رد سخن ابن العربی در مورد امام حسین از جانب برخی علمای اهل سنت
رد سخن ابن العربی در مورد امام حسین از جانب برخی علمای اهل سنت :
همنطور که قبلا نیز اشاره کردیم،ابن العربی معتقد است که قاتلان امام حسین علیه السلام بر مبنای سخنان رسول الله (ص) عمل کرده اند و مقصر اصلی امام حسین علیه السلام بوده که بر یزید ( که از نظر ابن العربی حکومتش و بیعتش مشروع است ) خروج کرده است.
حال قصد داریم تا نظر برخی از علمای اهل سنت در رد این کلام باطل ابن العربی را برای شما بیاوریم :
مناوی و رد بر ابن العربی :
مناوی در دو قسمت از کتابش " فیض القدیر " به این مورد اشاره می کند :
وقد غلب على ابن العربی الغض من أهل البیت حتى قال قتله بسیف جده ...
فیض القدیر،ج1،ص205 ط دار المعرفة
تحقیر ساختن و کوچک کردن اهل بیت بر ابن العربی غلبه کرده است تا جایی که گفته حسین با شمشیر جدش کشته شده است ...
همچنین در جایی دیگر مناوی پس از رد یکی از فتاوای عجیب ابن العربی این چنین می نویسد :
ولیس ذلک بأول عجرفة لهذا المفتی وجرأته وإقدامه فقد ألف کتابا فی شأن مولانا الحسین رضی الله عنه وکرم وجهه وأخزى شائنه زعم فیه أن یزید قتله بحق بسیف جده نعوذ بالله من الخذلان.
فیض القدیر،ج5،ص246 ط دار المعرفة
و این اولین حرف شتاب زده و جسورانه ی این مفتی نیست بلکه او کتابی در شان مولایمان حسین رضی الله عنه و کرم الله وجهه نوشته است که خودش را رسوا کرده است زیرا در آن کتاب بیان کرده که حسین با شمشیر جدش کشته است.نعوذ بالله از خذلان.
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
برای مشاهده با کیفیت بالا،روی عکس کلیک کنید
ابن حجر هیثمی در کتاب " المنح المکیة " می نویسد :
وکابن العربی المالکی فانه نقل عنه ما یقشعر من الجلد ، انه قال : لم یقتل یزید الحسین الا بسیف جده – أی بحسب اعتقاده الباطل أنّه الخلیفة، والحسین باغ علیه والبیعة سبقت لیزید، ویکفی فیها بعض أهل الحلّ والعقد، وبیعته کذلک، لأنّ کثیرین أقدموا علیها مختارین لها. هذا مع عدم النظر إلى استخلاف أبیه له، أمّا مع النظر لذلک، فلا یشترط موافقة أحد من أهل الحلّ والعقد على ذلک.
المنح المکیة،ص519 ط دار المنهاج
و همچون ابن عربی مالکی که کلامی از او نقل شده که از بیان آن بدن انسان میلرزد . او گفت : یزید ، حسین (علیه السلام ) را نکشت مگر با شمشیر جدش (رسول الله صلی الله علیه وآله ) یعنی بر اساس اعتقاد باطل ابن عربی ، یزید خلیفه است و حسین(علیه السلام) علیه او سرکشی نموده و بیعت برای یزید انجام شده بود و در این امر ، وجود برخی از اهل حل و عقد کفایت میکند و بیعت یزید نیز همینگونه بود زیرا بسیاری از اهل حل و عقد مختارانه با وی بیعت کردند و این سخنان سوای استخلاف او توسط پدرش میباشد زیرا با در نظر داشتن این امر دیگر موافقت هیچیک از اهل حل و عقد نیز اصلا مهم نیست.