تصریح پروفسور کریستین بارتلمه (خاورشناس مشهور) به وجود برده داری و اسیران زن و کودک فروشی در دوره ی ساسانیان !
تصریح پروفسور کریستین بارتلمه (خاورشناس مشهور) به وجود برده داری و اسیران زن و کودک فروشی در دوره ی ساسانیان !
بارها شنیده ایم که باستان ستایان و باستان گرایان و زرتشتیان با شور و حرارتی فراوان از برده داری در اسلام و به اسارت گرفتن زنان در اسلام می گویند و البته در بسیاری از موارد مسائلی نادرست و غیر صحیح را نیز به دروغ با آن می آمیزند و سعی در زشت جلوه دادن چهره ی اسلام دارند.
ما در این مطلب به هیچ وجه قصد پرداختن به فلسفه و قوانین برده داری در اسلام و چرایی آن را نداریم و در آینده به صورت مفصل در مطالبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
هدف ما در این مطلب اثبات وجود برده داری و اسیران زن و همچنین کودک فروشی (!!!) در دوره ی ساسانیان (دینی ترین و زرتشتی ترین حکومت تاریخ ایران) می باشد.
پروفسور کریستین بارتلمه - خاورشناس مشهور آلمانی - می نویسد :
در مورد اختیارات پدر حتی صریحا ذکر شده است که وی می تواند کودکان خود را از خود براند و یا بفروشد و آن هم به عنوان «برده» و یا حتی به منظور کشتن و لطمه وارد ساختن به آن ها.
بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 40، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.
می بینید که پدران حق داشتند تا کودکان خود را (که انسان های آزاد و حرّ به حساب می آیند) به عنوان برده به فروش برسانند و یا حتی به منظور کشتن و یا لطمه وارد ساختن به آنان !!! و تمام این موارد جز قوانین پذیرفته شده ی دوره ی ساسانی بوده است !
و حتی بردگان در امپراتوری ساسانی بدون تردید وضعشان در حال ترقی و تحول از پایین به بالا بود.آنان در راهی بودند که می بایست به طرف استقلال و رهایی از بردگی جسمانی و عقلانی هدایتشان کند.
بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 41، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.
این متن نیز صراحت در وجود و پذیرفته شده بودن و مشروع بودن برده داری نه تنها در دوره ی ساسانی که در دوره های قبل از ساسانیان می باشد.(به این دلیل که پروفسور بارتلمه از بهبود وضعیت بردگان در دوره ی ساسانیان نسبت به قبل سخن می گوید)
ممکن است برخی از خوش خیالان گمان کنند که وقتی پروفسور بارتلمه می گوید وضعیت بردگان در دوره ی ساسانی در حال ترقی بود یعنی اوضاع برای بردگان بسیار قابل قبول بوده است ! این ادعا کاملا باطل و مخالف واقع است و باید در مورد این ادعا به دو نکته ی اساسی دقت داشت :
1) اصل وجود برده داری پذیرفته شده و مشروع بوده است و برداشته نشده و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و باستان ستایان و باستان گرایان و زرتشتیان به دلیل آن همواره بر مخلافانشان و از جمله مسلمانان اشکال می کنند و می بینیم که این اشکال به خودشان به طریق اولی وارد است.
2) با مراجعه به متون زرتشتی که پس از دوره ی اسلامی نگارش یافته است در می یابیم که هم برده داری موجود و مشروع بوده و هم رفتارهایی مانند «کتک زدن بردگان» و «اعدام و کشتن آنان» در صورت عدم انجام دستورات خوب صاحبشان کاملا در بین زرتشتیان مشروع و قانونی بوده است !
این یعنی آن که باید بگوییم چه قدر وضعیت بردگان در دوره ی قبل از ساسانیان فاجعه بار و اسفناک بوده است که پس از اصلاحات و بهبودی به این مرحله رسیده است !!!
پروفسور کریستین بارتلمه در جایی دیگر می نویسد :
هر ملک خانوادگی که متشکل از پول ، تزیینات ، البسه و وسائل خانه داری ، و همچنین شتر ، اسب ، الاغ ، گاو و گوسفند بوده است ، از یک خانه ی آریایی و چند خانه ی روستایی تشکیل می شده است.این ملک در تحت نظارت یک «برده» به عنوان «ناظر» اداره می گشت.
بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 44 و 45، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.
سایر اعضای خانواده - علاوه بر نفرات برشمرده - عبارت بودند از زنان دیگر رئیس خانواده و «زن مقام اول» یا «پادشازن» با کودکان خود ؛ و همچنین بردگان با زن و فرزندان خود ، و بالاخره نیز زنانی که در جنگ به اسارت گرفته شده بودند با کودکانشان.
بارتلمه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی ، ص 46 ، مترجم : دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، ناشر : مؤسسه مطبوعاتی عطائی - تهران ، 1337 خورشیدی.
این کلام نیز صراحت در وجود برده داری و اسیران زن و عادی بودن و مشروع بودن آن در دوره ی ساسانی می باشد.
به راستی چرا باستان گرایان و باستان ستایان و زرتشتیان فقط نوک پیکان را به سمت دیگران گرفته و از خودشان غافل شده اند.
ما اینجا هستیم تا به ایشان بگوییم دوران هجوم آنان به دیگران به سر آمده و اکنون آنان هستند که بایستی پاسخگو باشند و دفاع کنند !