1985م. [تعلیق الألبانی : سنده صحیح]
الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج4، ص 69، تحقیق: د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م. [تعلیق المحقق : صحیح الإسناد]
الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج2، ص 233، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ . [تعلیق الأرنؤوط : إسناده صحیح]
الزرعی الدمشقی الحنبلی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أبی بکر أیوب (مشهور به ابن القیم الجوزیة ) (متوفاى751هـ)، جلاء الأفهام فی فضل الصلاة علی محمد خیر الأنام،ص 278،ح 280، تحقیق: مشهور بن حسن آل سلمان ، الناشر : دار ابن الجوزی ، الطبعة : الأولى ، 1417 هـ - 1997 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]
المُنَاوِی، محمد بن إبراهیم بن إسحاق (المتوفى 803 هـ)، کَشْفُ المنَاهِجِ وَالتَّنَاقِیحِ فی تَخْریِجِ أحَادِیثِ المَصَابِیحِ، ج5، ص 323، ح 5000، دِرَاسَة وتحقیق: د. مُحمَّد إِسْحَاق مُحَمَّد إبْرَاهِیم، الناشر: الدار العربیة للموسوعات، بیروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1425 هـ - 2004 م. [تعلیق المؤلف : سنده لا شک فی صحته]
الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفاى 807 هـ)، موارد الظمآن إلی زوائد ابن حبان،ج2، ص 374، ح 1895، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی ، الناشر : دار الصمیعی ، الطبعة : الأولى ، 1422 هـ - 2002 م. [تعلیق الألبانی : صحیح]
الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفاى 807 هـ)، موارد الظمآن إلی زوائد ابن حبان،ج7، ص 207، ح 2248، تحقیق: حسین سلیم أسد، الناشر:دار الثقافة، الطبعة : الأولى، 1411 هـ - 1990 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]
المقریزی، تقی الدین أحمد بن علی بن عبد القادر بن محمد (متوفاى845 هـ)،إمتاع الأسماع بما للنبی صلى الله علیه وسلم من الأحوال والأموال والحفدة والمتاع، ج6، ص 86 و 87، تحقیق وتعلیق محمد عبد الحمید النمیسی، ناشر: منشورات محمد علی بیضون دار الکتب العلمیة ـ بیروت، الطبعة الأولى، 1420 ه ـ 1999م . [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]
مجموعة من المختصین ، نضرة النعیم فی مکارم أخلاق الرسول الکریم، ج4، ص 1111، ح 10، إشراف : صالح بن عبد الله بن حمید - عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن بن ملوح، الناشر : دار الوسیلة ، الطبعة : الأولى، 1418 هـ - 1998 م. [تعلیق المحقق : إسناده صحیح]
الصویانی، محمد ، السیرة النبویة کما جاءت فی الأحادیث الصحیحة،ج4، ص 280، الناشر: مکتبة العبیکان، الطبعة: الأولى، 1424 هـ - 2004 م. [تعلیق المحقق : سنده صحیح]
خطب ودروس الشیخ عبد الرحیم الطحان [إسناده صحیح]
http://shamela.ws/browse.php/book-21782/page-6210
دروس للشیخ محمد المنجد [إسناده صحیح]
http://shamela.ws/browse.php/book-7704/page-6407
الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج3، ص 485، ، الناشر: دار الحدیث، الطبعة: 1427 هـ - 2006 م.
http://shamela.ws/browse.php/book-22669/page-1578
البکاء فی الکتاب والسنة [تعلیق المؤلف : هذا إسناد صحیح]
http://shamela.ws/browse.php/book-7862/page-95
ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (متوفاى 597 هـ)، زاد المسیر فی علم التفسیر،ج4، ص 149، المحقق: عبد الرزاق المهدی ، الناشر: دار الکتاب العربی - بیروت. [تعلیق المحقق : إسناده على شرط الشیخین]
http://shamela.ws/browse.php/book-23619/page-1911
البغوی، الحسین بن مسعود (متوفاى516هـ)، تفسیر البغوی = معالم التنزیل فی تفسیر القرآن،ج4، ص 261، المحقق : عبد الرزاق المهدی، الناشر : دار إحیاء التراث العربی -بیروت، الطبعة : الأولى ، 1420 هـ . [تعلیق المحقق : إسناده على شرط الشیخین]
http://shamela.ws/browse.php/book-12217/page-2189
مطلب مرتبط :
خب دوست گرامی شما خودتون جواب خودتون رو دادید....ایشون همونطور که قران گفته بیشتر اوقات داشتند اختلافات همسرانشون رو حل وفصل می کردند/...کسی که تو خونه خودش اینقدر اختلاف هست آیا میتونه امتی رو هدایت کنه؟ضمن اینکه من باب سوال پرسیدم نه جدل....
الان همسر شما و مثلا خواهرتون هرروز دعوا داشته باشند و شما تو حل اختلاف اینا مونده باشید صلاحیت اینو ندارید که اینجا مردم رو ارشاد کنید..تازه در اینجور اختلافات میدونید هر دو طرف رو نمیشه راضی نگه داشت پس عملا هرگز حل نمیشه...آیاتی مثل افک هم عمق این اختلاف رو نشون میده دیگه براش آیه نازل شد....ضمن اینکه الان به ما در قرن21 چه ربطی داره ان زمان بین امهات چه خبر بوده؟ الان به چکار من و شما میاد؟