حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سجده ی پیامبر بر خاک و گل (مصادر اهل سنت)

پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲ ق.ظ

سجده ی پیامبر بر خاک و گل (مصادر اهل سنت)


یکی از اشکالاتی که برخی از مخالفین شیعه مطرح می کنند، علت سجده ی شیعیان بر مهر تربت می باشد و این مطلب را در نظر نمی گیرند که شیعیان اصل را در سجده ی بر چیزهایی قرار داده اند که شروط لازم را داشته باشد و یکی از آن ها خاک (تربت) می باشد و بی شک خاک کربلا و اماکن مقدسه در اولویت قرار دارند. بنا بر این شیعیان بر مبنای کلام اهل بیت علیهم السلام بر خاک سجده می کنند و این مطلبی است که در صحیح ترین و معتبرترین کتب مخالفین شیعه نیز وارد شده و در نتیجه جایی برای اشکال باقی نمی ماند.

حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ یَحْیَى، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا سَعِیدٍ الخُدْرِیَّ، فَقَالَ: جَاءَتْ سَحَابَةٌ، فَمَطَرَتْ حَتَّى سَالَ السَّقْفُ، وَکَانَ مِنْ جَرِیدِ النَّخْلِ، فَأُقِیمَتِ الصَّلاَةُ، فَرَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَسْجُدُ فِی المَاءِ وَالطِّینِ، حَتَّى رَأَیْتُ أَثَرَ الطِّینِ فِی جَبْهَتِهِ.

صحیح البخاری،ج1،ص135،ح669 ط دار طوق النجاة

از ابو سلمة روایت است که گفت : از ابو سعید خدری (درباره ی شب قدر) سوال کردم. وی گفت : ابری پدید آمد و چنان باریدن گرفت که از سقف (مسجد نبوی) که از شاخ درخت خرما بود آب سرازیر گردید و من رسول الله صلی الله علیه وسلم را دیدم که در آب و گل سجده می کند تا آن که اثر گل را در پیشانی وی مشاهده کردم.

حَدَّثَنَا مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، عَنْ یَحْیَى، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، قَالَ: انْطَلَقْتُ إِلَى أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیِّ فَقُلْتُ: أَلاَ تَخْرُجُ بِنَا إِلَى النَّخْلِ نَتَحَدَّثُ، فَخَرَجَ، فَقَالَ: قُلْتُ: حَدِّثْنِی مَا سَمِعْتَ مِنَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی لَیْلَةِ القَدْرِ، قَالَ: اعْتَکَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ الأُوَلِ مِنْ رَمَضَانَ وَاعْتَکَفْنَا مَعَهُ، فَأَتَاهُ جِبْرِیلُ، فَقَالَ: إِنَّ الَّذِی تَطْلُبُ أَمَامَکَ، فَاعْتَکَفَ العَشْرَ الأَوْسَطَ، فَاعْتَکَفْنَا مَعَهُ فَأَتَاهُ جِبْرِیلُ فَقَالَ: إِنَّ الَّذِی تَطْلُبُ أَمَامَکَ، فَقَامَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَطِیبًا صَبِیحَةَ عِشْرِینَ مِنْ رَمَضَانَ فَقَالَ: «مَنْ کَانَ اعْتَکَفَ مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَلْیَرْجِعْ، فَإِنِّی أُرِیتُ لَیْلَةَ القَدْرِ، وَإِنِّی نُسِّیتُهَا، وَإِنَّهَا فِی العَشْرِ الأَوَاخِرِ، فِی وِتْرٍ، وَإِنِّی رَأَیْتُ کَأَنِّی أَسْجُدُ فِی طِینٍ وَمَاءٍ» وَکَانَ سَقْفُ المَسْجِدِ جَرِیدَ النَّخْلِ، وَمَا نَرَى فِی السَّمَاءِ شَیْئًا، فَجَاءَتْ قَزَعَةٌ، فَأُمْطِرْنَا، فَصَلَّى بِنَا النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى رَأَیْتُ أَثَرَ الطِّینِ وَالمَاءِ عَلَى جَبْهَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَرْنَبَتِهِ تَصْدِیقَ رُؤْیَاهُ.

صحیح البخاری،ج1،ص162و163،ح813 ط دار طوق النجاة
صحیح البخاری،ج3،ص46،ح2016 ط دار طوق النجاة
صحیح البخاری،ج3،ص48،ح2027 ط دار طوق النجاة
صحیح البخاری،ج3،ص49،ح2036 ط دار طوق النجاة
صحیح البخاری،ج3،ص50،ح2040 ط دار طوق النجاة
صحیح مسلم،ج2،ص826،ح216 ط دار احیاء الکتب العربیة

از ابو سلمة روایت است که گفت : نزد ابو سعید خدری رفتم و به او گفتم : همراه ما به سوی نخلستان نمی روی تا با هم صحبت کنیم. واو بر آمد. من به او گفتم : به من بگوی که درباره ی شب قدر از پیامبر صلی الله علیه وسلم چه شنیده ای ؟ وی گفت : رسول الله صلی الله علیه وسلم دهه ی اول ماه رمضان را اعتکاف کرد و ما هم با وی اعتکاف کردیم. جبرئیل نزد وی آمد و گفت : آن چه می طلبی (یعنی شب قدر را) در پیش رو داری. آن حضرت دهه ی دوم را نیز اعتکاف کرد و ما نیز با وی اعتکاف کردیم. وجبرئیل نزد وی آمد و گفت : آن چه را می طلبی در پیش رو داری. پیامبر صلی الله علیه وسلم صبح بیستم رمضان به خطبه ایستاد و گفت : کسی که با پیامبر صلی الله علیه وسلم اعتکاف کرده (از قصد خانه) بازگردد (و در اعتکاف گاه ثابت بماند.) همانا شب قدر بر من نموده شد و به تحقیق که بر من فراموش گردانیده شد. به تحقیق که آن شب در دهه ی اخیر رمضان و در شب های طاق می باشد و همانا (در خواب) دیده ام که گویا در آب و گل سجده می کنم. سقف مسجد از شاخ درخت خرما بود. و در آسمان چیزی از ابر نمی دیدیم. پس ابر آمد و بر ما باران بارید. سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم بر ما نماز گزارد تا آن که اثر گل و آب را بر پیشانی رسول الله صلی الله علیه وسلم وگوشه ی بینی وی مشاهده کردم که در حقیقت درستی خوابشان را می نمود.

حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ یَحْیَى، عَنْ أَبِی سَلَمَةَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا سَعِیدٍ الخُدْرِیَّ فَقَالَ: رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَسْجُدُ فِی المَاءِ وَالطِّینِ، حَتَّى رَأَیْتُ أَثَرَ الطِّینِ فِی جَبْهَتِهِ.

صحیح البخاری،ج1،ص167،ح836 ط دار طوق النجاة

از ابو سلمة روایت است که گفت : از ابو سعید خدری سوال کردم. وی گفت : رسول الله صلی الله علیه وسلم را دیدم که در آب و گل سجده می کرد تا آن که اثر گل را در پیشانیش دیدم.

ملاحظه می فرمایید که بر مبنای این حدیث که در صحیح بخاری و مسلم وارد شده است، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بر خاک و گل سجده کرده اند و همچنین این احادیث ثابت می کند که سیره و سنت پیامبر (ص)، سجده بر " خاک " بوده است که حتی با وجود بارش باران و تبدیل شدن آن خاک به گل دست از سجده بر آن برنداشته اند والا اگر سجده بر سجاده و فرش و قالی و مانند آن جایز می بود لزومی نداشت که پیامبر (ص) خود را به سختی و مشقت بیندازند.

این احادیث در منابع زیر نیز آمده است :

مصنف عبد الرزاق،ج4،ص248،ح7685 ط المجلس العلمی
مسند الحمیدی،ج2،ص20،ح774 ط دار السقا، دمشق – سوریا
السنن الکبرى للنسائی،ج1،ص346،ح686 ط موسسة الرسالة
السنن الکبرى للنسائی،ج3،ص394،ح3373و3374 ط موسسة الرسالة
مسند ابی یعلی الموصلی،ج2،ص386،ح1158 ط دار المامون للتراث  [اسناده صحیح]
شرح معانی الآثار،ج3،ص89،ح4630 ط عالم الکتب
الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان،ج8،ص431،ح3673 و ص432،ح3674 ط موسسة الرسالة  [ارنووط : إسناده صحیح على شرط الشیخین]
التعلیقات الحسان علی صحیح ابن حبان،ج5،ص435،ح3665 و ص436،ح3666 ط دار باوزیر  [الألبانی : صحیح]
السنن الکبرى للبیهقی،ج2،ص149،ح2651 و ص405،ح3551 ط دار الکتب العلمیة
السنن الکبرى للبیهقی،ج4،ص508،ح8535 و ص509،ح8536 وص525،ح8591 ط دار الکتب العلمیة
شرح السنة للبغوی،ج6،ص384 ط المکتب الاسلامی
مسند احمد،ج17،ص82،ح11034 ط موسسة الرسالة
مسند احمد،ج18،ص126و127،ح11580 و ص234و235،ح11704 ط موسسة الرسالة
مسند احمد،ج25،ص438،ح16045 ط موسسة الرسالة
موطا مالک،ج1،ص319،ح9 ط دار احیاء التراث العربی
مسند ابی داود الطیالسی،ج3،ص641و642،ح2301 ط دار هجر  [الترکی : صحیح]
سنن النسائی،ص178،ح1095 ط مکتبة المعارف  [الألبانی : صحیح]
سنن أبی داود،ص238،ح1382 ط مکتبة المعارف  [الألبانی : صحیح]

همچنین " عطیة بن محمد سالم " (عالم معاصر وهابی) پس از نقل حدیث صحیح بخاری گفته است :

فکانت أرضیة المسجد من تراب، وبعد ذلک أتى الصحابة رضوان الله تعالى علیهم بالحصباء -وهی: الرمل الخشن- بأطراف أردیتهم، ویأتی کل واحد منهم إلى مکانه فی موقفه من الصف، ویفردها ویقعد علیها، حتى تم فرش المسجد بالحصباء، فنظر إلیه صلى الله علیه وسلم فقال: (نعم هذا). وکان صلى الله علیه وسلم یتخذ الخمرة لیصلی علیها فی المسجد، ویختلفون فی معنى الخمرة، فبعضهم یقول: هی القطعة من سعف النخل التی تکون على قدر صلاة الإنسان. وبعضهم یقول: بل هی على قدر ما یسجد علیه بکفیه وجبهته وأرنبة أنفه، فیکون بعض جسمه على التراب، أو على شیء آخر.

http://shamela.ws/browse.php/book-7714#page-542

پس زمین مسجد از خاک بود و بعد از آن صحابه سنگ ریزه به مکان نمازشان آوردند و هر یک از آنان به جای خودش در صف نماز می آمد و أن جا به او اختصاص داشت و روی آن می نشست تا این که مسجد با سنگ ریزه پوشانده شد و پیامبر به آن نگاه کرد و گفت : بله، این. و پیامبر در مسجد بر خمره [1] سجده می کرد و در معنای خمره اختلاف شده است و برخی می گویند قطعه ای از شاخه ی نخل است که به اندازه ی محل نماز انسان است و برخی می گویند به اندازه ی جایی است که با دو دستش و پیشانی و نوک بینی سجده می کند و قسمتی از بدنش روی خاک یا چیز دیگر قرار می گیرد.

[1] خُمرَه سجّاده ‏ای کوچک، بافته شده از برگ خرما می‌باشد. سجده کردن بر خمره به جهت غیر خوردنی بودن آن صحیح است، به شرط آنکه تار و پود آن نیز از گیاه غیر خوردنی باشد. اما اگر از جنس چیزی باشد که سجده بر آن صحیح نیست، در صورت‏ غلبه آن و قرار نگرفتن پیشانی به مقدار لازم روی برگ، سجده باطل است.

بنا بر این ثابت شد که پیامبر غالبا بر خاک سجده می کردند و صحابه نیز چنین می کردند و بعد از آن بر سنگ ریزه و همچنین پیامبر بر خمره هم سجد کرده اند.(طبیعتا سجده بر فرش و مانند آن آسان تر از سجده بر سنگ و خاک است و هم نظافت را بهتر و بیشتر حفظ می کند و هم برای نمازگزار سهولت بیشتری را فراهم می کند) تمام این موارد فقه شیعه ی امامیه – انار الله برهانهم – در مبحث سجده را تایید می کند و ردی است بر بدعت سجده به طریقه ی مخالفین.

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیر المؤمنین

اسکن کتب با توضیحات فارسی

http://s6.picofile.com/file/8245290050/0001.jpg

http://s6.picofile.com/file/8245290092/0002.jpg

http://s7.picofile.com/file/8245290126/0003.jpg

http://s6.picofile.com/file/8245290168/0004.jpg

http://s7.picofile.com/file/8245290176/0005.jpg

http://s7.picofile.com/file/8245290200/0006.jpg

http://s7.picofile.com/file/8245290218/0007.png

http://s6.picofile.com/file/8245290234/0008.png

http://s6.picofile.com/file/8245290242/0009.png

http://s7.picofile.com/file/8245290250/00010.png

http://s7.picofile.com/file/8245290268/00011.png

http://s7.picofile.com/file/8245290276/00012.png

http://s7.picofile.com/file/8245290300/00013.png

http://s7.picofile.com/file/8245290326/00014.png

http://s6.picofile.com/file/8245290334/00015.png

http://s7.picofile.com/file/8245290350/00016.png

http://s6.picofile.com/file/8245290368/00017.png

http://s6.picofile.com/file/8245290384/00018.png

http://s7.picofile.com/file/8245290400/00019.png

http://s7.picofile.com/file/8245290418/00020.jpg

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

* به دلیل سوء استفاده ی عده ای از مطالب موجود در وبلاگ، از این پس نقل مطالب صرفا با ذکر منبع (به صورت درج لینک) مجاز بوده و در غیر این صورت شرعا حرام می باشد.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۲
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۳)

لینک دانلود صحیح بخاری چاپ ط دار طوق النجاة رو زحمت بکشید
۱۲ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۷ ابوالفضل نخعی
مطلب بسیار ارزنده ای است.
موفق و موید باشید.
سلام علیکم

از مطالب شما استفاده می کردم در بحث ها "اما از جریان موضوع خبر نداشتم
ان شاالله حلال بفرمائید

یک پیشنهاد داشتم

اگر امکان داره اسکن ها رو در یک فایل زیپ ،ذیل هر موضوع قرار بدید در پوشه های متعدد
یعنی هر کتاب در یک پوشه

تا مورد استفاده قرار بگیره
پاسخ:
وعلیکم السلام

مشکلی نداره.

معمولا در مواقعی که تعداد اسکن ها زیاد باشه این کار رو میکنیم.

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter