حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

حسن بصری (از بزرگان تابعین در نزد مخالفین) : طلحه و زبیر از قاتلان عثمان هستند!



یکی از مسائلی که افسانه ی " عدالت تمامی صحابه " را زیر سوال می برد و بسیاری از حقایق را برای ما روشن می سازد، کشت و کشتارهایی است که در بین صحابه رخ داده است.

حسن بصری (از اجلاء تابعین در نزد مخالفین شیعه) در روایتی که با سند صحیح نقل شده، صراحتا طلحه و زبیر را به عنوان قاتلان عثمان معرفی می کند.

فَحَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِیهُ، وَعَلِیُّ بْنُ حَمْشَاذٍ، قَالَا: ثنا بِشْرُ بْنُ مُوسَى، ثنا الْحُمَیْدِیُّ، ثنا سُفْیَانُ، ثنا أَبُو مُوسَى یَعْنِی إِسْرَائِیلَ بْنَ مُوسَى قَالَ: سَمِعْتُ الْحَسَنَ یَقُولُ: " جَاءَ طَلْحَةُ وَالزُّبَیْرُ إِلَى الْبَصْرَةِ فَقَالَ لَهُمُ النَّاسُ: مَا جَاءَکُمْ؟ قَالُوا: نَطْلُبُ دَمَ عُثْمَانَ قَالَ الْحَسَنُ: أَیَا سُبْحَانَ اللَّهِ، أَفَمَا کَانَ لِلْقَوْمِ عُقُولٌ فَیَقُولُونَ: وَاللَّهِ مَا قَتَلَ عُثْمَانَ غَیْرُکُمْ؟ قَالَ: فَلَمَّا جَاءَ عَلِیٌّ إِلَى الْکُوفَةِ، وَمَا کَانَ لِلْقَوْمِ عُقُولٌ فَیَقُولُونَ: أَیُّهَا الرَّجُلُ إِنَّا وَاللَّهِ مَا ضَمَنَّاکَ ".


الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى405 هـ)، المستدرک على الصحیحین، ج3، ص 128،ح 4606، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990.


اسرائیل بن موسى مى گوید شنیدم که حسن بصرى مى گفت : طلحه و زبیر به بصره آمدند و مردم به آنان گفتند که چرا به اینجا آمده اید؟ گفتند : ما طالب خون عثمان هستیم.حسن بصری گفت : سبحان الله ! آیا مردم عقل نداشتند که بگویند : به خدا قسم کسى به غیر از شما عثمان را نکشته است ؟ حسن بصرى گفت : هنگامی که علی به کوفه آمد ،آیا مردم کوفه عقل نداشتند که بگویند : ما تو را ضمانت نکرده و تو محل اعتماد و وثوق ما نیستی؟

بررسی سند روایت

أَبُو بَکْرِ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِیهُ

الصِّبْغِیُّ أَحْمَدُ بنُ إِسْحَاقَ بنِ أَیُّوْبَ النَّیْسَابُوْرِیُّ : الإِمَامُ، العَلاَّمَةُ، المُفْتِی، المُحَدِّث، شَیْخُ الإِسْلاَم، أَبُو بَکْرٍ أَحْمَدُ بنُ إِسْحَاقَ بنِ أَیُّوْبَ بنِ یَزِیْدَ النَّیْسَابُوْرِیُّ، الشَّافِعِیُّ، المَعْرُوفُ: بِالصِّبْغِیِّ.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء،ج15،ص 483، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .


قلت: [ثقة حافظ فقیه ورع].


المنصوری، أبو الطیب نایف بن صلاح بن علی، الرّوض الباسم فی تراجم شیوخ الحاکم،ج1،ص 189، قدم له: فضیلة الشیخ الأستاذ الدکتور سعد بن عبد الله الحمید، فضلیة الشیخ الدکتور حسن محمد مقبولی الأهدل، قدم له وراجعه ولخص أحکامه: فضیلة الشیخ أبو الحسن مصطفى بن إسماعیل السلیمانی، الناشر: دار العاصمة للنشر والتوزیع، الریاض - المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1432 هـ - 2011 م.

عَلِیُّ بْنُ حَمْشَاذٍ

این راوى در همان طبقه ى «أبو بکر بن إسحاق» قرار دارد و وثاقت «أبو بکر بن إسحاق» براى ما کافیست اما با این حال به بررسى وثاقت این راوى نیز مى پردازیم.

عَلِیُّ بنُ حَمْشَاذَ بنِ سَختویه بنِ نَصْرٍ النَّیْسَابُوْرِیُّ : العَدْل، الثِّقَة الحَافِظُ، الإِمَامُ شَیْخ نَیْسَابُوْر، أَبُو الحَسَنِ النَّیْسَابُوْرِیّ، صَاحِبُ التَّصَانِیْفِ.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء،ج15،ص 398، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

بِشْرُ بْنُ مُوسَى

بِشْرُ بنُ مُوْسَى بنِ صَالِح بنِ شَیْخِ بنِ عَمِیْرَةَ الأَسَدِیُّ : الإِمَامُ، الحَافِظُ، الثِّقَةُ، المُعَمَّرُ، أَبُو عَلِیٍّ الأَسَدِیُّ، البَغْدَادِیُّ.


الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سیر أعلام النبلاء،ج13،ص 352، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

الْحُمَیْدِیُّ

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَیْرِ الْحُمَیْدِیُّ الْمَکِّیُّ مِنْ بَنِی أَسَدِ بْنِ عَبْدِ الْعُزَّى بْنِ قُصَیٍّ وَهُوَ صَاحِبُ سُفْیَانَ بْنِ عُیَیْنَةَ وَرَاوِیَتُهُ مَاتَ بِمَکَّةَ فِی شَهْرِ رَبِیعٍ الْأَوَّلِ سَنَةَ تِسْعَ عَشْرَةَ وَمِائَتَیْنِ وَکَانَ ثِقَةً کَثِیرَ الْحَدِیثِ.


البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله (متوفای230 هـ)، الطبقات الکبرى ،ج5،ص 502، المحقق: إحسان عباس، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة: الأولى، 1968 م.

سُفْیَانُ

سفیان بن عیینة : أبو محمد بن سفیان بن عیینه بن أبی عمران میمون الهلالی، مولى امرأة من بنی هلال بن عامر رهط میمونة زوج النبی صلى الله علیه وسلم، وقیل مولى بنی هاشم، وقیل مولى الضحاک بن مزاحم، وقیل مولى مسعر بن کدام؛ وأصله من الکوفة، وقیل ولد بالکوفة ونقله أبوه إلى مکة، ذکره ابن سعد فی " کتاب الطبقات " وعده فی الطبقة الخامسة من أهل مکة، کان إماماً عالماً ثبتاً حجة زاهداً ورعاً مجمعاً على صحة حدیثه وروایته.


إبن خلکان، ابوالعباس شمس الدین أحمد بن محمد بن أبی بکر (متوفاى681هـ)، وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، ج2، ص 391، تحقیق احسان عباس، الناشر: دار صادر - بیروت، الطبعة: 0، 1900 م.

أَبُو مُوسَى، إِسْرَائِیلَ بْنَ مُوسَى

قال إسحاق بْن منصور، عَن یحیى بْن مَعِین، وأبو حاتم ثقة. زاد أبو حاتم: لا بأس به. وَقَال النَّسَائی: لیس به بأس. روى له البخاری، وأبو داود، والتِّرْمِذِیّ، والنَّسَائی.


المزی، ابوالحجاج یوسف بن الزکی عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذیب الکمال،ج2،ص 515، تحقیق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ – 1980م.


أرنؤوط نیز وى را توثیق مى کند:


وقد سلف برقم (20392) من طریق إسرائیل بن موسى،- وهو ثقة من رجال البخاری- عن الحسن.


الشیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج34،ص 148، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن الترکی، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م.

الحسن

حسن بصرى از بزرگان تابعین و از ائمه ی مخالفین شیعه می باشد.

بنا بر این ثابت شد که حسن بصری - از ائمه ی مخالفین شیعه - طلحه و زبیر را از عاملان قتل عثمان می دانسته است.

نظرات  (۲)

سلام علیکم. خیلی عالی بود.. احسنتم
ترجمه و شرح حال حسن سقاف رو اگر میشه بدید و جایگاه ایشون نزد اهل خلاف
پاسخ:
وعلیکم السلام / خواهش می کنم

حسن السقاف از علمای سنی مذهب اهل اردن بود که خیلی هم وهابی ستیز بوده و به همین دلیل وهابی ها دشمنی خاصی باهاش دارن و البته مورد قبول غاب معتدلین اهل تسنن مثل الازهری ها هستش.



سلام
تو ترجمه یه اشتباه کوچیک داره:

 طلحه و زبیر به --->بصره<--- آمدند و مردم به آنان گفتند که چرا به اینجا آمده اید؟ گفتند : ما طالب خون عثمان هستیم.حسن بصری گفت : سبحان الله ! آیا مردم --->کوفه<--- عقل نداشتند که بگویند

که قسمت دو هم باید مردم بصره باشه
پاسخ:
وعلیکم السلام - با تشکر از شما ، مورد مربوط اصلاح شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter