حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

عادی بودن تعدد زوجات و ازدواج موقت در ایران باستان به گزارش دکتر رجبی (باستان شناس مشهور)

یکی از مواردی که به کرات مشاهده شده است باستان ستایان و باستان گرایانِ افراطی در مورد آن بر اسلام خرده می گیرند و اشکال می کنند، وجود برخی قوانین شرعی در مورد زن در اسلام می باشد.

در بین این موارد وجود داشتن حق «تعدد زوجات» و «ازدواج موقت» برای مردان از جمله مواردی است که مورد هجوم این افراد افراطی و البته جاهل به تاریخ قرار می گیرد.

ما در این مطلب اصلا در مقام ارائه ی پاسخ های حلی به این مساله نبوده و نیستیم و صرفا قصد داریم نشان دهیم که این دو مورد یعنی «تعدد زوجات» و «ازدواج موقت» در ایران باستان نیز وجود داشته اند و از مسائل کاملا عادی و حل شده به حساب می آمده اند و در نتیجه جایی برای اشکال از سوی باستان ستایان و باستان گرایان باقی نمی ماند.

دکتر پرویز رجبی از مشهور ترین و بزرگ ترین باستان شناسان و مورخان معاصر به حساب می آیند که حتی مورد قبول زرتشتیان و زرتشتی گرایان و باستان گرایان نیز بوده و هستند.

ایشان در کتاب مشهور «هزاره های گمشده» می نویسند :

تردیدی نیست که در ایران باستان داشتن بیش از یک زن ، دست کم در مورد توانمندان امری معمول بوده است.هرودت می نویسد همه ی مرد ها زنان قانونی زیادی دارند و علاوه بر این از زنان فرعی (مانند زنان صیغه) نیز بی بهره نیستند ؛ اما چون داشتن بیش از یک زن با میزان دارایی در ارتباط مستقیم بود ، قاعدتا مردان عادی نمی توانسته اند بیش از یک همسر داشته بوده باشند.

رجبی،پرویز، هزاره های گمشده (اهورامزدا،زرتشت و اوستا) ،ج1،ص 452، ناشر : انتشارات توس، چاپ اول : پاییز 1380 ش.

بر اساس سخن دکتر رجبی :

اولا : داشتن همسران متعدد در ایران باستان امری عادی بوده است و طبیعتا افرادی که توانایی مالی بالایی داشته اند بیشتر به این مساله اهتمام و توجه داشته اند. (بد نیست این را در کنار قانون اسلام قرار دهید که در تعدد زوجات محدودیت ایجاد کرده و شروط خاصی را وضع کرده است)

ثانیا : بر اساس گزارش هرودت که دکتر رجبی جزما بدان استناد کرده اند ، مردان در ایران باستان علاوه بر زنان دائمی متعدد ، زنان صیغه ای نیز داشته اند.

به راستی باستان گرایان و باستان ستایانِ افراطی بهتر نیست قبل از اشکال گرفتن بر دین مبین اسلام ، تعصبات واهی و مبتنی بر نژاد پرستی خویش را کنار گذاشته و کمی مطالعات خویش را افزایش دهند ؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

ازدواج با بیش از یک زن در ایران باستان

ازدواج موقت در ایران باستان

ازدواج موقت در ایران پیش از اسلام

انجمن زرتشتیان تهران

انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن زرتشتیان یزد

انجمن زردشتیان تهران

انجمن زردشتیان کرمان

انجمن زردشتیان یزد

اهانت به زن در اسلام

باستان ستایی

باستان گرایی

تعدد زوجات در ایران باستان

تعدد زوجات در ایران پیش از اسلام

توهین به زن در اسلام

جایگاه زن در اسلام

جایگاه زن در ایران

جایگاه زن در ایران باستان

جایگاه زن در دوره ساسانیان

جایگاه زن در دوره هخامنشیان

حقانیت شیعه و رد شبهات

زن در ایران باستان

زنان صیغه ای در ایران باستان

زنان صیغه ای در ایران پیش از اسلام

سایت امرداد

سایت برساد

سایت خردگان

سایت خردگان زن در ایران

سایت پارسیان دژ

سایت پارسیان دژ زن در ایران

شبهات اسلام ستیزان

شبهات اسلام ستیزان در مورد زن

شبهه ازدواج موقت در اسلام

شبهه تعدد زوجات در اسلام

صیغه در ایران باستان

فرشید شرفی

فرشید شرفی شبکه ولایت

موبد اردشیر خورشیدیان

موبد شهزادی

موبد مهران غیبی

موبدیار مهران غیبی

نقد ایران باستان

نقد باستان ستایان

نقد باستان گرایان

نقد باستان گرایی

نقد زرتشت

نقد زرتشتی گری

نقد زردشتی گری

نقد کورش پرستان

وبسایت همازور

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان

پاسخ به شبهات باستان ستایان

پاسخ به شبهات باستان گرایان

پاسخ به شبهات در مورد زن در اسلام

پاسخ به شبهات زردشتیان

پاسخ به شبهات زن در اسلام

پایگاه خردگان

کورش نیکنام

کورش پرستان

نظرات  (۴)

اون شرایط خاص داشته و به ندرت بین اشراف اتفاق میفتاد.نه مثل شما چهار تاعقدی در کتاب آسمانی تون اومده و گ
فته شده نافرمانی کردن هم میتونی بزنی شون...جشن سپندارمزد در یران باستان مخصوص تکریم زن بود و شش روز هم طول می کشید.شما چی؟عناد با تاریخ کشور خودتم حدی داره.
پاسخ:
اولا : به ندرت رو از کجا آوردید ؟؟؟!!!! خود استاد رجبی میگن عادی بوده !

ثانیا : مطالب متعددی در این زمینه هست که به مرور بر روی وبلاگ قرار خواهیم داد در همین موضوع

ثالثا : متنی که همینجا هست چی داره که اسلام بیشترش رو گفته باشه ؟؟؟!!!! انصاف و تعقل هم خوب چیزیه ! نژاد پرستی رو بذارید کنار !

رابعا : در مورد کتک زدن زنان و بی احترامی به اون ها در ایران باستان ان شاء الله مطالب نابی رو قرار خواهیم داد تا بخونید !

خامسا : کتک زدن در اسلام چنین نیست و کاملا کلام شما خلاف حقیقته.

سادسا : از این جشن ها برای ما مثال نزنید بلکه از حقائق تاریخ بگید که یک نمونه اش جلوی شما هست ! (و الا ما هم روز زن داریم و جشن هم میگیریم)

سابعا : عناد نیست بلکه تبیین حقائق تاریخی است.

لینک زیر رو هم بخونید :

http://al-shia.blog.ir/post/607
عجب جوابی دادید در مورد 5...کمرم رگ به رگ شد. آیه کتک زدن تو قران اومده.بعد شما میگی نیست؟ نمیخوایید قبول کنید تاریخ انقضاتون گذاشته؟
شما همون سر شمر و یزید و حکومت عمرو علی تو سر و کله هم بزنید.اصلا بهتون نیومده از شکوه باستان حرف بزنید. خوبه هفتم آبان هجوم مردم رو به مقبره کوروش بزرگ دیدید.
پاسخ:
اولا : لطفا در مورد تعدد زوجات در ایران باستان نظرتون رو بفرمایید ! چرا از جواب دادن فرار می کنید ؟! اینجا دیگه مثل قبل نیست که فقط شما اسلام ستیزانِ پر ادعا به دروغ و تدلیس روی بیارید ! اینجا باید شما جواب بدید که چرا با وجود تعدد زوجات در ایران باستان به اسلام اشکال میگیرید ؟!

ثانیا : در مطالبی که قرار میدیم خواهید دید که ارزش زن در برخی از دوره های تاریخی ایران باستان با حیوانات مقایسه می شده است ! باید از حقائق تاریخی آگاه بشید تا بلکه از خواب خرگوشی اندک اندک بیدار بشید !

ثالثا : باز هم دیدیم که فقط فرار رو به جلو میکنید و به مطالب علمی ما پاسخ نمیدید !
داره میگه مردم عادی یه زن داشتن....اما دین مبین شما بدون در نظر گرفتن حس تملک زن و احساساتش چهارتا زن رو قانونی و بی نهایت صیغه رو مجاز کرده...زنهای مسلمان چطوری اینها رو تحمل می کنند؟اسلام عزیز چرا اینها رو قرار داده؟مگه دینی برای همه اعصار نیست
پاسخ:
اولا : ظاهرا شما دقت نکردید که علتش چی هست ! هرکس که وضعش خوب بوده همینطور زن میگرفته و تعدد زوجات داشته ! تا دلش بخواد میگرفته ! مردم عادی هم یک زنه بودنشون به خاطر فرهنگشون نبوده بلکه به خاطر وضع مالی معمولیشون بوده ! چرا به این موارد دقت نمیکنید ؟! صراحتا داره میگه هر مردی که وضعش خوب بود چندتا زن می گرفت و صیغه هم می کرد و این در ایران باستان عادی بوده ! کجاست اون فرهنگ افسانه ای و اسطوره ای که شما و دوستانتون ازش دم می زنید ؟! کجاست اون فرهنگ افسانه ای و غیر واقعی زن یکی خدا یکی ؟! گوش عالم رو کر کردید که در ایران باستان فقط یک زن میگرفتن ! الان که دیوار دروغ هاتون فرو ریخته چرا جواب نمیدید ؟!

ثانیا : اتفاقا این دین اسلام هست که با قواعدی که گذاشته باعث شده که کسی که واقعا تقوای الهی داره و اهل شرع هست کمتر سراغ تعدد بره ! رعایت عدالت ، تامین تمام و کمال نفقه ، رسیدگی به فرزندان و سایر موارد بر عهده ی مرد هست و علاوه بر این باید زن رو تمام و کمال از جهت روحی و عاطفی و جسمی تامین کنه و الا مخالفت با شرع هست.کدوم نص دینی و یا قطعی دارید که در ایران باستان این شروط بوده ؟! اتفاقا ما خلافش رو داریم.

ثالثا : اتفاقا اسلام مواردی همچون ازدواج وقت و تعدد رو برای وقت خاص خودش قرار داده تا حتی اون فردی که نمیتونه ازدواج دائم داشته باشه یا اون زن مطلقه هم به گناه کشیده نشن ! نه این که مثل ایران باستان ازدواج استقراضی در کار باشه ! نه مثل ایران باستان که تا پول داشتی میتونستی زن بگیری و صیغه کنی !
۳۰ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۱۲ بژی کردستان
خوبه پس ازجاهلیت ایران صیغه رو به ارث بردید.تازه نقدم می کنید
یکی میخواد به خودتون نقد کنه
پاسخ:
اولا : صیغه رو که دختر ابوبکر هم انجام می داد !!!

ثانیا : الان چون عادی بودن تعدد زوجات در خیلی از مناطق سُنی نشین عادیه باید بگیم از جاهلیت به ارث بردید ؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter