حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

نقد وهابیت و اهل سنت | نقد آیین زرتشتی و باستان گرایان | نقد مسیحیت | وبلاگ شخصی فرشید شرفی

حقانیت شیعه و رد شبهات

فرشید شرفی | پژوهشگر قرآن، حدیث، کلام و ادیان و مذاهب

* به علت کمبود وقت از ترجمه ی متون درخواستی جدا معذوریم

* شبهات و سوالات علمی خود را در قسمت نظرات ارسال کنید تا در صف سوالات قرار گرفته و به آن پاسخ داده شود (به سؤالات تکراری به هیچ وجه پاسخ داده نمی شود)

* برای دسترسی آسان به موضوعات مورد نظرتان، از قسمت " طبقه بندی موضوعی " استفاده کنید

* در صورت خرابی و یا لود نشدن تصاویر و مطالب به ما اطلاع دهید

* نقل و درج مطالب موجود در وبلاگ به نام شخص یا مؤسسه ای خاص در هر تارنمای اینترنتی و غیر از آن شرعا حرام می باشد (نقل همراه با ذکر منبع یا بدون اشاره به شخص و مؤسسه ای خاص جایز می باشد)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

کلام مهم ابن الحاج (امام و علامه و عالم مالکی مذهب) در باب جواز توسل و استغاثه و آگاهی پیامبر از اعمال امت



یکی از وجوه تمایز وهابیت ضاله و مسلمانان ، نفی جواز توسل و استغاثه به انبیاء و اوصیاء و اولیاء پس از وفاتشان می باشد و ابن تیمیة – لعنة الله علیه – اولین کسی است که حرمت آن را به شکل گسترده و جدی اظهار کرد و پس از او نیز عده ای متعصب و معاند کلامش را پی گرفتند.


تا کنون اقوال مختلفی در باب جواز توسل و استغاثه از قول علمای مخالفین شیعه برای شما قرار داده ایم و در این مطلب نیز به سخنان ابن الحاج مالکی اشاره می کنیم.



لِأَنَّهُ الشَّافِعُ الْمُشَفَّعُ الَّذِی لَا تُرَدُّ شَفَاعَتُهُ وَلَا یَخِیبُ مَنْ قَصْدَهُ وَلَا مَنْ نَزَلَ بِسَاحَتِهِ وَلَا مَنْ اسْتَعَانَ، أَوْ اسْتَغَاثَ بِهِ .....

المدخل لابن الحاج،ج1،ص258 ط مکتبة دار التراث

چرا که او (پیامبر) شفاعت کننده ای است که شفاعتش رد نمی شود و کسی که قصد زیارت او کند یا از او طلب کمک کند یا به او استغاثه کند نا امید نمی گردد .....

فَمَنْ تَوَسَّلَ بِهِ، أَوْ اسْتَغَاثَ بِهِ، أَوْ طَلَبَ حَوَائِجَهُ مِنْهُ فَلَا یُرَدُّ وَلَا یَخِیبُ لِمَا شَهِدَتْ بِهِ الْمُعَایَنَةُ، وَالْآثَارُ .....

المدخل لابن الحاج،ج1،ص258 ط مکتبة دار التراث

پس هرکس به او (پیامبر) توسل کند یا به او استغاثه کند یا حوائجش را از او بخواهد رد نمی شود و از او نا امید نمی شود بر مبنای آن چه که دیده شده و بر مبنای اخبار و روایات .....

وَقَدْ قَالَ عُلَمَاؤُنَا رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ: إنَّ الزَّائِرَ یُشْعِرُ نَفْسَهُ بِأَنَّهُ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیْهِ - عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - کَمَا هُوَ فِی حَیَاتِهِ، إذْ لَا فَرْقَ بَیْنَ مَوْتِهِ وَحَیَاتِهِ أَعْنِی فِی مُشَاهَدَتِهِ لِأُمَّتِهِ وَمَعْرِفَتِهِ بِأَحْوَالِهِمْ وَنِیَّاتِهِمْ وَعَزَائِمِهِمْ وَخَوَاطِرِهِمْ، وَذَلِکَ عِنْدَهُ جَلِیٌّ لَا خَفَاءَ فِیهِ.

المدخل لابن الحاج،ج1،ص258و259 ط مکتبة دار التراث

و علمای ما که خداوند آنان را رحمت کند گفته اند : زائر خودش باید احساس کند که در مقابل پیامبر (ص) ایستاده است طوری که پیامبر زنده است پس تفاوتی بین زنده بودن پیامبر و پس از وفاتش وجود ندارد منظورم از نظر مشاهده ی اعمال امتش و آگاهیش با احوال و نیت ها و تصمیم ها و آن چه که در فکرشان می گذرد می باشد و این در نزد پیامبر آشکار است و مخفی نیست.

مطابق کلام ابن الحاج مالکی :



الف) توسل و استغاثه و طلب شفاعت از پیامبر بسیار مجرب و مفید بوده و رد نمی شود و فرد مجاز است حوائجش را از خود شخص پیامبر ( و نه فقط الله) طلب کند.

ب) سفر کردن به قصد زیارت پیامبر بسیار مفید بوده و فرد نا امید باز نمی گردد.

ج) بنا به تصریح علمای مخالفین شیعه پیامبر پس از وفاتشان نیز همچون زمان وفاتشان از اعمال امت و نیت ها و تصمیم ها و آن چه که در فکر امت می گذرد با خبر هستند و چیزی از ایشان مخفی نمی ماند.

اسلام وب (وبسایت معتبر وهابیون) ابن الحاج را تکفیر نمی کند !



جالب است بدانید که یکی از پرسشگران در طی استفتائی از وبسایت وهابی – سلفی اسلام وب در مورد این قول ابن الحاج سوال کرده که این وبسایت وهابی حاضر به مشرک خواندن ابن الحاج و تکفیر او نشده و تنها این سخن را رد کرده است ! ظاهرا وهابیون فقط می توانند شیعیان را تکفیر کنند و مشرک بخوانند و وقتی کار به علمای خودشان می رسد ورق بر می گردد !

وأما کلام ابن الحاج فهو مجانب للصواب جملة وتفصیلا، ویتضح هذا ببقیة کلامه، حیث قال فی حق النبی صلى الله علیه وسلم: لا یخیب من قصده، ولا من نزل بساحته، ولا من استعان أو استغاث به، إذ أنه علیه الصلاة والسلام قطب دائرة الکمال وعروس المملکة، قال الله تعالى فی کتابه العزیز: لقد رأى من آیات ربه الکبرى { النجم: 18} قال علماؤنا رحمة الله تعالى علیهم: رأى صورته علیه الصلاة والسلام، فإذا هو عروس المملکة، فمن توسل به، أو استغاث به، أو طلب حوائجه منه، فلا یرد ولا یخیب لما شهدت به المعاینة والآثار. اهـ.

http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=181851

جایگاه ابن الحاج در نزد اهل سنت :

ابن الحاج صاحب المدخل، أبو عبد الله بن محمد بن محمد العبدری الفاسی. أحد العلماء المشهورین بالزهد والصلاح، من أصحاب أبی محمد بن أبی جمرة، کان فقیهًا عارفًا بمذهب مالک، وصحب جماعة من أرباب القلوب. مات بالقاهرة سنة سبع وثلاثین وسبعمائة.

حسن المحاضرة فی تاریخ مصر والقاهرة،ج1،ص459 ط دار إحیاء الکتب العربیة

محمد بن محمد بن محمد ابن الحاج، أبو عبد الله العبدری المالکی الفاسی، نزیل مصر: فاضل. تفقه فی بلاده، وقدم مصر، وحج، وکف بصره فی آخر عمره وأقعد. وتوفی بالقاهرة، عن نحو 80 عاما. له (مدخل الشرع الشریف - ط) ثلاثة أجزاء، قال فیه ابن حجر: کثیر الفوائد، کشف فیه عن معایب وبدع یفعلها الناس ویتساهلون فیها، وأکثرها مما ینکر، وبعضها مما یحتمل. وله (شموس الأنوار وکنوز الأسرار - ط) و (بلوغ القصد والمنى فی خواص أسماء الله الحسنى – خ).

الاعلام للزرکلی،ج7،ص35 ط دار العلم للملایین

محمد بن محمد أبو عبد الله العبدری المعروف بابن الحاج المغربی الفاسی : من عباد الله الصالحین العلماء العاملین من أصحاب الشیخ أبی محمد بن أبی جمرة فقیهاً عارفاً بمذهب مالک سمع بالمغرب من بعض شیوخه قدم القاهرة وسمع بها الحدیث وحدث بها وهو أحد المشایخ المشهورین بالزهد والخیر والصلاح صحب جماعة من الصلحاء أرباب القلوب وتخلق بأخلاقهم وأخذ عنهم الطریقة وصنف کتاباً سماه المدخل إلى تنمیة الأعمال بتحسین النیات والتنبیه على کثیر من البدع المحدثة والعوائد المنتحلة وهو کتاب حفیل جمع فیه علماً غزیراً.

الدیباج المذهب فی معرفة أعیان علماء المذهب،ج2،ص322 ط دار التراث للطبع والنشر

البانی نیز بر او ترحم کرده و او را علامه می خواند :

وقد قال ابن الحاج رحمه الله .....

الثمر المستطاب فی فقه السنة والکتاب،ج2،ص598 ط غراس للنشر والتوزیع

وقال العلامة ابن الحاج .....

صلاة العیدین فی المصلى هی السنة،ص34 ط المکتب الاسلامی

آیا وهابیون این عالم و امام و علامه ی مالکی مذهب را مشرک خواهند خواند ؟!

رونوشت :

ندای سنت | پایگاه رسمی حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان

اسلام تکس | بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات

کتابخانه عقیده

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۱
فرشید شرفی | Farshid Sharafi

نظرات  (۶)

۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۳۹ دوستدار ولایت
سلام لینک دانلود کتاب الجوهر المنظم هیثمی رو میشه بدید؟؟

البته من این چاپشو داره ..
http://www.narjes-library.com/2011/06/blog-post_3634.html

یه چاپ جدید داره اگر میشه لینک دانلود اون رو بدید..
پاسخ:
وعلیکم السلام

چاپ دار جوامع الکلم :

http://www.4shared.com/office/ELeTaMNE/file.htm?locale=en
۰۲ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۲۰ دوستدار ولایت
سند این روایت در چه حالتی هست؟؟
الایمان عشر درجات ، فالمقداد فی الثامنة ، وأبوذر فی التاسعة ، وسلمان فی العاشرة.
http://lib.eshia.ir/71860/22/341
پاسخ:
سند ضعیف هست.
۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۰ دوستدار ولایت
سلام . سند روایت صحیح است یا نه؟؟
3 - حدثنا احمد بن الحسن القطان قال: حدثنا احمد بن سعید الهمدانی قال حدثنا علی بن الحسن بن علی بن فضال عن ابیه عن ابى الحسن " ع قال: سألته عن أمیر المؤمنین لم لم یسترجع فدکا لما ولى الناس؟ فقال: لانا أهل بیت لا نأخذ حقوقنا ممن ظلمنا الا هو ونحن أولیاء المؤمنین إنما نحکم لهم ونأخذ حقوقهم ممن ظلمهم ولا نأخذ لانفسنا.
http://lib.eshia.ir/10107/1/155
ممنون
پاسخ:
احمد بن سعید همدانی : مجهول

اما روایات دیگه ای هم در این باب وجود داره که میتونه وثوق به صدور رو برای ما صادر کنه :

حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْکُوفِیُّ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ النَّخَعِیِّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ یَزِیدَ النَّوْفَلِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ لِمَ لَمْ یَأْخُذْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَدَکَ لَمَّا وَلِیَ النَّاسَ وَ لِأَیِّ عِلَّةٍ تَرَکَهَا فَقَالَ لِأَنَّ الظَّالِمَ وَ الْمَظْلُوم‏  کَانَا قَدِمَا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَثَابَ اللَّهُ الْمَظْلُومَ وَ عَاقَبَ الظَّالِمَ فَکَرِهَ أَنْ یَسْتَرْجِعَ شَیْئاً قَدْ عَاقَبَ اللَّهُ عَلَیْهِ غَاصِبَهُ وَ أَثَابَ عَلَیْهِ الْمَغْصُوب‏.

===

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی عَنْ أَبِیهِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الْکَرْخِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ لِأَیِّ عِلَّةٍ تَرَکَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فَدَکَ لَمَّا وَلِیَ النَّاسَ فَقَالَ لِلِاقْتِدَاءِ بِرَسُولِ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ مَکَّةَ وَ قَدْ بَاعَ عَقِیلُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ دَارَهُ فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَا تَرْجِعُ إِلَى دَارِکَ فَقَالَ ص وَ هَلْ تَرَکَ عَقِیلٌ لَنَا دَاراً إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نَسْتَرْجِعُ شَیْئاً یُؤْخَذُ مِنَّا ظُلْماً فَلِذَلِکَ لَمْ یَسْتَرْجِعْ فَدَکَ لَمَّا وَلِی‏.


۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۲۹ دوستدار ولایت
این دو روایتی که شما نقل کردین صحیح هستن ؟؟
پاسخ:
صحت روایات مهم نیست بلکه ما این جا سه تا سند داریم که میتونه وثوق به صدور رو برسونه.

باز هم میگم تعامل مکتب امامیه با روایات و اخبار و حدیث بر مبنای صرف سند نیست و ما مثل اهل الحدیث با روایات برخورد نمیکنیم و کسی هم نمیتونه ما رو ملزم کنه به این منهج و شیعه روش خاص خودش رو در برخورد با روایات داره.
۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۳۰ دوستدار ولایت
لطفا منبع شون رو هم ذکر کنید
پاسخ:
علل الشرائع،ج1،ص155
۲۳ مهر ۹۴ ، ۲۱:۰۸ محب ولایت
استناد وهابیون برای عدم جواز توسل به این روایت نهج البلاغه :

وقال(علیه السلام): الصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیف، وَلِکُلِّ شَیْء زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ

http://lib.eshia.ir/30080/1/806
پاسخ:
ارتباطی با توسل نداره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Flag Counter