حقانیت شیعه و رد شبهات

حقانیت شیعه و رد شبهات

ابراهیم بن شیبة الایرانی

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندي موضوعي
آخرين مطالب
پربيننده ترين مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرين نظرات
  • ۱۳ شهریور ۹۷، ۱۶:۳۵ - موزیلاگ ..
    ((:

امام سجاد علیه السلام : قریش و سایر افراد از نژاد عرب بر دیگران برتری ندارند مگر به واسطه ی فروتنی و تقوا

یکی از وجوه برتری مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام بر سایر مکاتب فکری نفی کامل نژاد پرستی و تعصبات قومی و مخالفت با نگرش های ظالمانه و جاهلانه ای بود که برای مواردی چون نژاد و قوم و قبیله امتیاز ویژه ای حتی در سعادت بشر قائل می شدند.

با مراجعه به کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام و سیره ی آن بزرگواران موارد فراوانی در راستای تایید این مساله به چشم می خورد که به یک نمونه اشاره می کنیم.

[عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیه‏] ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع قَالَ: لَا حَسَبَ لِقُرَشِیٍّ وَ لَا لِعَرَبِیٍّ إِلَّا بِتَوَاضُعٍ وَ لَا کَرَمَ إِلَّا بِتَقْوَى وَ لَا عَمَلَ إِلَّا بِالنِّیَّةِ وَ لَا عِبَادَةَ إِلَّا بِالتَّفَقُّهِ أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِهِ.

الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)،الکافی،ج 15، ص 535،ح 15128، ناشر: دار الحدیث‏، قم- ایران، الطبعة الاولى،1429هـ .


الصدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (المتوفى 381هـ)، الخصال،ص 37 و 38، ح 62، تحقیق، تصحیح وتعلیق: علی أکبر الغفاری،‌ الناشر: مؤسسة النشر الإسلامی، الطبعة : التاسعة، 1434 هـ .

امام سجاد علیه السلام می فرمایند : شرافت و برتری برای قریش و عرب وجود ندارد مگر با فروتنی و کرامت و بزرگواری برای ایشان نیست مگر به تقوا و عمل ارزشمند و مورد قبول نیست مگر آن که با نیت باشد و عبادت ارزش ندارد و قبول نمی گردد مگر با تفقُّه و مبغوض ترین مردم در نزد خداوند کسی است که خود را پیرو امامی بداند اما اعمال و رفتار او را نداشته باشد.

نکته : شیخ صدوق رحمه الله روایت را با طریق دیگری از «حسن بن محبوب» تا انتهای سند نقل کرده که آن طریق چنین است : [حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى‏]

بررسی سندی روایت

علی بن إبراهیم بن هاشم أبو الحسن القمی‏ : ثقة فی الحدیث، ثبت، معتمد، صحیح المذهب‏.

النجاشی الأسدی الکوفی، ابوالعباس أحمد بن علی بن أحمد بن العباس (المتوفى450هـ)، فهرست أسماء مصنفی الشیعة المشتهر ب‍ رجال النجاشی،ص 260، تحقیق: السید موسی الشبیری الزنجانی، ناشر: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی‏، الطبعة: 1365 ش.

إبراهیم بن هاشم القمی ،أبو إسحاق : أقول: لا ینبغی الشک فی وثاقة إبراهیم بن هاشم، و یدل على ذلک عدة أمور .....

الموسوی الخوئی، السید أبو القاسم (متوفاى1411هـ)، معجم رجال الحدیث وتفصیل طبقات الرواة،ج1،ص 291، الطبعة الخامسة، 1413هـ ـ 1992م.

الحسن بن محبوب‏ : الحسن بن محبوب السراد- و یقال له الزراد- یکنّى أبا علی، مولى بجیلة ، کوفی، ثقة، روى عن أبی الحسن الرضا علیه السّلام، و روى عن ستّین رجلا من أصحاب أبی عبد اللّه علیه السّلام.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (المتوفى460هـ)، الفهرست،ص 122، محقق: طباطبایى، عبد العزیز، ناشر: مکتبة المحقق الطباطبائی‏.

مالک بن عطیة الأحمسی أبو الحسین، البجلی : الکوفی، ثقة. روى عن أبی عبد الله علیه السلام.

النجاشی الأسدی الکوفی، ابوالعباس أحمد بن علی بن أحمد بن العباس (المتوفى450هـ)، فهرست أسماء مصنفی الشیعة المشتهر ب‍ رجال النجاشی،ص 422، تحقیق: السید موسی الشبیری الزنجانی، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامی ـ قم، الطبعة: الخامسة، 1416هـ .

ثابت بن دینار : ثابت بن دینار، یکنّى أبا حمزة الثمالی- و کنیة دینار أبو صفیّة- ثقة.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، الفهرست،ص 105، محقق: طباطبایى، عبد العزیز، ناشر: مکتبة المحقق الطباطبائی‏.

نکته : طریق شیخ صدوق به حسن بن محبوب نیز صحیح است.

مطلب مرتبط :

http://al-shia.blog.ir/post/851

موافقين ۲ مخالفين ۰ ۹۷/۰۶/۲۱

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter