حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ذهبی : دعا در نزد قبر ابو شعیب واسطی (از بزرگان اهل سنت) مستجاب است



یکی از مسائلی که وهابیون بر شیعه اشکال می کنند، مساله ی زیارت قبور و دعا در نزد قبور است و اگر شیعیان بگویند دعا کردن در نزد قبور معصومین و اهل بیت علیهم السلام و بزرگان مستجاب است، آن را غلو و دروغ می خوانند در حالی که بسیاری از علمای اهل سنت در طول تاریخ چنین عقیده ای داشته اند و دست به این کار زده اند.یکی از کسانی که اعتقاد به استجابت دعا در نزد قبور بزرگان و صالحین دارد، شمس الدین ذهبی می باشد.

صالح بن یونس أَبُو شُعَیْب الواسطی الزاهد : کَانَ من سادات الصوفیة. وردَ عَنْهُ أَنَّهُ رأى الحقَّ فی النوم، وحجَ عَلَى قدمیه سبعین حجّة. تُوُفِّی سنة اثنتین وثمانین بالرملة. کان یعرف بالمقنَّع، والدّعاء عند قبره مُستجاب.

تاریخ الاسلام للذهبی،ج6،ص759 ط دار الغرب الاسلامی

همانطور که ملاحظه می کنید ذهبی معتقد است که دعا در نزد قبر ابو شعیب واسطی مستجاب است. (والدّعاء عند قبره مُستجاب) آیا وهابیون ذهبی را مبتدع خواهند خواند ؟

أما أن یسأل شفاء المرضى، أو قضاء الحاجات عند قبره، أو فی أی بلد، هذا الذی لا یجوز، هذا هو الشرک الأکبر الذی حرمه الله على عباده .....

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص82

{ بن باز می گوید } اما این که در نزد قبر پیامبر یا در هر جایی شفای مریضان یا برآورده شدن حاجاتش را بخواهد جائز نیست و این همان شرک اکبری است که خداوند آن را حرام کرده است .....

فهذه أمور عظیمة خطیرة، والجلوس عند القبور، یدعو ربه عند القبور، هذه وسیلة للشرک، کونه یجلس عنده یقرأ أو یدعو هذه وسیلة ما یجوز من وسائل الشرک .....

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص153

این ها امور بسیار خطرناکی است و نشستن در نزد قبور و این که پروردگارش را در نزد قبور بخواند این وسیله ای برای شرک است و این که نزد قبر می نشیند و قرآن می خواند یا دعا می کند این وسیله ای از وسائلی است که شرک را تجویز می کند .....

لا یصلى عند القبور ولا تتخذ محلا للدعاء، تقصد للدعاء عندها، ولا القراءة عندها، کل هذا من البدع کذلک طلب البرکة، منها أو الشفاعة منها أو الشفاء، هذا من أنواع الشرک الأکبر .....

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص247

در نزد قبور نباید نماز خواند و نباید آن را به عنوان محلی برای دعا اتخاذ کرد و نباید در نزد آن قرآن خواند و همه این ها بدعت است.همچنین طلب برکت یا شفاعت و شفا از قبور این ها از انواع شرک اکبر است .....

أما أن یأتی عند القبر، ویظن أن الدعاء عنده محل قبول، یجیء عنده للدعاء، أو للقراءة، أو للصلاة هذا بدعة لا یصلح.

فتاوى نور على الدرب،ج17،ص 82

اما این که به نزد قبر بیاید و گمان کند که دعا در نزد قبر محل قبول است و برای دعا یا قرائت قرآن یا نماز پیش قبر بیاید این بدعت است و شایسته نیست.

أما أن یزورهم لیدعوهم من دون الله، أو لیطلب منهم المدد، أو لیستغیث بهم، أو لینذر لهم، فهذا من الشرک الأکبر والعیاذ بالله، وهذا من عمل الجاهلیة; کأبی جهل وأصحابه عند القبور، فهذا لا یجوز، بل هو من الشرک الأکبر .....

فتاوى نور على الدرب لابن باز (بعنایة الطیار)،ص280

اما این که اهل قبور را زیارت کند تا آنان را به جای خدا بخواند یا از آنان کمک بخواهد یا به آنان استغاثه کند یا برای آنان نذر کند این از شرک اکبر است والعیاذ بالله و این از عمل جاهلیت است مانند ابو جهل و اصحابش در نزد قبور و این جائز نیست بلکه شرک اکبر است .....

ونفیدکم أن الدعاء عند القبور غیر مشروع سواء کان القبر قبر النبی صلى الله علیه وسلم أو غیره، ولیست محلا للإجابة .....

مجموع فتاوى لابن باز،ج6،ص327

و این را به شما اعلام کنیم که دعا کردن در نزد قبور مشروع نیست چه قبر پیامبر باشد چه قبر غیر پیامبر و محلی برای اجابت دعا نیست .....

القسم الثانی: أن یدعو الإنسان ربه لنفسه عند القبر : إن قصد الإنسان القبر من أجل أن یدعو لنفسه عندها من البدع المحرم ..... لأنه وسیلة وذریعة إلى الوقوع فی الشرک .....

http://islaamlight.com/alhabdan/index.php?option=content&task=view&id=20723

محمد بن عبد الله الهبدان (از وهابیون معاصر) : نوع دوم : این که انسان پروردگارش را در نزد قبر بخواند : این که انسان قبر را به این نیت زیارت کند که پیش آن خدا را برای خودش (رفع حاجات و مشکلاتش) بخواند، از بدعت های حرام است ..... برای این که وسیله و تسریع کننده ی وقوع در شرک است ....

الثانی: أن یتحرى الدعاء عندها بحیث یستشعر أن الدعاء هناک أجوب منه فی غیره فهذا النوع منهی عنه إما نهی تحریم أو تنزیه وهو إلى تحریم أقرب .....

اقتضاء الصراط المستقیم لمخالفة أصحاب الجحیم،ج2،ص195 ط دار عالم الکتب

{ ابن تیمیة می گوید } دوم : این که شخص به قصد دعا پیش قبر برود در حالی که احساس می کند دعا آن جا بهتر از جاهای دیگر جواب می دهد و این نوع دعا در نزد قبور از آن نهی شده است یا نهی تحریم یا نهی تنزیه و نهی تحریم درست تر است .....

منتظر اهل بدعت خواندن ذهبی از سوی وهابیون هستیم .....

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۳
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۳)

آن عملی که اراده حیات به واسطه ی آن خود را اثبات می کند و انسان به هستی می آید، عملی است که همه در ژرفنای وجودشان از آن شرم دارند و به دقت بر آن سرپوش می گذارند.
پاسخ:
ارتباط جمله تون با مطلب رو متوجه نشدم !!!!!
۰۳ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۳ دوستدار ولایت
سلام برادر..
طبق روایات صحیح که وجود داره اهل بیت پیامبر تنها کسانی هستند که صدقه برآنان حرامند.. که در صحیح مسلم هم آمده.. به شبهه ای بر خوردم که در روایتی عایشه میگه : «إِنَّا آلَ مُحَمَّدٍ لَا تَحِلُّ لَنَا الصَّدَقَةُ، وَمَوْلَى الْقَوْمِ مِنْهُمْ»
مصنف ابن ابی شیبه در دو جای این کتاب آمده ..
منظور عایشه اینجا چیه؟؟؟ یعنی میگه صدقه بر زنان پیامبر هم حرامه؟؟
و حتی عینی هم در شرح بخاری این روایت رو آورده :
روى الْخلال من طَرِیق ابْن أبی ملیکَة (عَن عَائِشَة، رَضِی الله تَعَالَى عَنْهَا، قَالَت: إِنَّا آل مُحَمَّد لَا تحل لنا الصَّدَقَة).

لطفا به این شبهه پاسخ بدید ..


پاسخ:
وعلیکم السلام

زوجات نبی به هیچ وجه داخل در اهل بیت و آل النبی نیستند و به همین دلیل ما یک سوال از مخالفین اون هم طبق مبانی خودشون می پرسیم و تا قیامت هم به اون ها وقت میدیم که جواب بدن (اگر تونستن) :

از یک طرف مخالفین معتقدن پیامبر از خودش ارث باقی نگذاشته و هر چی باقی مونده از پیامبر در حکم صدقه هست.

از طرف دیگه تمامی زوجات پیامبر در بیوت و حجره های پیامبر سکونت داشته اند.

سوال ما اینه که اگر زوجات پیامبر صدقه بر اون ها حرامه ، پس به چه حقی در این بیوت اقامت کرده اند ؟ (مخالفین نمیتونن بهونه بیارن که ارث بوده چون طبق اعتقاد اون ها پیامبر ارث باقی نمیگذاره) (صاحب همه ی این بیوت هم پیامبر بوده اند : یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ)

همین یه سوال برای زدن چند تا نشونه کافیه !

* علمای مخالفین در اینکه اطلاق لفظ آل محمد بر چه کسانی صورت میگیره اختلاف کرده اند و بعضی فقط بنی هاشم رو منظور دوسنته اند و برخی زوجات پیامبر رو هم داخل کردن ولی سوال بالا یکی از سوالاتی هست که خارج بودن زوجات پیامبر از آل و اهل بیت پیامبر رو ثابت میکنه.

* نکته ی دیگه این هست که ما موید قرآنی هم داریم که همسر یک فرد نمیتونه الزاما داخل در " آل " اون فرد باشه چون در قرآن داریم : " النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ " و اگر آل فرعون همسر فرعون هم باشه پس یعنی باید آسیه هم اشد عذاب بهش جاری بشه در حالی که از زنان بهشتی هست و داخل در عذاب نمیشه اصلا !

* نکته ی دیگه هم این که اکثر فقهاء مخالفین اعتقاد دارن زنان پیامبر صدقه بهشون حرام نیست :

قال المؤلف: اتفق کافة الفقهاء على أن أزواج النبى، - علیه السلام - لا یدخلن فى آله الذین تحرم علیهم الصدقة.

شرح صحیح البخارى لابن بطال،ج3،ص544 ط مکتبة الرشد

فاتفق کافة الفقهاء على أن أزواج النبی - صلى الله علیه وسلم - لا یدخلن فی آله الذین تحرم علیهم الصدقة.


التوضیح لشرح الجامع الصحیح،ج10،ص581 ط دار النوادر


۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۰۸ دوستدار ولایت
ممنون برادر جوابتون خیلی محکم و قوی تر بود... زنده باشید
پاسخ:
خواهش میکنم.موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter