حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات



مکی بن ابی طالب ( از مفسرین اهل سنت ) : جمعی از صحابه آیه ی تطهیر را مختص پنج تن می دانند :


وقیل: عُنِیَ بأهل البیت هنا النبی  صلى الله علیه وسلم  وعلی وفاطمة والحسن والحسین علیهما لسلام، رواه الخدری. عن النبی  صلى الله علیه وسلم  أنه قال " نَزَلَتِ الآیَةِ فِی خَمْسٍ: فِیَّ وَفِی علی وحَسَنٍ وحُسَینٍ وَفَاطِمَةَ " وهو قول جماعة من الصحابة.
وقال عکرمة عنی بذلک أزواج النبی.
ویلزم عکرمة ان یقرأ عنکن.
و قیل عنی بذلک : نساؤه و أهله.


الهدایة الی بلوغ النهایة،ج9،ص5834 ط جامعة الشرقیة


و گفته شده است که منظور از اهل بیت در این آیه پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام است و ابو سعید خدری آن را از پیامبر نقل کرده است که پیامبر فرموده اند : این آیه در مورد پنج نفر نازل شده است.من و علی و حسن و حسین و فاطمه.و این سخن جمعی از صحابه است.
و عکرمه گفته است که منظور از آیه همسران پیامبر هستند.
پس لازم است که عکرمه بخواند : " عنکن ".
و گفته شده است که منظور همسران پیامبر و اهل او هستند.


همانطور که ملاحظه فرمودید طبق نظر مکی بن ابی طالب که از مفسرین اهل سنت است ابو سعید خدری و جمعی از صحابه معتقد هستند که این آیه مختص پنج تن علیهم السلام است و خود پیامر نیز به این امر اشاره نموده اند.

نکته ای که باید در نظر داشت این که در ادامه قول عکرمه آورده شده است که با توجه به نظر خود مفسر؛ظاهرا مکی بن ابی طالب نیز قول عکرمه را قبول ندارد زیرا در ادامه می نویسد که در صورت قبول قول عکرمه بایستی در آیه " عنکن " باشد و این گونه خود مفسر نظر عکرمه را رد می کند.

اما نکته ای که قول عکرمه را به کل رد می کند این است که اولا خود پیامبر در روایات و همچنین جمعی از صحابه طبق آن چه که از نظر شما گذشت،آیه را مختص پنج تن می دانند و در این حالت قول عکرمه که از تابعین هست اصلا محلی از اعتبار نخواهد داشت.مساله ی دیگر اینکه با وجود تلاش علمای مخالفین مبنی بر توثیق عکرمه،طبق نقلیات و قول های معتبر ( که ان شاء الله در مطلبی جدا به آن خواهیم پرداخت ) این شخص بسیار بر ابن عباس دروغ می بسته و از خوارج ( و طبعا دشمنان امیرالمومنین ) بوده است و افرادی همچون مالک بن انس (امام مالکی مذهب ها) او را کذاب می دانند.

در مورد قول سوم هم نیازی به شرح بیشتر نیست چرا که روایات معتبره،نظر اول را تایید می کنند.

نتیجه آن که طبق مطلب بالا،جمعی از صحابه آیه ی تطهیر را مختص پنج تن می دانند و ظاهرا مکی بن ابی طالب (مفسر اهل سنت) نیز بیشتر به این رای تمایل دارد به خصوص این که قول بر قول عکرمه اشکال وارد می کند.

شرح حال مولف این تفسیر :

مکی بن أبی طالب حموش بن محمد بن مختار الأندلسی القیسی، أبو محمد: مقرئ، عالم بالتفسیر والعربیة.

الاعلام للزرکلی،ج7،ص286 ط دار العلم للملایین
















نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter