تایید برده داری در آیین زرتشتی بر اساس روایت پهلوی (متن مشهور زرتشتی) / اگر برده اطاعت نکرد او را آنقدر کتک بزنید تا اطاعت کند !
تایید برده داری در آیین زرتشتی بر اساس روایت پهلوی (متن مشهور زرتشتی) / اگر برده اطاعت نکرد او را آنقدر کتک بزنید تا اطاعت کند !
یکی از مواردی که باستان ستایان و باستان گرایان افراطی و زرتشتیان در مورد دین مبین اسلام زیاد بر آن اشکال می گیرند ، مساله ی برده داری می باشد.
سخن گفتن در مورد قوانین و فلسفه ی برده داری و این که اساسا روش اسلام در برخورد با برده داری به گونه ای بوده تا تدریجا چنین عملی در جامعه ی اسلامی کمرنگ شده و از آن رخت بربندد نیاز به بحثی مفصل و جداگانه دارد و ما در این مطلب در مقام صحبت در مورد برده داری در اسلام نیستیم و هدف ما صرفا اثبات مشروعیت برده داری در آیین زرتشتی و وجود قوانین سخت و خشن در برخورد با برده در این آیین می باشد.
در کتاب «روایت پهلوی» که از متون بسیار مشهور زرتشتی می باشد چنین می خوانیم :
این نیز پیداست که جایز نیست برده به بددینان فروشند. 2 - آن که بفروشد و آن که او را به عنوان برده بخرد، هر دو نزد قاضی بهدین دزد هستند. 3 - به درهمی نیز که برای او (= برده) بستانند، دزد هستند و داوران باید آن ها را تنبیه کنند. 4 - اگر او را بددین کنند ، پس همه ی گناهی که به سبب بد دینی بدو کنند و آن را نیز که خود به سبب بددینی کند ، چنان باشد که آنانی که او را بفروشند و یا آن هایی که او را بخرند ، به دست خویش کرده باشند.
روایت پهلوی (متن فارسی میانه - پهلوی ساسانی) ، ص 42، مترجم : مهشید میرفخرایی، ناشر : مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، نوبت چاپ : چاپ اول، سال چاپ : 1367 خورشیدی.
تا این جا ملاحظه می کنید که اصل وجود برده داری و مشروعیت آن در آیین زرتشت پذیرفته شده و قانون مهمی که بدان اشاره شده آن است که فروش برده فقط به صورت درون دینی جایز است و اگر کسی برده ای را به غیر زرتشتی بفروشد مشمول مجازات خواهد شد.
اگر برده گوید که : «بردگی تو نکنم» ، پس مرگ ارزان نباشد ، بلکه چونان گاوی باشد که بخوابد و کار نکند، پس باید او را همی زدن تا فرمانبردار شود. اگر کار خوبی بدو فرماید و نکند ، پادافراه آن بگوید ، برده مرگ ارزان باشد.
روایت پهلوی (متن فارسی میانه - پهلوی ساسانی) ، ص 45، مترجم : مهشید میرفخرایی، ناشر : مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، نوبت چاپ : چاپ اول، سال چاپ : 1367 خورشیدی.
در اینجا نیز ملاحظه می فرمایید که اگر برده ای قصد عدم اطاعت داشته باشد به گاوی تشبیه شده که می خورد و می خوابد ! سپس جایز است تا آنقدر کتک بخورد تا اطاعت کند ! اگر هم مامور به انجام کاری خوب بشود و انجام ندهد محکوم به اعدام است !
به راستی چرا باستان ستایان و باستان گرایان و زرتشتیان از نقد کتب خود و اشکال گرفتن بر خود شروع نمی کنند ؟!