حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

طبری (عالم سرشناس اهل سنت) و لعن معاویه و یزید !



معاویة و یزید – علیهما لعائن الله – از جمله ی افرادی هستند که تنها مورد لعن شیعیان اهل بیت – علیهم السلام – قرار نگرفته و علماء و بزرگان اهل سنت نیز به لعن آنان پرداخته اند.
یکی از این افراد محمد بن جریر طبری (صاحب تفسیر و تاریخ) می باشد.

وی در کتاب " المنتخب من ذیل المذیل " می نویسد :

وجعفر بن أَبِی سُفْیَانَ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ بن هاشم، وکان جعفر ابن ابى سفیان ممن ثبت یوم حنین مع رسول الله ص من اصحابه، ولم یزل مع ابیه ملازما لرسول الله حتى قبض، وتوفى جعفر فی وسط خلافة معاویه لعنه الله.

المنتخب من ذیل المذیل (تأریخ الطبری ج 11 ص 529 ط دار سویدان)

وقد روى نوفل بن معاویه عن النبی صلى الله تعالى علیه وعلى آله وسلم وتوفى نوفل بالمدینة فی خلافة یزید بن معاویه، لعنهما الله.

المنتخب من ذیل المذیل (تأریخ الطبری ج 11 ص 535 ط دار سویدان)

جالب آن که مورد اول در چاپ " موسسة الاعلمی " بیروت از " لعنه الله " به " رضی الله عنه " تغییر یافته است !

http://shamela.ws/browse.php/book-1133/page-32

اما ظاهرا دستان تحریف گر فراموش کرده اند تا مورد دوم را نیز اصلاح کنند !

http://shamela.ws/browse.php/book-1133/page-37

با توجه به نکات فوق ، نتایج به دست آمده از این حالات خارج نیست :

1) طبری (عالم سرشناس اهل سنت) معاویة و یزید را لعن کرده و این مطلب در یک مورد در چاپ موسسة الاعلمی دچار تحریف شده است و در مورد دیگر فراموش کرده اند که این مطلب را تغییر دهند !

2) لعن های موجود از خود طبری نمی باشد و ناسخان آن را اضافه کرده اند که به مجرد پذیرش چنین مساله ای بایستی اصل اعتبار این کتاب را محل شک و تردید دانست و استدلال به آن مورد اعتماد نخواهد بود ! (اگر این باب باز شود اعتبار بسیاری از کتب مخالفین مورد تردید قرار خواهد گرفت !)

3) این خود طبری است که متناقض عمل کرده و در جایی معاویه و یزید را لعن کرده و در جایی دیگر برای معاویه ترضی می کند !

نظرات  (۱۱)

+++
خدا قوت
لعنت خدا بر یزید و معاویه
۱۴ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۶ محمدمهدی کریمی
سلام عالی بود.
موفق باشید.
با عرض سلام و درود و تشکر بابت مطالب زیبایتان

یک سوال: مگر موسسه انتشارات اعلمی بیروت انتشارات شیعه نیست پس چرا مرتکب چنین عمل قبیحی شده؟
پاسخ:
وعلیکم السلام

هر چند که این موسسه غالبا به چاپ کتب شیعی می پردازه اما نقد های جدی به چاپ های این موسسه حتی در چاپ کتب شیعه وارد هست.
نکته ی مهم این هست که وقتی در این چاپ تحریف وجود داره به این معنا نیست که خود موسسه این تحریف رو اعمال کرده بلکه ممکن هست نسخه ای که ازش چاپ شده یک نسخه ی محرف باشه.
ممنونم ، من خودم تو کتاب لهوف دیدم که این موسسه نام حضرت رقیه را حذف کرده بود

متچکرم از زحماتتون
پاسخ:
خواهش می کنم.

چاپ های موسسه ی اعلمی از این نوع حذف و تحاریف نسبت به کتب شیعه نیز دارد.

سلام علیکم
لینک دانلود کتاب المنتخب من ذیل المذیل (تأریخ الطبری، ط دار سویدان) رو لطف کنید..
پاسخ:
وعلیکم السلام

بفرمایید :

https://archive.org/download/WAQ17280/trm11.pdf
سلام 
لینک کتاب فقط برای جلد11 هست. کاملش نیست؟
پاسخ:
وعلیکم السلام

این کتاب همین مقدار هست و ملحق به تاریخ طبری چاپ شده.
سلام و درود من در تحقیقی که انجام دادم سخنی از طبری دیدم که از زبان آقا امیرالمومنین معاویه مورد لعن قرار گرفته و ادرس زده بود تاریخ طبری جلد۶ ص ۲۷ وقتی رجوع کردم به این ادرس ابتدا که صفحات از عدد ۲۰۰۰ شروع میشد و دوما همچین مطلبی نبود اگر لطف کنید راهنمایی بفرمایید چون این موضوع مورد بحث بایکی از دوستان اهل سنت شده ممنونم ازشما
پاسخ:
وعلیکم السلام.درود بر شما دوست عزیز.

[وَکَانَ إذا صلى الغداة یقنت فیقول: اللَّهُمَّ العن مُعَاوِیَة وعمرا وأبا الأعور السلمی وحبیبا وعبد الرَّحْمَن بن خَالِدٍ والضحاک بن قیس والولید].فبلغ ذَلِکَ مُعَاوِیَة، فکان إذا قنت لعن عَلِیًّا وابن عباس والأشتر وحسنا وحسینا.

تاریخ طبری،ج5،ص71،چاپ «دار التراث»

لینک همین گزارش تاریخی از کتابخانه ی آنلاین و معتبر اهل تسنن:

http://shamela.ws/browse.php/book-9783#page-2532

علت اختلافات در آدرس دهی ها، اختلاف چاپ ها هستش چون که ناشران زیادی کتاب تاریخ طبری رو چاپ کرده و میکنن.

موفق باشید.
علی(ع) هنگامی که شامیان قرآن ها را بر نیزه برافراشتند، در سخنرانی خود فرمود: ای بندگان خدا! بر من از همه واجب تر است که دعوت به کتاب خدا را بپذیرم ولکن معاویه و عمرو بن عاص اهل قرآن و اهل دین نیستند. من آنها را بهتر از شما می شناسم، بچه بودند که با آنها مصاحبت داشتم و وقتی بزرگ شدند با آنها همنشینی داشتم. آنان بدترین کودکان و شرورترین مردان بودند. این ها قرآن را بر نیزه ها نیفراشته اند که آن را قدر نهند بلکه این کار نیرنگی است. فقط یک ساعت بازوان خود را به من عاریت بدهید(تاریخ طبری، ج 6، ص 27 و تاریخ ابن اثیر، ج 3، ص 136).دوست عزیز سلام سوالم در مورد این روایت بود در تاریخ طبری به ادرسی که داده رفتم‌نبود اگر لطف کنید ادرس بدید ممنون میشم
پاسخ:
قَالَ أبو مخنف: حدثنی عبد الرحمن بن جندب الأَزْدِیّ، [عَنْ أَبِیهِ أن عَلِیًّا قَالَ: عباد اللَّه، امضوا عَلَى حقکم وصدقکم قتال عدوکم، فإن مُعَاوِیَة وعمرو بن الْعَاصِ وابن أبی معیط وحبیب بن مسلمة وابن أبی سرح والضحاک بن قیس، لیسوا بأَصْحَاب دین وَلا قرآن، أنا أعرف بهم مِنْکُمْ، قَدْ صحبتهم أطفالا، وصحبتهم رجالا، فکانوا شر أطفال وشر رجال، ویحکم! إِنَّهُمْ مَا رفعوها، ثُمَّ لا یرفعونها وَلا یعلمون بِمَا فِیهَا، وما رفعوها لکم إلا خدیعة ودهنا ومکیدة، فَقَالُوا لَهُ: مَا یسعنا أن ندعى إِلَى کتاب اللَّه عَزَّ وَجَلَّ فنأبى أن نقبله، فَقَالَ لَهُمْ: فإنی إنما قاتلتهم لیدینوا بحکم هَذَا الکتاب، فإنهم قَدْ عصوا اللَّه عَزَّ وَجَلَّ فِیمَا أمرهم ونسوا عهده، ونبذوا کتابه فَقَالَ لَهُ مسعر بن فدکی التمیمی وزَیْد بن حصین الطَّائِیّ ثُمَّ السنبسی، فِی عصابة مَعَهُمَا من القراء الَّذِینَ صاروا خوارج بعد ذَلِکَ: یَا علی، أجب إِلَى کتاب اللَّه عَزَّ وَجَلَّ إذ دعیت إِلَیْهِ، وإلا ندفعک برمتک إِلَى القوم، أو نفعل کما فعلنا بابن عفان، إنه علینا أن نعمل بِمَا فِی کتاب اللَّه عَزَّ وَجَلَّ فقبلناه، وَاللَّهِ لتفعلنها أو لنفعلنها بک قَالَ: فاحفظوا عنی نهیی إیاکم، واحفظوا مقالتکم لی، أما أنا فإن تطیعونی تقاتلوا، وإن تعصونی فاصنعوا مَا بدا لکم! قَالُوا لَهُ: إما لا فابعث إِلَى الأَشْتَر فلیأتک].

الطبری، أبو جعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب (المتوفی310)، تاریخ الطبری،ج5،ص49، ناشر: دار المعارف، الطبعة : الثانیة، 1387 هـ - 1967 م.
بسیار سپاسگزارم از شما که وقت گرانبهاتون رو برای جواب سوالم گذاشتید و جسارتا دو مطلب دیگر ایا طی صحبتی که فرمودید در کتاب طبری در چاپ های مختلف کم و زیاد شده؟و مطلبی که در این کتاب هست ممکنه در کتاب دیگر نباشد و مطلب دیگر اینکه اگر مقدوره براتون ترجمه فارسی بگذارید و کجا میتونم جلد ۵رو بااین ناشر دانلود کنم سپاس فراوان از شما
پاسخ:
وعلیکم السلام/خواهش میکنم

برای ترجمه میتونید از ترجمه ی فارسی تاریخ طبری که در اینترنت موجود هست استفاده کنید و از طریق فهرست به راحتی میتونید ترجمه ی بخش مورد نظر رو پیدا کنید.

دانلود ترجمه ی فارسی تاریخ طبری: [کلیک کنید]

امکانش هست اما عموما چاپ های مشهور تاریخ طبری این نوع تحریفات رو ندارن.چاپ دار المعارف مطابق چاپی هست که بنده از اون آدرس دادم که میتونید از طریق لینک زیر جلد پنجم رو دانلود کنید:

کلیک کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter