تناقض گویی و هواپرستی ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) در جرح و تعدیل روات احادیث به تصریح ابن عبد الهادی (عالم اهل سنت) و زیلعی (عالم اهل سنت)
تناقض گویی و هواپرستی ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) در جرح و تعدیل روات احادیث به تصریح ابن عبد الهادی (عالم اهل سنت) و زیلعی (عالم اهل سنت)
بارها دیده ایم که مخالفین شیعه به چیزی که آن را «علم الحدیث» می نامند افتخار کرده و معتقدند از طریق آن می توانند احادیث را پالایش کرده و صحیح و سقیم را از یکدیگر تشخیص دهند !
این ادعا در شرایطی صورت می پذیرد که اگر ما به راستی آزمایی آن بپردازیم، خواهیم دید که بسیاری از علمای مخالفین آلوده به هواپرستی و نظر دادن های سلیقه ای و برخاسته از تعصبات شخصی بوده اند و از این رو نمی توان اساسا به اقوال رجالی آن ها اعتماد کرد.
این مساله فقط ادعای ما نیست و این خود علمای مخالفین هستند که به این موضوع اعتراف کرده اند.
ابن عبد الهادی حنبلی - عالم اهل سنت - می نویسد :
وقول المؤلف: (وأما حدیث النعمان الثانی والثالث: فیرویهما جابر الجُعفیُّ وقد اتَّفقوا على تکذیبه) خطأ، فإنهم لم یتفقوا على ذلک، وقد قال المؤلف فی موضع- واحتج فیه بحدیث جابر الجُعفِیِّ، واعترض علیه بتضعیفه-: (والجواب: أما جابرٌ الجُعْفِیُّ: فقد وثَّقه الثوریُّ وشعبة، وناهیک بهما!) فکیف یقول هذا، ثم یحکی الاتفاق؟!
الحنبلی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عبد الهادی (متوفاى744هـ)، تنقیح التحقیق فی أحادیث التعلیق ،ج4، ص 484، تحقیق: سامی بن محمد بن جاد الله وعبد العزیز بن ناصر الخبانی، دار النشر: أضواء السلف - الریاض، الطبعة: الأولى، 1428 هـ - 2007 م.
و سخن مؤلف (ابن الجوزی) که : «اما در مورد حدیث دوم و سوم نعمان ، وی آن ها را از جابر جعفی نقل می کند که بر دروغگو بودنش اتفاق کرده اند» خطاست.چرا که علماء بر دروغگو بودن او اتفاق نکرده اند و مؤلف (ابن الجوزی) در جایی - که به جابر جعفی احتجاج کرده است و به وی اعتراض شده که جابر جعفی ضعیف است - گفته است : «جواب آن است که که جابر جعفی را ثوری و شعبه توثیق کرده اند و توثیق این دو نفر چه خوب است!» (ابن عبد الهادی می گوید) چگونه ابن الجوزی چنین می گوید و سپس اتفاق بر دروغگو بودن جابر را نقل می کند ؟!
زیلعی حنفی نیز پس از نقل سخن ابن عبد الهادی می نویسد :
هَذَا تَنَاقُضٌ بَیِّنٌ.
الزیلعی، عبدالله بن یوسف ابومحمد الحنفی (متوفاى762هـ)، نصب الرایة لأحادیث الهدایة،ج4، ص 342، المحقق: محمد عوامة، الناشر: مؤسسة الریان للطباعة والنشر - بیروت -لبنان/ دار القبلة للثقافة الإسلامیة- جدة - السعودیة، الطبعة: الأولى، 1418هـ/1997م.
این تناقضی واضح و آشکار است.
به راستی آیا جایی برای اعتماد به اقوال رجالی و تصحیح و تضعیفات و توثیقات و تضعیفات چنین افرادی باقی می ماند ؟! آیا عجیب است که چنین افرادی برای پوشاندن و مخفی نگاه داشتن حقایق و انکار فضائل اهل بیت - علیهم السلام - دست به هر کاری بزنند ؟!
مطالب مرتبط :
هواپرستی و تعصبات ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) و برخورد سلیقه ای در توثیق و تضعیف روات احادیث به تصریح ابن عبد الهادی حنبلی (عالم اهل سنت) [1]
هواپرستی و تعصبات ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) و برخورد سلیقه ای در توثیق و تضعیف روات احادیث به تصریح ابن عبد الهادی حنبلی (عالم اهل سنت) [2]
هواپرستی و تعصبات ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) و برخورد سلیقه ای در توثیق و تضعیف روات احادیث به تصریح ابن عبد الهادی حنبلی (عالم اهل سنت) [3]
هواپرستی و تعصبات ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) و برخورد سلیقه ای در توثیق و تضعیف روات احادیث از زبان احمد محمد شاکر (عالم و محقق اهل سنت)
هواپرستی و تعصبات ابن الجوزی (عالم بزرگ اهل سنت) و برخورد سلیقه ای در توثیق و تضعیف روات احادیث به تصریح ابن الملقن شافعی (عالم مشهور اهل سنت)